Holdet 2024 Bk/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Jesper Bunk
Hold 2024 Bk/2h3g (2h3g Bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det nære, det nationale og det globale
Titel 2 Udsmykningsprojekt: Malerier til Dagmar Kollegiet
Titel 3 Det nære, det nationale og det globale, fortsat
Titel 4 Mennesket
Titel 5 Havet
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det nære, det nationale og det globale

I dette forløb vil vi se på den kunst, der dyrker det nære, den kunst, der dyrker eller stiller spørgsmål til det nationale, og den kunst, der har et globalt fokus.

I denne første del af forløbet vil der være særligt fokus på det nære og nyrealismen. Vi vil herunder udføre en større praktisk øvelse, hvor vi går ud og fotograferer i nærområdet og på baggrund heraf udarbejder tegninger inspireret af nyrealismen.

Vi vil endvidere placere nyrealismen i en større kunsthistorisk sammenhæng, idet vi pejler efter de overordnede begreber realisme og modernisme.

Der arbejdes primært formanalytisk, idet der fokuseres både på de enkelte værker og på den kunsthistoriske udvikling.

Vi vil se og arbejde med forskelligartet kunst fra forskellige perioder - herunder især malerkunst. Vigtige kunstnere er: N. Strøbek og B. Regn-Svendsen.

Praktiske øvelser:
Fotografering i Ribe
Nyrealistisk tegneøvelse
Øvelser i iagttagelsestegning
Pointillistisk akvarel (ekstra)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Udsmykningsprojekt: Malerier til Dagmar Kollegiet

Samarbejde med Dagmar Kollegiet.

Holdet har udført og udstillet malerier med lokale motiver på kollegiet - de har arbejdet ud fra fotos og med inspiration fra impressionistisk malerkunst, ekspeditioner i nærområdet og Ribe Domkirke.

Eleverne har fotograferet, analyseret og fremstillet ppt-præsentationer om Ribe Domkirke og strømninger i middelalderens arkitektur.

Praktisk øvelser:
Acrylmaleri, 50 x 70 cm med lokale motiver
Fotografering i Ribe
Øvelser i iagttagelsestegning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det nære, det nationale og det globale, fortsat

I sidste del af forløbet om det nære, det nationale og det globale vil vi vende vores opmærksomhed mod det nationale og det globale.

Vi vil arbejde med forskelligartet kunst fra forskellige kunsthistoriske perioder, herunder barokken, nationalromantikken og kunsten efter 1980. Vi tager hul på en diskussion af, hvad samtidskunst er, ikke mindst i et kunsthistorisk perspektiv.

Der arbejdes med alle tre analytiske synsvinkler. Begrebsparret lineær/malerisk introduceres.

Der vil især blive lagt vægt på malerkunst og forskellige former for samtidskunst. Vigtige kunstnere er Bjørn Nørgaard,  Hesselholdt og Mejlvang, Ali Wei Wei.

Praktisk vil vi arbejde med temaet "Dagens dansker" i pop art-inspirerede værker.

Praktiske øvelser:
Pop art-værk om "Dagens dansker"
Øvelser i iagttagelsestegning
Akvareløvelse inspireret af Nolde (ekstra)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mennesket

I dette forløb vil vi se på, hvordan mennesket gennem tiden er blevet gengivet, inddraget i kunsten.

Vi vil arbejde med værker i forskellige genrer og fra forskellige perioder, herunder især nyere skulptur og arkitektur. Begge genrer bliver også gjort til genstand for større praktiske øvelser.

Teoretisk vil forløbet primært være baseret på L. Gotfredsens "Billedets formsprog", hvori menneskets kunsthistorie gennemgås ud fra et formalanalytisk udgangspunkt. Alle tre analytiske synvinkler vil dog blive anvendt i forløbet, gerne i samspil.

Jan Gehls kvalitetskriterier bliver også inddraget som inspiration til at modificere et lokalt byrum med udgangspunkt i mennesket.

Vigtige kunstnere er Myron fra Attika, L. da Vinci, E. Degas, H. Moore og Superflex.

Praktiske øvelser:
Modernistisk inspireret skulptur med udgangspunkt i mennesket
Arkitekturprojekt: forslag til ændring af Ribe Domkirkeplads
Øvelser i iagttagelsestegning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Havet

I dette forløb vil vi se på, hvordan havet er blevet gengivet, inddraget i kunsten gennem tiden, og vi vil arbejde teoretisk såvel som praktisk med kuratering.

I forløbet indgår en ekskursion til Ribe Kunstmuseum, hvor eleverne introduceres til museet og samlingen og desuden løser en praktisk kurateringsopgave.

Vi vil arbejde med kunst fra forskellige perioder og genrer, herunder installationskunst, der gøres til genstand for en større praktisk øvelse. Den selvstændige tilgang bliver herunder betonet.

Vigtige kunstnere er C. D. Friedrich, P. C. Skovgaard og Superflex.

Praktiske øvelser:
Kurater jeres egen udstilling med værker fra Ribe Kunstmuseum
Installationsmodel med frit udgangspunkt i havet
Kurater jeres egen udstilling med titlen HAVET, inddrag jeres eget installationsværk.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Eleverne arbejder individuelt med selvvalgte projekttemaer.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer