Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
Morten Høyrup
|
Hold
|
2024 If (2g3g If)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hjemmeside og -spildesign
Intoforløb: Lær at programmere i COBOL vha. en chatbot
Selve forløbet:
Hjemmesidedesign og spildesign
Hjemmesider: Basal HTML og CSS. Javascript.
Teori for spil og spildesign
Usabilitytests
Afsluttende projekt: Lav et matematikspil til 3-4 klasses elever, der indøver de basale regnearter. Spillet laves på en hjemmeside vha. HTML, CSS og JS.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Online COBOL Compiler
-
SkoleGPT
-
COBOL compiler
-
W3schools HTML
-
TryIt editor
-
Intro
-
Basic
-
Download Visual Studio Code - Mac, Linux, Windows
-
html attributes
-
CSS intro
-
CSS syntax
-
CSS selectors
-
Farvevælger
-
regn.html
-
Javascript
-
JS Whereto
-
JS output
-
JS if-else
-
model1.html
-
model2.html
-
Læs de to programmer i model1.html og model2.html igennem. Overvej i hvilke situationer, det kan være vigtigt/nyttigt at kunne lave tilfældighed.
-
js cookies
-
Larsen, Lasse Juel: GAME DESIGN - en introduktion, Praxix, 2024; sider: 10-22, 26-32, 34-41, 51-53, 206-209
-
Play Classic Space Invaders Online - Arcade, Nintendo, Atari and Sega Games
-
Fez Gameplay (PC HD) [1080p60FPS]
-
Max Payne 3: Brutal & Epic Kills - PC Gameplay Showcase
-
Free Colonization
-
Udio | AI Music Generator - Official Website
-
Usability Testing w. 5 Users: Design Process (video 1 of 3)
-
Usability Testing w. 5 Users: ROI Criteria (video 2 of 3)
-
Usability Testing w. 5 Users: Information Foraging (video 3 of 3)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Algoritmer
Basal algoritmeteori
Sortering
Hastighed af algoritmer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
IT sikkerhed
Computersikkerhed
Kryptering
Sikkerhed på nettet
Klassen forberedte sig på og deltog i Cybermissionen
https://cybermissionen.cyberskills.dk/
Konkret besvarede og deltog klassen i "Mission 4 - Digitale fodspor"
Programmeringsprojekt: eleverne lavede i JavaScript en hjemmeside, der kunne kryptere og dekryptere beskeder efter Viginére-koden.
Kryptovaluta
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Databaser
Relationsdatabaser
SQL
SQLite (DbBrowser)
Brug af chatbots til domænekendskab samt til oprettelse af testdatabaser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Python
Elementær programmering i Python
Programmeringsprojekt: Lav jeres egen version af af Eliza "chatbotten".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
Overordnet Emne:
Design et computerspil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265047",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265047",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265047"
}