Titel
8
|
Samlet oversigt
FORLØB:
Tematiske forløb:
1. Hook, break og gimmick
2. Form
3. Groove og rytmisk analyse
4. Instrumentation og sound
5. Melodi
6. Stemmen
Særligt studeret område:
7. Musik og ungdomskultur
INDHOLD I DE ENKELTE FORLØB:
1. Hook, break og gimmick
Anvendte lytteeksempler:
The Beatles: "She Loves You"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
DAD: "Reconstrucdead"
Eric Clapton: "Wonderful Tonight"
Sting: "Englishman In New York”
2. Form
Poprockanalyse: Form
Musikkens struktur - inddeling i formdele.
Formdelenes funktion (intro, vers, omkvæd, kontraststykke osv.).
Standardformtyper (strofisk form, AABA-form, popform og udvidet popform).
Anvendte lytteeksempler:
The Strokes: "The Adults Are Talking"
Sting: "Englishman in New York"
Eric Clapton: "Wonderful Tonight"
ABBA: "Honey, Honey"
The Beatles: "She Loves You"
Jimi Hendrix: "Hey Joe"
TLC: "Waterfalls"
The Beatles: "Yesterday"
Læsestof:
“Rockmusik I tid og rum”, Anders Aare m.fl., side 35-37, 41-42, 45-48
3. Groove og rytmisk analyse
Pulsmarkering og modrytme, gentagelsesmønstre, komplementaritet, aktivitetsniveau.
Anvendte lytteeksempler:
Bill Hayley & the Comets: "Rock Around the Clock"
Elvis presley: "Hound Dog"
ABBA: "Honey, Honey"
Little Richard: "Good Golly, Miss Molly"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
DAD: "Reconstrucdead"
Diverse rytmiske øvelser og SDS
”Rytmerondo”
"Ballero" (rotation på latinamerikansk percussion)
Læsestof:
“Rockmusik I tid og rum”, Anders Aare m.fl., side 82-93
4. Instrumentation og sound
Instrumentalsound og ensemblesound
Soundeffekter
Soundboxmodellen
Livelyd-soundscape-skalaen
Anvendte lytteeksempler:
Pink Floyd: "Wish You Were Here"
The Beatles: "Come Together"
Clearwater Creedence Revival: "Suzie Q"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
Percy Sledge: "When A Man Loves A Woman"
Deep Purple: "Smoke On The Water"
A. Badalamenti: "Twin Peaks Theme"
Procul Harum: "A Whiter Shade Of Pale"
Nirvana: "Come As You Are"
The Rolling Stones: "Satisfaction"
Jimi Hendrix: "Star Spamgled Banner"
Michael Ruff band: "Come Together"
Michael jackson: "Come Together"
Sammenligning af to versioner af "Smuk og dejlig" med hhv. Shit & Chanel og Lars H.U.G.
Læsestof:
“Rockmusik I tid og rum”, Anders Aare m.fl., side 107-123, 129
5. Melodi
Melodistruktur og fraseinddeling
Lineær og cyklisk melodik
Melodiens bevægelser
Anvendte eksempler:
"ABC-sangen" (struktur: A(ab), B(cc), A(ab))
The Beatles: "Yesterday" (lineær melodik)
The Beatles: "She Loves You" (lineær melodik i verset)
The Rolling Stones: "Satisfaction" (cyklisk melodik i verset)
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig" (cyklisk melodik og basostinat)
The Beatles: "Come Together" (cyklisk melodik i omkvædet)
ABBA: "Honey, Honey" (cyklisk i omkvædet, lineær i verset)
Joao Gilberto: "One Note Samba" (cyklisk i A-stykket, lineær i B-stykket)
Melodisk analyse af "Vem kan segla förutan vind"
Læsestof:
“Rockmusik I tid og rum”, Anders Aare m.fl., side 134-139
6. Stemmen
Tonedannelse (videofilm af struben).
Stemmens registre - fuldregister, randregister, mellemregister, kortregister (fløjteregister).
Stemmetyper (sopran, mezzosopran, alt, tenor, baryton, bas, desuden koloratursopran og kontraalt, kontratenor og subbas).
Forskellige sangteknikker (klassisk sang, rytmisk sang, belting, twang og growl).
Klang.
Vi har lyttet til flg. eksempler (uddrag):
Koloratursopran med fløjteregister: "Nattens droning", Tryllefløjten, P. Petitbon
Sopran med fløjteregister: "Emotions", Mariah Carey
Sopran og alt: "Agnus Dei" fra Verdis Requiem
Tenor: "Nessun Dorma", Luciano Pavarotti
Bas: "O Isis und Osiris", René Pape
Kontratenor: "Venus Birds" af W. Byrd, Andreas Scholl
"Belting": "Midt i en drøm", One Two
"Belting" og "twang": "Welcome to the Jungle", Guns 'n Roses
Bevidst registerknæk: "Einen Jodel hör ich gern", Franz Lang
Kontrolleret registerknæk: "Zombie", Cranberries
Skarp, overtonerig klang: "Dum do dum", Le Mystère des Voix Bulgares
Neutral sang uden luft: ”West End Girls”, Neil tennant fra Pet Shop Boys.
Neutral sang med luft: ”Free Fallin’ ”, John Mayer.
Curbing: ”Fallin’ ”, Alicia Keys.
Overdrive: "I Saw Her Standing There", The Beatles.
Edge/belting: ”Shallow” fra filmen A Star Is Born.
Vibrato: "I Will Always Love You", Whitney Houston.
Distortion: ”Thunder”, Brian Johnson fra AC/DC.
Klassisk growl: "What A Wonderful World", Louis Armstrong.
Heavy growl: ”Kill Or Become”, Cannibal Corpse.
Læsestof:
“Musik - metoder til analyse”, Uffe Englund, side 8-10
”Funktioner og effekter i sang”, Camilla D. Bunk (2 sider)
7. Særligt studeret område: Musik og ungdomskultur
Musik og ungdomskultur - med nedslag i 1950'ernes Rock'n'roll, 1990'ernes Grunge og nutidens Danmark.
Analyseværker (delvise analyser):
"Hound Dog", Elvis Presley
"Smells Like Teen Spirit", Nirvana
"Hvad skal verden med sådan en som mig", Andreas Odbjerg
Læsestof:
"Ungdomskultur", Henrik Friis Madsen (13 sider)
"Rebel & remix", Per Reinholdt Nielsen (side 10-14, 26-31 og 248-252)
"Ungdommen nu til dags", Christian Hjortkær (3 sider)
"Presset ungdom - de skal hele tiden shine", Steffen Hagemann (3 sider)
|