Holdet 2024 Af/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Afsætning B
Lærer(e) Mette Wiege
Hold 2024 Af/n (2n Af)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Introduktion til afsætning + metode
Titel 2 Forløb 2 Interne og eksterne forhold
Titel 3 Forløb 3 Konkurrence- og brancheforhold
Titel 4 Forløb 4 Købsadfærd B2C og B2B
Titel 5 Forløb 5 Strategi
Titel 6 Forløb 6 Segmentering og målgruppevalg
Titel 7 Forløb 7 Marketingmix
Titel 8 Forløb 8 Markedsanalyse
Titel 9 Forløb 9 Opsamling, eksamensforløb + -forberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Introduktion til afsætning + metode

Kernestof - Afsætning B til EUX, iBog, Systime:
Kapitel 1 Introduktion til afsætning

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den interne situation
    - Værdikæder
    - Forretningsmodeller
- Den eksterne situation
    - Omverdensforhold nationalt og globalt
    - Branche- og konkurrenceforhold
    - Købsadfærd på business-to-business og business-to-consumer
      markeder
- Strategi
    - Mission, vision og værdier
    - Konkurrencestrategier
- Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
  - Marketing mix på business-to-consumer markedet
    - Marketing mixet nationalt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. afleveringsopgave afsætning - Eventyrsport 05-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb 2 Interne og eksterne forhold

Kernestof - Afsætning B til EUX, IBog, Systime:
Kapitel 2 Den interne situation
Kapitel 3 Den eksterne situation

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den interne situation
    - Værdikæder
    - Forretningsmodeller
- Den eksterne situation
    - Omverdensforhold nationalt og globalt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppeopgave Les Deux 22-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb 3 Konkurrence- og brancheforhold

Kernestof - Afsætning B til EUX, iBog, Systime:
Kapitel 5 Konkurrenceforhold

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den eksterne situation
        - Branche- og konkurrenceforhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2. afleveringsopgave afsætning - dagligvarekæder 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb 4 Købsadfærd B2C og B2B

Kernestof - Afsætning B til EUX, IBog, Systime:
Kapitel 6 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Kapitel 7 Købsadfærd på producentmarkedet

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den eksterne situation
     - Købsadfærd på business-to-business og business-to-consumer
      markeder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Livsfaser og købsadfærd 06-11-2024
Case 7.2: Hilti 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb 5 Strategi

Kernestof - Afsætning B til EUX, iBog Systime:
Kapitel 8 Strategi

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Strategi
    - Mission, vision og værdier
    - Konkurrencestrategier
    - Vækststrategier
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb 6 Segmentering og målgruppevalg

Kernestof - Marketing en grundbog til afsætning, IBog, Systime:
Kapitel 10 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
   

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave Gallups kompas 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Forløb 7 Marketingmix

Kernestof - Afsætning B til EUX, Ibog ,Systime:
Kapitel 11 Produkt
Kapitel 12 Serviceydelser
Kapitel 13 Pris
Kapitel 14 Distribution
Kapitel 15 Promotion
Kapitel 16 Marketingmix

EO2-forløb med fagene afsætning og virksomhedsøkonomi. Opgaven omhandlede marketingmixet og regnskabsanalyse med udgangspunkt i en lokal detailvirksomhed i Ribe - Ib Laursen.

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
nationalt
- Marketing mix på business-to-consumer markedet
    - Marketing mixet nationalt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. afleveringsopgave afsætning - Temu 04-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Forløb 8 Markedsanalyse

Kernestof - Afsætning B til EUX, iBog, Systime:
Kapitel 9 Markedsanalyse

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Forløb 9 Opsamling, eksamensforløb + -forberedelse

Kernestof: Afsætning B til EUX, iBog, Systime:
Eleverne har arbejdet med et eksamensforløb, der dækker kernestoffet baseret på virksomheden Axel Månsson A/S som case.

Derudover repetition af udvalgte emner fra kernestoffet.

Supplerende stof:
Toolbox - modeller til afsætning, iBog, Systime
Eleverne har selv søgt yderligere informationer (data, artikler, hjemmesider mv.) i forbindelse med opgaveløsning.

Faglige mål
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger.
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed.
- Fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
- Udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Kernestof
- Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Den interne situation
    - Værdikæder
    - Forretningsmodeller
- Den eksterne situation
    - Omverdensforhold nationalt og globalt
    - Branche- og konkurrenceforhold
    - Købsadfærd på business-to-business og business-to-consumer
      markeder
- Strategi
    - Mission, vision og værdier
    - Konkurrencestrategier
    - Vækststrategier
- Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
    - Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt
- Marketing mix på business-to-consumer markedet
    - Marketing mixet nationalt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 20 ipnordic 11-04-2025
4. afleveringsopgave afsætning - Eksamensforløb 03-05-2025
Eksamenstræning 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde