Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ps/2h2n3g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Frederik Tommerup Bruun, Rune Okholm Grann
Hold
2024 ps/2h2n3g (
2h2n3g ps
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tema 1: Læring i den moderne digitaliserede verden
Titel 2
Tema 2: Udvikling og livsforløb
Titel 3
Tema 3: Unges udfordringer
Titel 4
Tema 4: Fordomme, diskrimination og ekstremisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tema 1: Læring i den moderne digitaliserede verden
I dette forløb vil eleverne lære om, hvordan opmærksomheden fungerer som en kognitiv proces, og de begrænsninger, den har, især i forhold til multitasking i en digitaliseret verden. De vil også få indsigt i, hvordan hukommelsen fungerer som en kognitiv proces, og hvordan læring foregår i sammenhæng med hukommelsen. Forløbet vil desuden udforske de faktorer, der understøtter motivationen for at lære, samt hvordan tænkning foregår, og hvilke fejltrin der kan opstå i menneskelig tænkning, såsom kognitive bias. Eleverne vil lære om, hvordan deres tænkning påvirkes af den digitale verden og de sociale processer, der finder sted her. Endelig vil forløbet belyse, hvordan kognitive evner fungerer forskelligt i forskellige kulturer.
Kernestof:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Overordnede begreber fra forløbet:
Opmærksomhed (selektiv og delt; digital distraktion og switchtasking)
Automatiske processer
Hukommelsen (stimulus, sansehukommelse, langtidshukommelse, arbejdshukommelse)
Motivation (indre og ydre)
Kognitive skemaer og bias
Self-efficacy (mestringsfornemmelse)
Kahnemans dobbeltprocesteori (system 1 og 2)
Indhold
Kernestof:
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 101-105
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 101-105 (samme lektie som sidste gang)
Digital dannelse og distraktion med Jesper Aagard
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 108-113
Bliv bedre til at huske! (Praxis, 2009, sidste 7 min)
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 112-113
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 118-121
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 126-128
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 124-125
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 11-17
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 131-134 (afsnittet "To historiske syn på udviklingen af tænkeevnen" kan I nøjes med at skimte)
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 134-137
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 138-139
DRTV - Hjernevask: Flokdyr eller egotripper?
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 21-22
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 140-141
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 21-25
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 26
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 140-144
Mobbeofferet
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 42-44
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tema 2: Udvikling og livsforløb
I dette forløb vil eleverne arbejde med, hvordan menneskets udvikling formes gennem et samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale faktorer. Der sættes fokus på genetikkens betydning for vores personlighed og udvikling, og hvordan nære relationer – særligt til forældre i den tidlige barndom – spiller en central rolle for vores følelsesmæssige og sociale fundament. Eleverne vil også undersøge, hvordan samfundsmæssige normer og kulturelle værdier sætter rammerne for menneskelig udvikling. Forløbet afsluttes med et fokus på resiliens, og hvordan man kan opbygge modstandskraft til at håndtere livets udfordringer.
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– følelser og kognition
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
Overordnede begreber fra forløbet:
Personlighed (femfaktor-modellen)
Omsorg (opsyn, tilknytning, stimulation; tilknytningsmønstre, Stern)
Den dynamiske systemteori (systemer, beskyttende faktorer, risikofaktorer)
Social identitetsteori
Tvillingestudier (enæggede, tveæggede, arv og miljø, epigenetik)
Dobbeltsocialisering
Resiliens (individplan, socialt plan, kulturelt plan)
Indhold
Kernestof:
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 42-49
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 51-55
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 34-36
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 27-29 + 32
Opskrift på banankage - Validitet og reliabilitet
Brinkmanns briks | Siger personlighedstests nok om, hvem vi er? | DR LYD
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 56-58
Enæggede tvillinger (1), DR1, 2011 (52 min)
Validitet og reliabilitet i test og psykologisk forskning.docx
Kritik af personlighedstest - validitet og reliabilitet.docx
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 63-66
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 60-62
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 64-66
Er du mors lille dreng?
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 68-72
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 73-76
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 93-96
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 98-100
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 97-98
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tema 3: Unges udfordringer
I dette forløb vil eleverne arbejde med, hvordan identitet dannes og formes i ungdomsårene, og hvilke faktorer der spiller ind i denne proces. Der sættes særligt fokus på sociale mediers rolle i unges identitetsdannelse, samt hvordan kønsidentitet og kønsroller forstås og opleves i et moderne samfund. Eleverne vil også få indsigt i, hvordan hjernen udvikler sig i ungdomsårene, og hvordan denne udvikling kan påvirke adfærd og beslutninger. Forløbet afsluttes med en undersøgelse af tre centrale livsudfordringer, som mange unge møder: stress, afhængighed og ensomhed.
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Overordnede begreber fra forløbet:
Identitetsdannelse (Giddens, Gergen, Sociale identitetsteori)
Gruppekonformitet og flertalsmisforståelser (og de andre ”gruppe”-begreber)
Stress (akut, kronisk, Krav-kontrol-modellen)
Coping (problemfokuseret, følelsesorienteret)
Afhængighed (adfærdsafhængighed, stofafhængighed)
Teorien om den modningsmæssige ubalance
Indhold
Kernestof:
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 11
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 145-148
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 154
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 150-153
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 154-155
DRTV - Tværs: Amalie er intet uden andre
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 155-157
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 158-160
Nej, drenges hjerne er ikke bagefter pigernes (artikel).docx
Danske børns trivsel er ikke i frit fald; Mød manden, der har tjekket tallene
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 160-162
Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 166-168
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 164-166
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 169-173
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 180-183
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 176-179
Det tog meget hurtigt overhånd: Hvorfor kan opioider så hurtigt fange én i et misbrug?
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 184-186
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 190-191
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 188-189
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tema 4: Fordomme, diskrimination og ekstremisme
I dette forløb vil eleverne undersøge, hvordan stereotyper, fordomme og diskrimination opstår, og hvordan disse begreber adskiller sig fra hinanden. De vil arbejde med psykologiske teorier om, hvor fordomme stammer fra, og hvordan man kan forebygge eller reducere dem. Forløbet sætter også fokus på gruppedynamikker og deres rolle i optrapning af konflikter og vold mellem mennesker. Derudover vil eleverne få indsigt i, hvad der kendetegner ekstremisme og de psykologiske mekanismer bag radikaliseringsprocesser. Afslutningsvis arbejdes der med, hvilke individuelle faktorer der kan føre til destruktiv adfærd, og hvordan ondskab kan forstås og kategoriseres.
Indhold
Kernestof:
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 194-199
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 192-194
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 202-203
Krigerne (1:4)
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 200-201
Opgaver (s. 200-203)
Krigerne (2:4)
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 13-16 + 205-207
Arbejdsspørgsmål (s. 202-207)
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 204-205
P1 Orientering | Torsdag 27. feb. 2025 | DR LYD
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 36-39
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 205-207
DRTV - Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske?
Lektie til s. 205-207
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 207-210 + 215-217
Arbejdsspørgsmål til s. 210-214 (v.2).docx
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 210-214
Inside the hateful and lonely world of incel men | Uncovering Incels (Part 1) | Short Documentary
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 220-221
Oversigt over metoder (PsykC, s. 32)
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 217-219
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 223-227
Opgaver (metode og dyssocial personlighedsforstyrrelse).docx
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 34-35
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 231
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau, s. 228-230
Begreber PsykC.docx
Forløb: Udvikling og livsforløb
Eksamensguide og Metode - Psykologi C.docx
Hvad er den gode barndom - eksamen 2024.docx
Hej alle
Vi fortsætter arbejdet med eksamenstræning og case-analyse. Medbring PsykC
Nuttet baby der kommuniker med mor. 3 mdr. gammel
Vi arbejder videre med spørgsmål 2 og spørgsmål 3 i eksamenscasen
Så langt nåede vi i forrige time:
Ansigtsduetter og tidlig kommunikation
Video 1: Emerson - Mommy's Nose is Scary! (Original)
Video 2: Sproglig udvikling for spædbørn
Video 3: Talking Twin Babies - PART 2 - OFFICIAL VIDEO
Video 4: Still Face Experiment Dr Edward Tronick
Eksempler og opgaver til metode.docx
Indgangsspørgsmål:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264760", "T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264760", "H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264760" }