Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Henrik Bay Westh
|
Hold
|
2024 fy/2y (2y fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Emner i forløbet:
Energiformer
-Elektrisk energi
-potentiel energi
-kerneenergi
-kinetisk energi
-termisk energi
-strålingsenergi
-kemisk energi
Energiomdannelse og bevarelse
Energikvalitet
Nyttevirkning
Mekanisk energi
Specifik varmekapacitet, smeltevarme og fordampningsvarme
Forsøg:
Vands termiske egenskaber
Nyttevirkning af husholdningsapparater
mekanisk energi for ting i frit fald
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lav opg. 2.1, 2.2, 2.4, 2.7 og 2,14 s. 26-27 i bogen.
-
Michael Cramer Andersen m.fl.: BasisFysik C, Haases Forlag, 2017; sider: 8-26, 60-69, 72-78, 107-121
-
Læs siderne efter behov.
-
Lav opg. 5.6 s. 70
-
Opg. 9.2 - 9.4 s. 122
-
Forsøg: Alle fra Amalie til Line på klasselisten dukker op og resten har fri.
-
Forsøg for dem der ikke var der i mandags. Resten har fri.
-
Arbejd Selv! Husk resultater og andet materiale fra forsøget om vand med.
-
Forsøg for dem, der ikke var der sidst.
-
Opsamling nyttevirkningsforsøg. Udregn nyttevirkningen for de forskellige apparater og diskuter, om jeres resultater lever op til forventningen til deres evne til at varme vand.
-
Forsøg.
-
Forsøg resten af klassen.
-
Husk at have resultater med fra forsøget. Del dem gerne med hinanden, så alle har.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det nære solsystem og verdensbilleder
Emner i forløbet
Udviklingen af verdensbilledet fra antikken til Keplers love.
Det nære solsystem
-Keplers 3 love
-Observationer af Galileo Galilei
Sol- og måneformørkelser
Nat og dag
Årstider
Størrelsesforhold i universet
Kosmisk zoom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger, lyd og lys.
Emner i forløbet:
Bølger generelt:
-Bølgelængde
-Periode
-Frekvens
-Amplitude
-Longitudinal- og transversalbølger (længde- og tværbølger)
Lyd:
-Hastighed
-Lydstyrke i dB
-Strengeinstrumenter og snorebølger
Lys og det elektromagnetiske spektrum:
-Forskellige strålingstyper
-Lysets hastighed
-Synligt lys
-Gitterligningen
Atomer og spektre:
-Absorptions- og emisionsspektre
-Lys som partiker og bølger
Forsøg:
Snorebølger
Måling af lydens hastighed
Atomare spektre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63500969561",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63500969561",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63500969561"
}