Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Marcus Janby
|
Hold
|
2024 ps/2g2h3g/1 (2g2h3g ps/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 - Læring i den moderne digitaliserede verden
I dette forløb vil eleverne lære om, hvordan opmærksomheden fungerer som en kognitiv proces, og de begrænsninger, den har, især i forhold til multitasking i en digitaliseret verden. De vil også få indsigt i, hvordan hukommelsen fungerer som en kognitiv proces, og hvordan læring foregår i sammenhæng med hukommelsen. Forløbet vil desuden udforske de faktorer, der understøtter motivationen for at lære, samt hvordan tænkning foregår, og hvilke fejltrin der kan opstå i menneskelig tænkning, såsom kognitive bias. Eleverne vil lære om, hvordan deres tænkning påvirkes af den digitale verden og de sociale processer, der finder sted her. Endelig vil forløbet belyse, hvordan kognitive evner fungerer forskelligt i forskellige kulturer.
Kernestof:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023; sider: 101-105, 108-113, 118-121, 124-137, 140-141
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023: side 105 - 108 (i timen)
-
To historiske syn på udviklingen af tænkeevnen, side 132 i bogen
-
"Fordele og ulemper ved forskellige kilder", til refleksioner og brugen af kilder i psykologiske undersøgelser: Fordele og ulemper ved forskellige kilder (arbejdsark).pdf
-
Metode i psykologi.pptx - noter om interviewmetode, fokusgruppeinterviews, observation, eksperiment (især i denne sammenhæng også etiske dilemmaer), korrelation, tværsnitsundersøgelse, længdesnitsundersøgelse etc. (efter Psykologiens veje, 3. udg.)
-
Her arbejdes også kort med at kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig viden.
Supplerende stof:
-
Noter: Nørretranders, Tor: Mærk verden – en beretning om bevidsthed, jubilæumsudgave (2015), Gyldendal (kort uddrag om bits og bevidsthed)
-
Derfor er din hukommelse fuld af fejl, P3 Essensen, Explainer, 25. mar. 2021
-
Case: "Susanne Svendsen, hegnspæl gennem hovedet", TV2 Østjylland, 19. nov. 2015
-
Mesterhjerner: Hukommelse, med Anders Lund Madsen, SÆSON 1 EPISODE 3 | 29M | 2017
-
Gymnasieelever om karakterfri: Det fjerner pres - og motivation, Lisbeth Quass og Ditte Bannor Kristensen, 15. aug. 2018
-
"Eksperiment relateret til fænomenet digital amnesi", Udført af: Betsy Sparrow, Jenny Liu og Daniel M. Wegner. Udgivet: 2011 (Science, vol. 333, s. 776-778).
-
"Kan vi stole på øjenvidner?", Undersøgelser i psykologi, Systime, Kapitel 3.2 (om hukommelse og psykologisk metode)
-
Film: Bliv bedre til at huske! Udgiver: TV2, Praxis, Udgivelsesår: 2009
-
"Tag styring over din telefon – 5 gode råd til at håndtere sociale medier", Camilla Karmark, Psykologer i Danmark, psykologeridanmark.dk, 2018
-
Undersøgelser og metode i psykologi, noter gennemgås
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 - Udvikling og livsforløb
I dette forløb vil eleverne arbejde med, hvordan menneskets udvikling formes gennem et samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale faktorer. Der sættes fokus på genetikkens betydning for vores personlighed og udvikling, og hvordan nære relationer – særligt til forældre i den tidlige barndom – spiller en central rolle for vores følelsesmæssige og sociale fundament. Eleverne vil også undersøge, hvordan samfundsmæssige normer og kulturelle værdier sætter rammerne for menneskelig udvikling. Forløbet afsluttes med et fokus på resiliens, og hvordan man kan opbygge modstandskraft til at håndtere livets udfordringer.
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023; sider: 42-44, 48-49, 55-58, 60-68, 73-76, 81-83, 93-96
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023: side 44-48 (i timen)
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023: side 51 - 54
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023, side 66 - 68
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023, side 68 - 70
-
Statistisk: Undersøgelsen "Samfundets stedbørn" fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023: side 71 - 73
-
Opgave i timen:
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023: side 97 - 100
-
Børns reaktioner på omsorgssvigt | Psykologiens veje
Supplerende stof:
-
"Børn siger, kernefamilien er bedst", Offentliggjort: Jun 22, 2011, POLITIKEN.dk
-
Bølle Stræber Dulle Taber (5) dokumentar om unge, konflikter og mobning, DR3, 2013
-
Noter fra "Phenotypic differences in genetically identical organisms: the epigenetic perspective", Albert H C Wong 1, Irving I Gottesman, Arturas Petronis
-
http://www.outofservice.com/bigfive
-
Film: Enæggede tvillinger, DR1 , 2011 Produceret af BBC, 2009, 59 min. AspTvillinger.docx
-
Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst, DR, 2012
-
"Børnene i Ramsing leger, når de lærer", Jyllands-Posten | 08.12.1999 |
-
"Mine arbejdsvilkår er ikke OK!", Landsforeningen for Socialpædagoger, 31. august 2018
-
Uddrag af "Mit had til skræk og advarsel", DR3, 2016, casen om Thomas Vestergaard, eks-nazist
-
Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories - YouTube
-
Film: Drengen uden penis, dokumentar, 42 min., 2004
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 - Unges udfordringer
I dette forløb vil eleverne arbejde med, hvordan identitet dannes og formes i ungdomsårene, og hvilke faktorer der spiller ind i denne proces. Der sættes særligt fokus på sociale mediers rolle i unges identitetsdannelse, samt hvordan kønsidentitet og kønsroller forstås og opleves i et moderne samfund. Eleverne vil også få indsigt i, hvordan hjernen udvikler sig i ungdomsårene, og hvordan denne udvikling kan påvirke adfærd og beslutninger. Forløbet afsluttes med en undersøgelse af tre centrale livsudfordringer, som mange unge møder: stress, afhængighed og ensomhed.
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Case: "Måske har hun fået 12 i det sidste fag", Anne Torp-Pedersen, Information, 05.07.2014 (Anne er gymnasieelev)
-
Case: "Lægen sagde, jeg havde en svær depression", Information, 30. juni 2018
-
J. Walter Thompson Innovation Group i 2016: "Gen Z goes beyond gender binaries in new Innovation Group data", Mar 11, 2016 (https://www.drjasonwinters.com/blogs/psychology-of-sexuality/2016/3/11/gen-z-gender-a)
-
"Jeg gik ned med stress som 22-årig", Kilde: Eurowoman, 17. juni 2015
-
Dokumentar: DR2 tager en kold tyrker, 59 min.
-
Undersøgelse om konformitet i forhold til villigheden til at drikke alkohol hos unge, Udgivet: 2012 (Alcoholism: Clinical and Experimental Research, vol. 36, nr. 7, s. 1257-1267).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 - Fordomme og ekstremisme
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
I dette forløb vil eleverne undersøge, hvordan stereotyper, fordomme og diskrimination opstår, og hvordan disse begreber adskiller sig fra hinanden. De vil arbejde med psykologiske teorier om, hvor fordomme stammer fra, og hvordan man kan forebygge eller reducere dem. Forløbet sætter også fokus på gruppedynamikker og deres rolle i optrapning af konflikter og vold mellem mennesker. Derudover vil eleverne få indsigt i, hvad der kendetegner ekstremisme og de psykologiske mekanismer bag radikaliseringsprocesser. Afslutningsvis arbejdes der med, hvilke individuelle faktorer der kan føre til destruktiv adfærd, og hvordan ondskab kan forstås og kategoriseres.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023; sider: 192-197, 207-223, 228-231
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023: side 200 - 206
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023: side 223 - 225
Supplerende stof:
-
Læs artiklen om farvebevidst pædagogik af forsker Laila Colding Lagermann her: Stine Grynberg: "Forsker og tidligere lærer: Vi skal tale om vores ubevidste fordomme", Folkeskolen.dk, 16.05.2019
-
Doll test - The effects of racism on children (ENG)
-
"Folkeskolen har ikke plads til den gode muslim", Information, 10. oktober 2014
-
"Danske hooligans mødes i skoven og slås", Euroman.dk, 14. februar 2019
-
Laura Gilliam, adjunkt og ph.d. ved DPU - YouTube, skole og etniske grupperinger
-
Ekstra noter: Faktorer, der kan øge risikoen for, at man radikaliseres
-
Radikalisering i EU: Hvad er det, og hvordan kan det forebygges? | Emner | Europa-Parlamentet, publiceret 2021
-
Hjernevaskeren: Sæson 1 – Barndommens vold | DRTV
-
Jordskælvet i Lissabon, kobberstik af Jacques-Philippe Le Bas (graveret i 1757)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264628",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264628",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264628"
}