Holdet 2024 kf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Kulturforståelse C
Lærer(e) Dennis Windfeld
Hold 2024 kf (2n3k kf)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Kulturteori
Titel 2 Forløb#2 Kultursammenligning USA vs DK
Titel 3 Forløb 3: Ikke-vestlig kultur Kina
Titel 4 Forløb#4 Kulturmødet: Russisk kultur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Kulturteori

Fokuspunkter:

- Det beskrivende og det komplekse kulturbegreb.
- Kulturel identitet i det senmoderne samfund, herunder social
  konstruktion af identitet - Anthony Giddens.
- Traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
- Globalisering og amerikanisering herunder hybridkulturer.
- Mødet med det fremmede: etnocentrisme og kulturrelativisme.
- Nationalstater, kultur og identitet, herunder national kultur og merkantil
   kultur.
- Edward T. Hall.
- Geert Hofstede:
- Nancy Adler: interkulturel kommunikation
- COO

Faglige mål:

- Eleverne skal kunne redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og –teorier
- Eleverne skal kunne identificere og beskrive kulturelle udtryk

Kernestof:
- Teorier om kultur og identitet.
- Det nationale og det globale.

Karrierelæring:
- Med Mærsk i Indien.
- Made in Japan.
- DR1: Topdirektørerne afs. 3 Energihandler i milliardklassen. (Japan)

Kasper Askelund: Kultur på arbejde; kulturforståelse og merkantil kultur, systime.
kap.1: Introduktion til kulturteorier og begreber.
Kap.4: Geert Hofstedes introduktion til kulturanalysemodeller
https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
kap.5: Hall og interkulturel kommunikation.
Kap. 9: Nation, brand og kultur

Samlet antal s. 77.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kultursammenligning USA vs DK

Fokusområder:
- USA som èn eller flere nationer.
- Indvandring og national identitet i et historisk perspektiv.
- Melting Pot og Salad Bowl.
- Ung i USA: Våben og skoleskyderier.
- Amerikansk forretningskultur.

Faglige mål:
- Eleverne skal kunne identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Eleverne skal kunne reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
- Eleverne skal kunne foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
- Eleverne skal kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- Kulturelle udtryksformer i tid og rum
- Kultursammenligning

Forskellige underordnet emner på tværs af amerikansk og dansk kultur:

- National kulturel identitet:
  - USA´s udfordringer: kap.1; USA en nation eller en idè, s.15-28, forlaget Columbus
  - Samuel P. Huntington; The Hispanic Challenge, USA i det 21. århundrede. (2s.)
  - Gregory Rodriguez; Mexican Americans are building No Walls; USA i der 21. århundrede. (2s.)
  - Film: Crash - et indblik i det multikulturelle Los Angeles.

- For et historisk syn på indvandring og national kulturel identitet:
  - USA i det 21. århundrede; Det multikulturelle USA, s.10- 21.

- Ung i USA vs. DK.

  - Dokumentar TV2: Jeg overlevede et skole skyderi, 2018.
  - Artikel: Kristeligt Dagblad: Retten til at bære våben ligger i USA´s DNA,
    2017.
- https://www.atrejsemedboern.dk/high-school-i-usa

Film: American Highschool, afsnit 5, DR3

- Amerikansk forretningskultur:
https://www.kxmgroup.dk/amerikansk-forretningskultur-vs-dansk-forretningskultur/

Samlet antal s. 111 (omregnet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Ikke-vestlig kultur Kina

Fokusområder:
- Intro til kinesisk kultur: Jia, Danwei, Guanxi og konfucianisme
- Et-barns-politikken.
- Den kinesiske drøm (vs den amerikanske drøm)
- Kina og Menneskerettigheder + stat og individ
- Asian Values.
- Kulturkonflikt Huntington vs kulturmøde Fukuyama
- Kinesisk uddannelseskultur
- Kinesisk forretningskultur
- Miniprojekt: Eleverne har undersøgt forskellige aspekter mellem dansk og kinesisk
  ungdomsliv vha. kulturelle undersøgelsesmetoder.

Faglige mål:
- Eleverne skal kunne identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Eleverne skal kunne reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
- Eleverne skal kunne foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
- Eleverne skal kunne redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og –teorier

Kernestof:
- Ikke vestlig kultur
- Kultursammenligning
- Interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder
  mediekultur
- Kulturelle undersøgelsesmetoder

Teori:
- Hofstede + Hall + Nancy Adler analysemodel

Minikompendium: Jens Peter Fage Madsen: "Ansigt til Ansigt med kineserne", Pantheon, 1. udgave, 2010: "Et barns politikken" s.21-25. + "Det moderne Kinas kultur" s. 40-48.

Christian Nielsen m.fl.; "Kina - Temaer i moderne kinesisk historie"; Tema: den kinesiske drøm vs. den amerikanske drøm + Kina og menneskerettighederne, I-bog, Systime.  10s.

Kasper Asklund; "Kultur på arbejde - kulturforståelse og merkantil kultur", kap. 2+3 +6, I-bog, Systime. 15s.

Film:
- Kina: knald eller fald: Guanxi - kinesiske forbindelser, DR2, 2012
- 9Z mod Kina, DR1, 2013
- Slaver på skolebænken, horisont, DR1

Karrierelæring: Case: Fra Sorø til Shanghai.

Antal s. 66 (omregnet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Kulturmødet: Russisk kultur

Fokusområder:
- Rusland i Verden: Ruslands historiske syn på Vesten og Vestens
  historiske syn på Rusland. (kort og overordnet)
- Russiske værdier. Ruskji Mir
- Putins betydning og rolle i Rusland
- Tematiske sammenligninger: Samfundsværdier og tillid til det fremmede - merkantil
  forretningskultur i Rusland.

Faglige mål:
-  Eleverne skal kunne identificere og beskrive kulturelle udtryk.
-  Eleverne skal kunne redegøre for og anvende forskellige
   kulturbegreber og –teorier.
-  Eleverne skal kunne reflektere over egne og andres værdier som
   resultat af en kulturel proces.
-  Eleverne skal kunne foretage tematiske sammenligninger på tværs af
   kulturer.
-  Eleverne skal kunne behandle problemstillinger i samspil med andre
   fag.

Kulturmødet:
-  Kulturelle udtryksformer i tid og rum.
-  Kulturmøder.
-  Kultursammenligning.
-  Det nationale og det globale.

Litt.:
Sebastian Lang-Jensen; "Flere sider af Rusland", kap. 2: Politik, demokrati og værdier i Rusland, I-bog Systime. (13s.)
Poul Steiner Jensen & Karsten Jakob Møller; "Rusland - ny og gamle fortællinger", del 3: afs. Putin vender tilbage 2012 til i dag, I-bog i Systime. (8s.)
Mette Bærbach Bas; "Kulturspejlet - Nøglen til global succes" - kap.7: Russisk forretningskultur. (20s.) + Samuel Rachlin: Man skal gennemtrænge mistillidsmuren (5s.)

Film:
DR3: Monte Carlo elsker Putin, afs. 3, 2013
DR explainer: Russiske spøgelsesskibe, 2023

Samlet antal s. 65 (omregnet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer