Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anne Marie Gammelgaard, Marlene Hoffmann Grøn, Vita Nielsen
Hold 2024 nf/p (1p bi, 1p ge, 1p ke, 1p nf)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand - Ioner, opløselighed og koncentration (kemi)
Titel 2 Vand- geografi
Titel 3 Vand - livet i og ved vand (Biologi)
Titel 4 fødevarer geografi
Titel 5 Fødevarer - kemi
Titel 6 Fødevarer (biologi)
Titel 7 klima og transport
Titel 8 klima og transport geografi
Titel 9 Klima og transport (biologi)
Titel 10 Gener, DNA og nedarvning - biologi
Titel 11 byer og befolkningsudvikling geografi
Titel 12 Befolkning og byer, kemi
Titel 13 Oversigt over eksperimentelt arbejde
Titel 14 Aurum - oversigt over sider
Titel 15 liste med forsøg feltarbejde , andet empiriske arb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand - Ioner, opløselighed og koncentration (kemi)

Fagord:
Molekylet H2O, grundstoffer og ioner, ædelgasreglen, elektronkonfiguration, hovedgrupper og perioder, molarmasse, stofmængde, koncentration, stofmængdekoncentration, ionforbindelser, opløselighed, letopløselig vs. tungtopløselig, titrering, standardkurve, ionreaktionsskemaer, elektronegativitet og det polære vandmolekyle.

Forsøg:
Vand er polært, Forbrænding af magnesium, Vandet ved Tonneshøj, Kaliumnitrats opløselighed, Fældningsreaktioner.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vand- geografi

bekendtgørelse:
Jordens og landskabernes processer
vandressourcer
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed

problemstilling:  hvordan påvirker vi som mennesker havet og hvordan påvirker havet os og vores kyster.  
underproblemstillinger:
Hvordan har havet det  - hvad er iltsvind og hvordan er forekomsten af iltsvind?
hvordan ender kvælstoffet i havet ?
hvordan påvirker havet vores kyst?  hvad skaber bølger og erosion
hvordan kan havmiljøet forbedres?     

centrale modeller og teori  
vandets kredsløb
kvælstofkredsløb ( udvalgte aspekter)
landsskabsdannelse - kysterne, erosion og bølger
iltsvind og springlag
jordbund

feltarbejde ved Tonneshøj
forsøg , feltarbejde, andet empirisk arbejde  

• Vandføring (feltarbejde)
• Springlag (forsøg)
• Nedsivning gennem forskellige jordbunde (Tonneshøj geo2, feltarbejde)
• Forsøg stereolup og jordbund (forsøg)
• Bølgehastighed (forsøg på skolen)
• Bølgehøjde og bølgehastighed ved Tonneshøj (Geo 1 feltarbejde)
• Andet empirisk arbejde Landskaber og istider
• Andet empirisk arbejde bølgeenergi og erosion

materiale:
grundbog vores verden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vand - livet i og ved vand (Biologi)

Under forløbet "Livet i og ved vand" har vi arbejdet med:

- Økosystemer og fødekæder - biotiske og abiotiske faktorer
- Forurening med  organisk stof, næringssalte og miljøfremmede stoffer
- Springlag
-  Iltsvind
- Fotosyntese og respiration
- Vand, vanddyr og deres iltoptagelse
- BI5
- Kvælstofkredsløb
- Eukaryote og prokaryote celler

Eksperimentelt arbejde:


Dyr på lavt vand ved Tonneshøj
Muslingefiltration
Fotosyntese, respiration
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Næringssaltes betydning for algevækst

Ekskursioner:

3-dages ekskursion til Tonneshøj
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologirapport Tonneshøj 04-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 fødevarer geografi

bekendtgørelse:
vejrforhold, klima,
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed

hovedspørgsmål i forløbet.
hvordan naturgrundlaget for produktion af forskellige fødevarer udgangspunkt i sukker?
hvad definerer de forskellige klimazoner og hvorfor er der forskellige klimazoner?
hvorfor er temperaturerne forskellige ? kyst- og fastlandsklima
hvad er baggrunden for nedbør  og hvorfor er der forskel på mængden og typen af nedbør

centrale begreber , teorier , modeller - de vigtigste
    
• Indstrålingsvinkel/ solhøjden  
• Jordens akse
• Zenit
• Vendekreds  
• Breddegrader
• Kyst – og fastlandsklima – varmekapacitet
• Klimazoner
• Tryk
• konvektion
• Termiske tryk: høj og lavtryk
• Dynamiske tryk: høj og lavtryk  
• Regler for vindens retning  
• Relativ luftfugtighed
• Absolut luftfugtighed
• Dugpunktskurve
• Dugpunkt
• Kondensation / fortætning
• Stigningsregn,
• tøradiabatisk , fugtadiabatisk afkøling
• Frontregn
• Konvektionsregn
• Monsun
• Plantebælter
• Hydrotermfigur

forsøg , feltarbejde, andet empirisk arbejde

• Årstider og klimazoner (Tellurium)
• Dugpunkt nedbørsdannelse  
• Kyst- og fastlandsklima  
• Konvektion  
• Stigningsregn og frontnedbør  ( andet empirisk arbejde )
• Termiske tryk og nedbør  ( andet empirisk arbejde )
• Klimazoner.  ( andet empirisk arbejde )  
  
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fødevarer (biologi)

Under "Fødevarer" har vi arbejdet med

Energigivende næringsstoffer - kulhydrater, fedtstoffer og proteiner.
Energiindhold og energifordeling.
BMI
Enzymer og deres funktion
Fordøjelsen
Kostråd og madpyramider
Regulering af blodsukker

Eksperimenter:

Påvisning af forskellige typer af kulhydrater
Kulhydrater og enzymet spytamylase
Måling af blodsukker
En tur på Mc Donalds
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kulhydrater og enzymet spytamylase 24-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 klima og transport geografi

bekendtgørelse:
klimaændringer
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme

hovedspørgsmål:  
hvilken betydning har afbrænding af fossile brændsler for klimaet og luftforureningen.
hvordan har temperaturen udviklet sig og hvilke scenarier er der for fremtiden?
hvilke drivhusgasser er der hvor kommer de fra  og er der forskel på drivhusgasserne ?
hvad er drivhuseffekten
hvordan kan naturlige processer forstærke de global opvarmning  - tilbagekobling ?    
hvilken betydning har afbrænding af fossile brændsler for luftforureningen - hvor alvorlig er luftforureningen og  hvordan spredes luftforureningen ?
hvilke alternative energiformer er der ?  fokus på sol og vind

Centrale begreber og modeller:
• Global opvarmning
• Referenceperiode
• Drivhusgasser
• Drivhuseffekt
• Naturlig drivhuseffekt
• Kulstofkredsløb   
• Strålingsbalance (model)
• Lang- og kortbølgede stråling
• Reflektion og absorption
• Opvarmningsevne
• Feedback/ tilbagekoblingsmekanismer, positiv og negativ
• Permafrost
• Tryk, høj og lavtryk
• Termisk og dynamisk tryk
• Coriolis og afbøjning
• Regler for vindens afbøjning
• Det globale vindsystem
• Smog
• Partikler , grænseværdier
• Vindmøller – vindhastighed , ruhed, vindretning , turbulens , placering
• Solceller – indstrålingsvinkel

Oversigt over forsøg og andet empirisk arbejde
• Forsøg drivhuseffekt
• Forsøg andet empirisk arbejde solceller
• Grønlandspumpen og feedback
• Forsøg havspejlsstigninger
• Forsøg kulstofkredsløb og hydrosfæren
• Forsøg feedbackmekanisme og albedo
• Feltarbejde strålingsbalancen og albedo
• Tidligere forsøg: konvektion

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Klima og transport (biologi)

Under "Klima og transport"  har vi arbejdet med

- Vækst af mikroorganismer
- Blodkredsløbet
- Hjerte, lunger
- Konsekvenser af luftforurening - partikelforurening
- Puls og blodtryk
- 1. og 2. generations bioethanol

Eksperimentelt arbejde:

- Undersøgelse af Kimfald
- Måling af puls og blodtryk
- Dissektion af svinehjerte
- Åndedræts systemet


Film:
Body Bio - Hjerte og lunger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 byer og befolkningsudvikling geografi

bekendtgørelse:
befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.

Fokuspunkter:
• Hvordan er befolkningsudviklingen i verden, i Danmark og i udvalgte lande?
• Hvilke samfundsmæssige forhold påvirker befolkningsudviklingen og hvordan påvirker befolkningsudviklingen samfundet?
• Eksemplificering af levevilkår i forskellige lande – miniprojekt
• Urbaniseringen og levevilkår i slumbebyggelse
• Klimaet i byerne og betydning for levevilkår
Væsentlige begreber modeller, teori   
• Demografisk transition – og faser i udviklingen
• Dødsrate
• Fødselsrate
• Børnedødelighed
• Middellevetid
• Samlet fertilitet
• Vækstrate
• Befolkningstæthed
• Befolkningspyramider og tilknytningen til den demografiske transition
• Fourastiés model over erhvervsudviklingen  
• BNP
• Model over samfundsmæssige faktorer der påvirker befolkningsudviklingen
• Urbanisering
• Slum i byerne
• Luftforurening i byerne (bygger på viden fra forløbet transport og klima)
• Varmeøer
• Vind i byerne herunder dannelse af lavtryk

Oversigt over feltarbejde, forsøg og andet empirisk arbejde:
• Feltarbejde byer som varmeøer  
• Andet Empirisk arbejde: Transition og befolkningspyramider.   
• Miniprojekt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Oversigt over eksperimentelt arbejde

1p NF

Kemi

Vandet og havet omkring os
Fældningsreaktioner
Hvor meget NaCl i vandet ved Tonneshøj
Kaliumnitrats opløselighed i vand

Fødevarer  
Ballon, natron og husholdningseddike (CO2)
Opvarmning af natron
pH i rød sodavand

Klima og transport
Et batteri - eksperiment
Ethanols brændbarhed (CO2)
Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding

Befolkning og byer
Bromvand og alkan (reaktioner med carbonhydrider del 2)
Indhold af C-vitamin i vitaminpille (titrering)
Indhold af citronsyre i rød sodavand (titrering)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Aurum - oversigt over sider

Aurum

Da vi næsten har arbejdet lektiefrit i 1p ke, så får I hermed en oversigt over de sider, som indeholder vores fælles pensum.

I har læst de fleste af siderne i timerne, men resten har jeg gennemgået indholdet af.

Pensum står på siderne:

16-21
32-37
42-46
51-54
60-61+65
72-75
76-81
83-85
96-101
105-108
110-112
119-120
123-126
132-133
136-138
146-151
154
162
173-182
202-203
207-210
212-217
223-224




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 liste med forsøg feltarbejde , andet empiriske arb

liste over forsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer