Holdet 2024 kit/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Kommunikation/IT C
Lærer(e) Peter Rex la Cour Silvernale
Hold 2024 kit/w (1w kit)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cases - Lystlæsning og Cykellygter
Titel 2 KIT Håndværket
Titel 3 Dis- og Misinformation
Titel 4 KIT Projektforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cases - Lystlæsning og Cykellygter

Arbejde med CoPilot tekster i form af det argumenterende essay frem mod at lave medieprodukter
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dis- og Misinformation

Forløb med fokus på specifik teori omhandlende podcast-mediet, storytelling, typer af podcast, indhold, lyde, musik. Med udgangspunkt i elevernes viden - og suppleret med undersøgelser, statistikker osv., taler vi om podcasten som mainstreammedie og hvad der udgør en god podcast. Ligeledes hvorledes man kan gå til en kommunikativ og faglig analyse af mediet. Vi dykker ned i podcastens verden bestående af forskellige former, lydlige univers og udtryksformer. Eleverne oparbejder et fagligt begrebsapparat som knytter sig til medieformen, men anvender også analyseredskaber og tilgangsmåder, som de kender fra andre teksttyper.

Eksempler på forskellige podcasts, eleverne medbringer selv eksempler.

Mini produktion med 3 forskellige locations og yndlingslyd.
Produktion af podcast med benspænd og krav som skal opfyldes.

Analyse af podcast og uddrag. Fokus på lydlige virkemidler.

Preproduktion, idéudvikling og produktion. Brainstorm og idéudvikling, innovation.

Storytellng og struktur:
Beretttermodellen.
Aktantmodellen.

Kommunikation, markedsføring, medieplanlægning:
Det retoriske pentagram.
Sepstrups kampagnemodel.
Herunder brugt forskellige mulige browserbaserede programmer til at lave medieproduktuer (f.eks. hjemmesider, flyers osv.), som del i skabelsen af et univers omkring podcasten. Eksempel med Worms skat, men med mulighed for at være kreativ på andre måder.
Marvel: https://marvelapp.com/
Wix: https://da.wix.com/
Canva: https://www.canva.com/da_dk/
Hjemmesider:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart
https://www.hergaardetgodt.dk/
http://wormsskat.dk/forside/

Lovgivning:
https://kommitc.systime.dk/?id=p250

Hjemmesider/onlineartikler:
Hvor mange danskere tror I lytter til Podcast? https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=40708 

Danmarks statistik – mediebrug: https://www.dst.dk/da/informationsservice/oss/mediebrug

Sådan lytter danskerne: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2021/saadan-lytter-danmark

Corona er en parentes i mediehistorien: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2021/corona-er-en-parentes-i-mediehistorien

Podcastindex: https://podcastindex.dk/


Uddrag fra: Worms Skat, Et langsomt mord, Her går det godt, Kvinden med Den Tunge Kuffert, Genstart, Eqinox og elevernes egne eksempler.

Powerpoints og Podcast-bog fra Dansklærerforeningens forlag samt indidansk.dk

Teksterne og kilderne er tilgængelig via Powerpoints og via Lectio, hvor alt materiale er lagt ud og er tilgængeligt for eleverne.

Sider i alt: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 KIT Projektforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer