Holdet 2024 in - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Allan Gade Jacobsen
Hold 2024 in (2n2g3g in)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SLUK & SNAK - Samtalekort til unge
Titel 2 Intro til innovation
Titel 3 Bæredygtighed - undervisning i grundskolen
Titel 4 Entreprenørskab - portræt af en iværksætter
Titel 5 Samarbejde og udvikling af ideer
Titel 6 Brugerdreven innovation og procesmodeller
Titel 7 Diffusion
Titel 8 Innovation i samfundet
Titel 9 Afsluttende forløb: projekt madspild

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SLUK & SNAK - Samtalekort til unge

Udvikling af spil som skal bruges i skolens 1g-klasser

Rammesætningen har været at eleverne skulle lave nogle samtalespil, der kunne understøtte elevtrivsel og de sociale relationer og som primært skal kunne bruges i de nye 1g-klasser.

Forud for elevernes produktion af samtalespil har de set et indslag fra Godmorgen Danmark, hvor en ung fyr fra København, 16-årige Mika Grue Sitmen, præsenterede sit samtalespil ”SLUK & SNAK - Samtalekort til unge om ungdomslivet - sluk telefonen og start en samtale”

Eleverne har efterfølgende idegenereret, udviklet og produceret spil som klasselærere og andre kunne bruges i de nye 1g-klasser.

Den 26. september pitchede elevernes deres samtalespil og forretningsideer for Frederik Svinth. Frederik er iværksætter (og har været i TV-programmet Løvens Hule et par gange), og står bag en masse forskellige samtalespil og det er i hans regi Mikas spil er blevet udgivet.

Særligt fokus på følgende fagbegreber:

Pain, job to be done, value proporsition og jury

Målgruppe og segment

Idegenerering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro til innovation

Kapitel 1 og 2

Intro til grundlæggende begreber og forståelser i faget.

Læreplansmål: Eleven skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller.
Fokuspunkter: Hvad er innovation, grundbegreber og bæredygtighed, herunder
Forretningsmodeller og værdiskabelse
– Værditilbud og værdiskabelse
– Forretningsmodeltyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bæredygtighed - undervisning i grundskolen

Kapitel 3

Fokus på bæredygtighed og "feltstudier"., bl.a. virksomhedsanalyser og udvikling af UUU (unge underviser unge) Undervisning I grundskolen. Målet var at udvikle undervisningsmateriale om bæredygtighed til grundskoleelever. Nogle besøgte endvidere grundskoler og gennemførte undervisningsforløb.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Entreprenørskab - portræt af en iværksætter

Kapitel 4


Eleverne laver en plakat/poster som bl.a. indeholder følgende:
Et portræt af iværksætteren
Herunder:
Forretningside
En beskrivelse af virksomheden/organisationen
Karakteristika ved iværksætteren, bl.a.
Arketyper
innovationskompetencer
Iværksætter, intrapranør, entreprenør etc.
Citater/udsagn fra personen


Læreplansmål: Eleven skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller.
Fokuspunkter: Hvad er innovation, grundbegreber og bæredygtighed, samarbejde og organisering herunder
Forretningsmodeller og værdiskabelse
– Værditilbud og værdiskabelse
– Forretningsmodeltyper
- arketyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Samarbejde og udvikling af ideer

Kapitel 5 + 7

I forløbet første del blev der arbejdet med team- og ledelsesroller, hvordan og hvorfor man samarbejder. I forløbets anden del blev der arbejdet med udvikling og vurdering af ideer, herunder perspektiver, kilder til ideer, harmonikamodellen, ideudvikling og idevurderingsmetoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Brugerdreven innovation og procesmodeller

Kapitel 8 + 9

I forløbet blev der arbejdet med forskellige aspekter af brugerdreven innovation, herunder de fire tilgange, de fire brugerroller samt forskellige metoder til undersøgelse af brugerne. I forlængelse heraf Innovationsprocesmodeller gennemgået med hovedfokus på de tre overordnede tilgange Causation, Effectuation og Mix af causation og effectuation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Diffusion

Kapitel 10

Hovedfokus på diffusion hernder at beskrive og analysere diffusionsprocesser, forskellige  grupper af adoptanter samt hvilke faktorer, der fremmer og hæmmer diffusion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Innovation i samfundet

Kapitel 15

hovefokus på samfundsmæssige forhold, med særlig fokus på sammenhængen mellem samfund og innovation. Fokus på begreber såsom Kreativ destruktion, Økonomisk velstand, Bruttonationalprodukt (BNP), Etik og etiske overvejelser, Environment, Social og Governance (ESG), Konkurrenceevne, Porters diamantmodel, Konkurrenceevnebarometeret, World Competitiveness Ranking, Velfærdsstaten, Konkurrencestaten, FN’s verdensmål og Doughnutmodellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Afsluttende forløb: projekt madspild

Diverse kapitler, med særlig vægt på kapitel 11, 12 og 14

Løbende blev dele af kernestof og fokuspunkter belyst bl.a. virksomheders strategiske arbejde, herunder Vision, mission, mål og SWOT, værdikæden, konkurrencestrategier, innovationsstrategier, forretningsmodeller, forretningsplaner, budgetter.

Eleverne valgte i grupper at arbejde med et projekt indenfor temarammen "madspild" hvor den overordnede problemformulering var Hvordan reducerer vi madspild/udnytter fødevarer bedre?

Eleverne har i grupper afleveret en mini-forretningsplan hvor rammen var:

I skal i gruppen de kommende uger lave en rapport/mini-forretningsplan der bl.a. indeholder følgende:
En klar og præcis præsentation af jeres forretningside, herunder en brug af begreberne pain, job, value proposition og jury
En udfyldt forretningsmodel
Et udvalg af de punkter der er nævnt i kapitel 14 omkring forretningsplanen
Se evt. også her:
https://startupsvar.dk/forretningsplan
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/skabeloner-til-din-virksomhed/f8bd2de3-fa6a-4fe8-9406-c9a2d5e7fad0/
Nøglebegreber fra undervisningen (evt. i noteform) som I anvender på jeres konkrete projekt. Gengivelsen af begreberne må gerne have en form som gør det muligt for jer at bruge dem i anden sammenhæng (eks. en eksamenscase)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer