Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Rune Okholm Grann
|
Hold
|
2024 ps/2tw (2tw ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Læring i den moderne digitaliserede verden
I dette forløb vil eleverne lære om, hvordan opmærksomheden fungerer som en kognitiv proces, og de begrænsninger, den har, især i forhold til multitasking i en digitaliseret verden. De vil også få indsigt i, hvordan hukommelsen fungerer som en kognitiv proces, og hvordan læring foregår i sammenhæng med hukommelsen. Forløbet vil desuden udforske de faktorer, der understøtter motivationen for at lære, samt hvordan tænkning foregår, og hvilke fejltrin der kan opstå i menneskelig tænkning, såsom kognitive bias. Eleverne vil lære om, hvordan deres tænkning påvirkes af den digitale verden og de sociale processer, der finder sted her. Endelig vil forløbet belyse, hvordan kognitive evner fungerer forskelligt i forskellige kulturer.
Kernestof:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Overordnede begreber fra forløbet:
Opmærksomhed (selektiv og delt; digital distraktion og switchtasking)
Automatiske processer
Hukommelsen (stimulus, sansehukommelse, langtidshukommelse, arbejdshukommelse)
Motivation (indre og ydre)
Kognitive skemaer og bias
Self-efficacy (mestringsfornemmelse)
Kahnemans dobbeltprocesteori (system 1 og 2)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Indpakning af bog
-
Værste trivsel i ti år: Elever keder sig, bliver afledt og mister lysten til at lære
-
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund, 2023; sider: 9-13, 18-22, 101-105, 108-114, 118-137, 140-144
-
Hukommelsen.pptx
-
Asp-Mesterhjerner-hukommelse.docx
-
Samme lektie som forrige time
-
Opgaver til s129-133.docx
-
Case: Kognition, læring og motivation
-
Husk jeres psykologibog
-
Kahnemans dobbeltprocesteori.pptx
-
Vi arbejder videre med Kahnemans dobbeltprocesteori. Vi nåede til slide nr. 10.
-
Opråb fra eksperter: Digitaliseringens skyggesider skal i fokus i kampen mod mistrivsel
-
Jeg er hjemme med sygt barn og derfor skal I arbejde selv.
-
Hvad er videnskabelig evidens?
-
Evidenshierarki
-
Kvalitativ og kvantitativ
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling og livsforløb
I dette forløb vil eleverne arbejde med, hvordan menneskets udvikling formes gennem et samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale faktorer. Der sættes fokus på genetikkens betydning for vores personlighed og udvikling, og hvordan nære relationer – særligt til forældre i den tidlige barndom – spiller en central rolle for vores følelsesmæssige og sociale fundament. Eleverne vil også undersøge, hvordan samfundsmæssige normer og kulturelle værdier sætter rammerne for menneskelig udvikling. Forløbet afsluttes med et fokus på resiliens, og hvordan man kan opbygge modstandskraft til at håndtere livets udfordringer.
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– følelser og kognition
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
Overordnede begreber fra forløbet:
Personlighed (femfaktor-modellen)
Omsorg (opsyn, tilknytning, stimulation; tilknytningsmønstre, Stern)
Den dynamiske systemteori (systemer, beskyttende faktorer, risikofaktorer)
Social identitetsteori
Tvillingestudier (enæggede, tveæggede, arv og miljø, epigenetik)
Dobbeltsocialisering
Resiliens (individplan, socialt plan, kulturelt plan)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Unges udfordringer
I dette forløb vil eleverne arbejde med, hvordan identitet dannes og formes i ungdomsårene, og hvilke faktorer der spiller ind i denne proces. Der sættes særligt fokus på sociale mediers rolle i unges identitetsdannelse, samt hvordan kønsidentitet og kønsroller forstås og opleves i et moderne samfund. Eleverne vil også få indsigt i, hvordan hjernen udvikler sig i ungdomsårene, og hvordan denne udvikling kan påvirke adfærd og beslutninger. Forløbet afsluttes med en undersøgelse af tre centrale livsudfordringer, som mange unge møder: stress, afhængighed og ensomhed.
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Overordnede begreber fra forløbet:
Identitetsdannelse (Giddens, Gergen, Sociale identitetsteori)
Gruppekonformitet og flertalsmisforståelser (og de andre ”gruppe”-begreber)
Stress (akut, kronisk, Krav-kontrol-modellen)
Coping (problemfokuseret, følelsesorienteret)
Afhængighed (adfærdsafhængighed, stofafhængighed)
Teorien om den modningsmæssige ubalance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fordomme, diskrimination og ekstremisme
I dette forløb vil eleverne undersøge, hvordan stereotyper, fordomme og diskrimination opstår, og hvordan disse begreber adskiller sig fra hinanden. De vil arbejde med psykologiske teorier om, hvor fordomme stammer fra, og hvordan man kan forebygge eller reducere dem. Forløbet sætter også fokus på gruppedynamikker og deres rolle i optrapning af konflikter og vold mellem mennesker. Derudover vil eleverne få indsigt i, hvad der kendetegner ekstremisme og de psykologiske mekanismer bag radikaliseringsprocesser. Afslutningsvis arbejdes der med, hvilke individuelle faktorer der kan føre til destruktiv adfærd, og hvordan ondskab kan forstås og kategoriseres.
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
Overordnede begreber fra forløbet:
Stereotype, fordom og diskrimination
Gruppepolarisering (og de andre ”gruppe”-begreber)
Ekstremisme og radikalisering
Ondskabskategorier (moralsk ondskab, naturlig)
Teorien om moralsk frakobling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264723",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264723",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264723"
}