Holdet 2024 fn - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Finansiering C
Lærer(e) Maria Birk Varberg
Hold 2024 fn (2g2h2n3g fn)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Obligationsmarkedet og realkredit
Titel 2 Pengeinstitutionerne og deres produkter
Titel 3 Pengemarkedet og centralbankerne
Titel 4 Investering (fondsbørser + obl.- og aktiemarkedet)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Obligationsmarkedet og realkredit

Dette forløb er bygget op omkring kapitel 6 + 7  i Finansiering C & B (Systime) + tilhørende opgaver. Forløbet har behandlet obligationsmarkedet samt realkreditinstitutter og deres produkter.
Forløbet af afsluttet med en PBL omhandlende boligfinansiering.

Supl. stof:
Dokumentar "Den lukkede boligfest" (https://play.tv2.dk/serie/den-lukkede-boligfest-tv2)
Besøg af  Ribe Mægleren
Div. artikler i forbindelse med oplæg.

Faglige mål:
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og
relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
- Projektarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pengeinstitutionerne og deres produkter

Dette forløb er bygget op omkring kapitel 1 + 2  i Finansiering C & B (Systime) + tilhørende opgaver. Forløbet har behandlet pengeinstitutterne og deres produkter. Forløbet er afsluttet med PBL'en: Er det business – eller er bankerne blevet for griske?

Supl. stof:
Dokumentaren: Saxo Bank bag facaden
Div. artikler i forbindelse med oplæg.

Faglige mål:
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og
relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
- Projektarbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pengemarkedet og centralbankerne

Dette forløb er bygget op omkring kapitel 3, 4 og 5  i Finansiering C & B (Systime) + tilhørende opgaver. Forløbet har behandlet penge- og rentemarkedet, den danske National bank samt penge- og valutasamarbejde (herunder ECB og FED)

Faglige mål:
̶ afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til en virksomheds kapitalanskaffelse og finansielle
investeringer
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og
relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Investering (fondsbørser + obl.- og aktiemarkedet)

Dette forløb er bygget op omkring kapitel 8, 9, 10 og 11 i Finansiering C & B (Systime) + tilhørende opgaver. Forløbet har behandlet fondsbørser samt investering i aktier og obligationer.
Forløbet af afsluttet med en PBL omhandlende investering i aktier

Supl. stof:
Dokumentar: Alle kan blive millionær, DR2
Aktiedysten
Div. artikler i forbindelse med oplæg.

Faglige mål:
- afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til en virksomheds kapitalanskaffelse og finansielle
investeringer
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og
relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
- Projektarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer