Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ribe Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Anne Marie Gammelgaard
|
Hold
|
2024 ng/2x (2x ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand hvordan passer vi på det
bekendtgørelse:
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
fokuspunkter:
vandets kredsløb og vandressourcer
Variation i grundvandsdannelsen i Danmark
bæredygtighed og vandressourcer forurening af grundvandet
havet og iltsvind
vigtige modeller:
vandets kredsløb
kvælstofkredsløbet ( geografisk vinkel)
jordbundstyper
nedbørsvariation
springlag
forsøg, feltarbejde, andet empirisk arbejde:
dugpunkt og nedbørsdannelse
nedsivning gennem to jordbudstyper
feltarbejde vandføring
forsøg springlag
omfang grundbøger : 24 + forsøg og udsendelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
landskabet og anvendelsen af landskabet
bekendtgørelse:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
fokuspunkter: skal vi anvende vores arealer anderledes end i dag?
hvordan findes landskabstyperne på et kort ?
hvordan anvendes arealerne i dag ?
hvorfor denne anvendelse _ hvordan er landskabet dannet ( istider) og hvilke karakteristika har jordbunden?
hvorfor og hvordan anvende arealerne anderledes end i dag?
modeller:
landskabsformer i Danmark
jordarter i Danmark
isens fremstød og udbredelse
geologiske kredsløb/cyklus ( exogene processer)
geomorfologisk trekant
forsøg , feltarbejde, andet empirisk arbejde:
feltarbejde og forsøg jordbund og landskabstype del 1 ( landskaber)
feltarbejde og forsøg jordbund og landskabstype del 2 ( jordarter )
andet empirisk arbejde miniprojekt
omfang grundbøger : 17 + forsøg + miniprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
vulkaner rigdomme og trusler
bekendtgørelse:
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
hovedspørgsmål :
hvor og hvorfor er der vulkaner ?
hvordan bevæger lithosfærepladerne sig og hvordan ved man det ?
Hvorfor er der forskellige vulkantyper?
Er alle vulkaner lige farlige?
Er der fordele ved vulkansk aktivitet ?
hvorfor opstår der tsunamier herunder jordskælv ?
modeller :
jorden opbygning
pladetektonik
vulkanudbrud - materialer
vulkantyper
magmadannelse ved de forskellige pladegrænser
geologiske kredsløb ( endogene processer)
dannelse af malme - hydroterme processer
dannelse af en tsunami
forsøg feltarbejde andet empirisk arbejde:
forsøg konvektionsstrømme
forsøg densiteter og pladegrænser
kvalitativt eksperiment hvad sker der ved pladegrænserne
forsøg lavaræs
kvalitativt eksperiment - magmatiske bjergarter
eksperiment jordskælvsbølger
andet empirisk arbejd hvad udløste tsunamien ved Sumatra
andet empirisk arbejde virtuelt jordskælv
omfang grundbøger : 34 + forsøg + udsendelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
klima og klimaforandringer
bekendtgørelsen:
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
hovedspørgsmål : hvor store forskelle er der på klimaet på jorden og hvordan udvikler klimaet sig
hvorfor varierer temperaturen geografisk og hen over året ?
hvorfor får vi nedbør og hvorfor varierer nedbøren geografisk ?
hvor meget er temperaturen steget hvorfor og hvem har ansvaret ?
hvordan kan naturlige processer forstærke den menneskelige opvarmning af jorden
hvilke konsekvenser er der af temperaturstigningen og hvordan tilpasser vi os?
modeller:
bølgelængder for solen og jorden
jordens bane og aksens stilling
jordens strålingsbalance
drivhuseffekten
kulstofkredsløbet
det globale vindsystem
hydrotermfigurer
nedbørstyper
dugpunkt
Vahls klimazoner og plantebælter
den thermohaline cirkulation
forsøg , feltarbejde, andet empirisk arbejde
eksperiment årstider og klimabælter
feltarbejde strålingsbalancen
forsøg kyst- og fastlandsklima
forsøg dannelse af tryk og vinde
forsøg Grønlandspumpen og feedbackmekanismen
forsøg havspejlsstigninger
forsøg kulstofkredsløbet og hydrosfæren
andet empirisk arbejde klimatilpasning i Danmark
omfang grundbøger : 24 + forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265682",
"T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265682",
"H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265682"
}