Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Marleen J. Anna Müller
|
Hold
|
2024 TY (3g TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bahnfahren
Emnet "Bahnfahren" har fokus på det at køre i tog mv. og de udfordringer, det kan medføre samt de menneskelige relationer, som ofte spontant opstår.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bahnfahren Text Ohne Gepäck.pdf
-
Dörrie, Doris: Ohne Gepäck, i: Café Zentral, Systime 1989; sider: 89-91
(Scannet)
-
Bahnfahren Lied U-Bahn.pdf
-
Koletzki feat. Bosse, U-Bahn, i: Fuchs og Sinding (red.), Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Gyldendal 2016; sider: 66
Scannet
-
Kästner, Erich, Das Eisenbahngleichnis, i: Fuchs og Sinding (red.), Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Gyldendal 2016; sider: 77
Scannet
-
Bahnfahren Gedicht Das Eisenbahngleichnis.pdf
-
Dufte - Kurzfilm (2001)
-
Rasper, Ingo, Dufte, 2001, Kurz & Gut macht Schule, Goethe Institut
-
Moser, Milena, Die Entführung, i: Fuchs og Sinding, Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Gyldendal 2016; sider: 98-101
Scannet
-
Bahnfahren Text Die Entführung.pdf
-
Bahnfahren Text Honeckers kandierter Apfel.pdf
-
Rusch, Claudia, Honeckers kandierter Apfel, i: Mørup (red.) Meine freie Jugend, Systime 2004; sider: 21-23
Scannet
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vergangenheitsbewältigung
Med fokus på tekster og film som behandler og problematiserer opgøret med Tysklands nazistiske fortid. Vi har bl.a. arbejdet med forskellige erindringsstrategier. Holdet har set forestillingen "Arendt - at se i mørke" i Musikhuset i Esbjerg, et drama baseret på Hannah Arendts liv og tænkning. Holdet har været i Hamborg og besøgt kz-lejren Neuengamme og andre erindringssteder i byen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vergangenheitsbewältigung Text Trotzdem mein Grossvater.pdf
-
Kister, Kurt: "Trotzdem mein Grossvater", i: Trellesen m. fl., Niemals vergessen - Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, Systime 2016; sider: 72-74
Scannet
-
KZ-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M.
-
Vergangenheitsbewältigung Das dunkle Geheimnis der Hilde M.pdf
-
Thellesen m.fl., Niemals vergessen - Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, Sysime 2016; sider: 24-25
Scannet
-
Vergangenheitsbewältigung Text Ein Mann eines Tages.pdf
-
Kaschnitz, Marie Luise, Ein Mann, eines Tages, i: Erbst og Liebel (red.), Schneeschmelze, Systime 1994 (1991); sider: 55-64
Scannet
-
Der Spiegel, forside: "Bewältigte Vergangenheit 8. Mai 1945-1995", Nr. 19/1995
Scannet forsidebillede
-
Vergangenheitsbewältigung Der Spiegel Nr 19 1995 Das Titelblatt.pdf
-
Vergangenheitsbewältigung Text Hannah Arendt.pdf
-
Kommentar: Die Anklage ist richtig und wichtig
-
Saure, Hans-Wilhelm, "Die Anklage ist richtig und wichtig", Bild 25/9 2023
Vedhæftet
-
Kraus, Chris, Die Blumen von gestern, 2016
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Existenz
Emnet "Existenz" omhandler tilværelsens til tider udfordrende livsvilkår fx ugengældt kærlighed og deres betydning for jegets selvopfattelse, livssyn og valg i livet. Teksternes hovedpersoner slås alle med eksistentielle problemer af den ene eller anden art og reflekterer over tilværelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gezer, Özlem: "Türkisiert", i: Bojstrup Kristensen, Lebenswege, Tyskforlaget 2015; sider: 50-54
Scannet
-
Existenz Text Türkisiert.pdf
-
Existenz Text Dies ist kein Liebeslied.pdf
-
Duve, Karen, Dies ist kein Liebeslied, i: Bjargum m.fl. (red.), Keine Ahnung, Tyskforlaget 2003; sider: 12-18
-
Existenz Julia Engelmann One Day Reckoning Text.pdf
-
Engelmann, Julia, "One Day/Reckoning Text", i: A. Bojstrup Kristensen, Lebenswege, Tyskforlaget 2015; sider: 118-121
Scannet
-
Existenz Text und Aufgaben Die Leiden des jungen Werthers.pdf
-
Fuchs og Sinding, Stürmer und Dränger, Gyldendal 2018; sider: 5-9, 30, 33, 36, 39-40
Scannet
-
Petzold, Christian, Barbara, 2012
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
RAF - Terrorismus in Deutschland
Med særligt fokus på skildringer af RAF og terrorismen i Vesttyskland - herunder kvindernes rolle i RAF; samt reaktioner på terrorismen i eftertiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stelzer, Tanja, "Die Waffen der Frauen", Zeit-Online 1/10 2007
Vedhæftet
-
Artikel Die Waffen der Frauen, Zeit Online.docx
-
Drejebogen Der Baader-Meinhof-Komplex s. 51-57.pdf
-
Busch og Wikkelsø (red.), Der Baader-Meinhof-Komplex, Tyskforlaget 2011; sider: 51-57, 145-149, 189-192
Scannet
-
Edel, Uli, Baader-Meinhof komplekset, 2008
-
Drejebogen Der Baader-Meinhof-Komplex s. 189-192.pdf
-
Drejebogen Der Baader-Meinhof-Komplex s. 145-149.pdf
-
RAF Bild_Ich sehe, wie sie meinen Vater hinrichten.pdf
-
Schleyer, Jörg, "Ich sehe, wie sie meinen Vater hinrichten", i: Bild 26.9. 2008
Scannet
-
Schlink, Bernhard, "Das Wochenende", i: Predelli (red.),Terroristen im Seitenblick - Texte über Taten und Gegentaten, Tyskforlaget2021; sider: 118-125
Scannet
-
Text Das Wochenende.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265023",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265023",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265023"
}