Holdet 2024 TK PLS - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Britta Gammelgaard, Jesper Skov Nielsen
Hold 2024 TK PLS (3w TK PLS bi, 3w TK PLS ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fødevareanalyse
Titel 2 Fermentering og fødevarer
Titel 3 Tilsætningsstoffer og fødevarer
Titel 4 Party i provinsen
Titel 5 Personlig pleje og lægemidler
Titel 6 Eksamensprojekt PLS

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fødevareanalyse

Nøgletemaer (4 stk.):
-Projektstyring
-Analysemetoder og kvalitetsvurdering
-Sundhed og miljø

Valgtemaer (2 stk.):
-Fødevarer

Fordybelsesområde (1 stk.):
-Fødevarer

Der tages udgangspunkt i teknikfagets ”DNA” på HTX:

-Produktudformning

-Realisering
-Evaluering

Indledning
I artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 af 25. oktober 2011 om fødevareinformation til forbrugerne https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32011R1169 står der, at en færdigpakket fødevare  skal være mærket med en varebetegnelse, angivelse af ingredienser inkl. allergene ingredienser, mængdeangivelse af ingredienser, nettoindhold, nærringsdeklaration m.m.
Det er fødevareproducentens ansvar at foretage de nødvendige undersøgelser og analyser, hvilket kræver udførelse af en række grundlæggende arbejdsprocesser i det kemiske laboratorium. Under et betegnes disse arbejdsprocesser som kemiske enhedsoperationer fx ”dekantering, filtrering, omrøring, inddampning, tørring, krystallisation, absorption og adsorption, ekstraktion, destillation, formaling, titrering” (Hartmann-Petersen (2021)). Udover disse enhedsoperationer benyttes også metoder som spektrofotometri, gaskromatografi samt sensoriske analyser for at få detaljeret information om fødevaren.

Udfordring

Formålet i det første PLS-projekt er at tilegne sig erfaring med analyse af fødevarer. Dvs. få teoretisk og praktisk erfaring med kemiske enhedsoperationer og spektrofotometri, der kan benyttes til at løse et eller flere tekniske problemer.
Med tekniske problemer menes der, kvantitative og kvalitative analytiske metoder:

• Der kan benyttes til at få en dybdegående og anvendelig viden om emnet i sig selv samt de fysiske, kemiske og/eller bioteknologiske processer, der foregår.

• Der kan benyttes til validering af opnåede resultater og/ eller andre analysemetoders præcision.

• Der kan benyttes i et optimeringsarbejde.

Følgende tekniske problemer skal løses i projekt 1:
• Hvilke metoder kan anvendes til bestemmelse af kulhydratindholdet i et fast og i et flydende fødevareprodukt og hvordan benyttes metoderne?

• Hvilke metoder kan anvendes til bestemmelse af fedtindholdet i et fast og i et flydende/blødt fødevareprodukt og hvordan benyttes metoderne?

• Hvilken metode kan anvendes til bestemmelse af proteinindholdet i et fødevareprodukt og hvordan benyttes metoden?

• Hvilken metode kan anvendes til bestemmelse af saltindholdet i et fødevareprodukt og hvordan benyttes metoden?

• Hvilke metoder kan anvendes til bestemmelse af vandindhold, tørstof og asketal i et fødevareprodukt og hvordan benyttes metoderne?

Ramme

Holdet skal finde sammen i mindre teams  af 2-3 personer. Navne på teammedlemmer angives i logbog samt endelig rapport.
Hvert team har 30 TK PLS-lektioner til at løse udfordringen. Derudover er der 12 fordybelsestimer pr. elev til udarbejdelse af én rapport pr. team over projektet.
Undervejs i projektet vil der være teorioplæg om:
• Projektstyring
• Laboratoriesikkerhed
• Identifikation af tekniske problemer
• Levnedsmiddelkemi
• Andet relevant teori.
Et sundhedsperspektiv vil blive koblet til teorioplæggene.

Litteratur

Grundbogen i PLS er Lennart Degn Rasmussens bog "Proces, levnedsmiddel og sundhed - et teknikfag" , der tilgås ved brug af link og login med UNI-login.

I MLAB findes et lille ”bibliotek” med litteratur, der retter sig mod fødevareproduktion mv. Bøgerne findes kun i en udgave, men der kan tages kopier under hensyntagen til Copydan.

Følgende bøger og websider kan være relevante

• Hartmann-Petersen, P. (2021): Kemiske Enhedsoperationer i laboratoriet. 4 udg. 4. opl. Gads Forlag. ISBN: 978 87 12 04700 1
• Justesen, L., Uebel, U., Østergaard, K. (2022): Den store bog om fødevarer og kvalitet og forarbejdning. 1.udg. 1. opl. Akademisk Forlag. ISBN: 978 87 500 5917 2
• DTU Fødevareinstituttet: Frida Fooddata
• DTU Fødevareinstituttet: Deklarationsberegneren
• Spektrofotometrisk måling med LoggerPro

I afsnittet ”Bilag - analysemetoder” findes en række analysemetoder, der supplerer PLS-grundbogens metoder. Læs og sammenhold beskrivelserne af de forskellige metoder.

Det er også tilladt at anvende AI som værktøj til at søge viden, men ikke som værktøj til formulering af tekst i rapport. AI skal altid benyttes med en fornuftig kritisk sans.

Projektstyring

Det er teamets opgave ”at planlægge, organisere og styre mængden af ressourcer (personer, udsyr, materiale) frem mod det fastlagte mål og formål, inden for den afgrænsede tidsramme” (https://projektarbejdet.systime.dk/?id=148).   
I den forbindelse bør teamet tage udgangspunkt i projektplanlægningsmodellen og herved tage stilling til følgende fokusområder:

• Milepæle og aktiviteter
• Tidsplan – Gantt diagram (se projektstyringsværktøjer)
• Opfølgning
• Formål og mål (SMART- reglen)
• Projektets faser
• Agile metoder (scrum)

Undervejs i projektet skal teamet føre logbog. I første projekt skal logbogen føres i Klassenotesbog 3w PLS 24-25. Undervejs og efter projektet vurderes klassenotesbogen som logbogsredskab.

Sikkerhed og hygiejne

Arbejdet i PLS kommer til at foregår i forskellige laboratorier afhængig af om det er teoretisk eller praktisk arbejde. Med forbehold for ændringer vil det praktiske arbejde primært foregå i MLAB og LBV, mens det teoretiske arbejde vil være i RNA og RBI.

Alt arbejde med fødevarer, som skal spises eller drikkes kommer til at foregå i MLAB. I dette lokale må der ikke indføres glasvarer, kemikalier eller lignende fra øvrige laboratorier.

Alt kemisk analysearbejde og arbejde med mikroorganismer på petriskåle kommer til at foregå i LBV. I dette lokale er det ikke tilladt at spise eller drikke.

Produkt

Der er afsat 12 fordybelsestimer pr. elev til projektet.
Der anvendes 1½ lineafstand, skriftstørrelse 12 og en side er 2400 enheder (antal slag inkl. mellemrum).
Hver gruppe skal aflevere en rapport, der tager udgangspunkt i Teknikfagsrapporten:

• Projekttitel, fag, gruppe/deltagere, periode
• Indholdsfortegnelse
• Hoveddel – faglige afsnit

I rapportens hoveddel forventes der besvarelse af de fem tekniske problemer nævnt på s. 3-4. Til hvert teknisk problem skal I:
• Formulere begrundet hypotese
• Udforme flowdiagram (benyt fx Lucidchart og figurer fra biorender) og i egne ord beskrive den/ de anvendte metoder
• Præsentere analyseresultater og eksempler på beregninger
• Diskutere og vurdere resultaterne i forhold til hypotese og varedeklarationen på det analyserede produkt.

• Konklusion
• Litteraturliste

Rapport afleveres i lectio som word-fil.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fermentering og fødevarer

Nøgletemaer (4 stk.):
-Projektstyring
-Analysemetoder og kvalitetsvurdering
-Sundhed og miljø
-Bioteknologi

Valgtemaer (2 stk.):
-Fødevarer
-Anvendt bioteknologi

Fordybelsesområde (1 stk.):
-Fødevarer

Der tages udgangspunkt i teknikfagets ”DNA” på HTX:
-Problemidentifikation
-Problemanalyse
-Produkt-/procesprincip
-Produktudformning
-Produktionsforberedelse
-Realisering
-Evaluering

Indledning
Fermentering er en biologisk proces, hvor mikroorganismer som bakterier, gær og skimmelsvampe forandrer råvarer under anaerobe (iltfrie) forhold (Neistskov Sørensen 2024). I de seneste år er der blevet forsket mere i hvordan fermentering kan benyttes til at konservere samt skabe produkter med mere umamismag, særlige teksturer og eftertragtede aromaer (Khandelia og Mouritsen 2012, Mouritsen 2019). Virksomheder, der arbejder med upcycling , har også taget fermenteringsprocessen til sig i arbejdet med at omdanne organisk restaffald fra anden fødevareproduktion til nye produkter, der kan indgå i fødevarefremstillingen (www.reduced.dk).
Eksempler på fermentering i fødevareproduktion er surkål, koji, sojasauce, kefir, kombucha, kimchi, surmælksprodukter herunder yoghurt, surdejsbrød, oste, øl, vin, eddike m.m. (Neistskov Sørensen 2024).

Udfordring
Målet i andet PLS-projektet er ved brug af problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse, realisering og evaluering at udvikle:

et fødevareprodukt der er fremstillet ved brug af fermentering.

Dertil knytter sig også opgaven,

at identificere tekniske problemer inden for fermenteringsprocessen.

Med tekniske problemer menes der, kvantitative og kvalitative analytiske metoder:

• Der kan benyttes til at få en dybdegående og anvendelig viden om emnet i sig selv samt de fysiske, kemiske og/eller bioteknologiske processer, der foregår.

• Der kan benyttes til validering af opnåede resultater og/ eller andre analysemetoders præcision.

• Der kan benyttes i et optimeringsarbejde.

Det forventes, at teamets medlemmer igennem projektperioden tilegner sig teoretiske og praktiske færdigheder i:
• Almen hygiejne i forbindelse med fødevarehåndtering
• Konservering af fødevarer
• Kvantitativ beskrivelse af udvalgte delprocesser i produktfremstillingen.
• Kvantitativ analyse af indholdsstoffer i udviklet produkt
• Bioteknologiske metoder herunder fermentering og celledyrkning.

Dertil kommer indsigt i og forståelse af:
• Det udviklede produkts eventuelle sundhedsfremmende effekt
• Gældende lovgivning i forhold til evt. salg af udviklet produkt.

Produktkrav
• Ingredienser skal være økologiske – gerne lokalt dyrket hvis det er muligt.  
• Fermenteringsteknologi skal indgå i bearbejdningen af ingredienserne.
• Fremstillingsprocessen skal dokumenteres kvantitativt ved at foretage relevante målinger.

Ramme
Hvert team har 40 PLS-lektioner til at løse udfordringen. Derudover er der 18 fordybelsestimer pr. elev til udarbejdelse af én rapport pr. team over projektet.
PLS lektioner/dag i ugerne 37-41.

I de første lektioner af projektet skal der være fokus på nedbrydning af opgaven, identifikation af problem, problemformulering og udarbejdelse af detaljeret tidsplan. I forhold til udvælgelse af produkt er det meget vigtigt at indtænke projektets varighed og at der skal aflægges rapport, der bl.a. indeholder præsentation af relevante målinger.
Når projektet er nedbrudt, kan teamet gå i gang med det praktiske arbejde. Når der arbejdes praktisk, er det et krav at hele teamet er samlet, sådan at alle oparbejder praktiske færdigheder.  
Undervejs i projektet vil der forekomme teorioplæg om relevante teknikker eller emner i forhold til projektet. Et sundhedsperspektiv vil blive koblet til teorioplæggene.

Litteratur
I MLAB findes et lille ”bibliotek” med litteratur, der retter sig mod fødevareproduktion mv. Bøgerne findes kun i en udgave, men der kan tages kopier under hensyntagen til Copydan.
Følgende bøger kan være relevante
• Bøgh-Sørensen, L. & Zeuthen, P. (2015): Konserveringsteknik 1. 2. udg. 3. opl. Sanfundslitteratur. ISBN: 978 87 91319 19 8
• Bøgh-Sørensen, L. & Zeuthen, P. (2015): Konserveringsteknik 2. 1udg. 3. opl. Samfundslitteratur. ISBN: 87 7452 578 7
• Hartmann-Petersen, P. (2021): Kemiske Enhedsoperationer i laboratoriet. 4 udg. 4. opl. Gads Forlag. ISBN: 978 87 12 04700 1
• Justesen, L., Uebel, U., Østergaard, K. (2022): Den store bog om fødevarer og kvalitet og forarbejdning. 1.udg. 1. opl. Akademisk Forlag. ISBN: 978 87 500 5917 2
• Møller Madsen, René (2022): Praktisk Mikrobiologi. 3. udg. 1. opl. Akademisk Forlag. ISBN: 978 87 500 6132 8
• Peyron, Emma (2022): Produktionshygiejne. 6. opl. 4. udg. Praxis. ISBN: 978 87 571 3424 7
• Ejlersen, S. og Ingemann, D. (2017): Fermentering 2.0. 1. udg. 3. opl. People´s Press.
• Peterson, S., Ejlersen, S. og Ingemann, D. (2022): Fermentering. 1 udg. 11. opl. People´s Press.
• Buch Kristensen, J.M. (2008): Osteteknologi. 3. udg. Erhvervsskolernes Forlag. ISBN:978 87 7082 023 3
• Iversen, K. oh Hindø, L. (2019): Bogen om ost. 1. udg. 2. opl. Niche. ISBN: 978 87 992936 4 3
• Jonas Winge Leisner (2022): Meyers Surdejsskole. 1. udg. 1.opl. Lindhardt & Ringhof. ISBN: 978 871 198 8312
• Robertson, Chad (2022): Det gode brød. 2. udg. 5. opl. Lindhardt & Ringhof. ISBN: 978 87 11 51638 6
Mulige relevante hjemmesider mv.:
• Biotech Academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/sundhedsfremmende-bioaktiv-kost/
• Biotech Academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/svampe-laver-din-ost/
• Frida fødevaredatabase: https://frida.fooddata.dk/food/1022
• DTU Fødevareinstituttet: Deklarationsberegneren
• Smag for livet: https://www.smagforlivet.dk/
Aktuel Naturvidenskab:
• Velsmag: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/an4-2012velsmag.pdf
• Fødevarer er mere end mad: https://anivet.au.dk/fileadmin/user_upload/Aktuel_Naturvidenskab_2005.pdf
• Bakterier på hjernen: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2018mikrobiom-hjerne.pdf
Det er også tilladt at anvende AI som værktøj til at søge viden, men ikke som værktøj til formulering af tekst i rapport. AI skal altid benyttes med en fornuftig kritisk sans.

Projektstyring
Det er teamets opgave ”at planlægge, organisere og styre mængden af ressourcer (personer, udsyr, materiale) frem mod det fastlagte mål og formål, inden for den afgrænsede tidsramme” (https://projektarbejdet.systime.dk/?id=148).   
I den forbindelse bør teamet tage udgangspunkt i projektplanlægningsmodellen og herved tage stilling til følgende fokusområder:
• Milepæle og aktiviteter
• Tidsplan – Gantt diagram (se projektstyringsværktøjer)
• Opfølgning
• Formål og mål (SMART- reglen)
• Projektets faser
• Agile metoder (scrum)

Undervejs i projektet skal teamet føre logbog. I andet projekt skal logbogen føres i Klassenotesbog 3w PLS 24-25. Undervejs og efter projektet vurderes klassenotesbogen som logbogsredskab.

Sikkerhed og hygiejne
Arbejdet i PLS kommer til at foregår i forskellige laboratorier afhængig af om det er teoretisk eller praktisk arbejde. Med forbehold for ændringer vil det praktiske arbejde primært foregå i MLAB og LBV, mens det teoretiske arbejde vil være i RNA og RBI.
Alt arbejde med fødevarer, som skal spises eller drikkes kommer til at foregå i MLAB. I dette lokale må der ikke indføres glasvarer, kemikalier eller lignende fra øvrige laboratorier. Dørene mellem MLAB og LBV må ikke benyttes.
Alt kemisk analysearbejde og arbejde med mikroorganismer på petriskåle kommer til at foregå i LBV. I dette lokale er det ikke tilladt at spise eller drikke.
Alle på holdet er forpligtet til at sørge for at bidrage til god laboratoriepraksis.

Produkt
Skriftligt produkt
Der er afsat 18 fordybelsestimer pr. elev til projektet.
Rapportens kvalitet vægtes højere end antal sider (2400 tegn/A4-side) og derfor er der ikke angivet et ønsket antal sider.
Hvert team skal aflevere en rapport, der tager udgangspunkt i Teknologirapporten:
Standardstruktur for projektrapport:
• Projekttitel, fag, gruppe/deltagere, periode
• Indholdsfortegnelse
• Hoveddel – faglige afsnit
i. Problemidentifikation
1. Hvilke problemer kan identificeres?
2. Hvad er nøgleproblemet?
3. Hvilken samfundsmæssig problemstilling ses problemet i forhold til?
ii. Problemanalyse
1. Hvad handler problemet om?
2. Hvad ved vi om problemet?
3. Hvad kan vi bidrage med?
4. Hvilke interessenter?
5. Problemtræ.
6. Problemformulering.
iii. Produktprincip
1. Målgruppeanalyse
2. Kravsspecifikationer
3. Testspecifikationer
4. Idegenerering
5. Løsningsforslag
iv. Produktudformning/ produktionsforberedelse
1. Flowdiagram for fremstillingsproces og relevante målinger i forhold til kvalitetsstyring og dokumentering af produktionsproces.
v. Realisering
1. Fremstilling fra råvare til slutprodukt
2. Dokumentation af produktionsproces ved præsentation af relevante målinger.
vi. Evaluering
1. Løses problemet?
2. Lever produktet op til produktkrav?
3. Hvordan fungerede teamets samarbejde under projektet (procesevaluering)
• Konklusion
• Referencer

Rapport afleveres i lectio som word-fil.

Referencer

• Als Egebo, L. m.fl. (2020): Bioteknologibogen bind 1. Nucleus. https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=1

• Khandelia, H. og Mouritsen, O.G. (2012): Velsmag – sådan virker det. Aktuel Naturvidenskab nr. 4.

• Mouritsen, O.G. (2019): Opskrift på at spise mere grønt. Aktuel Naturvidenskab nr. 6.

• Møller Jeppesen, M., Bo Henriksen, L., Worm Routhe, H. (2019): Projektarbejdet Teknologi og Teknikfag. Systime. https://projektarbejdet.systime.dk/?id=1

• Neitskov Sørensen, S. m.fl.  (2024): Gastrofysik og smagshåndværk. 1. udg. Praxis Forlag

• Skadhede, T., Hyldal, A., Lytzen, C.B., Leth, F. m.fl. (2023): Yubio A 2023. Yubio.dk s. 241-242. http://yubio.dk/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tilsætningsstoffer og fødevarer

Nøgletemaer (4 stk.):
-Projektstyring
-Analysemetoder og kvalitetsvurdering

Valgtemaer (2 stk.):
-Fødevarer

Fordybelsesområde (1 stk.):
-Fødevarer

Der tages udgangspunkt i teknikfagets ”DNA” på HTX:
-Produkt-/procesprincip
-Produktudformning
-Produktionsforberedelse
-Realisering
-Evaluering

Indledning

Det er et lovkrav, at fødevareproducenter skal oplyse forbrugerne om hvilke ingredienser, de kan forvente at komme i kontakt med ved at spise produktet (Europa-Parlamentet 2011). De ingredienser, som det kan forventes, at der er mest af, er som regel listet først på ingredienslisten. Fx hvedemel, hærdet vegetabilsk olie mv. i Japansk Nudelret Med Oksekøb, der ses til højre på billedet. Af ingredienslisten fremgår det også, at der er anvendt smagsforstærkere E621, E627, E631, hævemidler E500, E501 mv. Disse E-stoffer tilhører de såkaldte teknologiske tilsætningsstoffer og benyttes af producenten for at påvirke fødevarens næringsværdi, holdbarhed, konsistens, farve, smag eller lugt mv. (Justesen m.fl. 2022).
Ifølge Justesen m.fl. 2022 kan tilsætningsstoffer defineres på forskellige måder.

1. Udvundne naturligt forekommende tilsætningsstoffer. Disse isoleres fra kilden ved fx presning, ekstraktion eller destillation.
2. Naturidentiske stoffer. Kemisk fremstillede forbindelser, der er identiske med stoffer i naturen.
3. Syntetiske stoffer. Kemisk fremstillede forbindelser, der ikke kan identificeres med forbindelser fra naturen.

Alle de kvalitetskrav, som vi forbrugere stiller til vores fødevarer, ville være vanskelige at opfylde, hvis ikke der blev anvendt tilsætningsstoffer. Fx ville isen smelte hurtigt og marmeladen ville være tynd uden tilsætning af stabilisatorer. Dressing ville skille uden tilsætning af emulgatorer, og sukkerfri sodavand ville ikke være søde uden kunstige sødemidler.

Udfordring

Målet i tredje PLS-projekt er ved brug af produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse, realisering og evaluering at udvikle:

- isprodukter der stabiliseres ved brug af egnet tilsætningsstof.

Til opgaven knytter sig også:

-at planlægge, gennemføre, analysere og præsentere en kontrolleret sensorisk test af isprodukterne.

Det forventes, at teamets medlemmer igennem projektperioden tilegner sig teoretiske og praktiske færdigheder i:

• Almen hygiejne i forbindelse med fødevarehåndtering.
• Optimering og dokumentering af udvalgte delprocesser i produktfremstillingen.

Dertil kommer indsigt i og forståelse af:

• Tilsætningsstoffers kemiske og fysiske egenskaber samt betydning for fødevareprodukter.
• Betydningen af antal testpersoner for at opnå statistisk sikkerhed i sensoriske resultater.

Produktkrav

• Ingredienser skal være økologiske – gerne lokalt dyrket hvis det er muligt.  
• Et af tilsætningsstofferne der undersøges som stabilisator skal være kartoffelmel eller en modificeret udgave af kartoffelmel.
• Der skal foreligge en varedeklaration for de fremstillede produkter.  
• Der skal foreligge dokumentation for, at det anvendte tilsætningsstof er godkendt og findes på EU's liste over godkendte tilsætningsstoffer (Fødevarestyrelsen 2024).

Ramme

Hvert team har 22 PLS-lektioner (ekskl. virksomhedsbesøg) til at løse udfordringen. Derudover er der 18 fordybelsestimer pr. elev til udarbejdelse af én rapport pr. team over projektet. Det er absolut nødvendigt, at der arbejdes på projektets rapportdel uden for skoletiden for at nå i mål d. 22. nov. 2024.

PLS lektioner/dag i ugerne 44-47.

I de første lektioner af projektet skal der være fokus på nedbrydning af opgaven og udarbejdelse af detaljeret tidsplan. I forhold til udvælgelse af produkt er det meget vigtigt at indtænke projektets varighed, og at der skal aflægges rapport.
Når projektet er nedbrudt, kan teamet gå i gang med det praktiske arbejde. Når der arbejdes praktisk, er det et krav at hele teamet er samlet, sådan at alle oparbejder praktiske færdigheder.  
Undervejs i projektet vil der forekomme teorioplæg om relevante teknikker eller emner i forhold til projektet. Det drejer sig specielt om:

• Nervesystemets opbygning og funktion samt de forskellige sanser involveret i smagsoplevelse.
• Grundsmagstest

Litteratur

I MLAB findes et lille ”bibliotek” med litteratur, der retter sig mod fødevareproduktion mv. Bøgerne findes kun i en udgave, men der kan tages kopier under hensyntagen til Copydan.

Følgende bøger kan være relevante

• Bøgh-Sørensen, L. & Zeuthen, P. (2015): Konserveringsteknik 1. 2. udg. 3. opl. Sanfundslitteratur. ISBN: 978 87 91319 19 8
• Bøgh-Sørensen, L. & Zeuthen, P. (2015): Konserveringsteknik 2. 1udg. 3. opl. Samfundslitteratur. ISBN: 87 7452 578 7
• Hartmann-Petersen, P. (2021): Kemiske Enhedsoperationer i laboratoriet. 4 udg. 4. opl. Gads Forlag. ISBN: 978 87 12 04700 1
• Justesen, L., Uebel, U., Østergaard, K. (2022): Den store bog om fødevarer og kvalitet og forarbejdning. 1.udg. 1. opl. Akademisk Forlag. ISBN: 978 87 500 5917 2
• Parbo, H. (2004): Hydrokolloider – holder maden i form. 1. udg. 3. oplag. Kemi Forlaget.
• Peyron, Emma (2022): Produktionshygiejne. 6. opl. 4. udg. Praxis. ISBN: 978 87 571 3424 7
• Sørensen, S.N., Brønnum, L.B., Christensen, M., Rymann, E., Schneider, M., Mouritsen, O.G. (2024): Gastrofysik og smagshåndværk.1. udg. 1.opl. Praxis Forlag A/S, København.

Litteratur om sensorik:

• Allesen-Holm, Bodil H. (2024): Sensorik¬_RibeOktober2024. PP-præsentation findes i dokumentmappen ”Projekt 3 tilsætningsstoffer og is” i Lectio.
• Degn Rasmussen, Lennart (2023):  Proces, levnedsmiddel og sundhed – et teknikfag. Systime. https://pls.systime.dk/?id=1, kap. 5.8
• René, Michael (2014): Sensorisk teori til gymnasiale uddannelser. 3. udg. 1.opl. Forlaget Metropol.
• René, Michael (2022): Sensorisk teori, metoder og øvelser. Polyteknisk forlag.
• Rødbotten, M., Strandos, L.B.U. og Nyvold, T.E. (2015): Sensorikk – Måling med menneskelige sanser. 3. udg. Sensorisk Studiegruppe, Kopinor Pensum.

Mulige relevante hjemmesider mv.:

• Frida fødevaredatabase: https://frida.fooddata.dk/food/1022
• DTU Fødevareinstituttet: Deklarationsberegneren
• Smag for livet: https://www.smagforlivet.dk/
o Is på bønner https://www.smagforlivet.dk/materialer/lavet-p%C3%A5-s%C3%B8de-b%C3%B8nner
o Is på surdej https://www.smagforlivet.dk/materialer/kanel-med-surdej-uden-kanel
o Græskaris https://www.smagforlivet.dk/materialer/gr%C3%A6skar-med-appelsin-og-krydderier
• KMC https://www.kmc.dk/
Det er også tilladt at anvende AI som værktøj til at søge viden, men ikke som værktøj til formulering af tekst i rapport. AI skal altid benyttes med en fornuftig kritisk sans.

Projektstyring

Det er teamets opgave ”at planlægge, organisere og styre mængden af ressourcer (personer, udsyr, materiale) frem mod det fastlagte mål og formål, inden for den afgrænsede tidsramme” (https://projektarbejdet.systime.dk/?id=148).   
I den forbindelse bør teamet tage udgangspunkt i projektplanlægningsmodellen og herved tage stilling til følgende fokusområder:

• Milepæle og aktiviteter
• Tidsplan – Gantt diagram (se projektstyringsværktøjer)
• Opfølgning
• Formål og mål (SMART- reglen)
• Projektets faser
• Agile metoder (scrum)

Undervejs i projektet skal teamet føre logbog. I andet projekt skal logbogen føres i Klassenotesbog 3w PLS 24-25.

Sikkerhed og hygiejne

Arbejdet i PLS kommer til at foregår i forskellige laboratorier afhængig af om det er teoretisk eller praktisk arbejde. Med forbehold for ændringer vil det praktiske arbejde primært foregå i MLAB og LBV, mens det teoretiske arbejde vil være i RNA og RBI.
Alt arbejde med fødevarer, som skal spises eller drikkes kommer til at foregå i MLAB. I dette lokale må der ikke indføres glasvarer, kemikalier eller lignende fra øvrige laboratorier. Dørene mellem MLAB og LBV må ikke benyttes.
Alt kemisk analysearbejde og arbejde med mikroorganismer på petriskåle kommer til at foregå i LBV. I dette lokale er det ikke tilladt at spise eller drikke.
Alle på holdet er forpligtet til at sørge for at bidrage til god laboratoriepraksis.

Produkt

Skriftligt produkt

Der er afsat 18 fordybelsestimer pr. elev til projektet.
Rapportens kvalitet vægtes højere end antal sider (2400 tegn/A4-side) og derfor er der ikke angivet et ønsket antal sider.
Hvert team skal aflevere en rapport, der tager udgangspunkt i Teknologirapporten:
Standardstruktur for projektrapport:

• Projekttitel, fag, gruppe/deltagere, periode
• Indholdsfortegnelse
• Hoveddel – faglige afsnit
i. Produktprincip
1. Kravsspecifikationer
2. Testspecifikationer
a. Sensoriske undersøgelser (objektiv og subjektiv metode, se litteratur om sensorik)
3. Idegenerering
4. Løsningsforslag
ii. Produktudformning/ produktionsforberedelse
1. Flowdiagram for fremstillingsproces og relevante målinger i forhold til kvalitetsstyring og dokumentering af produktionsproces.
iii. Realisering
1. Fremstilling fra råvare til slutprodukt
2. Dokumentation af produktionsproces ved præsentation af relevante målinger.
iv. Evaluering
1. Løses udfordringen?
2. Lever produktet op til produktkrav?
3. Hvordan fungerede teamets samarbejde under projektet (procesevaluering)
• Konklusion
• Referencer

Rapport afleveres i lectio som word-fil.

Referencer

• Als Egebo, L. m.fl. (2020): Bioteknologibogen bind 1. Nucleus. https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=1

• Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 af 25. oktober 2011 artikel 9 om fødevareinformation til forbrugerne https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32011R1169

• Fødevarestyrelsen (2024): Tilsætningsstoffer- lovstof. Hjemmeside besøgt 28.10.2024. https://foedevarestyrelsen.dk/lovstof/tilsaetningsstoffer-lovstof

• Justesen, L., Uebel, U., Østergaard, K. (2022): Den store bog om fødevarer og kvalitet og forarbejdning. 1.udg. 1. opl. Akademisk Forlag. ISBN: 978 87 500 5917 2

• Møller Jeppesen, M., Bo Henriksen, L., Worm Routhe, H. (2019): Projektarbejdet Teknologi og Teknikfag. Systime. https://projektarbejdet.systime.dk/?id=1

• Neitskov Sørensen, S. m.fl.  (2024): Gastrofysik og smagshåndværk. 1. udg. Praxis Forlag




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Party i provinsen

Nøgletemaer (4 stk.):
-Analysemetoder og kvalitetsvurdering

Valgtemaer (2 stk.):
-Fødevarer

Fordybelsesområde (1 stk.):
-Fødevarer

Der tages udgangspunkt i teknikfagets ”DNA” på HTX:
-Produkt-/procesprincip
-Produktudformning
-Produktionsforberedelse
-Realisering
-Evaluering

Udfordring:

Målet i dette PLS-miniprojekt er via to virksomhedsbesøg at få indblik i en den proces, der anvendes i fremstillingen af hhv. kartoffelmel og øl. Via projektets udfordring er målet også at få en forståelse af de tekniske- og analytiske metoder, der anvendes i fødevare- og drikkevareindustrien. Udfordringen er:

1. At fremstille egne kartoffelchips.
2. Arbejde med og løse det teknisk problem i at kvantificere kartoffelchips´ sprødhed.
3. At få praktisk erfaring med destillation af øl på rotationsfordamper.
4. At få praktisk erfaring med bestemmelse af alkoholprocent ved brug af gaskromatograf.

Litteratur

I MLAB findes et lille ”bibliotek” med litteratur, der retter sig mod fødevareproduktion mv. Bøgerne findes kun i en udgave, men der kan tages kopier under hensyntagen til Copydan.

Følgende bøger kan være relevante:

• Degn Rasmussen, Lennart (2023):  Proces, levnedsmiddel og sundhed – et teknikfag. Systime. https://pls.systime.dk/?id=1
• Hartmann-Petersen, P. (2021): Kemiske Enhedsoperationer i laboratoriet. 4 udg. 4. opl. Gads Forlag. ISBN: 978 87 12 04700 1
• Justesen, L., Uebel, U., Østergaard, K. (2022): Den store bog om fødevarer og kvalitet og forarbejdning. 1.udg. 1. opl. Akademisk Forlag. ISBN: 978 87 500 5917 2
• Sørensen, S.N., Brønnum, L.B., Christensen, M., Rymann, E., Schneider, M., Mouritsen, O.G. (2024): Gastrofysik og smagshåndværk.1. udg. 1.opl. Praxis Forlag A/S, København.
• Spence, C. (2015): Eating with our ears: assessing the importance of the sounds of consumption on our perception and enjoyment of multisensory flavour experiences. 3. Marts. Tidsskriftet Flavour https://flavourjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/2044-7248-4-3

Links:
Maillard-reaktion: https://www.smagforlivet.dk/materialer/maillard-reaktioner-og-karamellisering-f%C3%A5-mere-smag-og-aroma-ved-mestre-bruningsprocessen

Projektstyring

Det er teamets opgave ”at planlægge, organisere og styre mængden af ressourcer (personer, udsyr, materiale) frem mod det fastlagte mål og formål, inden for den afgrænsede tidsramme” (https://projektarbejdet.systime.dk/?id=148).   
I den forbindelse bør teamet tage udgangspunkt i projektplanlægningsmodellen og herved tage stilling til følgende fokusområder:

• Milepæle og aktiviteter
• Tidsplan – Gantt diagram (se projektstyringsværktøjer)
• Opfølgning
• Formål og mål (SMART- reglen)
• Projektets faser
• Agile metoder (scrum)


Sikkerhed og hygiejne

Arbejdet i PLS kommer til at foregår i forskellige laboratorier afhængig af om det er teoretisk eller praktisk arbejde. Med forbehold for ændringer vil det praktiske arbejde primært foregå i MLAB og LBV, mens det teoretiske arbejde vil være i RNA og RBI.
Alt arbejde med fødevarer, som skal spises eller drikkes kommer til at foregå i MLAB. I dette lokale må der ikke indføres glasvarer, kemikalier eller lignende fra øvrige laboratorier. Dørene mellem MLAB og LBV må ikke benyttes.
Alt kemisk analysearbejde og arbejde med mikroorganismer på petriskåle kommer til at foregå i LBV. I dette lokale er det ikke tilladt at spise eller drikke.
Alle på holdet er forpligtet til at sørge for at bidrage til god laboratoriepraksis.

Produkt

Torsdag den 19.12.24 præsenterer hvert team mundtligt:
1. Hvordan udfordringen er løst.
2. Bearbejdede resultater af diverse undersøgelser.
3. Ideer til optimering af indgående processer.
4. Ideer til andre undersøgelser der kunne bruges til at:
a. belyse produkternes kvalitet og indholdsstoffer
b. validere de opnåede undersøgelsesresultater.  

Det er op til teamet af vælge hvordan ovenstående produkt visualiseres for tilhørerne.

Referencer

• Danmarks Statistik (2024): Der sælges mindre alkohol og tobak. https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=49249 (Besøgt 4. dec. 2024)
• Hansen, S., Hall, K.K., Kidmose, U. og LähteenMäki, L. (2020): Danskernes forbrug af slik og chips – en undersøgelse af portionsstørrelser. DCA-rapport nr. 170, juni, Aarhus Universitet https://dcapub.au.dk/djfpdf/dcarapport170.pdf



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Personlig pleje og lægemidler

Nøgletemaer (4 stk.):
-Projektstyring
-Analysemetoder og kvalitetsvurdering

Valgtemaer (2 stk.):
-Kemisk produktion

Fordybelsesområde (1 stk.)

Der tages udgangspunkt i teknikfagets ”DNA” på HTX:
-Produkt-/procesprincip
-Produktudformning
-Produktionsforberedelse
-Realisering
-Evaluering

Indledning

Personlige plejeprodukter er en integreret del af vores daglige rutiner og spiller en væsentlig rolle i at opretholde vores hygiejne, sundhed og velvære. Fra den daglige håndvask til brugen af fugtighedscreme, er disse produkter uundværlige for mange mennesker. Derfor er kvaliteten og sikkerheden af personlige plejeprodukter af største betydning for forbrugerne. Produkter af høj kvalitet sikrer ikke blot effektivitet, men også beskyttelse mod potentielle skadelige stoffer, hvilket er afgørende for forbrugernes tillid og tilfredshed.

Udfordring

Målet i dette PLS-projekt er at få indblik i en de processer, der anvendes i fremstillingen af personlige plejeprodukter og emballagen hertil. Via projektets udfordring er det også målet at få en forståelse af de tekniske- og analytiske metoder, der anvendes i kvalitetssikring af produkterne. Udfordringen er:
1. At fremstille en håndsæbe med duft.
2. At fremstille en creme med duft.
3. At fremstille en teknisk tegning af emballagen til hhv. sæbe og creme.

Produktkrav

• Ingredienser skal så vidt muligt være økologiske.  
• Viskositeten af cremen skal tilnærmes den købte creme.
• Duften til både sæbe og creme skal ekstraheres fra plantemateriale.
• Emballagen skal ikke fremstilles, men der skal gøres overvejelser om emballagens LCA herunder bæredygtighed, anvendelighed og produktionspris mv.

Produkttest

Følgende tests af produkterne skal foretages og inddrages i evalueringen af produkterne:
• Måling af cremens viskositet
• To sensoriske tests på hvert produkt.

Litteratur.

Følgende bøger kan være relevant:

• Degn Rasmussen, Lennart (2023):  Proces, levnedsmiddel og sundhed – et teknikfag. Systime. https://pls.systime.dk/?id=1
• Hartmann-Petersen, P. (2021): Kemiske Enhedsoperationer i laboratoriet. 4 udg. 4. opl. Gads Forlag. ISBN: 978 87 12 04700 1
Mulige relevante hjemmesider:
• Hjemmelavet sæbe https://www.urtegaarden.dk/opskrifter/lavendelhandsaebe  
• Creme: https://hedenhus.dk/products/creme-lav-selv-diy-boks/

Selvstændig litteratursøgning:
- Hudens biologi
- pH og polaritet
- Betydningen af aroma for oplevelsen af produkter

Produkt

Skriftligt produkt

Der er afsat 18 fordybelsestimer pr. elev til projektet.
Rapportens kvalitet vægtes højere end antal sider (2400 tegn/A4-side) og derfor er der ikke angivet et ønsket antal sider.
Hvert team skal aflevere en rapport, der tager udgangspunkt i Teknologirapporten:

Struktur for rapport:
• Projekttitel, fag, gruppe/deltagere, periode
• Indholdsfortegnelse
• Baggrundsviden
i. Hudens biologi
ii. Ekstraktionsmetoder
iii. pH og polaritet
iv. Betydningen af aroma for oplevelsen af produkter
• Hoveddel – faglige afsnit
i. Produktprincip
1. Målgruppeanalyse
2. Kravsspecifikationer
3. Testspecifikationer
4. Idegenerering
5. Løsningsforslag
ii. Produktudformning/ produktionsforberedelse
1. Flowdiagram for fremstillingsproces og relevante målinger i forhold til kvalitetsstyring og dokumentering af produktionsproces.
2. Produktoptimering
iii. Realisering
1. Fremstilling fra råvare til slutprodukt
2. Dokumentation af produktionsproces ved præsentation af relevante målinger.
iv. Evaluering
1. Løses problemet?
2. Lever produktet op til produktkrav? Inddrag resultater fra tests af produkterne.
3. Hvordan fungerede teamets samarbejde under projektet (procesevaluering)
• Konklusion
• Referencer

Rapport afleveres i lectio som word-fil.

Mundtlig præsentation

Formålet med den mundtlige præsentation af jeres projekter er, at I skal
• træne jeres færdigheder i at sammenfatte et omfattende projekt til blot 20 min.
• træne jeres færdigheder i anvendelsen IT fx PowerPoint som præsentationsredskab.
• træne jeres samarbejdsfærdigheder i at sammensætte en mundtlig præsentation, hvor alle medlemmer i teamet cirka kommer lige meget til orde.
• træne det mundtlige fagsprog, der knytter sig til projektet.

Teamet har 20 min. til at præsentere sit projekt for opponent/ feedbackteamet. Efterfølgende er der 10 min. til spørgsmål og feedback.

Når et omfattende projekt skal sammenfattes til 20 min. kan de 20 min. sidestilles med et resumé/ abstract på 15-20 linjer af en lang naturvidenskabelig artikel. Et resumé/ abstract har som regel følgende hovedafsnit:

• Indledning med præsentation af problemstilling/ udfordring.
• Metode til løsning af udfordringen.
• Resultater/ produkt.
• Konklusion.

I udarbejdelsen af jeres mundtligt præsentation skal I overveje hvordan ”teknikfagets DNA” passer

• Problemidentifikation placeres
• Problemanalyse placeres
• Produktprincip placeres
• Produktudformning placeres
• Produktionsforberedelse placeres
• Realisering placeres
• Evaluering placeres

I skal være opmærksom på, at det tager tid at foretage sortering og udvælgelse af det stof, der skal med i den mundtlige præsentation. Der er kun plads til det vigtigste og der skal være en rød tråd i præsentationen.

Det er vigtigt, at der afsættes tid i forberedelsesfasen til at træne og tage tid på den mundtlige præsentation. Gerne to gange. Hvis det tager for lang tid, må der skæres noget fra frem for at tale hurtigere.

Husk på at PowerPoint primært er et visuelt præsentationsredskab, hvor indholdet på de forskellige dias aldrig kan stå alene uden oplægsholderens mundtlige uddybning.

Der gives ikke karakter for den mundtlige præsentation.

Teknikfagseksamen – bedømmelseskriterier

Inden prøven sender skolen rapporten til sensor. Sensor og vejleder læser rapporten. Til selve eksaminationen er der 30 min pr. eksaminand.  Ved flere i grupperne fratrækkes 6 min pr. elev.
Gruppens/elevens præsentationen er max halvdelen af eksaminationstiden.

Eleverne fremlægger projektet, derefter stiller sensor og vejleder spørgsmål i forbindelse med projektet, fremlæggelsen og relaterede emner inden for teknikfaget.

Der gives en samlet karakter på grundlag af en samlet helhedsbedømmelse af rapport, fremlæggelse og forsvaret. Fremlæggelsen omfatter projektrapporten, det udførte produkt/procesforløb.

Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens præstation lever op til de faglige mål, som de er angivet i pkt. 2.1. Der lægges særligt vægt på:

Generelt
̶ evne til at arbejde problemorienteret
̶ evne til at kombinere teori og praktisk arbejde i et projekt
̶ perspektivering til relevante emner inden for teknikfaget

Rapportens form og indhold
̶ bearbejdning af projektets problemstillinger
̶ planlægning og vurdering af projektforløbet
̶ dokumentations- og kommunikationsværdi, herunder overskuelighed, sammenhæng, kildehenvisninger og teknisk dokumentation
̶ fordybelsesgraden
̶ specificerede krav til produktet
̶ en fagligt begrundet argumentation for de foretagne valg

Produktet/procesforløbet
̶ omhu og professionalisme ved fremstilling
̶ argumentation for til- og fravalg
̶ kvalitet i forhold til de opstillede krav

Mundtlig eksamination
̶ den mundtlige præsentation af projektet
̶ redegørelse for det valgte løsninger
̶ demonstration af ejerskab i forhold til projektets indhold
̶ besvarelse af uddybende og supplerende spørgsmål.

Bedømmelsen er individuel, og der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse af eksaminandens præstation, omfattende den skriftlige rapport, det praktisk udførte produkt/procesforløb og den mundtlige eksamination.


Sikkerhed og hygiejne

Arbejdet i PLS kommer til at foregår i forskellige laboratorier afhængig af om det er teoretisk eller praktisk arbejde. Med forbehold for ændringer vil det praktiske arbejde primært foregå i MLAB og LBV, mens det teoretiske arbejde vil være i RNA og RBI.
Alt arbejde med fødevarer, som skal spises eller drikkes kommer til at foregå i MLAB. I dette lokale må der ikke indføres glasvarer, kemikalier eller lignende fra øvrige laboratorier. Dørene mellem MLAB og LBV må ikke benyttes.
Alt kemisk analysearbejde og arbejde med mikroorganismer på petriskåle kommer til at foregå i LBV. I dette lokale er det ikke tilladt at spise eller drikke.
Alle på holdet er forpligtet til at sørge for at bidrage til god laboratoriepraksis.

Projektstyring

Det er teamets opgave ”at planlægge, organisere og styre mængden af ressourcer (personer, udsyr, materiale) frem mod det fastlagte mål og formål, inden for den afgrænsede tidsramme” (https://projektarbejdet.systime.dk/?id=148).   
I den forbindelse bør teamet tage udgangspunkt i projektplanlægningsmodellen og herved tage stilling til følgende fokusområder:

• Milepæle og aktiviteter
• Tidsplan – Gantt diagram (se projektstyringsværktøjer)
• Opfølgning
• Formål og mål (SMART- reglen)
• Projektets faser
• Agile metoder (scrum)

Undervejs i projektet skal teamet føre logbog. I projektet skal logbogen føres i Klassenotesbog 3w PLS 24-25. Undervejs og efter projektet vurderes klassenotesbogen som logbogsredskab.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt PLS

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 119 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer