Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
Lærer(e)
|
Mette Wiege
|
Hold
|
2024 Af/n (2n Af)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Introduktion til afsætning + metode
Kernestof - Afsætning B til EUX, iBog, Systime:
Kapitel 1 Introduktion til afsætning
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den interne situation
- Værdikæder
- Forretningsmodeller
- Den eksterne situation
- Omverdensforhold nationalt og globalt
- Branche- og konkurrenceforhold
- Købsadfærd på business-to-business og business-to-consumer
markeder
- Strategi
- Mission, vision og værdier
- Konkurrencestrategier
- Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
- Marketing mix på business-to-consumer markedet
- Marketing mixet nationalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. afleveringsopgave afsætning - Eventyrsport
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 Interne og eksterne forhold
Kernestof - Afsætning B til EUX, IBog, Systime:
Kapitel 2 Den interne situation
Kapitel 3 Den eksterne situation
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den interne situation
- Værdikæder
- Forretningsmodeller
- Den eksterne situation
- Omverdensforhold nationalt og globalt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppeopgave Les Deux
|
22-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3 Konkurrence- og brancheforhold
Kernestof - Afsætning B til EUX, iBog, Systime:
Kapitel 5 Konkurrenceforhold
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den eksterne situation
- Branche- og konkurrenceforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. afleveringsopgave afsætning - dagligvarekæder
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb 4 Købsadfærd B2C og B2B
Kernestof - Afsætning B til EUX, IBog, Systime:
Kapitel 6 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Kapitel 7 Købsadfærd på producentmarkedet
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den eksterne situation
- Købsadfærd på business-to-business og business-to-consumer
markeder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Livsfaser og købsadfærd
|
06-11-2024
|
Case 7.2: Hilti
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5 Strategi
Kernestof - Afsætning B til EUX, iBog Systime:
Kapitel 8 Strategi
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Strategi
- Mission, vision og værdier
- Konkurrencestrategier
- Vækststrategier
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Forløb 6 Segmentering og målgruppevalg
Kernestof - Marketing en grundbog til afsætning, IBog, Systime:
Kapitel 10 Segmentering, målgruppevalg og positionering
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave Gallups kompas
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Forløb 7 Marketingmix
Kernestof - Afsætning B til EUX, Ibog ,Systime:
Kapitel 11 Produkt
Kapitel 12 Serviceydelser
Kapitel 13 Pris
Kapitel 14 Distribution
Kapitel 15 Promotion
Kapitel 16 Marketingmix
EO2-forløb med fagene afsætning og virksomhedsøkonomi. Opgaven omhandlede marketingmixet og regnskabsanalyse med udgangspunkt i en lokal detailvirksomhed i Ribe - Ib Laursen.
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
nationalt
- Marketing mix på business-to-consumer markedet
- Marketing mixet nationalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. afleveringsopgave afsætning - Temu
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Forløb 8 Markedsanalyse
Kernestof - Afsætning B til EUX, iBog, Systime:
Kapitel 9 Markedsanalyse
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Forløb 9 Opsamling, eksamensforløb + -forberedelse
Kernestof: Afsætning B til EUX, iBog, Systime:
Eleverne har arbejdet med et eksamensforløb, der dækker kernestoffet baseret på virksomheden Axel Månsson A/S som case.
Derudover repetition af udvalgte emner fra kernestoffet.
Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.
Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den interne situation
- Værdikæder
- Forretningsmodeller
- Den eksterne situation
- Omverdensforhold nationalt og globalt
- Branche- og konkurrenceforhold
- Købsadfærd på business-to-business og business-to-consumer
markeder
- Strategi
- Mission, vision og værdier
- Konkurrencestrategier
- Vækststrategier
- Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
- Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt
- Marketing mix på business-to-consumer markedet
- Marketing mixet nationalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 20 ipnordic
|
11-04-2025
|
4. afleveringsopgave afsætning - Eksamensforløb
|
03-05-2025
|
Eksamenstræning
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985225865",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985225865",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985225865"
}