Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Finansiering C
|
Lærer(e)
|
Maria Birk Varberg
|
Hold
|
2024 fn (2g2h2n3g fn)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Obligationsmarkedet og realkredit
Dette forløb er bygget op omkring kapitel 6 + 7 i Finansiering C & B (Systime) + tilhørende opgaver. Forløbet har behandlet obligationsmarkedet samt realkreditinstitutter og deres produkter.
Forløbet af afsluttet med en PBL omhandlende boligfinansiering.
Supl. stof:
Dokumentar "Den lukkede boligfest" (https://play.tv2.dk/serie/den-lukkede-boligfest-tv2)
Besøg af Ribe Mægleren
Div. artikler i forbindelse med oplæg.
Faglige mål:
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og
relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
- Projektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pengeinstitutionerne og deres produkter
Dette forløb er bygget op omkring kapitel 1 + 2 i Finansiering C & B (Systime) + tilhørende opgaver. Forløbet har behandlet pengeinstitutterne og deres produkter. Forløbet er afsluttet med PBL'en: Er det business – eller er bankerne blevet for griske?
Supl. stof:
Dokumentaren: Saxo Bank bag facaden
Div. artikler i forbindelse med oplæg.
Faglige mål:
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og
relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
- Projektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pengemarkedet og centralbankerne
Dette forløb er bygget op omkring kapitel 3, 4 og 5 i Finansiering C & B (Systime) + tilhørende opgaver. Forløbet har behandlet penge- og rentemarkedet, den danske National bank samt penge- og valutasamarbejde (herunder ECB og FED)
Faglige mål:
̶ afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til en virksomheds kapitalanskaffelse og finansielle
investeringer
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og
relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Investering (fondsbørser + obl.- og aktiemarkedet)
Dette forløb er bygget op omkring kapitel 8, 9, 10 og 11 i Finansiering C & B (Systime) + tilhørende opgaver. Forløbet har behandlet fondsbørser samt investering i aktier og obligationer.
Forløbet af afsluttet med en PBL omhandlende investering i aktier
Supl. stof:
Dokumentar: Alle kan blive millionær, DR2
Aktiedysten
Div. artikler i forbindelse med oplæg.
Faglige mål:
- afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til en virksomheds kapitalanskaffelse og finansielle
investeringer
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og
relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og dialog
- Par- og gruppearbejde
- Projektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264485",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264485",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264485"
}