Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Kristina Crone
|
Hold
|
2024 Id/2h3g (2h3g Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flag football og muskelfysiologi
Flag football:
Teknisk: Korrekt kasteteknik samt at kunne gribe den i forskellige position og i bevægelse.
Taktisk: Spilsystemer, både kaste- og løbespilsystemer skal optræde.
Muskelfysiologi:
Skeletmusklens opbygning, tværbroscyklus, kontraktion af en muskel, muskeltyper, krafthastighedskurven og længdespændingskurven, muskeltræthed, muskelømhed, musklernes hukommelse, kønsforskelle og gamle muskler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton og træningslære
Badminton:
Greb: Forhånd, baghånd og bevel.
Benarbejde.
Serv: lang forhånd.
Slag: clear, drop, smash, løft og netruller.
Slagsekvenser:
1) (lang serv) Clear - drop - løft
2) (lang serv) Clear - drop - netruller - netruller - løft
Træningslære:
Aerob kapacitet og effekt.
Anaerob kapacitet og effekt.
Styrketræning: forskellige typer og mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Xtreme hiphop og træningslære
Xtreme hiphop:
Musikken skal være på mindst 130 BPM.
Krav til koreografien:
Koreografi skal mindst være 2 min, gerne 3 min.
Koreografien må gerne bygges op med gentagelser (f.eks. serien All Day).
Der skal være elementer på gulv, men hoveddelen af koreografien skal foregå på stepbænk. Der skal indgå synkrone og asynkrone elementer.
Træningslære:
Aerob kapacitet og effekt.
Anaerob kapacitet og effekt.
Styrketræning: forskellige typer og mål.
Krafthastighedskurven og længdespændingskurven.
Skader: den akutte (POLICE) og overbelastningsskaden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volley, mentaltræning og OL i Berlin 1936
Volley:
Fra kidsvolley level 1 til volley level 4.
Slag: finger, bagger og smash.
Serv: over- og underhånds.
Sammenspil: modtagning og retur skal være et slag. Hævningen (2. berøring) må gerne være et kast.
Toppræstationernes psykologi:
Motivation og målsætning
Spændingsregulering
Koncentration og visualisering
OL i Berlin 1936:
Kort om Tyskland i mellemkrigstiden og OL's historie fra 1896 til 1936.
Dilemmaer for DK's deltagelse i og hvorfor nogle organisationer deltog og andre ikke gjorde.
Uddrag af dokumentaren: Leni Riefenstahls Olympia - Festival of Nations.
Kan politik og sport adskilles? Perspektivering til andre OL (München 1972, Moskva 1980, Los Angels 1984 og Beijing 2008).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Svingserier og teambuilding
Svingserier:
Bevægelseskvalitet, musiktælling og musikforståelse.
Krav til egne svingserier:
Hurtig og langstrakt tid.
Mindst 2 ud af de 3 sammensatte sving, vi har arbejdet med i timerne.
Svingserien skal passe til musikken og vare mindst 3 min (hele sangen).
Teambuilding:
Gruppe vs. team.
Et team dannelse.
Kohæsion
Roller, herunder Belbins 9 roller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Styrketræning, idrætsdeltagelse og adfærdsændringe
Styrketræning:
Teknisk fokus på følgende øvelser: dødløft, bænkpres, squat, pulldown og bentover barbellrow. Eleverne skal vise korrekt teknik samt tæt på maksimale løft (vægt: 3-5 RM).
Udover disse øvelser har vi arbejdet med stabiliserende øvelser samt øvelser til skuldre, arme og core.
Eleverne skal kunne sætte et helkropsprogram op og gøre sig overvejelser om fordele og ulemper ved forskellige programtyper.
Idrætsdeltagelse:
Danskernes motionsvaner over tid - figurer og grafer.
Pierre Bourdieus kapitaler og habatus til at forklare danskernes motionsvaner.
Adfærdsændringer:
Stages of Changes.
Health-belief modellen med fokus på "incitament" som forklaring på hvordan et individ kommer fra førovervejelsesfasen til overvejelsesfasen i Stages of Changes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265664",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265664",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265664"
}