Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Agnes Fall Nielsen
|
Hold
|
2024 sa/k (1k sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik og ideologier
Politik og ideologier
Forløb 1: Politik og ideologier
I grundforløbet læstes kap. 1-4 i nedenstående grundbog.
Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2024.
https://samfundsfag-c.systime.dk/
I grundforløbet læses kapitel 1, 2, 3 og 4.
Kernestof:
Kap. 1: Ideologier (s. 9 -26)
Kap .2: De politiske partier (s. 27 - 58)
Kap. 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd (s. 59 - 70)
Kap. 4: Styreformer (s. 71 - 82)
Supplerende stof:
Folketingets undervisningsfilm: Dit demokrati https://www.ft.dk/Undervisning
Partier i brand: Nye Borgerlige. (DR, 2023)
Foredrag med Jesper Steinmetz om det amerikanske præsidentvalg 2024.
Fokuspunkter:
Ideologier
De danske politiske partier
Politiske beslutningsprocesser
Politiske deltagelse
Vælgeradfærd
Styreformer
Demokratiformer
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundloven og magtens tredeling.
Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2023.
https://samfundsfag-c.systime.dk/
Kap. 5: Grundloven og magtens tredeling.
Kap. 6: Medier
Power points delt i undervisningen.
Fokuspunkter:
Grundloven
Borgerlige frihedsrettigheder i Grundloven
Demokrati og folkestyre
Politiske beslutningsprocesser
Folketingets opgaver
Styreformer
Parlamentarisme
Retssystemet
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sociologi og identitetsdannelse
Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2023
https://samfundsfag-c.systime.dk/
I grundforløbet læses kapitel 1, 2, 3 og 4
Kap. 1: Ideologier (s. 9 -26)
Kap .2: De politiske partier (s. 27 - 58)
Kap. 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd (s. 59 - 70)
Kap. 4: Styreformer (s. 71 - 82)
Efter grundforløbet:
Sociologi og identitetsdannelse:
Kernestof hertil:
Kap. 8: Socialisering og identitetsdannelse (s. 134 - 151)
Kap. 9: Kulturelle fællesskaber. (s. 152 - 164)
Kap. 10: Livsformer og familie (s. 165 -179)
Kap. 11: Sociale mønstre og levevilkår. (s. 180 - 192)
Power points delt i undervisningen.
Fokuspunkter:
Sociologiske teorier og modeller:
Identitet og identitetsdannelse
Socialisering: Primær, sekundær, dobbeltsocialisering
Familietyper
Individualisering
Livsstile og livsformer
Minerva-modellen, SFI's socialgruppeinddeling
Samfundstyper
Tranformationen fra industrisamfund til informationssamfundet
Ligestilling mellem kønnene
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi
Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2024
https://samfundsfag-c.systime.dk/
I grundforløbet læses kapitel 1, 2, 3 og 4
Kernestof
Kap. 1: Ideologier (s. 9 -26)
Kap .2: De politiske partier (s. 27 - 58)
Kap. 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd (s. 59 - 70)
Kap. 4: Styreformer (s. 71 - 82)
Supplerende stof:
Folketingets undervisningsfilm: Dit demokrati https://www.ft.dk/Undervisning
Økonomi.
Kernestof hertil:
Kap. 12: Samfundsøkonomiske mål (s. 194-202)
Kap. 13: Økonomiens grundbegreber (s. 204 - 212)
Kap. 15.: Den offentlige sektor (s. 231-241)
Kap. 16. Velfærdsmodeller (s. 244 -251)
Kap.17: Betalingsbalance og konkurrenceevne (s. 255 - 264)
Kap. 18: Økonomisk politik (s. 272 -292
Kap. 20: Den europæiske union (s. 315 -333)
Power points delt i undervisningen.
Ligeledes er krigen i Ukraine også blevet behandlet:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ukraine-konfliktens-ordbog-har-du-styr-paa-begreberne
(fim om baggrunden for Ukraine-konflikten , DR. 23.2. 2022 )
Fokuspunkter:
Det økonomiske kredsløb
Samfundsøkonomiske mål
Økonomiske grundbegreber
Økonomiske politik
Velfærdsmodeller
EU
I forløbet behandledes også krigen i Ukraine.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62108556114",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62108556114",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62108556114"
}