Holdet 2024 Id/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Kristina Crone
Hold 2024 Id/2h3g (2h3g Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flag football og muskelfysiologi
Titel 2 Badminton og træningslære
Titel 3 Xtreme hiphop og træningslære
Titel 4 Volley, mentaltræning og OL i Berlin 1936
Titel 5 Svingserier og teambuilding
Titel 6 Styrketræning, idrætsdeltagelse og adfærdsændringe

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flag football og muskelfysiologi

Flag football:
Teknisk: Korrekt kasteteknik samt at kunne gribe den i forskellige position og i bevægelse.
Taktisk: Spilsystemer, både kaste- og løbespilsystemer skal optræde.


Muskelfysiologi:
Skeletmusklens opbygning, tværbroscyklus, kontraktion af en muskel, muskeltyper, krafthastighedskurven og længdespændingskurven, muskeltræthed, muskelømhed, musklernes hukommelse, kønsforskelle og gamle muskler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton og træningslære

Badminton:
Greb: Forhånd, baghånd og bevel.
Benarbejde.
Serv: lang forhånd.
Slag: clear, drop, smash, løft og netruller.
Slagsekvenser:
1) (lang serv) Clear - drop - løft
2) (lang serv) Clear - drop - netruller - netruller - løft

Træningslære:
Aerob kapacitet og effekt.
Anaerob kapacitet og effekt.
Styrketræning: forskellige typer og mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Xtreme hiphop og træningslære

Xtreme hiphop:
Musikken skal være på mindst 130 BPM.

Krav til koreografien:
Koreografi skal mindst være 2 min, gerne 3 min.
Koreografien må gerne bygges op med gentagelser (f.eks. serien All Day).
Der skal være elementer på gulv, men hoveddelen af koreografien skal foregå på stepbænk. Der skal indgå synkrone og asynkrone elementer.


Træningslære:
Aerob kapacitet og effekt.
Anaerob kapacitet og effekt.
Styrketræning: forskellige typer og mål.
Krafthastighedskurven og længdespændingskurven.
Skader: den akutte (POLICE) og overbelastningsskaden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Volley, mentaltræning og OL i Berlin 1936

Volley:
Fra kidsvolley level 1 til volley level 4.
Slag: finger, bagger og smash.
Serv: over- og underhånds.

Sammenspil: modtagning og retur skal være et slag. Hævningen (2. berøring) må gerne være et kast.

Toppræstationernes psykologi:
Motivation og målsætning
Spændingsregulering
Koncentration og visualisering

OL i Berlin 1936:
Kort om Tyskland i mellemkrigstiden og OL's historie fra 1896 til 1936.
Dilemmaer for DK's deltagelse i og hvorfor nogle organisationer deltog og andre ikke gjorde.
Uddrag af dokumentaren: Leni Riefenstahls Olympia - Festival of Nations.
Kan politik og sport adskilles? Perspektivering til andre OL (München 1972, Moskva 1980, Los Angels 1984 og Beijing 2008).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Svingserier og teambuilding

Svingserier:
Bevægelseskvalitet, musiktælling og musikforståelse.

Krav til egne svingserier:
Hurtig og langstrakt tid.
Mindst 2 ud af de 3 sammensatte sving, vi har arbejdet med i timerne.
Svingserien skal passe til musikken og vare mindst 3 min (hele sangen).

Teambuilding:
Gruppe vs. team.
Et team dannelse.
Kohæsion
Roller, herunder Belbins 9 roller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Styrketræning, idrætsdeltagelse og adfærdsændringe

Styrketræning:
Teknisk fokus på følgende øvelser: dødløft, bænkpres, squat, pulldown og bentover barbellrow. Eleverne skal vise korrekt teknik samt tæt på maksimale løft (vægt: 3-5 RM).
Udover disse øvelser har vi arbejdet med stabiliserende øvelser samt øvelser til skuldre, arme og core.
Eleverne skal kunne sætte et helkropsprogram op og gøre sig overvejelser om fordele og ulemper ved forskellige programtyper.



Idrætsdeltagelse:
Danskernes motionsvaner over tid - figurer og grafer.
Pierre Bourdieus kapitaler og habatus til at forklare danskernes motionsvaner.

Adfærdsændringer:
Stages of Changes.
Health-belief modellen med fokus på "incitament" som forklaring på hvordan et individ kommer fra førovervejelsesfasen til overvejelsesfasen i Stages of Changes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer