Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Jesper Bunk
|
Hold
|
2024 bk/1 (1g bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ungdom
Et forløb med udgangspunkt i temaet ungdom, der inddrager forskelligartede værker fra forskellige perioder, herunder antikken, ekspressionismen og nyeste tid.
Der vil primært være fokus på antikkens skulptur og nyere malerkunst, sekundært på samtidskunst.
Vigtige kunstnere er Polyklet, Myron fra Attika, E. Munch, G. Hasle og J. Nord.
Alle tre analytiske synsvinkler bringes i spil og kombineres løbende.
Forløbet afvikles delvist som et samarbejde med studievejledningen, der har hyret eleverne til at dekorere et af deres kontorer samt trappe- og gangarealer med værker, der afspejler deres tanker om temaet ungdom.
Teori:
JE-diverse handouts om antik og moderne skulptur
Horsens Kunstmuseum-Folder om Gudrun Hasle
JE-Ungdom i kunsten gennem tiden
PowerPoint med værker v. JE.
Praktiske øvelser:
Skulptur i ler - idealiseret torso
Tegning med fokus på bevægelse
Gruppebillede/individuelt billede, tema: ungdom - fri teknik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Natur
Vi vil undersøge, hvordan naturen på forskellige måder dukker op i kunst fra forskellige genrer og perioder, herunder renæssance, romantik og nyeste tid.
Der vil primært være fokus på installationskunst og samtidskunst, sekundært på arkitektur og malerkunst.
Vigtige kunstnere er Giorgione, J. T. Lundbye, A. Otte og I. Cordal.
Alle tre analytiske synsvinkler bringes i spil og kombineres løbende.
Teori:
JE-Hvad er installationskunst?
JE-Hvad er samtidskunst?
JE-Naturen i kunsten gennem tiden
JE-Kunsthistorisk oversigt
Jan Gehl-12 kvalitetskriterier
DR-dokumentar om Jan Gehl
PowerPoint med værker ved JE.
Praktiske øvelser:
Installationsøvelse - planche
Arkitekturøvelse - tegning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt-KANT
JE har præsenteret temaet KANT, som eleverne er blevet bedt om at forstå bredt - som en inspiration, der kan pege i mange retninger. Eleverne finder deres egen vinkel på temaet og udfører projekter i forlængelse heraf.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060340618",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060340618",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060340618"
}