Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jesper Skov Nielsen
|
Hold
|
2024 Bi/3g (3g Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Biodiversitet
Kernestof:
Celler (prokaryot, eukaryot).
Biodiversitet med afsæt i materialet fra www.biodiversitetigymnasiet.dk
Evolution og evolutionsmekanismer med afsæt i Menneskedyret fra SNM.
Eksperimenter:
-Biodiversitet ved RK-hallen, brug af app’en ”Arter”
-Menneskedyret, 3D øvelse udviklet af SNM + egne målinger på kranier.
-Bioinformatik - Yubioøvelsen: Slægtskab og stamtræer.
Film: Vilde haver, gør det selv. Sådan skaber du en vild græsplæne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio 1 Biodiversitet og evolution
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stofskifte
Kernestof:
- Kriterier for liv
- Fotosyntese (lysafhængige og lysuafhængige processer)
- Respiration og gæring
- C, N og P-kredsløb
- Energistrøm i økosystemet.
- Fødekæder (bl.a. nedbryderfødekæden)
- Biotiske/abiotiske faktorer
- Kulhydrater og lipider
Eksperimenter:
-Mikroskopi af planteceller (identifikation af grønkorn samt plasmolyse)
-Kromatografi og spektrofotometri af fotosyntesepigmenter.
- Undersøgelse af respiration og gæring under forskellige variationer (temp., gærmængde, sukkermængde og sukkertype).
-Svampeekskursion
-Stereolup/ mikroskopi af svampe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Immunforsvar
Kernestof:
Prokaryot, bakterievækst, 4 vækstfaser, virus, det medfødte forsvar, det adaptive forsvar, antigener, antistoffer, smitte, Elisa-test, vaccination, viden om blod
Eksperiment:
Fight the bite https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite
Hæmatokritværdi
Mikroskopi af hvide og røde blodceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad sker der i mit nervesystem
Kernestof:
Nervesystem, sanser, nerveceller, nerveimpuls, aktionspotentiale, synapse, fremmende signaler, hæmmende signaler, transmitterstof, alkohol, kokain, ecstasy, opioider,
Eksperimenter:
Hastighed af nervesignal.
Destabilisering af cellemembran hos rødbede.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Min aktive krop
Kernestof:
Åndedrætssystem, luftveje, lunger, lungeventilation, blodkredsløb, hjerte, minutvolumen, puls, blodtryk, muskelfibre, mælkesyregæring, anaerob og aerob respiration, iltdeficit, iltgæld, muskeltræthed, konditionstræning, effekt af træning.
Eksperimenter:
Måling af gribestyrke, tyngdepunktsløft og muskeludholdenhed
Måling af vitalkapacitet, åndingsdybde, åndingsfrekvens og lungeventilation
Dissektion af kylling
Undersøgelse af fingerbøjers styrke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hormonel regulering og forplantning
Kernestof:
Blodsukkerregulering herunder insulin og glukagon samt diabetes.
Hormoner, negativ feedback, positiv feedback, hormonforstyrrende stoffer,
Anabole androgene steroider og styrketræning
Repetition af menstruationscyklus, graviditet, prævention, sexsygdomme
Gruppeprojekt om: ADH/vasopressin, aldosteron, melatonin, leptin og calcitonin
DNA, Kromosomer, DNA-replikation, mitose, meiose,
Mutationer og kromosommutationer, non-disjunction, trisomi
Eksperimenter:
- Måling af blodsukker efter indtagelse af forskellige fødevarer.
- Undersøgelse af effekten af alkohol på karsefrø (spiring og stængellænge).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Genetik proteinsyntese og genteknologi
Kernestof:
Gener, DNA, proteinsyntese, transkription, splicing, mRNA, translation, den genetiske kode, små mutationer (genmutationer), nedarvning, autosomal 1-gens nedarvning, multiple alleler, codominans, autosomal 2-gens nedarvning
Genteknologi, PCR, gelelektroforese, restriktionsenzymer
Eksperimenter:
Proteinsyntese (perler)
Mutagenitet effekt af NaNO2 på gærceller.
Gelelektroforese - farvestoffer.
Blodtypebestemmelse.
DNA-ekstraktion fra spyt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vækst hos mikroorganismer og antibiotikaresistens
Kernestof:
Bekæmpelse af bakteriers vækst, antibiotika, resistens, multiresistens, enzymer i mikroorganismer, enzymer, pH-optimum, temperatur-optimum,
Eksperimenter:
Undersøgelse af antibiotikaresistens
Enzymet catalase - immobilisering af gær
Fermentering af kål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264924",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264924",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716264924"
}