Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Marc Dyhr Seremet-Bangert
|
Hold
|
2024 sa/s (1s sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligestilling og ulighed
Forløb 1: Ligestilling
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejder klassen med temaet ligestilling og ulighed set fra både politologisk, sociologisk og økonomisk perspektiv.
Faglige mål
Overordnede
- Eleverne skal lære at anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og diskutere løsninger herpå.
- Eleverne skal lære at anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger samt undersøge aktuelle politiske beslutninger.
- Eleverne skal kunne forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Disciplinære
- Forklaring af sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøgelse af aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU.
Metodiske
- Demonstration af fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene, samt inddragelse af sociale og kulturelle forskelle og politiske partier og ideologier.
Litteratur
- Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op!” (ibog), 2024/2025, Columbus: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1, kap. 1: ”Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene”.
Supplerende materialer
- Danmarks Radio: ”Nu har vi talt nok om kvinder”: https://www.dr.dk/drtv/program/nu-har-vi-talt-nok-om-kvinder_244498 (2021).
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/sociale-forhold/offentligt-forsoergede/barselsdagpenge (2025).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Ligestilling
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sundhed
Tværfagligt forløb: Sundhed
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejder klassen med temaet sundhed set fra både politologisk, sociologisk og økonomisk perspektiv.
Faglige mål
Overordnede
- Eleverne skal lære at anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og diskutere løsninger herpå.
- Eleverne skal lære at anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger samt undersøge aktuelle politiske beslutninger.
Disciplinære
- Forklaring af sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøgelse af aktuelle politiske beslutninger.
Metodiske
- Behandling af problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstration af fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- Primært fokus på sociale og kulturelle forskelle med inddragelse af identitetsdannelse og socialisering, velfærdsprincipper og politiske partier og ideologier.
Litteratur
- Rasmus Tranegaard Andersen og Jesper Engsted: ”Sygt sund! Perspektiver på sundhed og samfund”, Columbus, 1. udgave, 1. oplag, 2014, kap. 1: ”Hvordan kommer sundhed på dagsordenen?”, kap. 2: ”Hvad er sundhed?”, kap. 3: ”Hvem er de sunde?”, kap. 6.1: ”Er din krop formet af staten?” og kap. 6.3: ”Bør staten gøre dig sund?”.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2: Sundhed
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identitet i det senmoderne samfund
Identitet i det senmoderne samfund
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejder klassen med temaet identitet i det senmoderne samfund.
Faglige mål
Overordnede
- Eleverne skal lære at anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og diskutere løsninger herpå.
- Eleverne skal lære at anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger samt undersøge aktuelle politiske beslutninger.
- Eleverne skal kunne forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Disciplinære
- Forklaring af sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøgelse af aktuelle politiske beslutninger.
Metodiske
- Demonstration af fagets identitet og metoder.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering samt sociale og kulturelle forskelle.
Litteratur
- Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op!” (ibog), 2024/2025, Columbus: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1, kap. 2: ”Identitet i forandring” og kap. 3: ”Samfund og individ”.
Supplerende materialer
- Danmarks Radio: ”Medieudviklingen 2020” (2020)
- Dansk Folkeparti: ”Danmark skal være dansk – også om 100 år” (2020)
- Københavns Universitet: ”Børnene er igen låst fast i deres forældres uddannelsesspor”: https://www.soc.ku.dk/instituttet/nyheder_/2021/boernene-er-igen-laast-fast-i-deres-foraeldres-uddannelsesspor (2021)
- Pernille Kjeldgaard Kristensen: ”Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen: Hvorfor bliver jeg opslugt af det?”: https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/jeg-bingewatcher-reality-tv-naar-jeg-faar-chancen-hvorfor-bliver-jeg-opslugt (2019)
- Sex & samfund: ”Unges syn på krop og kropsidealer” (2017)
- Sophie Dupont: ”Uge Sex skal gøre op med unges skæve kropsidealer”: https://www.tvsyd.dk/kolding/uge-sex-skal-goere-op-med-unges-skaeve-kropsidealer (2020)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokrati og medborgerskab
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3: Demokrati og medborgerskab
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samfundsøkonomi og velfærdsstat
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sørg for at få lavet quizzerne (indeholdende 10 spørgsmål til hele Demokrati og medborgerskab-forløbet) færdig, så vi kan afprøve dem i timen. Husk, at I må lave dem enten selvstændigt eller i par.
-
Få arbejdet med træningsopgaverne, så du kan få repeteret begreberne. (Jeg forventer ikke, at du når at arbejde med alle opgaverne, men tag et kig på dem, der vedrører de af begreberne, du har sværest ved.)
-
Læs kapitel 9, 9.1 og 9.2 om forholdet mellem velstand og velfærd samt velfærdstrekanten og velfærdsmodellerne som forberedelse til dagens time om velfærdsstatens udfordringer, og hvordan de kan overkommes. (Der er en del at læse, men meget af det er
-
Lav jeres eksamenstræningsopgave færdig og vær klar til fremlæggelse af den. (NB: I får ikke tid i timen til at lave den færdig.)
-
De resterende fremlægger.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4: Økonomi og velfærdsmodeller
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060182625",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060182625",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060182625"
}