Holdet 2024 sa/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Allan Gade Jacobsen
Hold 2024 sa/w (1w sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Partier og ideologier - politiske beslutninger
Titel 2 Hvem er jeg og hvem er vi?
Titel 3 Magt, demokrati, medier og køn  - er vi lige?
Titel 4 Har vi råd - økonomi og velfærd i en global verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Partier og ideologier - politiske beslutninger

Materiale: Kapitel 4 og 5

Delvis PU, SO1 og grundforløb

Fokuspunkter:

Feminisme, Medianvælgerteori, Populisme, Fordelingspolitik, Menneskesyn, Samfundssyn, Højre-venstre-skalaen, Molins Model, Socialisme, Ideologi, Nationalisme, Værdipolitik, Konservatisme, Opinionsfaktor, Værdipolitisk skala, Liberalisme, Partiadfærd, Økologisme

Beslutningsfasen, Implementeringsfasen, Lovgivningsprocessen, Borgerdemokrati, Individuel deltagelseskanal, Magtens tredeling, Boykot, Initiativfasen, Politik, Den 4. statsmagt, Kollektiv deltagelseskanal, Politisering, Det politiske system,, Lovforberedelsesfasen, Populisme

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

̶
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvem er jeg og hvem er vi?

Materiale: kapitel 1, 2 og 3
(kapitel 1 delvis gennemgået i grundforløb)
Fokuspunkter:

Social arv, socialisering, Bourdieu, kapital, habitus, Livstil, Minerva,  samfundstyper

Det senmoderne samfunds karakteristika, Anthony Giddens' tre nøglebegreber: Adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale funktioner til ekspertsystemer, og øget refleksivitet, Ulrik Beck og risikosamfundet, Hartmut Rosa og den sociale acceleration, Aktør-netværks-teori og nudging,

Kulturforståelser, Kulturteori og kulturanalyse,  danskhed, nationale identiteter, Pluralistisk integration, Assimilation, Segregation, Mono- og multikultur

Faglige mål i fokus:
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Magt, demokrati, medier og køn - er vi lige?

Materiale: kapitel 6 og 7

Fokuspunkter:

Autokrati, Direkte magt, Medborgerskab, Borgerrettigheder, Diskursiv magt, repræsentativt demokrati, Civile rettigheder, Indirekte magt, Semi-demokrati, Dagsordensættende magt, Konkurrencedemokrati, Strukturel magt, deltagelsesdemokrati, Ligestilling, Styreform, Demokrati, Magt, Teokrati, Demokratisering, Magtressource, Ulighed, Direkte demokrati

Afsenderorientering, Kommunikativ rationalitet, Selvreferentielle systemer, Backstage, Kulturel globalisering, Shitstorm, Digital dannelse Livsverden, Sociale medier, Effektteori, Magtfri samtale, Socialisering, Fake news, Massemedie, Spin, Fjerde statsmagt, Middle region, Spindoktor, Framing, Medialisering, System, Frontstage, Modtagerorientering, Virtuelle fællesskaber, Glokalisering, Priming, Virtuelle interaktioner, Kommercialisering., Segmentering

Faglige mål:
”formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler”
”formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber” ”argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog”

Kernestof:
”politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.”
”politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Har vi råd - økonomi og velfærd i en global verden

Materiale: kapitel 8, 9 og 10

Fokuspunkter:

Civilsamfund, PEST-analyse, Universel velfærdsmodel, Den 4. industrielle revolution, Planøkonomi, Velfærd, Den tredje vej, Residual velfærdsmodel, Velfærdsgode, Gini-koefficienten, Robin Hood-princippet, Velfærdsprincip, Globalisering, Selektiv velfærdsmodel, Velfærdssektor, Konkurrencestat, Skattetryk, Velfærdsstat, Marked,
Social investeringsstat, Velfærdstrekanten, Markedsøkonomi, Stat, Velfærdsydelse,
Minimalstat, Styringsprincip, Velstand, Omfordeling, Ulighed

Arbejdsmarked, Flexicurity, Opkvalificeringsstrategien, Bæredygtighed, Grønne afgifter,
Pengekredsløbet, CO2-kvoter, Grøn omstilling, Pengepolitik, Den danske model, Incitamentsstrategien, Priselasticitet, Det frie marked, Inflation, Stramningsstrategien,
Det perfekte marked, Konjunkturarbejdsløshed, Strukturel arbejdsløshed, Det økonomiske kredsløb, Konjunkturer, Strukturpolitik, Ekspansiv, Kontraktiv, Varekredsløbet, Energipolitik, Makroøkonomi, Økonomiske mål, Energisektor, Monopol, Økonomisk vækst, Finanspolitik, Målkonflikter,

Brexit, Europa, Klimapolitik, BNP, Europa Kommissionen, Kul og Stålunionen, Demokratisk underskud, Europa Parlamentet, Lissabontraktaten, Det Europæiske Råd, Forfatning, Mellemstatslig, Disintegration, Formel suverænitet, Overstatslig, Energipolitik, Føderation, Reel suverænitet, EU, Globalisering, Rådet, EU Domstolen, Indre marked, Tokammersystem, Euro, Integration, Traktat

Faglige mål:
”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer”
”undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.”
”undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet”

Kernestof:
”det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter”  
”økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer