Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Ps/2h3g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Psykologi B
Lærer(e)
Frederik Tommerup Bruun, Rune Okholm Grann
Hold
2024 Ps/2h3g (
2h3g Ps
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vidnepsykologi
Titel 2
Kærlighed
Titel 3
Forældre - hvor meget betyder de egentlig?
Titel 4
Præstationssamfund og diagnosekultur
Titel 5
Feltarbejde og metode
Titel 6
Det gode liv
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vidnepsykologi
Riisager, M. (2021): PsykC. En grundbog til psykologi på C-niveau
Kapitel 10: Tema - Vidnepsykologi: s. 366-396 + 399-406
Kapitel 9 - Tema: Retspsykologi: s. 315-322
+ siderne 9-17, 21-23,
Kognitionspsykologi:
- Vi har studeret hukommelsens opbygning og upålidelighed med særligt fokus på den indflydelse kognitive skemaer kan have på lagring og genkaldelse.
Socialpsykologi:
- Vi har diskuteret vigtigheden af at adskille vidner i lyset af den effekt gruppepres og gruppekonformitet kan have på vidners udsagn
Personlighedspsykologi:
- Som særlig case har vi studeret psykopaten (dyssocial personlighedsforstyrrelse), da det kan være særligt svært at afgøre hvorvidt personer med denne personlighedsforstyrrelse lyver eller ej. Vi har i samme omgang haft et kritisk blik på personlighedstest og diagnostiske test generelt
Udviklingspsykologi
- Vi har kort undersøgt spørgsmålet ”hvorfor bliver man psykopat” i et arv/miljø-perspektiv
Metode
- Forskningsmetoder i vidnepsykologi med særligt fokus på experiment, herunder hypoteseformulering og identificering af uafhængig og afhængig variabel.
- Validitet og reliabilitet (eksemplificeret ved en ugyldig og upålidelig banankageopskrift)
Indhold
Kernestof:
Piaget’s Schema: Accommodation and Assimilation of New Information
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 9-11 og 366-369 (indtil afsnittet "Langtidshukommelsens opbygning")
Girl toys vs boy toys: The experiment
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 371
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 368-370
Video om kognitive skemaer, assimilation og akkommodation
DRTV - Hjernevask: Kan du stole på din hukommelse?
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 21-23 + 26-28
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 372-374
Øvelse omkring at identificere variable i forskningsdesigns
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 374
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 26-28 + 375-376
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 377-381
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 381-384 (stop ved afsnittet "Vigtigheden i at adskille vidner")
DRTV - Hjernevask: Os og dem
Riisager, M. (2023): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau. s. 381-384 (stop ved afsnittet "Vigtigheden i at adskille vidner" - dvs. samme sider som vi arbejdede med sidst)
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023; sider: 384-387
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 11-17
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 387-391
Synopsisskabelon.doc
Vadstrupgård-sagen må gå om (case).docx
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 392-396
RAW: Chris Watts interview (husband of missing woman)
RAW: Chris Watts reacts to neighbor's surveillance footage
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 399-402
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 403-406
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 315-319
Brinkmanns briks | Siger personlighedstests nok om, hvem vi er? | DR LYD
Psykopat-test (selvdiagnose)
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 320-322
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kærlighed
Kognitionspsykologi:
- Vi har set på, hvordan fordomme (f.eks. grundet i kulturelle eller religiøs forskellighed) kan påvirke forudsætningerne for kærlighedens udfoldelse.
- Vi har kort snakket om, hvordan vi kan bruge evolutionspsykologien til at forstå, hvad vi er særligt opmærksomme på hos en potentiel partner.
Socialpsykologi:
- Vi har undersøgt hvilken indflydelse sociale (herunder kulturelle og religiøse) værdier og forhold kan have for ærlighedens muligheder for at udfolde sig
Personlighedspsykologi:
- Vi har undersøgt hvordan personlighedstest (herunder 'kærlighedssprog') bliver brugt til at "matche" potentielle partnere i arrangerede ægteskaber som i 'Gift ved første blik'. Vi har videre haft et kritisk blik på personlighedstest med inddragelse af begreberne validitet og reliabilitet.
Udviklingspsykologi
- Med udgangspunkt i den dynamiske systemteori har vi undersøgt risikofaktorer og beskyttende faktorer for udfoldelse og fastholdelse af romantiske kærlighedsforhold.
- Tilknytningsstile og deres betydning for parhold senere i livet
- Arv og miljø spørgsmål knyttet til homoseksualitet
Metode
- Formulering af psykologiske problemstillinger på baggrund af video-cases og analyse af problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Hvad vi egentlig ved om børns trivsel
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 255-258
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 259-261
DRTV - Hjernevask: Hvorfor falder vi for hinanden?
The Strange Situation | Mary Ainsworth, 1969 | Developmental Psychology
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 262-265
Kærlighed og tilknytning i et dynamisk systemteoretisk perspektiv.docx
Påvirker din tilknytningsstil i barndommen dine forhold.docx
DRTV - Vi kæmper for at overleve: Hold kæft, hvor er det umodent
DRTV - Gift ved første blik (sæson 5, afsnit 3)
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 264-270
Skal vi ligne hinanden eller er forskelle en styrke.docx
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 272-276
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 262-263
Jeg fik en øjenåbner - Burde flere af os gøre som i Gift ved først blik.docx
Validitet og reliabilitet i test og psykologisk forskning.docx
Kritik af personlighedstest - validitet og reliabilitet.docx
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 279-286
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: side 279-286 (samme lektie som sidste gang)
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: s. 287-293
DRTV - Signe Molde på udebane: Præsidentvalg og pornobøger (2:2)
Kærlighed PsykB.pptx
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: s. 294-297
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: s. 299-304 (Indtil afsnittet om jalousi)
Psykologiens fire hovedområder (PsykB s. 10)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forældre - hvor meget betyder de egentlig?
I dette forløb har vi arbejdet med spørgsmålet om, hvor stor betydning forældre har for deres børns udvikling. Vi har undersøgt teorier og forskning, der ser på, hvordan opdragelse, tilknytning og forældrestil kan påvirke børns sociale, emotionelle og kognitive udvikling.
Vi har diskuteret begrebet forældredeterminisme og forholdt os kritisk til idéen om, at forældre alene former deres børn. Her har vi blandt andet arbejdet med alternative forklaringer som arv, miljø, kultur og samfundsmæssige vilkår.
Gennem forløbet har vi også inddraget medieklip og debatindlæg for at se, hvordan forældres ansvar bliver fremstillet i den offentlige debat, og vi har reflekteret over, hvordan idealet om de "rigtige" forældre påvirker samfundets syn på børneopdragelse.
Indhold
Kernestof:
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 7-11
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 16-19
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 13-16
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 26-27
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 21-26
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 29-36
Forældre og genernes betydning.docx
Enæggede tvillinger, DR1, 2011
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 37-41
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: s. 37-43
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 41-42
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 45-50
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 53-58
Her er opskriften på, hvordan forældre kan gøre mindre - og stadig gøre det godt nok
Pedersen, C.: 'Forældre - hvor meget betyder de egentlig?', Systime, 2019, s. 7-60
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 18-20 + 33-34 + 37-42
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Præstationssamfund og diagnosekultur
I dette forløb har vi arbejdet med, hvordan det senmoderne samfund påvirker individets liv og identitet. Vi har undersøgt begreber som præstationssamfund, diagnosekultur og højhastighedssamfund og diskuteret, hvordan krav om selvoptimering og succes præger børn og unges trivsel.
Vi har arbejdet med sociologiske og psykologiske perspektiver på individualisering, globalisering og aftraditionalisering, og set på, hvordan dette hænger sammen med udbredelsen af stress, angst og depression.
Vi har desuden inddraget begrebet resonans som en modvægt til præstationspres og arbejdet med bogen Utilstrækkelig som afsæt for at diskutere ungdomslivets dilemmaer i dag.
Indhold
Kernestof:
De perfekte piger (DR-dokumentar)
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 458 + 468
Utilstrækkelig (uddrag)
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: s. 160-166
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: s. 470-474
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023: s. 475-478
Trivsel og mistrivsel.pptx
Danske børns trivsel er ikke i frit fald; Mød manden, der har tjekket tallene
Jeg scroller min ungdom væk på TikTok og længes efter en tid, hvor jeg ikke engang var født
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 415-416
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 458-460
Diagnosekultur del 1.pptx
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 464-468
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 461-464
Diagnosekultur del 2.pptx
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 464-466
Diagnosekultur del 3.pptx
Brinkmanns briks | Hvordan blev homoseksualitet fjernet som en psykisk diagnose? | DR LYD
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 428-429
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 490-492
Diagnosekultur (del 4).pptx
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 493-497
Case (forlænget sorgreaktion).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Feltarbejde og metode
Indhold
Kernestof:
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 45-53
Ny forskning: Stærk sammenhæng mellem vestlig kost under graviditeten og ADHD
Undervisningsbeskrivelse PsykB (opdateret 18 03 25).docx
I timen får I tid til at komme godt i gang med jeres feltarbejde. Det bruger vi stort set hele timen på.
Vidnepsykologi
Diagnosekultur
Kærlighed
Samtykkeerklæring
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 54-59
Program
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 60-61
Sørg for at lave jeres spørgeskemaer/interviews færdige inden timen (herunder gøre dem klar til at blive sendt ud på fx lectio)
Spørgeskema 7
Spørgeskema 8
Spørgeskema 9
Spørgeskemaer.docx
Eksempel på korrelationsanalyse af svar fra spørgeskema.docx
Til gennemgang (korrelationsanalyse).xlsx
Fortolkning af r-værdier
Stanford-fængselseksperimentet (kritik).docx
Valg af metode (øvelse).docx
Ingen lektier, sørg i stedet for at få afleveret jeres feltarbejde.
Oversigt (PsykB, s. 35)
Etiske retningslinjer (PsykB, s. 41-42)
Tjekliste (PsykB, s. 42-43)
Kritisk vurdering af Loftus og Palmers undersøgelse.docx
PsykB: Kapitel 2 (Psykologiens videnskabelige metoder)
Tolkning af korrelationskoefficienten r og forklaringsgraden R2 mellem psykologiske faktorer.docx
Tolkning af korrelationskoefficienten r i psykologisk forskning
Overskrifter til prøven
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 215-218
Trump Tariff Equation ("mathiness")Link: https://www.youtube.com/watch?v=j04IAbWCszg
fMRI skanninger
Arbejdsspørgsmål s. 215-221.docx
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 219-221
Prøve Psykologiens metode.docx
Begreber PsykB + PsykC.docx
Sidste time med undertegnede. Vi ser tilbage på vores tidligere forløb - og så skal vi også hygge os lidt :)
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 222-224
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det gode liv
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige psykologiske perspektiver på, hvad der skaber et godt liv. Vi har især taget udgangspunkt i den positive psykologi og undersøgt, hvad lykke, livstilfredshed og meningsfuldhed betyder for menneskelig trivsel.
Vi har diskuteret, hvilke faktorer der kan fremme eller begrænse muligheden for et godt liv – både personlige og samfundsmæssige – og vi har set på, hvordan adfærdsdesign og nudging kan bruges til at skabe bedre livsbetingelser.
Forløbet har også inddraget kulturforskelle i forståelsen af det gode liv og givet plads til refleksion over elevernes egne værdier og livssyn.
Indhold
Kernestof:
Opgave 1: Arbejdsopgaver til det eksistenspsykologiske syn på det gode liv: Autencitet
Opgave 2: Brev fra fremtiden
Opgave 3: Rosa om det gode liv som et liv i resonans
Synopsisskabelon.doc
Husk jeres psykologibog
Opsamling fra forrige time
Riisager, Magnus (Red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023; sider: 232-254
Opgaver til lektien:
Gruppearbejde
psykologi b valgfag august 2017 ua.pdf
Arbejdsspørgsmål – Kulturelle forskelle på det gode liv
To prompt om lykke og livstilfredshed:
Adfærdsdesign med quiz.pptx
Synopsismateriale - eksamenstræning i lykke
Et eksempel
Vi arbejder videre med synopsisarbejdet. Det forventes at I bliver noglelunde færdige i denne time
Skema til eksamensfremlæggelse.docx
De sidste skal fremlægge deres synopsis i denne time.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265780", "T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265780", "H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716265780" }