Holdet 2024 ng/1g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Anne Marie Gammelgaard
Hold 2024 ng/1g (1g ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 vulkaner fordele og ulemper
Titel 2 fødevaresituationen i Afrika og i verden
Titel 3 klimaforandringer
Titel 4 passer vi på vores vandmiljø og grundvand

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 vulkaner fordele og ulemper

bekendtgørelse:
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

hovedspørgsmål : vulkaner og deres betydning på godt og ondt.  
Hvor og hvorfor er der vulkaner ?
Hvordan bevæger lithosfærepladerne sig og hvordan ved man det ?
Hvorfor er der forskellige vulkantyper?
Er alle vulkaner lige farlige?  
Er der fordele ved vulkansk aktivitet ?
hvordan kan vi udnytte mineraler bæredygtigt?  
hvorfor opstår der tsunamier herunder jordskælv ?

modeller :
jorden opbygning  
pladetektonik  
vulkanudbrud - materialer
vulkantyper
magmadannelse ved de forskellige pladegrænser
geologiske kredsløb ( endogene processer)
dannelse af malme - hydroterme processer   
dannelse af en tsunami

forsøg, feltarbejde ,andet empirisk arbejde:
forsøg konvektionsstrømme
forsøg densiteter og pladegrænser
forsøg vulkantyper
kvalitativt eksperiment - magmatiske bjergarter
forsøg  observation af mineraler og bjergarter
andet empirisk arbejde hvad udløste tsunamien ved Sumatra
andet empirisk arbejde virtuelt jordskælv
forsøg tsunamibølge

omfang grundbog : 26 + tekster : 10   = 36
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 fødevaresituationen i Afrika og i verden

bekendtgørelsen :
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter

hovedspørgsmål: hvordan sikres der en fødevaresikkerhed i verden?

Er der fødevarer nok i verden i øjeblikket?
Hvordan varierer temperaturen i verden og dermed mulighederne for fødevareproduktionen?
Hvordan varierer nedbøren i verden og dermed mulighederne for fødevareproduktionen?
Hvordan kan fødevareproduktionen sikres?

modeller:
jordens bane og aksens stilling
det globale vindsystem
hydrotermfigurer
nedbørstyper
dugpunkt
Vahls klimazoner og plantebælter


forsøg , feltarbejde , andet empirisk arbejde:
eksperiment årstider og klimabælter
forsøg kyst - og fastlandsklima
eksperiment dugpunkt
forsøg dannelse af tryk og vind
andet empirisk arbejde fordelingen af tryk   
andet empirisk arbejde fødevaresikkerhed
andet empirisk arbejde demografisk transition

omfang grundbog : 29
tekster : 7
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 klimaforandringer

bekendtgørelse:
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

hovedspørgsmål : Hvordan  har og vil klimaet forandret sig?
hvorfor varierer temperaturen geografisk og hen over året ?
hvorfor får vi nedbør og hvorfor varierer nedbøren geografisk ?
hvor meget er temperaturen steget hvorfor og hvem har ansvaret ?
hvordan kan naturlige processer forstærke den menneskelige opvarmning af jorden
hvilke konsekvenser er der af temperaturstigningen og hvordan tilpasser vi os?

modeller:
bølgelængder for solen og jorden
jordens strålingsbalance
drivhuseffekten
kulstofkredsløbet
den thermohaline cirkulation

forsøg , feltarbejde, andet empirisk arbejde
forsøg  drivhuseffekt
feltarbejde strålingsbalancen
forsøg Grønlandspumpen og feedbackmekanismen
forsøg havspejlsstigninger
forsøg kulstofkredsløbet og hydrosfæren
forsøg og andet empirisk arbejde solceller
andet empirisk arbejde klimatilpasning i Danmark   

omfang grundbog : 29
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 passer vi på vores vandmiljø og grundvand

bekendtgørelse:
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer  
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

hovedspørgsmål: passer vi godt nok på vores grundvand og vandmiljø
hvad afhænger grundvandsdannelsen af?
hvorfor er der variationer i grundvandsdannelsen i Danmark

modeller :
vandets kredsløb
grundvandsmagasiner
isens udbredelse og fremstød
jordbundstyper
landskabsformer i Danmark
geomorfologisk trekant

forsøg , felttarbejde , andet empirisk arbejde:  
feltarbejde og forsøg jordbund og landskabstyper
forsøg jordbundstyper
eksperiment undersøgelse af jordbundstyper
forsøg  nedsivning gennem to jordbundstyper
feltarbejde  vandføring  

omfang grundbog: 16
tekster : 5

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer