Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Anne Marie Gammelgaard
|
Hold
|
2024 ng/1g (1g ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
vulkaner fordele og ulemper
bekendtgørelse:
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
hovedspørgsmål : vulkaner og deres betydning på godt og ondt.
Hvor og hvorfor er der vulkaner ?
Hvordan bevæger lithosfærepladerne sig og hvordan ved man det ?
Hvorfor er der forskellige vulkantyper?
Er alle vulkaner lige farlige?
Er der fordele ved vulkansk aktivitet ?
hvordan kan vi udnytte mineraler bæredygtigt?
hvorfor opstår der tsunamier herunder jordskælv ?
modeller :
jorden opbygning
pladetektonik
vulkanudbrud - materialer
vulkantyper
magmadannelse ved de forskellige pladegrænser
geologiske kredsløb ( endogene processer)
dannelse af malme - hydroterme processer
dannelse af en tsunami
forsøg, feltarbejde ,andet empirisk arbejde:
forsøg konvektionsstrømme
forsøg densiteter og pladegrænser
forsøg vulkantyper
kvalitativt eksperiment - magmatiske bjergarter
forsøg observation af mineraler og bjergarter
andet empirisk arbejde hvad udløste tsunamien ved Sumatra
andet empirisk arbejde virtuelt jordskælv
forsøg tsunamibølge
omfang grundbog : 26 + tekster : 10 = 36
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
fødevaresituationen i Afrika og i verden
bekendtgørelsen :
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
hovedspørgsmål: hvordan sikres der en fødevaresikkerhed i verden?
Er der fødevarer nok i verden i øjeblikket?
Hvordan varierer temperaturen i verden og dermed mulighederne for fødevareproduktionen?
Hvordan varierer nedbøren i verden og dermed mulighederne for fødevareproduktionen?
Hvordan kan fødevareproduktionen sikres?
modeller:
jordens bane og aksens stilling
det globale vindsystem
hydrotermfigurer
nedbørstyper
dugpunkt
Vahls klimazoner og plantebælter
forsøg , feltarbejde , andet empirisk arbejde:
eksperiment årstider og klimabælter
forsøg kyst - og fastlandsklima
eksperiment dugpunkt
forsøg dannelse af tryk og vind
andet empirisk arbejde fordelingen af tryk
andet empirisk arbejde fødevaresikkerhed
andet empirisk arbejde demografisk transition
omfang grundbog : 29
tekster : 7
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
klimaforandringer
bekendtgørelse:
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
hovedspørgsmål : Hvordan har og vil klimaet forandret sig?
hvorfor varierer temperaturen geografisk og hen over året ?
hvorfor får vi nedbør og hvorfor varierer nedbøren geografisk ?
hvor meget er temperaturen steget hvorfor og hvem har ansvaret ?
hvordan kan naturlige processer forstærke den menneskelige opvarmning af jorden
hvilke konsekvenser er der af temperaturstigningen og hvordan tilpasser vi os?
modeller:
bølgelængder for solen og jorden
jordens strålingsbalance
drivhuseffekten
kulstofkredsløbet
den thermohaline cirkulation
forsøg , feltarbejde, andet empirisk arbejde
forsøg drivhuseffekt
feltarbejde strålingsbalancen
forsøg Grønlandspumpen og feedbackmekanismen
forsøg havspejlsstigninger
forsøg kulstofkredsløbet og hydrosfæren
forsøg og andet empirisk arbejde solceller
andet empirisk arbejde klimatilpasning i Danmark
omfang grundbog : 29
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
passer vi på vores vandmiljø og grundvand
bekendtgørelse:
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
hovedspørgsmål: passer vi godt nok på vores grundvand og vandmiljø
hvad afhænger grundvandsdannelsen af?
hvorfor er der variationer i grundvandsdannelsen i Danmark
modeller :
vandets kredsløb
grundvandsmagasiner
isens udbredelse og fremstød
jordbundstyper
landskabsformer i Danmark
geomorfologisk trekant
forsøg , felttarbejde , andet empirisk arbejde:
feltarbejde og forsøg jordbund og landskabstyper
forsøg jordbundstyper
eksperiment undersøgelse af jordbundstyper
forsøg nedsivning gennem to jordbundstyper
feltarbejde vandføring
omfang grundbog: 16
tekster : 5
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62086675953",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62086675953",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62086675953"
}