Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Bente Ramskov Andersen
|
Hold
|
2024 FY/3x3w (3x3w FY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Læst stof
Holdet består af elever fra stx (3x) og htx (3w).
Der er læst efter stx-læreplanen i 3g, men efter hhv. stx- og htx-læreplanen i 1. og 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Cramer Andersen, Micael m.fl.: Basisfysik A, Praxis, 2022; sider: 10-15, 18-24, 26-29, 31-35, 37-46, 48-50, 53-57, 126-131, 134, 136-148, 170, 176-188, 201-205, 207-210, 213, 216-223, 225-233, 236-239, 242-243, 248-261, 265, 271-274, 277-289, 293-296
-
Vejledning til konisk pendul.pdf
-
Basisfysik B; sider: 169-174
-
Skråt elastisk stød.pdf
-
Tracker Video Analysis and Modeling Tool for Physics Education
-
Ballistic Pendulum
-
Prytzs svingningsapparat.pdf
-
Ørsteds oprindelige artikel.doc
-
Elektromagnetismen - opdagelse og udforskning.pdf
-
Tangensboussolen.docx
-
Laplaces lov.docx
-
e over m.pdf
-
Dobbelt-spalte-eksperiment!
-
Larsen, Morten Stoklund: Elbilens fysik - og andre elektriske transportmidler, LMFK, 2024; sider: 5-24, 34-58, 73-79
-
Rækkevidde angst
-
World's Largest Lemon Battery
-
How does an electromotor work
-
How does an Electric Motor work? (DC Motor)
-
Forsøg 2 - elektromotoren.pdf
-
Forsøg 1 - batteriet.pdf
-
Eksperimenter med elektromotoren.docx
-
Slut med rækkevidde-angst? Salget af elbiler overrasker og hjælper Danmark med vigtigt klimamål
-
Afladning af batteri.cmbl
-
Afsnit
-
BasisFysik_A_TipsTilOpgaveloesning_.pdf
-
Om mundtlig eksamen.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
147 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksperimentelt arbejde
Eksperimentelt arbejde med rapport/journal:
1) Konisk pendul (Skriftlig vejledning)
2) Faldende muffinforme (Eksperiment 1.5 s. 48 i Basisfysik A)
3) Laplaces lov (Skriftlig vejledning)
4) Tangensboussolen (Skriftlig vejledning)
Eksperimentelt arbejde uden rapport/journal:
1) Svingningstid for det matematiske pendul (Mundtlig vejledning)
2) Skråt elastisk stød (Skriftlig vejledning)
3) Ballistisk pendul (Mundtlig vejledning)
4) Prytz svingningsappart (Skriftlig vejledning - lavet af 3w i 2w)
5) Radioaktivitetsøvelser - afstandskvadratloven og absorption af gammastråling i bly (Skriftlig vejledning - lavet af 3x i 2x)
6) Ørsteds forsøg fra 1820 (H. C. Ørsteds artikel fra 1820)
7) e/m (Skriftlig vejledning)
8) Dobbeltspalteforsøg (Eksperiment 8.3 s. 290 i Basisfysik A)
9) Forsøg med batterier og elektromotorer (Skriftlig vejledning og mundtlig fremlæggelse)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bevægelse i 2 dimensioner
Kinematik med vektorer, det skrå kast, kraftdiagrammer, jævn cirkelbevægelse, harmonisk bevægelse, bevægelse med varierende kraft, gnidningskræfter, stød, gnidning på skråplan samt i væsker og gasser
Eksperimentelt arbejde: Konisk pendul, Svingningstid for det matematiske pendul, Skråt elastisk stød, Faldende muffinforme, Ballistisk pendul, Prytz svingningsapparat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Tyngdefelter
Newtons gravitationslov, banebevægelser i tyngdefelter, energiforhold i tyngdefeltet
Eksperimentelt arbejde:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Elektriske felter
Elektrisk ladning og strøm, Coulombs kraftlov, definition af elektrisk felt, elektronkanon, homogene felter
Eksperimentelt arbejde:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Magnetfelter
Opdagelse af magnetisme, magnetfelter, superledning, Jordens magnetfelt, magnetfelter fra ledere og spoler
Eksperimentelt arbejde: H. C. Ørsteds forsøg, e/m, Laplaces lov, Tangensboussolen
Obs: Vi har ikke udledt formlerne for B-felter selv om nogle af dem er udledt i bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Elektromagnetisme
Magnetisk flux og induktion, Faradays induktionslov,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kvantefysik
Fotoelektrisk effekt, fotonens bevægelsesmængde, partikel-bølge-dualitet, dobbeltspalteforsøget
Eksperimentelt arbejde: Dobbeltspalteforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Elbiler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Selvvalgt eksperimentel problemstilling
Forskellige forsøg med batterier og elektromotorer
Bestemmelse af motorkonstant, nyttevirkning, et batteris konstanter, kobling af batterier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Klar til Fysik A - Kosmologi og Verdensbilleder
3w havde i slutningen af 2w et forløb om Kosmologi og Verdensbilleder
Lektie: Læs s. 101-107, 110-113 i Basisfysik B
I skal have fokus på:
Jordens bevægelse, dag/nat, hvorfor vi har årstider, Månens faser samt Sol- og Måneformørkelser.
Resten af kapitlet gennemgås (s. 114-118,121-123) og vi regner opgaver.
Eksperiment 7.1 s. 108-109 udføres.
Keplers love s. 91-93 gennemgås.
Vi tjekker, I kan se "Den bevægede Jord" (lektie til fredag)
Lektie: Se den bevægede Jord (ca. 52 minutter): https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/den-bevaegede-jord
I timerne snakkes lidt om stjerner og kosmologi (kapitel 21 og 22).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264901",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264901",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264901"
}