Holdet 2024 sa/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rasmus Friis
Hold 2024 sa/y (1y sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb om kriminalitet
Titel 2 Ligestilling, ulighed og fattigdom i Danmark
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 4 Demokrati og velfærdsstat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb om kriminalitet

Materiale: kompendium

Fokuspunkter:
- typer af kriminalitet, årsager til den faldende ungdomskriminalitet, kriminalitet og social arv, Bourdieus teori, kriminalitetsteorier, metoder i samfundsfag, recidiv - gentagelse af kriminalitet, straffens formål, ideologier og politiske partier

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ligestilling, ulighed og fattigdom i Danmark

Fokuspunkter:
- ligestilling, livsformer, livsstile, Pierre Bourdieus teori, levevilkår, social arv og ulighed, ulighed i sundhed, fattigdom og ideologier, holdninger til ulighed, kropstilfredshed

Faglige mål i fokus:
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Fokuspunkter:
- socialisering og familieliv i det senmoderne samfund, senmoderne identitet, Anthony Giddens' og Thomas Ziehes teorier, ungdomsliv, perfekthedskultur, sociale medier

Faglige mål i fokus
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Demokrati og velfærdsstat

Fokuspunkter:
- demokrati, det danske politiske system og magt, politisk deltagelse og medborgerskab, det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomisk politik, velfærdsmodellerne og velfærdsstatens udfordringer

Faglige mål i fokus:
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer