Holdet 2024 ng/2x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Anne Marie Gammelgaard
Hold 2024 ng/2x (2x ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand hvordan passer vi på det
Titel 2 landskabet og anvendelsen af landskabet
Titel 3 vulkaner rigdomme og trusler
Titel 4 klima og klimaforandringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand hvordan passer vi på det

bekendtgørelse:
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer  
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

fokuspunkter:
vandets kredsløb og vandressourcer
Variation i grundvandsdannelsen i Danmark
bæredygtighed og vandressourcer forurening af grundvandet
havet og iltsvind

vigtige modeller:
vandets kredsløb
kvælstofkredsløbet ( geografisk vinkel)
jordbundstyper
nedbørsvariation
springlag

forsøg, feltarbejde, andet empirisk arbejde:
dugpunkt og nedbørsdannelse
nedsivning gennem to jordbudstyper   
feltarbejde vandføring
forsøg springlag

omfang grundbøger : 24  + forsøg og udsendelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 landskabet og anvendelsen af landskabet

bekendtgørelse:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

fokuspunkter: skal vi anvende vores arealer anderledes end i dag?  
hvordan findes landskabstyperne på et kort ?
hvordan anvendes arealerne i dag ?
hvorfor denne anvendelse _ hvordan er landskabet dannet ( istider) og hvilke karakteristika har jordbunden?
hvorfor og hvordan anvende arealerne anderledes end i dag?
   
modeller:
landskabsformer  i Danmark
jordarter i Danmark
isens fremstød og udbredelse
geologiske kredsløb/cyklus ( exogene processer)
geomorfologisk trekant

forsøg , feltarbejde, andet empirisk arbejde:
feltarbejde og forsøg jordbund og landskabstype del 1 ( landskaber)
feltarbejde og forsøg jordbund og landskabstype del 2 ( jordarter )
andet empirisk arbejde miniprojekt

omfang grundbøger : 17 + forsøg + miniprojekt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 vulkaner rigdomme og trusler

bekendtgørelse:  
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer

hovedspørgsmål :
hvor og hvorfor er der vulkaner ?
hvordan bevæger lithosfærepladerne sig og hvordan ved man det ?
Hvorfor er der forskellige vulkantyper?
Er alle vulkaner lige farlige?  
Er der fordele ved vulkansk aktivitet ?
hvorfor opstår der tsunamier herunder jordskælv ?

modeller :
jorden opbygning  
pladetektonik  
vulkanudbrud - materialer
vulkantyper
magmadannelse ved de forskellige pladegrænser
geologiske kredsløb ( endogene processer)
dannelse af malme - hydroterme processer   
dannelse af en tsunami

forsøg feltarbejde andet empirisk arbejde:
forsøg konvektionsstrømme
forsøg densiteter og pladegrænser
kvalitativt eksperiment hvad sker der ved pladegrænserne
forsøg  lavaræs
kvalitativt eksperiment - magmatiske bjergarter
eksperiment jordskælvsbølger
andet empirisk arbejd hvad udløste tsunamien ved Sumatra
andet empirisk arbejde virtuelt jordskælv

omfang grundbøger : 34 + forsøg + udsendelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 klima og klimaforandringer

bekendtgørelsen:
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug

hovedspørgsmål : hvor store forskelle er der på klimaet på jorden og hvordan udvikler klimaet sig
hvorfor varierer temperaturen geografisk og hen over året ?
hvorfor får vi nedbør og hvorfor varierer nedbøren geografisk ?
hvor meget er temperaturen steget hvorfor og hvem har ansvaret ?
hvordan kan naturlige processer forstærke den menneskelige opvarmning af jorden
hvilke konsekvenser er der af temperaturstigningen og hvordan tilpasser vi os?

modeller:
bølgelængder for solen og jorden
jordens bane og aksens stilling
jordens strålingsbalance
drivhuseffekten
kulstofkredsløbet
det globale vindsystem
hydrotermfigurer
nedbørstyper
dugpunkt
Vahls klimazoner og plantebælter
den thermohaline cirkulation

forsøg , feltarbejde, andet empirisk arbejde
eksperiment årstider og klimabælter
feltarbejde strålingsbalancen
forsøg kyst- og fastlandsklima
forsøg dannelse af tryk og vinde
forsøg Grønlandspumpen og feedbackmekanismen
forsøg havspejlsstigninger
forsøg kulstofkredsløbet og hydrosfæren
andet empirisk arbejde klimatilpasning i Danmark   

omfang grundbøger : 24 + forsøg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer