Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Lene Eg
|
Hold
|
2024 ma/u (1u ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner
vi har brugt I-bogen HHx og EUX matematik C 2024 fra Systime
Arbejde med regnereglernes hierarki, parenteser, brøker og ligninger.
De fire repræsentationsformer forskrift, graf, tabel og tekst og sammenhængen mellem disse.
Lineære funktioner:
Betydning af og bestemmelse af a og b ud fra graf og ved formelberegning samt ved lineær regression. Omskrivning fra årstal til antal år efter...
Bevis for betydning af b, beregning af a og af b
Afkodning af punkter og opstilling af model ud fra tekst
Skæring mellem 2 rette linjer grafisk og ved ligningsløsning
Arbejde med forståelse af funktionsbegrebet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning og eksponentielle funktioner
vi har brugt I-bogen HHx og EUX matematik C 2024 fra Systime
Forskrift, grafer, tabel og tekst.
Betydning af a, .b som fremskrivningsfaktor og begyndelsesværdi.
Fra fremskrivningsfaktor til vækstrate og omvendt.
Aflæsning af b og angivelse af a som større end 1 eller mellem 0 og 1
Beregning af a og b ved formelindsættelse ud fra to punkter og eksponentiel regression.
Fordobling og halvering grafisk og ved hjælp af formler hvis kendt forskrift.
Bevis for b som begyndelsespunkt.
Forståelse af potensregler
Bevis for formler til beregning af a og b.
Bevis for fordoblingskonstant ud fra b og 2b
Afkodning af tekst og opstilling af model ud fra teksten
Logaritmebrug ved løsning af eksponentielle ligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Statistik
vi har brugt I-bogen HHx og EUX matematik C 2024 fra Systime
Population og stikprøve på frorskellige eksempler
Ugrupperede observationers deskriptorer (hyppighed, frekens, summeret frekvens, middeltal, typetal, median, 1. og 3. kvartil, boxplot, prikdiagram, pindediagram, trappediagram, variationsbredde og kvartilbredde)
Indledt med elevernes skostørrelser som eksempel.
Grupperede observationer med deskriptorer og diagrammer (intervalhyppighed, intervalfrekvens, summeret intervalfrekvens, intervaltypetal, middeltal, histogram, sumkurve og aflæsning på denne.)
Indledt med elevernes højder som eksempel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Finansiel regning
vi har brugt I-bogen HHx og EUX matematik C 2024 fra Systime
Renteformlen og argumenter for den ved at se på hvordan mang lægger procenter til ved at gange med (1+r) lige så mange gange kontoen frå renter. Bevis for at finde startbeløb og for at finde rente
Omregning mellem månedlig rente og årsrente
Gennemsnitlig rente
Annuitetsopsparingsformlen med bevis og amortiserningstabel
Annuitetslån med formel og amortiseringstabel
Projekt om huskøb med opsparing til udbetaling, realkreditlån og boliglån i bank
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktioner og 2.gradspolynomier
vi har brugt I-bogen HHx og EUX matematik C 2024 fra Systime
Potensfunktioner
Forskrift, grafer og hvilke a der står for hver de 3, regression.
b, når x = 1. Bevist
Hvor mange % y stiger med når x stiger med et bestem %. Bevist
Formler for bestemmelse af a og b. Kun formlen for b er bevist.
2. grads polynomier
Forskrift, graf og betydning af a, b, c og d. De 3 første opdaget ved at tegne mange grafer.
formler for diskriminant, toppunkt og bestemmelse af skæring med x-aksen.
Bevis for løsning af 2.gradsligning.
Monotoniforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Geometri og trigonometri
Gennemgået med dokument
Pythagoras med bevis
Ensvinklede trekanter.
Definition af cosinus, sinus og tangens ved hjælp af enhedscirkel.
Udvidelse til brug for alle retvinklede trekanter ved hjælp af ensvinklede trekanter.
Vilkårlige trekanter
Arealformler (bevis) og sinusrelation (bevis)
Cosinusrelation (bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projektarbejde og repetition
"Grisens hus"
Brug af lineære funktioner, eksponentielle funktioner og 2.gradsfunktioner
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8 Projekt
|
19-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62108744117",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62108744117",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62108744117"
}