Holdet 2024 ec/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Erhvervscase -
Lærer(e) Henning Brandt, Maria Birk Varberg
Hold 2024 ec/k (2k ec, 2k ec/AF, 2k ec/Vø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Erhvervscase

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Erhvervscase

Undervisningsbeskrivelse for flerfaglige forløb

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Dec. 2024 – maj 2025
Institution Ribe Katedralskole
Uddannelse HHX
Titel for flerfag-lig forløb Erhvervscase
Fag i det fler-faglige forløb Erhvervscase
Lærer(e)
e-mailadresse(r) Navn(e) Maria Birk Varberg og Henning Brandt
E-mailadresse(r): mbv@ribekatedralskole.dk
og hb@ribekatedralskole.dk

Hold 2k ec




Beskrivelse af det flerfaglige undervisningsforløb (1 skema for hvert fag)
Retur til forside

Titel
Erhvervscase
Fag Erhvervscase
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:

Erhvervscase – Jeanette Hassing m.fl., iBog, Systime

Marketing – iBog af Birte Ravn Østergaard m.fl., Systime

Virksomhedsøkonomi, Peder Vinther Emdal Hay m.fl., iBog, Systime

Træningsforløb i følgende E-cases:
December 2024: Fårup Sommerland
Januar 2025: Louis Nielsen
Marts/April 2025: Naturli´ Foods
April/maj 2025: Davidsen

Omfang
60 timer
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
I erhvervscase skal eleverne kunne identificere og analysere udfordringer for en virksomhed, samt udarbejde, begrunde forslag og vurdere handlingsfor-slag til selvvalgte udfordringer vha. fagenes teori for afsætning og virksom-hedsøkonomi. Målet er, at eleverne kan forstå og anvende metodikken i stu-diemetoden - casemetoden, etablere overblik over en case og udarbejde en synopsis. Gennem arbejdet med synopsis og efterfølgende gruppeeksame-ner bevidstgøres eleverne om de taksonomiske niveauforskelle (progressi-on).
Der er anvendt 2 x 16 lektioner til at arbejde med to cases (Fårup Sommer-land og Louis Nielsen) understøttet af forudgående koordinerede faglige op-læg. Endvidere er der i to omgange et caseforløb med tilhørende eksamens-lignende evaluering. I første omgang med gruppefremlæggelse (Naturli´ Foods). I alt 32 lektioner. I anden omgang også med efterfølgende gruppe-fremlæggelse (Davidsen). I alt 32 lektioner. Der er dobbelt lærerressource til fremlæggelserne.

Der øves overvejende synopsis skrivning i de to første cases. I den tredje case og fjerde case trænes præsentation med efterfølgende dialog.
Almene mål
• Argumentation
• Faglige spørgsmål
• Informationssøgning
• Modeller
• Taksonomiske begrebsforskelle
• Teori/metode
Faglige mål
• Anvende fagligt relevante studiemetoder
• Formulering og formidling
• Identifikation og analyse af udfordringer
• Informationssøgning
• Udarbejdelse af handlingsforslag
• Vurdering af handlingsforslag
• Vurdering af teorier/metode
Væsent-ligste ar-bejdsfor-mer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Produkter
• Synopsis
• IT-støttet fremlæggelse
Arbejdsformer
• Casearbejde
• Forelæsning
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde
• IT-baseret arbejde   
Evalueringsmetoder
• Elevsamtaler
• Forløbsprodukter
• Klassesamtale
• Procesevaluering
• Test/Evaluering: Gruppeeksamen
Indhold
Omfang Estimeret: 88,00 moduler
Dækker over: 88 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer