Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Allan Gade Jacobsen
|
Hold
|
2024 in (2n2g3g in)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SLUK & SNAK - Samtalekort til unge
Udvikling af spil som skal bruges i skolens 1g-klasser
Rammesætningen har været at eleverne skulle lave nogle samtalespil, der kunne understøtte elevtrivsel og de sociale relationer og som primært skal kunne bruges i de nye 1g-klasser.
Forud for elevernes produktion af samtalespil har de set et indslag fra Godmorgen Danmark, hvor en ung fyr fra København, 16-årige Mika Grue Sitmen, præsenterede sit samtalespil ”SLUK & SNAK - Samtalekort til unge om ungdomslivet - sluk telefonen og start en samtale”
Eleverne har efterfølgende idegenereret, udviklet og produceret spil som klasselærere og andre kunne bruges i de nye 1g-klasser.
Den 26. september pitchede elevernes deres samtalespil og forretningsideer for Frederik Svinth. Frederik er iværksætter (og har været i TV-programmet Løvens Hule et par gange), og står bag en masse forskellige samtalespil og det er i hans regi Mikas spil er blevet udgivet.
Særligt fokus på følgende fagbegreber:
Pain, job to be done, value proporsition og jury
Målgruppe og segment
Idegenerering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro til innovation
Kapitel 1 og 2
Intro til grundlæggende begreber og forståelser i faget.
Læreplansmål: Eleven skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller.
Fokuspunkter: Hvad er innovation, grundbegreber og bæredygtighed, herunder
Forretningsmodeller og værdiskabelse
– Værditilbud og værdiskabelse
– Forretningsmodeltyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bæredygtighed - undervisning i grundskolen
Kapitel 3
Fokus på bæredygtighed og "feltstudier"., bl.a. virksomhedsanalyser og udvikling af UUU (unge underviser unge) Undervisning I grundskolen. Målet var at udvikle undervisningsmateriale om bæredygtighed til grundskoleelever. Nogle besøgte endvidere grundskoler og gennemførte undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Entreprenørskab - portræt af en iværksætter
Kapitel 4
Eleverne laver en plakat/poster som bl.a. indeholder følgende:
Et portræt af iværksætteren
Herunder:
Forretningside
En beskrivelse af virksomheden/organisationen
Karakteristika ved iværksætteren, bl.a.
Arketyper
innovationskompetencer
Iværksætter, intrapranør, entreprenør etc.
Citater/udsagn fra personen
Læreplansmål: Eleven skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller.
Fokuspunkter: Hvad er innovation, grundbegreber og bæredygtighed, samarbejde og organisering herunder
Forretningsmodeller og værdiskabelse
– Værditilbud og værdiskabelse
– Forretningsmodeltyper
- arketyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samarbejde og udvikling af ideer
Kapitel 5 + 7
I forløbet første del blev der arbejdet med team- og ledelsesroller, hvordan og hvorfor man samarbejder. I forløbets anden del blev der arbejdet med udvikling og vurdering af ideer, herunder perspektiver, kilder til ideer, harmonikamodellen, ideudvikling og idevurderingsmetoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Brugerdreven innovation og procesmodeller
Kapitel 8 + 9
I forløbet blev der arbejdet med forskellige aspekter af brugerdreven innovation, herunder de fire tilgange, de fire brugerroller samt forskellige metoder til undersøgelse af brugerne. I forlængelse heraf Innovationsprocesmodeller gennemgået med hovedfokus på de tre overordnede tilgange Causation, Effectuation og Mix af causation og effectuation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Diffusion
Kapitel 10
Hovedfokus på diffusion hernder at beskrive og analysere diffusionsprocesser, forskellige grupper af adoptanter samt hvilke faktorer, der fremmer og hæmmer diffusion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Innovation i samfundet
Kapitel 15
hovefokus på samfundsmæssige forhold, med særlig fokus på sammenhængen mellem samfund og innovation. Fokus på begreber såsom Kreativ destruktion, Økonomisk velstand, Bruttonationalprodukt (BNP), Etik og etiske overvejelser, Environment, Social og Governance (ESG), Konkurrenceevne, Porters diamantmodel, Konkurrenceevnebarometeret, World Competitiveness Ranking, Velfærdsstaten, Konkurrencestaten, FN’s verdensmål og Doughnutmodellen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Afsluttende forløb: projekt madspild
Diverse kapitler, med særlig vægt på kapitel 11, 12 og 14
Løbende blev dele af kernestof og fokuspunkter belyst bl.a. virksomheders strategiske arbejde, herunder Vision, mission, mål og SWOT, værdikæden, konkurrencestrategier, innovationsstrategier, forretningsmodeller, forretningsplaner, budgetter.
Eleverne valgte i grupper at arbejde med et projekt indenfor temarammen "madspild" hvor den overordnede problemformulering var Hvordan reducerer vi madspild/udnytter fødevarer bedre?
Eleverne har i grupper afleveret en mini-forretningsplan hvor rammen var:
I skal i gruppen de kommende uger lave en rapport/mini-forretningsplan der bl.a. indeholder følgende:
En klar og præcis præsentation af jeres forretningside, herunder en brug af begreberne pain, job, value proposition og jury
En udfyldt forretningsmodel
Et udvalg af de punkter der er nævnt i kapitel 14 omkring forretningsplanen
Se evt. også her:
https://startupsvar.dk/forretningsplan
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/skabeloner-til-din-virksomhed/f8bd2de3-fa6a-4fe8-9406-c9a2d5e7fad0/
Nøglebegreber fra undervisningen (evt. i noteform) som I anvender på jeres konkrete projekt. Gengivelsen af begreberne må gerne have en form som gør det muligt for jer at bruge dem i anden sammenhæng (eks. en eksamenscase)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716263825",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716263825",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716263825"
}