Holdet 2024 sa/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Agnes Fall Nielsen
Hold 2024 sa/l (1l sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik og ideologier
Titel 2 Grundloven og magtens tredeling.
Titel 3 Sociologi og identitetsdannelse
Titel 4 Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik og ideologier

Politik og ideologier

Forløb 1: Politik og ideologier

I grundforløbet læstes kap. 1-4 i nedenstående grundbog.



Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2024.

https://samfundsfag-c.systime.dk/

I grundforløbet læses kapitel 1, 2, 3 og 4.

Kernestof:

Kap. 1: Ideologier (s. 9 -26)
Kap .2: De politiske partier (s. 27 - 58)
Kap. 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd (s. 59 - 70)
Kap. 4: Styreformer (s. 71 - 82)

Supplerende stof:

Folketingets undervisningsfilm: Dit demokrati  https://www.ft.dk/Undervisning

Partier i brand: Nye Borgerlige. (DR, 2023)

Foredrag med Jesper Steinmetz om det amerikanske præsidentvalg 2024.



Fokuspunkter:
Ideologier
De danske politiske partier
Politiske beslutningsprocesser
Politiske deltagelse
Vælgeradfærd
Styreformer
Demokratiformer


Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundloven og magtens tredeling.

Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2023.
https://samfundsfag-c.systime.dk/

Kap. 5: Grundloven og magtens tredeling.
Kap. 6: Medier
Power points delt i undervisningen.


Fokuspunkter:

Grundloven
Borgerlige frihedsrettigheder i Grundloven
Demokrati og folkestyre
Politiske beslutningsprocesser
Folketingets opgaver
Styreformer
Parlamentarisme
Retssystemet




Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sociologi og identitetsdannelse



Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2023
https://samfundsfag-c.systime.dk/

I grundforløbet læses kapitel 1, 2, 3 og 4

Kap. 1: Ideologier (s. 9 -26)
Kap .2: De politiske partier (s. 27 - 58)
Kap. 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd (s. 59 - 70)
Kap. 4: Styreformer (s. 71 - 82)

Efter grundforløbet:

Sociologi og identitetsdannelse:
Kernestof hertil:

Kap. 8: Socialisering og identitetsdannelse (s. 134 - 151)
Kap. 9: Kulturelle fællesskaber. (s. 152 - 164)
Kap. 10: Livsformer og familie (s. 165 -179)
Kap. 11: Sociale mønstre og levevilkår. (s. 180 - 192)
Power points delt i undervisningen.


Fokuspunkter:

Sociologiske teorier og modeller:
Identitet og identitetsdannelse
Socialisering: Primær, sekundær, dobbeltsocialisering
Familietyper
Individualisering
Livsstile og livsformer
Minerva-modellen, SFI's socialgruppeinddeling
Samfundstyper
Tranformationen fra industrisamfund til informationssamfundet
Ligestilling mellem kønnene







Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi

Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2024
https://samfundsfag-c.systime.dk/

I grundforløbet læses kapitel 1, 2, 3 og 4
Kernestof
Kap. 1: Ideologier (s. 9 -26)
Kap .2: De politiske partier (s. 27 - 58)
Kap. 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd (s. 59 - 70)
Kap. 4: Styreformer (s. 71 - 82)

Supplerende stof:
Folketingets undervisningsfilm: Dit demokrati  https://www.ft.dk/Undervisning

Økonomi.
Kernestof hertil:

Kap. 12: Samfundsøkonomiske mål (s. 194-202)
Kap. 13: Økonomiens grundbegreber (s. 204 - 212)
Kap. 15.: Den offentlige sektor (s. 231-241)
Kap. 16. Velfærdsmodeller (s. 244 -251)
Kap.17: Betalingsbalance og konkurrenceevne (s. 255 - 264)
Kap. 18: Økonomisk politik (s. 272 -292
Kap. 20: Den europæiske union (s. 315 -333)
Power points delt i undervisningen.


Ligeledes er krigen i Ukraine også blevet behandlet:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/ukraine-konfliktens-ordbog-har-du-styr-paa-begreberne
(fim om baggrunden for Ukraine-konflikten , DR. 23.2. 2022 )

Fokuspunkter:

Det økonomiske kredsløb
Samfundsøkonomiske mål
Økonomiske grundbegreber
Økonomiske politik
Velfærdsmodeller
EU
I forløbet behandledes også krigen i Ukraine.




Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer