Holdet 2024 mu/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Camilla Darling Bunk
Hold 2024 mu/g (1g mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tematisk forløb 1: Hook, break, gimmick
Titel 2 Tematisk forløb 2: Form
Titel 3 Tematisk forløb 3: Groove og rytmisk analyse
Titel 4 Tematisk forløb 4: Instrumentation og sound
Titel 5 Tematisk forløb 5: Melodi
Titel 6 Tematisk forløb 6: Stemmen
Titel 7 7. Særligt studeret område: Musik og ungdomskultur
Titel 8 Samlet oversigt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tematisk forløb 1: Hook, break, gimmick

Hook, break og gimmick
Anvendte lytteeksempler:
The Beatles: "She Loves You"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
DAD: "Reconstrucdead"
Eric Clapton: "Wonderful Tonight"
Sting: "Englishman In New York"

Musikteori:
Nodeværdi og takt (musikipedia)
SDS-øvelser

Sang og sammenspil:
"Imagine", John Lennon

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige
   perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske
   repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode

Kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik

Arbejdsformer:
- klasseundervisning
- gruppearbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tematisk forløb 2: Form

Poprockanalyse: Form
Musikkens struktur - inddeling i formdele.
Formdelenes funktion (intro, vers, omkvæd, kontraststykke osv.).
Standardformtyper (strofisk form, AABA-form, popform og udvidet popform).

Anvendte lytteeksempler:
The Strokes: "The Adults Are Talking"
Sting: "Englishman in New York"
Eric Clapton: "Wonderful Tonight"
ABBA: "Honey, Honey"
The Beatles: "She Loves You"
Jimi Hendrix: "Hey Joe"
TLC: "Waterfalls"
The Beatles: "Yesterday"

Sang og sammenspil:
"Drømte mig en lille drøm", Dicte (fra Absalons hemmelighed).
Opført i domkirken til katedralskolens juleafslutning (offentlig).

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige
   perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske
   repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode

Kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold,
   herunder danske
- kortere tekster med relation til kernestoffet

Arbejdsformer:
- klasseundervisning
- gruppearbejde
- musikalsk indstudering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tematisk forløb 3: Groove og rytmisk analyse

Rytmisk analyse/grooveanalyse: Pulsmarkering og modrytme, gentagelsesmønstre, komplementaritet, aktivitetsniveau.
Anvendte lytteeksempler:
Bill Hayley & the Comets: "Rock Around the Clock"
Elvis presley: "Hound Dog"
ABBA: "Honey, Honey"
Little Richard: "Good Golly, Miss Molly"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
DAD: "Reconstrucdead"

Diverse rytmiske øvelser og SDS
Rytmerondo
"Ballero", rotation på latinamerikansk percussion

Sang og sammenspil:
"Godthåbsvej", Uro
"Wind of Change", Scorpions

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige
   perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske
   repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode

Kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik
- kortere tekster med relation til kernestoffet

Arbejdsformer:
- klasseundervisning
- gruppearbejde
- SDS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb 4: Instrumentation og sound

Instrumentalsound og ensemblesound
Soundeffekter
Soundboxmodellen
Livelyd-soundscape-skalaen

Anvendte lytteeksempler:
Pink Floyd: "Wish You Were Here"
The Beatles: "Come Together"
Clearwater Creedence Revival: "Suzie Q"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
Percy Sledge: "When A Man Loves A Woman"
Deep Purple: "Smoke On The Water"
A. Badalamenti: "Twin Peaks Theme"
Procul Harum: "A Whiter Shade Of Pale"
Nirvana: "Come As You Are"
The Rolling Stones: "Satisfaction"
Jimi Hendrix: "Star Spamgled Banner"
Michael Ruff band: "Come Together"
Michael jackson: "Come Together"

Sammenligning af to versioner af "Smuk og dejlig" med hhv. Shit & Chanel og Lars H.U.G.

Fællessang:
"Frihedens lysdøgn" - Højskolesangbogen nr. 226
m. fl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tematisk forløb 5: Melodi

Melodistruktur og fraseinddeling
Lineær og cyklisk melodik
Melodiens bevægelser

Anvendte eksempler:
"ABC-sangen" (struktur: A(ab), B(cc), A(ab))
The Beatles: "Yesterday" (lineær melodik)
The Beatles: "She Loves You" (lineær melodik i verset)
The Rolling Stones: "Satisfaction" (cyklisk melodik i verset)
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig" (cyklisk melodik og basostinat)
The Beatles: "Come Together" (cyklisk melodik i omkvædet)
ABBA: "Honey, Honey" (cyklisk i omkvædet, lineær i verset)
Joao Gilberto: "One Note Samba" (cyklisk i A-stykket, lineær i B-stykket)

Gruppearbejde: Melodisk analyse af "Vem kan segla förutan vind"

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige
   perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske
   repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik,
   herunder vestlig kunstmusik
- kortere tekster med relation til kernestoffet

Arbejdsformer:
- klasseundervisning
- gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tematisk forløb 6: Stemmen

Tonedannelse (videofilm af struben).
Stemmens registre - fuldregister, randregister, mellemregister, kortregister (fløjteregister).
Stemmetyper (sopran, mezzosopran, alt, tenor, baryton, bas, desuden koloratursopran og kontraalt, kontratenor og subbas).
Forskellige sangteknikker (klassisk sang, rytmisk sang, belting, twang og growl).
Klang.

Vi har lyttet til flg. eksempler (uddrag):
Koloratursopran med fløjteregister: "Nattens droning", Tryllefløjten, P. Petitbon
Sopran med fløjteregister: "Emotions", Mariah Carey
Sopran og alt: "Agnus Dei" fra Verdis Requiem
Tenor: "Nessun Dorma", Luciano Pavarotti
Bas: "O Isis und Osiris", René Pape
Kontratenor: "Venus Birds" af W. Byrd, Andreas Scholl
"Belting": "Midt i en drøm", One Two
"Belting" og "twang": "Welcome to the Jungle", Guns 'n Roses
Bevidst registerknæk: "Einen Jodel hör ich gern", Franz Lang
Kontrolleret registerknæk: "Zombie", Cranberries
Skarp, overtonerig klang: "Dum do dum", Le Mystère des Voix Bulgares
Neutral sang uden luft: ”West End Girls”, Neil tennant fra Pet Shop Boys.
Neutral sang med luft: ”Free Fallin’ ”, John Mayer.
Curbing: ”Fallin’ ”, Alicia Keys.
Overdrive: "I Saw Her Standing There", The Beatles.
Edge/belting: ”Shallow” fra filmen A Star Is Born.
Vibrato: "I Will Always Love You", Whitney Houston.
Distortion: ”Thunder”, Brian Johnson fra AC/DC.
Klassisk growl: "What A Wonderful World", Louis Armstrong.
Heavy growl: ”Kill Or Become”, Cannibal Corpse.

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige
   perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske
   repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik,
   herunder vestlig kunstmusik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold,
   herunder danske
- kortere tekster med relation til kernestoffet

Arbejdsformer:
- klasseundervinsing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Særligt studeret område: Musik og ungdomskultur

MUSIK OG UNGDOMSKULTUR - med nedslag i 1950'ernes Rock'n'roll, 1990'ernes Grunge og nutidens Danmark.

Analyseværker:
"Hound Dog", Elvis Presley
"Smells Like Teen Spirit", Nirvana
"Hvad skal verden med sådan en som mig", Andreas Odbjerg

Læsestof:
"Ungdomskultur", Henrik Friis Madsen (13 sider)
"Rebel & remix", Per Reinholdt Nielsen (side 10-14, 26-31 og 248-252)
"Ungdommen nu til dags", Christian Hjortkær (3 sider)
"Presset ungdom - de skal hele tiden shine", Steffen Hagemann (3 sider)

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige
   perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske
   repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og
   stil- og genremæssig sammenhæng
- opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik,
   herunder vestlig kunstmusik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold,
   herunder danske
- et særligt studeret område
- anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
- kortere tekster med relation til kernestoffet

Supplerende stof:
Emnet "musik og ungdomskultur" er blevet uddybet og perspektiveret i en samfundsmæssigt sammenhæng. Sangtekster på engelsk.

Arbejdsformer:
- tavleundervisning
- gruppearbejde
- klassediskussioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Samlet oversigt

FORLØB:

Tematiske forløb:
1. Hook, break og gimmick
2. Form
3. Groove og rytmisk analyse
4. Instrumentation og sound
5. Melodi
6. Stemmen

Særligt studeret område:
7. Musik og ungdomskultur


INDHOLD I DE ENKELTE FORLØB:

1. Hook, break og gimmick
Anvendte lytteeksempler:
The Beatles: "She Loves You"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
DAD: "Reconstrucdead"
Eric Clapton: "Wonderful Tonight"
Sting: "Englishman In New York”

2. Form
Poprockanalyse: Form
Musikkens struktur - inddeling i formdele.
Formdelenes funktion (intro, vers, omkvæd, kontraststykke osv.).
Standardformtyper (strofisk form, AABA-form, popform og udvidet popform).
Anvendte lytteeksempler:
The Strokes: "The Adults Are Talking"
Sting: "Englishman in New York"
Eric Clapton: "Wonderful Tonight"
ABBA: "Honey, Honey"
The Beatles: "She Loves You"
Jimi Hendrix: "Hey Joe"
TLC: "Waterfalls"
The Beatles: "Yesterday"

Læsestof:
“Rockmusik I tid og rum”, Anders Aare m.fl., side 35-37, 41-42, 45-48

3. Groove og rytmisk analyse
Pulsmarkering og modrytme, gentagelsesmønstre, komplementaritet, aktivitetsniveau.
Anvendte lytteeksempler:
Bill Hayley & the Comets: "Rock Around the Clock"
Elvis presley: "Hound Dog"
ABBA: "Honey, Honey"
Little Richard: "Good Golly, Miss Molly"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
DAD: "Reconstrucdead"

Diverse rytmiske øvelser og SDS
”Rytmerondo”
"Ballero" (rotation på latinamerikansk percussion)

Læsestof:
“Rockmusik I tid og rum”, Anders Aare m.fl., side 82-93


4. Instrumentation og sound
Instrumentalsound og ensemblesound
Soundeffekter
Soundboxmodellen
Livelyd-soundscape-skalaen

Anvendte lytteeksempler:
Pink Floyd: "Wish You Were Here"
The Beatles: "Come Together"
Clearwater Creedence Revival: "Suzie Q"
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig"
Percy Sledge: "When A Man Loves A Woman"
Deep Purple: "Smoke On The Water"
A. Badalamenti: "Twin Peaks Theme"
Procul Harum: "A Whiter Shade Of Pale"
Nirvana: "Come As You Are"
The Rolling Stones: "Satisfaction"
Jimi Hendrix: "Star Spamgled Banner"
Michael Ruff band: "Come Together"
Michael jackson: "Come Together"

Sammenligning af to versioner af "Smuk og dejlig" med hhv. Shit & Chanel og Lars H.U.G.

Læsestof:
“Rockmusik I tid og rum”, Anders Aare m.fl., side 107-123, 129


5. Melodi
Melodistruktur og fraseinddeling
Lineær og cyklisk melodik
Melodiens bevægelser

Anvendte eksempler:
"ABC-sangen" (struktur: A(ab), B(cc), A(ab))
The Beatles: "Yesterday" (lineær melodik)
The Beatles: "She Loves You" (lineær melodik i verset)
The Rolling Stones: "Satisfaction" (cyklisk melodik i verset)
Shit & Chanel: "Smuk og dejlig" (cyklisk melodik og basostinat)
The Beatles: "Come Together" (cyklisk melodik i omkvædet)
ABBA: "Honey, Honey" (cyklisk i omkvædet, lineær i verset)
Joao Gilberto: "One Note Samba" (cyklisk i A-stykket, lineær i B-stykket)

Melodisk analyse af "Vem kan segla förutan vind"

Læsestof:
“Rockmusik I tid og rum”, Anders Aare m.fl., side 134-139


6. Stemmen
Tonedannelse (videofilm af struben).
Stemmens registre - fuldregister, randregister, mellemregister, kortregister (fløjteregister).
Stemmetyper (sopran, mezzosopran, alt, tenor, baryton, bas, desuden koloratursopran og kontraalt, kontratenor og subbas).
Forskellige sangteknikker (klassisk sang, rytmisk sang, belting, twang og growl).
Klang.

Vi har lyttet til flg. eksempler (uddrag):
Koloratursopran med fløjteregister: "Nattens droning", Tryllefløjten, P. Petitbon
Sopran med fløjteregister: "Emotions", Mariah Carey
Sopran og alt: "Agnus Dei" fra Verdis Requiem
Tenor: "Nessun Dorma", Luciano Pavarotti
Bas: "O Isis und Osiris", René Pape
Kontratenor: "Venus Birds" af W. Byrd, Andreas Scholl
"Belting": "Midt i en drøm", One Two
"Belting" og "twang": "Welcome to the Jungle", Guns 'n Roses
Bevidst registerknæk: "Einen Jodel hör ich gern", Franz Lang
Kontrolleret registerknæk: "Zombie", Cranberries
Skarp, overtonerig klang: "Dum do dum", Le Mystère des Voix Bulgares
Neutral sang uden luft: ”West End Girls”, Neil tennant fra Pet Shop Boys.
Neutral sang med luft: ”Free Fallin’ ”, John Mayer.
Curbing: ”Fallin’ ”, Alicia Keys.
Overdrive: "I Saw Her Standing There", The Beatles.
Edge/belting: ”Shallow” fra filmen A Star Is Born.
Vibrato: "I Will Always Love You", Whitney Houston.
Distortion: ”Thunder”, Brian Johnson fra AC/DC.
Klassisk growl: "What A Wonderful World", Louis Armstrong.
Heavy growl: ”Kill Or Become”, Cannibal Corpse.

Læsestof:
“Musik - metoder til analyse”, Uffe Englund, side 8-10
”Funktioner og effekter i sang”, Camilla D. Bunk (2 sider)


7. Særligt studeret område: Musik og ungdomskultur

Musik og ungdomskultur - med nedslag i 1950'ernes Rock'n'roll, 1990'ernes Grunge og nutidens Danmark.

Analyseværker (delvise analyser):
"Hound Dog", Elvis Presley
"Smells Like Teen Spirit", Nirvana
"Hvad skal verden med sådan en som mig", Andreas Odbjerg

Læsestof:
"Ungdomskultur", Henrik Friis Madsen (13 sider)
"Rebel & remix", Per Reinholdt Nielsen (side 10-14, 26-31 og 248-252)
"Ungdommen nu til dags", Christian Hjortkær (3 sider)
"Presset ungdom - de skal hele tiden shine", Steffen Hagemann (3 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer