Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervscase -
|
Lærer(e)
|
Henning Brandt, Maria Birk Varberg
|
Hold
|
2024 ec/k (2k ec, 2k ec/AF, 2k ec/Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Erhvervscase
Undervisningsbeskrivelse for flerfaglige forløb
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin Dec. 2024 – maj 2025
Institution Ribe Katedralskole
Uddannelse HHX
Titel for flerfag-lig forløb Erhvervscase
Fag i det fler-faglige forløb Erhvervscase
Lærer(e)
e-mailadresse(r) Navn(e) Maria Birk Varberg og Henning Brandt
E-mailadresse(r): mbv@ribekatedralskole.dk
og hb@ribekatedralskole.dk
Hold 2k ec
Beskrivelse af det flerfaglige undervisningsforløb (1 skema for hvert fag)
Retur til forside
Titel
Erhvervscase
Fag Erhvervscase
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Erhvervscase – Jeanette Hassing m.fl., iBog, Systime
Marketing – iBog af Birte Ravn Østergaard m.fl., Systime
Virksomhedsøkonomi, Peder Vinther Emdal Hay m.fl., iBog, Systime
Træningsforløb i følgende E-cases:
December 2024: Fårup Sommerland
Januar 2025: Louis Nielsen
Marts/April 2025: Naturli´ Foods
April/maj 2025: Davidsen
Omfang
60 timer
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
I erhvervscase skal eleverne kunne identificere og analysere udfordringer for en virksomhed, samt udarbejde, begrunde forslag og vurdere handlingsfor-slag til selvvalgte udfordringer vha. fagenes teori for afsætning og virksom-hedsøkonomi. Målet er, at eleverne kan forstå og anvende metodikken i stu-diemetoden - casemetoden, etablere overblik over en case og udarbejde en synopsis. Gennem arbejdet med synopsis og efterfølgende gruppeeksame-ner bevidstgøres eleverne om de taksonomiske niveauforskelle (progressi-on).
Der er anvendt 2 x 16 lektioner til at arbejde med to cases (Fårup Sommer-land og Louis Nielsen) understøttet af forudgående koordinerede faglige op-læg. Endvidere er der i to omgange et caseforløb med tilhørende eksamens-lignende evaluering. I første omgang med gruppefremlæggelse (Naturli´ Foods). I alt 32 lektioner. I anden omgang også med efterfølgende gruppe-fremlæggelse (Davidsen). I alt 32 lektioner. Der er dobbelt lærerressource til fremlæggelserne.
Der øves overvejende synopsis skrivning i de to første cases. I den tredje case og fjerde case trænes præsentation med efterfølgende dialog.
Almene mål
• Argumentation
• Faglige spørgsmål
• Informationssøgning
• Modeller
• Taksonomiske begrebsforskelle
• Teori/metode
Faglige mål
• Anvende fagligt relevante studiemetoder
• Formulering og formidling
• Identifikation og analyse af udfordringer
• Informationssøgning
• Udarbejdelse af handlingsforslag
• Vurdering af handlingsforslag
• Vurdering af teorier/metode
Væsent-ligste ar-bejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Produkter
• Synopsis
• IT-støttet fremlæggelse
Arbejdsformer
• Casearbejde
• Forelæsning
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde
• IT-baseret arbejde
Evalueringsmetoder
• Elevsamtaler
• Forløbsprodukter
• Klassesamtale
• Procesevaluering
• Test/Evaluering: Gruppeeksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
88,00 moduler
Dækker over:
88 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63571486903",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63571486903",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63571486903"
}