Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Torben Hammersholt
|
Hold
|
2024 re/2s (2s re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tidlig hinduisme og buddhisme
Forløbet omhandler Theravada-buddhisme i Palikanon med særlig fokus på:
• Den religionshistoriske kontekst, som buddhismen opstår i, nemlig den tidlige hinduisme (vedisk offerreligion og de nye religiøse forestillinger i Upanishaderne)
• Myten om buddhas livshistorie
• Kosmologi
• Centrale buddhistiske begreber som karma, samsara, nirvana-i-livet / nirvana-ved-døden, jhana-meditation og de fire ædle sandheder.
• Benarestalen
• Læren om ikke-selv (an-atman)
Derudover vil vi i forløbet arbejde med fremkomsten af Mahayana-buddhismen i Indien og videre udvikling i Østasien. Her vil der være fokus på:
• Hvilke centrale buddhistiske forestillinger som er fælles for Theravada og Mahayana
• bodhisattva-idealet som erstatter arhat-idealet i Theravada-buddhismen
• Alle mennesker har buddhanatur
• Der er flere bodhisattvaer og buddhaer, som bliver gudelignende væsener
• Avalokiteshvara som en bodhisattva, man kan kontakte i bøn.
Endelig vil vi i forløbet se på Vajrayana-buddhismen med fokus på:
• Forestillingerne om lama og tulku
• Dalai Lama som inkarnation af bodhisattvaen Avalokiteshvara
• Myterne, som knytter Avalokiteshvara til Tibet
Materiale
• Torben Hammersholt: Buddhisme. Forlaget TH (38 sider)
• Youtubevideo: ”The Life of Buddha” (https://www.youtube.com/watch?v=1wUh3E9PSbI)
• Benarestalen
• Youtubevideo om bodhisattvaen Avalokiteshvara (indefra-perspektiv): https://www.youtube.com/watch?v=ADE_a5c0dQ8
- Jesper Østergård (2018): Tibetansk buddhisme. Forlaget Univers. Side 89-91.
Omfang ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Forløbet har fokus på:
- Islams oprindelse
- Muhammeds liv
- Koranen og Hadith
- Islams forhold til jødedom og kristendom
- De seks trospunkter
- De fem søjler
- Klassisk sharia
- Klassifikation af handlinger i klassisk sharia
- Forskellige tolkninger af islam i dag (islamisme, traditionalisme, modernisme og kulturislam)
Materiale:
- Hammersholt, Torben: "Islam". (39 sider)
- Koranen (sura 1 & sura 2, 28-43 & uddrag fra sura 4, uddrag fra sura 7, uddrag fra sura 98/99)
- Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (https://www.danskmuslimskmanifest.dk/manifest)
- TV2-dokumentar: Moskeerne bag sløret (afsnit 1)
- Hizb ut Tahrirs hjemmeside (spørgsmål og svar): https://www.hizb-ut-tahrir.dk/content.php?contentid=459
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Forløbet fokuserer på:
• Skabelsesberetningerne i TaNaK
• Det jødiske folks historie i TaNak med fokus på pagterne indgået med henholdsvis Abraham og Moses
• Jødedommen på Jesus’ tid, herunder den jødiske messias-forventning
• Det Nye Testamente og den mytiske fremstilling af Jesus i evangelierne: korsfæstelse, død og opstandelse
- Bibelen som sammensat af Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente
• Jesus-tilhængernes tolkning af Jesus som den lidende messias med fokus på Markusevangeliet.
• Paulus’ tolkning af Jesus’ død og opstandelse. Her bruger vi de centrale begreber oprindelsesmyte (skabelse), problemmyte (syndefald) og løsningsmyte (Jesus’ opstandelse + eskatologisk håb for den enkelte om at vende tilbage til et liv med Gud i Paradis)
• Etik: det dobbelte kærlighedsbud, næstekærlighed og fjendekærlighed
• Den apostolske trosbekendelse
• Martin Luthers opgør med den katolske kirke, herunder forestillingerne om ’troen alene’ og ingen gerningsretfærdighed.
• Fire forskellige former for moderne kristendom: fundamentalisme, moderat modernisme, radikal modernisme og ultraradikal modernisme.
Materiale:
- Hammersholt, Torben: Kristendom. (32 sider)
- Kapitel 1-3. i 1. Mosebog (skabelsesberetningerne)
- Markusevangeliet: Kapitel 1 vers 9-13 & Kapitel 3, vers 1-6 & Kapitel 8, vers 27-33 & Kapitel 11, vers 15-18 & Kapitel 12, vers 28-34 & Kapitel 14, vers 53-65 & Kapitel 15, vers 1-15 & Kapitel 15, vers 33-41 & Kapitel 16, vers 9-20
- Paulus' første brev til Korintherne kapitel 15 vers 1-24
- Den apostolske trosbekendelse
- Evangelisk Luthersk Netværk: Odenseerklæringen
- Hytting, Emmelie (2010): "Torkild Grosbøll: Jeg tror ikke længere på sådan noget sludder". Religion.dk
- Granov, Kristoffer (2018): "Præster om dommedag". Folk og kirke.
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Peoples Temple
Fokuspunkter:
- Jim Jones som karismatisk sektleder
- Religion og politik i Peoples Temple, herunder Jim Jones' brug af kristendom og socialisme
- Apostolsk socialisme
- Religionsfaglig analyse med brug af begreber og teori fra Begrebsnøglen: Religiøse fællesskaber (majoritet, minoritet, sekt og Beckfords dimensioner), karismatisk ledelse og socialisation, Luhmanns systemteori (os-dem).
Materiale:
- Dokumentar: "Jonestown-massakren - Hvad skete der?" (2018), afsnit 1-4
- "Jim Jones og Peoples Temple - Et overblik". Uddrag fra Cathrine Abbott (2015): "The Reverend Jim Jones and Religious, Political and Racial Radicalism in Peoples Temple". SIde 7-10. Oversat af Torben Hammersholt.
- Torben Hammersholt: "Religion og socialisme i Peoples Temple" (5 sider)
- Torben Hammersholt: "Peoples Temple - en religionsfaglig analyse" (4 sider)
- Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. (2016): "Begrebsnøglen". Systime. Side 34-35, 82-83, 104-107, 120-121.
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482506869",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482506869",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482506869"
}