Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Ida Enemark Hansen
|
Hold
|
2024 bk/2 (1g bk/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det skønne og grimme
I dette forløb arbejder vi med det skønne og det grimme som tema. Vi har fokus på genrerne skulptur og installation. Vi har fokus på perioderne antikken og samtidskunst.
ANTIKKENS IDEALKROP: Klassisk æstetik, idealnaturalisme, kontrapost.
SKULPTUR: Materiale, teknik, overflade, lys/skygge, farve, detaljer, tung/let - konveks/konkav, dynamisk/statisk, åben/lukket, sokkel, rum- og beskuerinddragelse.
INSTALLATION: Enkeltelementer (genstande og medier), rummet og beskuerens møde med værket (hvilke sanser appelleres der til, og hvilke handlinger er mulige?). Værkernes idé.
Praktiske øvelser:
- Collager med billeder af råt kød
- Formanalyse øvelse med billeder er skulptur (statisk, dynamisk, åben, lukket, tung - konkav, let - konveks, sokkel, beskuer- og ruminddragelse)
- Skulptur af en idealkrop
- Installation med det grimme som tema (visualisering af en idé til et installationsværk/tegning)
Tekster:
- Andersen & Porse Klassisk æstetik fra TAP Side 146-152 (ca. 7)
- Youtube-video "Antikkens ideelle krop": https://www.youtube.com/watch?v=somLXMpnK-o
- Skulpturanalyse - Lærerproduceret handout (ca. 4)
- Det grimmes æstetik Uddrag fra Andersen og Porses TAP og Busks Billedkunstbogen (ca. 2)
- Jonas Wolter Installationskunst fra Temaer i kunsten (ca. 4,5)
I alt ca. 17,5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Byen
Om forløbet:
I dette forløb arbejder vi med byen som tema. Vi arbejder med forskellige værker, som har byen som motiv og tema med fokus på perioderne impressionisme og ekspressionisme samt samtidskunst. Vi arbejder også med et mini-byrumsprojekt, hvor eleverne har arbejdet med at forny et byrum med udgangspunkt i Jan Gehls kvalitetskriterier for det gode byrum.
Derudover indeholder forløbet en introduktion til indholdsanalyse (fokus på begreberne denotation og konnotation) samt til kunstneriske strategier.
Praktiske øvelser:
- Impressionistisk bybillede
- Mini-byrumsprojekt
Tekster:
- Semiotisk billedanalyse. Uddrag fra Lise Marks Kunstens stemmer, Systime 2025. (ca. 4,5 sider)
- Gengivelsesstrategier. Uddrag af Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: Billedkunst – Metode, kronologi, tema. Systime, 2006-2015. (ca. 4 sider)
- Kunstneriske strategier. Uddrag af Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen, Columbus 2025. (ca. 1,5)
- Impressionisme. Dorthe Fogh m.fl. Impressionisme i Billedkunst: Ismer i dansk maleri efter 1870 (ca. 4 sider)
- Ekspressionisme - Lærerproduceret handout med uddrag fra Billedkunstbogen Busk 2024 (ca. 2 sider)
- Jan Gehls 12 kvalitetskriterier. Gehl, Gemzøe, Kirknæs, Søndergaard, Det nye byliv, Arkitektens Forlag, 2006. Videreudviklet: Gehl Arcihtecs - Urban Quality Consultants, 2009.
Ca. 16
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Eksamensforløb
I dette forløb har eleverne arbejdet med egne eksamensprojekter ud fra eksamenstemaet "Drømme".
Eleverne har fået en introduktion til temaet med forskellige perspektiver på emnet fx
- Nattens drømme, hvor hverdagslogikken er sat ud af kraft
- Mareridtet, som indeholder det grimme og ubehagelige
- Freuds drømmeteori om forholdet mellem drøm og virkelighed (det fortrængte/forbudte, som kommer frem i drømmen)
- Drømmen som forestillingen om noget fremtidigt/fremtidsdrømmen
- Idealer som drømme (forestillinger om, hvordan noget bør være, og som er værd at stræbe efter)
- Utopien (det uopnåelige ideal) og dystopien (negativ fremtidsvision)
Vi har set en på nogle perioder, værker og kunstnere, som eleverne kan lade sig inspirere af, men eleverne er også blevet opfordret til selvstændigt at søge inspiration og information.
Eleverne arbejder selvstændigt med egne projekter og vælger selv deres vinkel på temaet, teknik og inspirationskilder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060345098",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060345098",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060345098"
}