Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Katrine Lund Jørgensen
|
Hold
|
2024 dr/g (1g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Episk teater
Et forløb om episk teater fra Brecht til i dag. Om verfremdungseffekter og anti-illusionsteater, eller det fortællende teater. Videoeksempler fra og Gruppe 38 "Hans og Grete" og "En lille sonate". Billeder fra Odense Teaters opførelse af Brechts Laser og Pjalter.
Selvstændigt realisationsprojekt: En episk opførelse af Juleevangeliet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nyere dansk teater
Forløb om nyere dansk teater med fokus på stereotype figurer og overdreven eller ekspressiv spillestil. Stuntøvelser, Videoeksempler på Werner Schwab: Præsidentinderne, Line Knutzons: Torben Toben og Håndværkerne og Erling Jepsens: Kuren. Realisation af et uddrag af Liebhaverne af Nikoline Werdelinl. Fokus på at lave arrangement. I den forbindelse er læst om nyere dansk teater i 90'ernes teater af Birgitte Dam og Mads Laursen Vig + Nyere dansk dramatik af Ib Lucas og Anne McClymont.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dramatisk spænding
Et ret teoretisk forløb om hvad dramatisk spænding er, og om hvorledes man kan skabe dramatisk spænding. Fokus på, at modsætninger skaber dramatisk spænding og at det kan bruges på fx karakterenes temporytmer. Og på at handlingstendenser og brud på handlingstendenser, når de er blevet etableret, skaber dramatisk spænding. Lige ledes kan scenografi skabe handlingtendenser som kan brydes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensforestillinger
Produktion af eksamensforestillinger:
Signe og Clara: Stuepigerne af Jean Genet
Afflin og Clara: Crazy af Lise Jørgensen
Asta, Frida og Andrea: Syndflod af Julie Kirkegaard
Marie, Nanna, Line og Sofie: Europamestrene af Thor Bjørn Krebs
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060353734",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060353734",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62060353734"
}