Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Lene Eg
|
Hold
|
2024 fy/2s (2s fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Brainstorm på elevernes kendskab til emner i fysik
Introduktion til fysiske størrelser med symboler og enheder i tabel, hvor sammenhænge også kan akrives.
Små forsøg med måling af tyngdekraft og densitet af væske og fast stof
Fart med konstant hastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Densitet og tyngdekraft
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energiformer og omdannelse mellem disse med korte introduktioner til ektrisk energi, mekanisk energi, termisk energi, strålingsenergi og kemisk energi. Energikvalitet.
Dybere arbejde med mekanisk energi og termisk energi.
Forsøg med opvarning i kogekande med fokus på nyttevirkning i energiomdannelsen mellem elektrisk og termisk energi. Fordampning som fælles forsøg
Løb på trappe og omsætning mellem kemisk energi og potentiel energi.
Hoppebold med måling af højde og faldforsøg med kugle
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael Cramer Andersen m.fl.: BasisFysik C, Haases Forlag, 2017; sider: 63-69, 72-77, 86-87, 108-121, 176-181, 183-186, 188, 192-194, 196-198
-
Klima
-
Idrætsfysik.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmning og nyttevirkning
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Forskellige former for bølger, tværbølger og længde bølger.
Bølgelængde, svingningstid,frekvens og fart. Opbygning af bølgeloven
Konstruktiv og destruktiv interferens og stående bølger
Dopplereffkt eksempificeret ved ambulances kørsel forbi iagttager.
Lydbølgers fart afhængigt af temperatur og stof (luft, glas og vand), tordenvejr og lyn, stående bølger i musikinstrumenter
Måling af lydens hastighed
Forsøg med bølger på streng perspektiveret til strengeinstrument
Synligt lys som del af det elektromagnetiske spektrum. Lys fra forskellige lyskilder iagttaget gennem gitter.
Måling af bølgelængde for laserlys.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Snorbølger
|
30-12-2024
|
Laserlysets bølgelængde
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer og Bohrs Model
Atomets opbygning generelt og med fokus derefter på brint.
Bohrs model, beregning af energiniveauer, ud fra skallens nummer, løsrivelse til ion.
Omsætning mellem partikelmodel og bølgemodel.
Lyset som fodspor fra forskellige atomer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet og solsystemet
Verdensbilledets udvikling. Kepplers love og Gallileis faldlov.
Måling af parallakse med Thyco Brahes metode.
Solen som stjerne og dens energiproduktion og betydning for jorden.
herunder elipsebanen og tyngdekraft, årstider, livsbetingelser.
Jorden som planet og fremlæggelser om andre planeter.
Jordens rotationsakse og rotationens betydning for dagens længde.
Månens faser og sol- og måneformørkelser.
Måling af solens diameter og døgnets længde ved at se solen på papir gennem et rør med et lille hul. Måling af tyngdekraft.
Stjerner og gallakser, Solens og større stjerners liv.
Hubbles lov, rødforskydning, Big Bang og baggrundsstråling
Måling på ballon og på elastik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Parallakse, rødforskydning, udvidelse af universet
|
22-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bæredygtighed
Vi har set på vindmøller, solfangere og solceller, Vandkraft, jordvarme og atomkraft og set på elevernes, skolens og familiens arbejde med bæredygtighed.
Meget er behandlet via note og diskussion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Radioaktivitet
Atomkerner og isotoper.
Fission (kraftværk) og fusion (sol)
Alfa, beta og gamaståling, Bevarelse af ladning og nukleontal.
Gammastråling som del af det elektromagnetiske spektrum.
Måling på kilder for at finde ud af hvad der kan stoppe de forskellige typer stråling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482634512",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482634512",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482634512"
}