Holdet 2024 ng/2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Annemette Vestergaard Witt
Hold 2024 ng/2g3g (2g3g ng, 2g3g ng øv1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Landskab, jord og iltsvind
Titel 2 Hvad sker der i vandets kredsløb?
Titel 3 Hvorfor er der jordskælv, tsunamier og vulkaner?
Titel 4 Fødevareproduktion
Titel 5 Vejr, klima og klimaændringer
Titel 6 Energikilder, vind- og solenergi.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Landskab, jord og iltsvind

Indhold: Landskab, Weichsel-istid, smeltevandsslette, bakkeø, indlandsklit, sedimenter, permeabilitet, porøsitet, biodiversitet, iltsvind, springlag, eutrofiering,

Praktisk arbejde:
Ekskursion til Tange Bakker
Stereolup-undersøgelse af jord fra Tange Bakker og Ribe ådal
Vands nedsivning i 2 jordtyper
Springlag
Feltarbejde ”Masseeksperiment”, indsamling og sortering af affald i naturen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor er der jordskælv, tsunamier og vulkaner?

Indhold:
Pladetektonik, pladegrænser, konvektionsstrømme, tsunami, jordskælv, jordskælvsbølger, bjergarter, vulkaner, lava, viskositet

Praktisk arbejde /empiribaseret arbejde
Tsunami
Konvektionsstrømme
Udbredelse af jordskælvsbølger vha. fjedre (P- og S-bølger)
Bjergarters densitet
Lavaræs
Virtuelt jordskælv (empiribaseret)

Film: Store danske videnskabsfolk, Inge Lehmann
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fødevareproduktion

Indhold:
Lokale og globale fødevarer, årstidens grøntsager, sprøjtemidler, kød, fødevarers udledning af CO2 og forbrug af vand og areal, årstider, klimazoner, hydrotermfigur, bæredygtighed, befolkningsvækst, danske og tropiske jorde, begrænsende næringsstof,

Praktisk arbejde / empiribaseret arbejde:
Hvor kommer mine fødevarer fra? (Feltarbejde hjemme)
Sprøjtemidler i frugt og grønt (empiribaseret)
Årstider, jord-sol model
Gapminder (empiribaseret)

Film:
Kød med omtanke
How did the world population change?
Ingen panik, befolkningseksplosionen er aflyst

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årstider og klimazoner 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vejr, klima og klimaændringer

Indhold:
Klimaændringer, global opvarmning, drivhuseffekt, drivhusgasser, feedbackmekanismer, albedo, absorption, konsekvenser af klimaændringer, havstrømme, Grønlandspumpen,

Praktisk arbejde/empiribaseret arbejde:
To små øvelser om klimaforandringer (havis/gletsjeris og fylder varmt vand mere?)
Feedbackmekanismer (sorte og hvide plader, CO2 opløst i vand)
Grønlandspumpen
Klimaatlas (empiribaseret)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Energikilder, vind- og solenergi.

Indhold:
Energityper, vindenergi, søbrise, det globale vindsystem, højtryk, lavtryk, vestenvind, solenergi, geologisk kredsløb, magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter


Praktisk arbejde/empiribaseret arbejde:
Hvor kommer vinden fra?
Vindenergi og solenergi i byen
3 typer bjergarter i det geologiske kredsløb
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer