Titel
1
|
Socialisering og identitetsdannelse.
Socialisering og identitetsdannelse.
Forløb 1: Socialisering og identitetsdannelse.
Grundbog:
Morten Bülow (redaktør): SamfNU B. Systime 2024
https://samfnub.systime.dk/?id=1
Kap. 1.: Identitetsdannelse og socialisering.
Jakob Glenstrup Jensby: Ulighedens mange ansigter, kap. 3: Økonomisk fattigdom, s. 47-63. Columbus 2014.
Vibeke Allerup Petersen m.fl. "Metodebogen", s. 12-34 og 202-206, Columbus 2018.
Lone Rahbek Christensen. Livsfomer i Danmark, s. 13 -29, Samfundsnyt.
Projektopgave om sociologi/ det senmoderne samfund.
Derudover oplæg 28.8. 2024 af forfatter og debattør Emma Holten om "feministisk økonomi":
Uddrag af præsentationen af Emma Holten på www.forfatterforedrag.dk
"Vi får fremlagt økonomi som en uanfægtelig sandhed. Det hedder sig, at det beløb, som står på ens bankkonto, afspejler ens værdi, for det øvrige samfund. Og derfor er det hierarki, penge skaber logisk, fair og naturlig. Men ligesom resten af samfundet har økonomi en historie, som ikke kan skilles fra alle de typer af diskrimination, der har præget menneskets tid her på jorden. Mens nogle tjener penge uden at arbejde, arbejder andre uden at tjene penge. Feministisk økonomi er en kritik, der med udgangspunkt i alle menneskers lige værd, forsøger at komme til bunds i historiens uretfærdigheder, så vi sammen kan skabe noget bedre."
Særlige kernestofsområder:
- Samfundstyper/ modeller
- Sociologiske udviklingstendenser og mønstre
- Sociologiske teorier
- Familieformer set i relation til samfundsudviklingen.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|