Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Friis
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb om kriminalitet
Materiale: kompendium
Fokuspunkter:
- typer af kriminalitet, årsager til den faldende ungdomskriminalitet, kriminalitet og social arv, Bourdieus teori, kriminalitetsteorier, metoder i samfundsfag, recidiv - gentagelse af kriminalitet, straffens formål, ideologier og politiske partier
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ligestilling, ulighed og fattigdom i Danmark
Forløbet byggede bro til et tværfagligt samarbejde med idræt med temaet: Ulighed i sundhed
Fokuspunkter:
- ligestilling, livsformer, livsstile, Pierre Bourdieus teori, levevilkår, social arv og ulighed, ulighed i sundhed, fattigdom og ideologier, holdninger til ulighed, kropstilfredshed
Faglige mål i fokus:
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ulighed i sundhed (fællesfagligt forløb)
Problemstilling: Ulighed i sundhed
Fag: Idræt og samfundsfag
Opgaveformulering:
Hvad kan man gøre for at få et bedre forhold til sin krop?
Hvilke årsager er der til uligheden i sundhed, og hvordan kommer den til udtryk?
Hvad kan der gøres for at mindske uligheden i sundhed?
Besvar spørgsmålene vha. undervisningsmaterialet, begreber og teori samt min. 1 selvfundet materiale (artikel, rapport, lydklip, filmklip, mv.)
Skriv 5-10 linjers svar til hvert spørgsmål.
Præsentation ca. 10 min. vha. PowerPoint.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Fokuspunkter:
- socialisering og familieliv i det senmoderne samfund, senmoderne identitet, Anthony Giddens' og Thomas Ziehes teorier, ungdomsliv, perfekthedskultur, sociale medier
Faglige mål i fokus
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Demokrati og velfærdsstat
Fokuspunkter:
- demokrati, det danske politiske system og magt, politisk deltagelse og medborgerskab, det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomisk politik, velfærdsmodellerne og velfærdsstatens udfordringer
Faglige mål i fokus:
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060171375",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060171375",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060171375"
}