Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Birthe Lykkeskov
|
Hold
|
2024 Vø/n (2n Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden, indtægter og omkostning
Kernestof:
Hay, Peder Vinther Emdal, Henrik Frølich, Marianne Poulsen, Gitte Størup og Jeanette Hassing (red.): Virksomhedsøkonomi B til EUX. (ibog)
Kap. 2 Virksomhedstyper og ejerformer (16,9 normalsider)
Kap. 3 Virksomhedens økonomi (6,7 normalsider)
Kap. 4 Indtægter og omkostninger (26,7 normalsider)
Kap. 5 Virksomhedens indtjening (14,2 normalsider)
Kap. 7 Virksomhedens interessenter (17,4 normalsider)
Kap. 8 Virksomheden i vækst (17,5 normalsider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Rapportering og regnskabsanalyse
Kernestof:
Hay, Peder Vinther Emdal, Henrik Frølich, Marianne Poulsen, Gitte Størup og Jeanette Hassing (red.): Virksomhedsøkonomi B til EUX. (ibog)
Kap. 9 Årsregnskabet og registreringssystemet (14,8 normalsider)
Kap. 10 Det samlede regnskabssystem (14,3 normalsider)
Kap. 11 Årsrapporten (59,1 normalsider)
Kap. 12 Økonomiske analyser (10,2 normalsider)
Kap. 13 Analyse af indtjeningsevnen (15,4 normalsider)
Kap. 14 Analyse af kapitaltilpasningsevnen (10,4 normalsider)
Kap. 15 Analyse af rentabilitet (29,1 normalsider)
Kap. 16 Analyse af soliditet og likviditet (29,1 normalsider)
Supplerende stof:
Emne: Startup-virksomheden LikeConcrete. Manglende likviditetsstyring.
DR1 18.08. 2021 Velkommen til virkeligheden. 1. Sidste chance.
Tidspunkter: 00:00, 08:52, 13:15, 18:49, 23:24 og 28:05.
DR1 25.08. 2021 Velkommen til virkeligheden. 2. Jacob siger stop.
Tidspunkter: 00:00, 08:02, 10:28, 12:43, 17:27, 20:59 og 26:47.
DR1 Topdirektørerne
- Sæson 1, episode 2: Carlsberg. Jacob på nyt territorium.
- Sæson 1, episode 3: Stark Danmark. Brittas byggekrise.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
CSR
Kernestof:
Hay, Peder Vinther Emdal, Henrik Frølich, Marianne Poulsen, Gitte Størup og Jeanette Hassing (red.): Virksomhedsøkonomi B til EUX. (ibog)
Kap. 17 CSR (26,3 normalsider)
Kap. 18 CSR-rapportering og -analyse (23,2 normalsider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Strategi
Kernestof:
Hay, Peder Vinther Emdal, Henrik Frølich, Marianne Poulsen, Gitte Størup og Jeanette Hassing (red.): Virksomhedsøkonomi B til EUX. (ibog)
Kap. 19 Strategiens kendetegn (12,2)
Kap. 20 Strategisk analyse af eksterne forhold (36,2 normalsider)
Kap. 21 Strategisk analyse af interne forhold (42,2 normalsider)
Kap. 22 Den strategiske plan (21,0 normalsider)
Kap. 23 Udvikling af forretningsmodel (29,6 normalsider)
Kap. 6.6 Forretningsplan (3,3 normalsider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt Ribe Byferie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Forberedelse til mundtlig eksamen
Eleverne får lov til at gå i gang med at lave en powerpoint, som de kan bruge til en eventuel mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985261363",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985261363",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985261363"
}