Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Henrik Tjørnelund
|
Hold
|
2024 Sa/2o (2o Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Identitet i det senmoderne - hvem er jeg?
Grundbog:
- Skov, Oliver Boserup et al., Samf På B - Din grundbog om sociologi, politik og økonomi. Forlaget Columbus. Udgivet 2017. Tema 2, side 17 til 55.
Særlige kernestofsområder:
- Samfundstyper/ modeller
- Sociologiske udviklingstendenser og mønstre
- Sociologiske teorier
- Familieformer set i relation til samfundsudviklingen.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Teoriprøve 1 - Identitet i forandring
-
Samfundsfag B i 2oSa - E2024.pptx
-
I dagens lektioner vil jeg præsentere jer for det kommende års samfundsfag på b-niveau, hvilke mål I skal nå og hvordan det skal ske. Der vil være nogle øvelser, diskussion og udlevering af den første grundbog. Husk papir og blyant, så I kan skrive n
-
Synopsis - Gruppeopgaver i 2oSa - E2024 - lektion 3 og 4.docx
-
Skal bruges i uv: Butterfly-modellen
-
Skal bruges i uv: DRTV - Deadline: Svenske tilstande?
-
Lektie: Læs fra side 10 til side 16, i din nye grundbog "Samf på B". Lektien handler om synopsismetoden, og mens du læser skal du besvare nedenstående, så du er klar til timernes undervisning og arbejde:
-
Socialisation og social kontrol - gruppeopgave i 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Læs fra side 17 til side 21 (stop ved overskriften "Dobbeltsocialisering..."), og besvar nedenstående spørgsmål:
-
Dobbeltsocialisation og familietyper - gruppeopgave i 2oSa - E2024 (1).docx
-
Socialisation - lektion 3 og 4 - dobbeltsocialisation og familietyper - Sa B i 2oSa - E2024.pptx
-
Bilag 1 - om dobbeltsocialisation - Opdragelse er ikke kun et spørgsmål om børn og forældre _ Information.pdf
-
Lektie: Læs fra side 21 om dobbeltsocialisering og identitet. Stop på side 27, ved overskriften "Det traditionelle samfund". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens lektioner:
-
Det traditionelle samfund - gruppeopgave i 2oSa - E2024.docx
-
Læs fra s. 27, ved overskriften "Det traditionelle samfund". Stop på side 33, ved overskriften "Senmoderniteten - design dig selv". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens lektioner:
-
Det moderne samfund - gruppeopgave i 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: vi arbejder videre med lektien fra sidst, den del der handler om det "moderne samfund".
-
Det senmoderne samfund - gruppeopgave i 2oSa - E2024.docx (Opgaverne skal også bruges på fredag ifbm Thomas Ziehe teksterne)
-
Lektie: Læs fra side 33, ved overskriften "Senmoderniteten - design dig selv", og stop ved overskriften "Thomas Ziehe", på side 37. Mens du læser om Anthony Giddens sociologi, skal du besvare nedenstående spørgsmål så du er klar til dagens arbejde:
-
Det senmoderne samfund - gruppeopgave i 2oSa - E2024.docx
-
Skal bruges i uv: The Social Dilemma (2020) ⭐ 7.6 | Documentary, Drama
-
Lektie: Læs fra side 37 til side 40, om Thomas Ziehes teori om kulturel frisættelse i det senmoderne samfund. Besvar samtidig nedenstående spørgsmål:
-
Fleksibilitet og fremmedgørelse i det senmoderne samfund - gruppeopgave i 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Læs fra side 40 og kapitlet ud, om Richard Sennett og det fleksible arbejdsliv, og læs videre om Hartmut Rosa, og fremmedgørelse i accelerationssamfundet. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du kan bruge din nye viden om
-
Lektie: Sørg for at have skimmet den første afleveringsopgave om unge og mistrivsel til timerne i dag. Jeg præsenterer afleveringen, og besvarer tvivlsspørgsmål i dag. Så vær forberedt :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Social ulighed og multikultur i DK?
Grundbog:
- Skov, Oliver Boserup et al., Samf På B - Din grundbog om sociologi, politik og økonomi. Forlaget Columbus. Udgivet 2017. Tema 3, side 55 til 78.
Særlige kernestofsområder:
- Samfundstyper/ modeller
- Sociologiske udviklingstendenser og mønstre
- Sociologiske teorier
- Familieformer set i relation til samfundsudviklingen.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Zapperkultur i det senmoderne samfund - gruppeopgave i 2oSa - E2024.docx
-
Skal bruges af HT: Opsamling på teorien Skal bruges i uv: The Social Dilemma (2020) ⭐ 7.6 | Documentary, Drama
-
Lektie: Læs afsnit 2.3 Sociale medier - hvordan påvirkes du?, og besvar nedenstående tre spørgsmål:
-
Skal ses i uv: TEDxUIUC - Sherry Turkle - Alone Together
-
Turkle og de sociale medier - gruppeopgave i 2oSa - E2024 (2).docx
-
Lektie: Læs afsnittet Sherry Turkle (s. 49 til 51) - Tager teknologien magten fra os? Besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Gruppeopgaver - sociale medier og identitetsdannelsen - 2pSa - E2024.docx
-
Skal bruges i opgave 5: Sociolog: De sociale medier styrer vores liv – vi må genvinde kontrollen
-
Lektie: Læs afsnittet Goffmann - frontstage og backstage (s. 51 til 54). Besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Gruppeopgaver - Økonomisk og social ulighed 1 - 2pSa - E2024.docx
-
Skal bruges i uv: Det er kun blevet værre siden 80erne: Fattige danskere dør flere år før deres rigere nabo
-
Lektie: Læs fra side 55 til side 60, om "3.1. Social ulighed - er alle lige i Danmark?", hvor du besvarer nedenstående spørgsmål mens du læser. Der er en del spørgsmål, men de er ret simple, så du klarer dem hurtigt:
-
Gruppeopgaver - Hvad skal vi gøre ved den sociale mobilitet - 2oSa - E2024.docx
-
BILAG 1 til opgaven (PDF): Trods uddannelsesregeringen_ Færre børn med ufaglærte forældre fik en uddannelse _ Information.pdf
-
BILAG 2 til opgaven (LINK): Færre børn af ufaglærte får en uddannelse, men særlige uddannelsestilbud vinder indpas
-
BILAG 3 til opgaven (PDF): Verdensmesterskabet-i-social-mobilitet - Af R Landersø og JR Skaksen - Rockwool Fondens Forskningsenhed.pdf
-
Lektie: Læs fra side 60 til side 64, om "Habitus - menneskets erfaringer", mens du besvarer nedenstående spørgsmål:
-
Skal bruges i uv: DRTV - Deadline: Tesfayes gymnasie-opgør
-
Opgaven fra i fredags: Gruppeopgaver - Hvad skal vi gøre ved den sociale mobilitet - 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Ingen - I dagens lektioner skal I færdiggøre opgaverne fra i fredags, og, i anden lektion, fremlægge resultaterne af jeres arbejde.
-
Gruppeopgaver - Kulturelle mønstre - er Danmark multietnisk? - 2oSa - E2024.docx
-
Skal bruges i uv: Fakta om indvandrere og efterkommere i Danmark
-
Kapitel_3 - Luk Samfundet Op - Samfundsformerne.pptx
-
Lektie: Læs fra side 68 til side 72, om "3.2 Kulturelle mønstre - hvad betyder den voksende indvandring for Danmark?". Mens du læser skal du besvare nedenstående tjek-spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Gruppeopgaver - Kulturelle mønstre 2 - Politisk handling - 2oSa - E2024.docx
-
Skal ses i uv: DRTV - Kampen om indvandringen afsnit 1
-
Kahoot
-
Lektie: Læs fra side 72 til side 78, om "Integration - når der er enighed, men også plads til forskellighed". Mens du læser skal du besvare nedenstående tjek-spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Her er serien: Skal bruges i uv: DRTV - Kampen om indvandringen
-
Lektie: Ingen. I dagens lektioner skal I se de næste afsnit af en dansk dokumentarserie, om hvordan immigrationen til Danmark, og flygtninge- og indvandrerpolitikken, har udviklet sig. Serien er også yderst relevant ift. historiefaget.
-
Lektie: Skim jeres egen afleveringsopgave fra sidst igennem, og skim også den næste afleveringsopgave igennem, så du er i stand til at arbejde med begge dele i dagens lektioner.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Hvem har den politiske magt?
Grundbog:
Skov, Oliver B. et al.
Samf På B - Din grundbog om sociologi, politik og økonomi. Forlaget Columbus 2017, Tema 4, side 79 til 141.
Særlige kernestofs- områder:
- Ideologier
- Partier
- Lovgivningsprocesser
- Menneskesyn
- Ideologi, fordelings- og værdipolitik.
- Magtens tredeling
- Lovgivningsfasen
- Det politiske system
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppeopgaver - Politik - Hvad er det - 2oSa - E2024.docx
-
Skal bruges i uv: Om politik (Hvem bestemmer hvad)
-
Lektie: Læs på side 79 til 82, i grundbogen Samf på B, om hvad politik er. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Skal ses i uv: DRTV - Gintberg på kanten: Kommunalvalg (2:2)
-
Lektier: Ingen. I dag skal I arbejde videre med den viden I læste i lektierne til i går. Vi skal se nærmere på værdi- og fordelingspolitik.
-
Gruppeopgaver - Demokrati - Hvad er det - 2oSa - E2024.docx
-
Skal ses: Dit Demokrati | Demokratiformer
-
Skal ses i uv: What is Democracy?
-
Lektie: Læs fra side 83 til side 86, i Samf på B, om hvad demokrati er, og hvad konkurrencedemokrati er. Mens du læser skal du kort lave noter, så du vil kunne forklare:
-
Gruppeopgaver - Demokrati 2 - 2oSa - E2024.docx
-
Konkurrencedemokrati vs deltagelsesdemokrati.jpg
-
Lektie: Læs fra side 86 til side 89, i Samf på B, om hvad deltagelsesdemokrati er, og hvilke ligheder og forskelle der er mellem det og konkurrencedemokrati. Mens du læser skal du kort lave noter, så du vil kunne forklare:
-
Lektie: Ingen. I skal arbejde videre med den tekst der blev læst sidst, samt se videre på What is democracy-dokumentaren
-
Gruppeopgaver - Demokrati - Kommunikativ rationalitet - 2oSa - E2024.docx
-
Skal bruges i uv: What is Democracy (00:50ff)
-
Skal bruges i uv: DRTV - Deadline: Amerikansk demokrati på vej mod afgrunden?
-
Lektie: Læs fra side 89 til side 92, i grundbogen Samf på B, om det diskuterende demokrati i praksis og på nettet. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Gruppeopgaver: Medborger eller Modborger - 2oSa - E2024.docx
-
Skal bruges i uv: Figurer - Luk Samfundet Op - Eksempler på politisk deltagelse
-
Lektie: Læs fra side 91 og 92, i grundbogen Samf på B, om den demokratiske debat på nettet og medborgerskab i praksis. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Opgaver - Magt - 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Læs på side 93 om hvad "magt" er (den blå tekst).
-
Lektie: Ingen. I skal se en film der skal bruges ift. teorierne om magt, samt om det kommende afsnit om folketinget, og forholdet mellem medierne og politikerne. Efter aftale ses filmen individuelt. Skriv hvis der er spørgsmål.
-
Skal ses: Kongekabale Log dig ind med Uni login og se afsnit 1 og 2 i dag!
-
Skal bruges i efterfølgende diskussion af filmen: Magtformer | SAMF PÅ B
-
Skal ses i uv: Kongekabale Vi skal se afsnit 3 i dag!
-
Lektie: Ingen - vi ser filmen færdig i dag, og vi diskuterer den efterfølgende i klassen. (Sørg for at du har set afsnit 1 og 2 hjemme)
-
Opgaver - Magtens tredeling og parlamentarisme - 2oSa - E2024.docx
-
Skal bruges i uv: Om Folketingssalen
-
Skal bruges i uv: DRTV - Gintberg på kanten: Christiansborg
-
Lektie: Læs fra side 98 til side 100, i Samf på B, om Folketinget og Grundloven. Opsummer kort:
-
Den parlamentariske styringskæde.pptx
-
Opgaver - Den parlamentariske styringskæde - 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Læs fra side 102 til side 104, i grundbogen Samf på B, om den parlamentariske styringskæde og hvad Folketinget egentlig laver. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Skal bruges i uv: Magtens tredeling i DK
-
Lektie: Ingen. I skal afslutte opgaverne fra i mandags, og derefter skal vi se nærmere på det danske retssystem (se evt. side 108 til 109).
-
Skal bruges i uv: Magtens tredeling
-
Opgaver - Den parlamentariske styringskæde - 2oSa - E2024 (3).docx
-
Lektie: Ingen. I skal afslutte opgaverne fra sidste uge (om den parlamentariske styringskæde), og derefter skal vi se nærmere på det danske retssystem (se evt. side 108 til 109).
-
Afsnit
-
Lektie: Læs fra side 108 til side 109, i din grundbog Samf på B, om det danske retssystem. Skriv korte opsummerende noter, så du kan gengive hvad det danske retssystem er og virker.
-
Lektie: Husk kage og noget at drikke (f.eks. kaffe, kakao etc.). Vi skal se film og lave en jule-Kahoot.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Ideologi og velfærd - Hvem gør hvad?
Grundbog:
- Skov, Oliver Boserup et al., Samf På B - Din grundbog om sociologi, politik og økonomi. Forlaget Columbus. Udgivet 2017. Tema 5, side 142 til 167.
Særlige kernestofsområder:
- Politiske og socioøkonomiske samfundsprioriteringer
- Velfærdsstatens udvikling
- Velfærdsmodeller i internationalt perspektiv
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skal bruges i uv: Kernen i det danske demokrati: Danmarks Riges Grundlov | SAMF PÅ B
-
Opgaver - Det danske retssystem - 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Ingen. Vi skal se nærmere på det danske retssystem i dag (se evt. side 108 til 109). Dermed er vi så småt ved at have gennemgået magtens tredeling i Danmark.
-
Skal bruges i uv: Dit Demokrati | Fra idé til lov
-
Opgaver - Lovgivningsprocessen - 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Læs fra side 110 til og med side 114, i grundbogen Samf på B, om lovgivningsprocessen og dens aktører. Stop ved overskriften "Hvem laver hvad i det offentlige". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejdet
-
Skal bruges i uv: Medier og politik.pptx
-
Skal bruges i uv: The Social Dilemma (2020) ⭐ 7.6 | Documentary, Drama
-
Lektie: Læs fra side 118 til side 122, i grundbogen Samf på B, om "Medierne og politisk meningsdannelse". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejdet i klassen:
-
Skal ses i uv: The Social Dilemma
-
Gruppeopgaver - Politik og medier - 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Ingen - vi ser dokumentarfilmen færdig i dag, og diskuterer den efterfølgende, for at afrunde medier og politik.
-
Gruppeopgave 1 om EU i 2oSa.docx
-
Lektie: Læs fra side 122 til og med side 123, i grundbogen Samf på B, om "EUs institutioner og beslutningsproces". Du skal besvare nedenstående spørgsmål mens du læser, så du er klar til dagens arbejde i klassen:
-
Lektie: Ingen - vi arbejder videre med EU tekster og opgaver fra mandag.
-
Opgaver - EU og det demokratiske underskud - 2oSa - E2024.docx
-
Lektie: Læs fra side 130 til side 134, om hvorfor lande samarbejder i EU og om hvad, samt om det demokratiske overskud i EU (stop ved overskriften Den frie bevægelighed), og besvar samtidig nedenstående spørgsmål mens du læser, så du er klar til arbe
-
Skal bruges i opgaven1: Din indgang til EU, nyheder og de vigtigste begivenheder | Den Europæiske Union
-
Skal bruges i opgaven 2: Folketinget: Det store slag om velfærdsydelser
-
Skal bruges i uv: The great European disaster movie (2016) DR2
-
Lektie: Læs fra side 134 til og med side 141, om den frie bevægelighed, velfærdsturisme og social dumping, samt om menneskerettighederne. Opsummer det læste så du kan arbejde med det i timerne. Der er tale om de vigtigste udfordringer, som EU-landene
-
Skal ses færdig: The great European disaster movie - (25:00ff)
-
Lektie: Ingen - vi arbejder videre med problemstillingerne fra igår
-
Opgaver - Ideologi og velfærd - lektion 1 og 2 - 2oSa - V2025.docx
-
Lektie: Læs fra side 142 til og med side 145, i Samf på B, om "Ideologi og velfærd - hvem gør hvad?". Mens du læser skal du finde svarene på nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejdet i timerne:
-
Gruppeopgaver i 2oSa - Politiske partier og liberalisme.docx
-
Kapitel_5_Politiske_ideologier_REVIDERET_1._APRIL_2022.pptx
-
Kan bruges i arbejdet: Copilot - Microsoft
-
Skal bruges i uv af HT: The Mike Wallace Interview with Ayn Rand
-
Skal bruges i uv af HT: Ayn Rand - How Is This Still A Thing?: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)
-
Skal bruges i uv af HT: Trumps Brand is Ayn Rand | Robert Reich
-
Lektie: Læs fra side 145 til side 148, om den klassiske og den moderne liberalisme. Besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til diskussion og arbejde i dagens lektioner:
-
Noter fra HTs tavlegennemgang - Politiske_ideologier - om konservatismen.pptx
-
Gruppeopgaver i 2oSa - Politiske partier og konservatisme.docx
-
Lektie: Læs fra side 148 til og med side 149, om konservatismen før og nu. Besvar nedenstående spørgsmål mens du læser, så du er klar til dagens diskussioner og arbejde:
-
Lektie: Læs fra side 150 til og med side 153, om socialismen før og nu. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens diskussion og arbejde:
-
Gruppeopgaver i 2oSa - Konservatisme.docx
-
Skal bruges i uv: DRTV - Deadline: Bør borgerlige støtte Trump?
-
Gruppeopgaver i 2oSa - Politiske partier og socialisme.docx
-
Gruppeopgaver i 2oSa - Politiske partier og socialliberalismen.docx
-
Lektie: Læs fra side 151 til side 153 i grundbogen Samf på B, om socialliberalismen, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens undervisning og arbejde:
-
gruppeopgaver 2oSa - Velfærd og velfærdsmodeller - F2025.docx
-
Lektie: Læs fra side 154 til side 158, om de tre velfærdsmodeller. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Gruppeopgaver 2oSa - Velfærd og velfærdsmodeller - F2025.docx
-
1) Skal bruges i uv: Konkurrencestaten – den nye danske velfærdstatstype? | SAMF PÅ B
-
Lektie: Ingen - vi arbejder videre med tekster og opgaver fra sidst.
-
Gruppeopgaver 2oSa - Fra velfærdsstat til konkurrencestat - F2025.docx
-
1) Konkurrencestaten – den nye danske velfærdstatstype?
-
Lektie: Læs fra side 159 til side 162 i grundbogen Samf på B, om konkurrencestaten og koloniseringen af livsverdenen. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Gruppeopgaver 2oSa - Den universelle velfærdsmodels udfordringer - F2025.docx
-
Velfærdsstaten og dens udfordringer - 2oSa.pptx
-
Lektie: Læs fra side 163 til side 167, i grundbogen Samf på B, om den danske velfærdsmodels udfordringer. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål så du er klar til dagens arbejde:
-
Skal bruges i uv: Forskningschef: Derfor er velfærdsstaten økonomisk udfordret trods stort råderum - ROCKWOOL Fonden
-
Lektie: Ingen - I skal arbejde videre med tekster og opgaver fra sidst.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Partier og vælgere i forandring?
Grundbog:
Skov, Oliver B. et al.
Samf På B - Din grundbog om sociologi, politik og økonomi. Forlaget Columbus 2017, Tema 6, side 168 til 197.
Særlige kernestofs- områder:
- Ideologier
- Partier
- Lovgivningsprocesser
- Menneskesyn
- Ideologi, fordelings- og værdipolitik.
- Det politiske system
Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1) Hvad er et politisk parti – hvad er dets funktion?
-
Øvelse 1 - hvordan er partiet opbygget?
-
Skal ses i uv: Kampen om magten - Socialdemokratiet - 24 timer vi aldrig glemmer - DR2
-
Lektie: Læs fra side 168 til side 173 i grundbogen Samf På B, om "Partier i forandring - nye politiske skillelinjer?". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Opgaver - De politiske partiers forandring - 2oSa - F2025.docx
-
Skal ses i uv: Dagbog fra Midten - DR
-
Lektie: Læs fra side 173 til side 175 i grundbogen Samf På B, om "Politiske partier under forandring - fra massepartier til markedspartier". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Partiernes adfærd - gruppeopgaver i 2oSa - F2025.docx
-
Lektie: Læs fra side 176 til side 182 i grundbogen Samf på B, om "De politiske partiers adfærd - teorier om partiadfærd". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Vælgernes adfærd - gruppeopgaver i 2oSa - F2025.docx
-
Skal bruges i uv: Ny måling: Trumps angreb rammer vidt forskelligt i den danske regering
-
Lektie: Læs fra side 182 til og med side 186 i grundbogen Samf på B, om "Vælgeradfærd - forandringer i vælgernes politiske adfærd". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Vælgernes adfærd 2 - gruppeopgaver i 2oSa - F2025.docx
-
Skal bruges i uv 1: Et år før kommunalvalget peger vælgerne på deres tre vigtigste emner (Kommunal politik)
-
Lektie: Læs fra side 187 til side 192 i grundbogen Samf På B, om "Indtoget af værdipolitik...". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Partierne Vælgerne og Minerva-modellen - gruppeopgaver i 2oSa - F2025.docx
-
PPT_om Minerva-modellen til_kapitel_4.pptx
-
Skal ses i uv: Deadline DR2 om Piketty og den franske venstrefløjs fiasko - 17 oktober 2024
-
Lektie: Læs fra side 193 til side 197 i grundbogen Samf På B, om "Minerva-modellen - er der vendt op og ned på den politiske skala?". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
BNP og lykke - hvad er økonomi - gruppeopgaver i 2oSa - F2025.docx
-
Skal bruges i uv: Trumps autoritære ambitioner kan ramme danske pensioner
-
Lektie: læs fra side 198 til side 203 i grundbogen Samf på B, om "7.1 Hvad er økonomi?". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejde:
-
Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne - gruppeopgave i 2oSa F2025.docx
-
Skal bruges i uv: 7.2 Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne | SAMF PÅ B
-
Skal ses i uv: Penge, magt og krise: Drømme om griskhed - afsnit 1 af 6 (BBC)
-
Lektie: læs fra side 204 til side 207 i grundbogen Samf på B, om "7.2 Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne". Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejde:
-
De økonomiske mål 1 - Opgaver i 2oSa F2025.docx
-
Skal bruges i uv: Finansministeriet livestreamer præsentationen af regeringens finanslovforslag 2025 og Økonomisk Redegørelse
-
Lektie: Læs fra side 207 til side 213 i grundbogen Samf på B, om "7.3 Samfundsøkonomiske mål", og besvar samtidig nedenstående spørgsmål så du er klar til arbejde:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: Økonomi - BNP, vækst og lykke?
Grundbog:
- Skov, Oliver Boserup et al., Samf På B - Din grundbog om sociologi, politik og økonomi. Forlaget Columbus. Udgivet 2017. Tema 7, side 198 til 250.
Særlige kernestofsområder:
- Politiske og socioøkonomiske samfundsprioriteringer
- Det økonomiske kredsløb
- Økonomiske mål
- Økonomisk politik
- Globaliseringen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De økonomiske mål 2 - Opgaver i 2oSa F2025.docx
-
Lektie: Læs fra side 213 til side 219 i Samf på B, om "Balance på de offentlige finanser" og resten af de økonomiske mål, mens du besvarer nedenstående spørgsmål:
-
Økonomisk politik del 1 - Opgaver i 2oSa F2025.docx
-
Økonomi 2oSa De økonomiske politikker.pptx
-
Lektie: læs fra side 220 til side 226 i Samf på B, om "7.2 Økonomisk politik", og besvar nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejdet:
-
Skal bruges i uv: Pengepolitik – den vigtige rente
-
Økonomisk politik del 2 - Opgaver i 2oSa F2025.docx
-
Lektie: Læs fra side 226 til 231 i Samf på B, om de sidste former for økonomisk politik, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til arbejdet:
-
Økonomien og EU - Opgaver i 2oSa F2025.docx
-
Skal bruges i uv: Nationalbanken og pengepolitikken.
-
Lektie: Læs fra side 232 til og med side 235 i grundbogen Samf på B, om EU og dansk økonomi. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Økonomien og skatterne 1 - Opgaver i 2oSa F2025.docx
-
Skal bruges i uv: Copilot om direkte og indirekte skatter til den danske stat
-
Skal ses i uv: DRTV - Gintberg på kanten: Kommunalpolitik og højdeskræk
-
Lektie: Læs fra side 236 til og med side 240 i Samf på B, om den offentlige sektor, og skatten der financierer den. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Økonomien skatterne og omfordelingen - Opgaver i 2oSa F2025.docx
-
Skal ses: Deadline DR2 - ulighed og skat - fra 21:43ff
-
Lektie: Læs fra side 240 til og med side 244 i Samf på B, om de øvrige skatter, og de offentlige udgifter som skatterne betaler. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Globaliseringens betydning for dansk økonomi - Opgaver i 2oSa F2025.docx
-
Skal bruges i uv: Globaliseringen – hvad betyder den for dansk økonomi? | SAMF PÅ B
-
Lektie: Læs fra side 245 til side 250 i Samf på B, om globaliseringen og dansk økonomi. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Lektie: I skal igang med eksamenstræning i dag og de sidste undervisningsgange. Sørg for at have grundbogen Samf på B med hver gang.
-
Tema 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund.pdf
-
Lektie: I skal igang med eksamenstræning i dag og de sidste undervisningsgange. Sørg for at have Samf på B med hver gang.
-
Afsnit
-
Muligt selvfundet bilag til Velfærd og Økonomi: Regeringen siger, at reformer er nødvendige for at redde velfærdssamfundet. Hvad nu, hvis det ikke er rigtigt?
-
Lektie: I dag vil vi sammen se på løsningen (besvarelsen) af de problemformuleringer som I har lavet udkast til. Bilagssættet Økonomi og Velfærd blev rundsendt digitalt i PDF, så de fraværende kan godt nå at være med i dag.
-
Skal ses i uv: Ved det grønne bord - Sa eksamen
-
Udkast til problemformulering med udgangspunkt i bilagssættet om medier og politik.docx
-
Lektie: Lektie: I dag vil vi sammen se på løsningen (besvarelsen) af de problemformuleringer som I har lavet udkast til. Bilagssættet om politik og medier blev rundsendt digitalt i PDF, så de fraværende kan godt nå at være med i dag. Der ligger også
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64522692841",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64522692841",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64522692841"
}