Holdet 2024 Ps/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Frederik Tommerup Bruun, Rune Okholm Grann
Hold 2024 Ps/2h3g (2h3g Ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vidnepsykologi
Titel 2 Kærlighed
Titel 3 Forældre - hvor meget betyder de egentlig?
Titel 4 Præstationssamfund og diagnosekultur
Titel 5 Feltarbejde og metode
Titel 6 Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vidnepsykologi

Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau
Kapitel 10: Tema - Vidnepsykologi: s. 366-396 + 399-406
Kapitel 9 - Tema: Retspsykologi: s. 315-322
+ siderne 9-17, 21-23,


Kognitionspsykologi:
- Vi har studeret hukommelsens opbygning og upålidelighed med særligt fokus på den indflydelse kognitive skemaer kan have på lagring og genkaldelse.

Socialpsykologi:
- Vi har diskuteret vigtigheden af at adskille vidner i lyset af den effekt gruppepres og gruppekonformitet kan have på vidners udsagn

Personlighedspsykologi:
- Som særlig case har vi studeret psykopaten (dyssocial personlighedsforstyrrelse), da det kan være særligt svært at afgøre hvorvidt personer med denne personlighedsforstyrrelse lyver eller ej. Vi har i samme omgang haft et kritisk blik på personlighedstest og diagnostiske test generelt

Udviklingspsykologi
- Vi har kort undersøgt spørgsmålet ”hvorfor bliver man psykopat” i et arv/miljø-perspektiv

Metode
- Forskningsmetoder i vidnepsykologi med særligt fokus på experiment, herunder hypoteseformulering og identificering af uafhængig og afhængig variabel.
- Validitet og reliabilitet  (eksemplificeret ved en ugyldig og upålidelig banankageopskrift)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kærlighed

Kognitionspsykologi:
- Vi har set på, hvordan fordomme (f.eks. grundet i kulturelle eller religiøs forskellighed) kan påvirke forudsætningerne for kærlighedens udfoldelse.
- Vi har kort snakket om, hvordan vi kan bruge evolutionspsykologien til at forstå, hvad vi er særligt opmærksomme på hos en potentiel partner.

Socialpsykologi:
- Vi har undersøgt hvilken indflydelse sociale (herunder kulturelle og religiøse) værdier og forhold kan have for ærlighedens muligheder for at udfolde sig

Personlighedspsykologi:
- Vi har undersøgt hvordan personlighedstest (herunder 'kærlighedssprog') bliver brugt til at "matche" potentielle partnere i arrangerede ægteskaber som i 'Gift ved første blik'. Vi har videre haft et kritisk blik på personlighedstest med inddragelse af begreberne validitet og reliabilitet.

Udviklingspsykologi
- Med udgangspunkt i den dynamiske systemteori har vi undersøgt risikofaktorer og beskyttende faktorer for udfoldelse og fastholdelse af romantiske kærlighedsforhold.
- Tilknytningsstile og deres betydning for parhold senere i livet
- Arv og miljø spørgsmål knyttet til homoseksualitet

Metode
- Formulering af psykologiske problemstillinger på baggrund af video-cases og analyse af problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forældre - hvor meget betyder de egentlig?

I dette forløb har vi arbejdet med spørgsmålet om, hvor stor betydning forældre har for deres børns udvikling. Vi har undersøgt teorier og forskning, der ser på, hvordan opdragelse, tilknytning og forældrestil kan påvirke børns sociale, emotionelle og kognitive udvikling.

Vi har diskuteret begrebet forældredeterminisme og forholdt os kritisk til idéen om, at forældre alene former deres børn. Her har vi blandt andet arbejdet med alternative forklaringer som arv, miljø, kultur og samfundsmæssige vilkår.

Gennem forløbet har vi også inddraget medieklip og debatindlæg for at se, hvordan forældres ansvar bliver fremstillet i den offentlige debat, og vi har reflekteret over, hvordan idealet om de "rigtige" forældre påvirker samfundets syn på børneopdragelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Præstationssamfund og diagnosekultur

I dette forløb har vi arbejdet med, hvordan det senmoderne samfund påvirker individets liv og identitet. Vi har undersøgt begreber som præstationssamfund, diagnosekultur og højhastighedssamfund og diskuteret, hvordan krav om selvoptimering og succes præger børn og unges trivsel.

Vi har arbejdet med sociologiske og psykologiske perspektiver på individualisering, globalisering og aftraditionalisering, og set på, hvordan dette hænger sammen med udbredelsen af stress, angst og depression.

Vi har desuden inddraget begrebet resonans som en modvægt til præstationspres og arbejdet med bogen Utilstrækkelig som afsæt for at diskutere ungdomslivets dilemmaer i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Feltarbejde og metode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det gode liv

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige psykologiske perspektiver på, hvad der skaber et godt liv. Vi har især taget udgangspunkt i den positive psykologi og undersøgt, hvad lykke, livstilfredshed og meningsfuldhed betyder for menneskelig trivsel.

Vi har diskuteret, hvilke faktorer der kan fremme eller begrænse muligheden for et godt liv – både personlige og samfundsmæssige – og vi har set på, hvordan adfærdsdesign og nudging kan bruges til at skabe bedre livsbetingelser.

Forløbet har også inddraget kulturforskelle i forståelsen af det gode liv og givet plads til refleksion over elevernes egne værdier og livssyn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer