Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Marianne Skriver Rasmussen
Hold 2018 SP/adu (1adu spBA, 2adu spBA, 3adu spBA)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Kultur og sprog i de spansktalende lande 1
Titel B Kultur og sprog i de spansktalende lande 2
Titel C Cataluña
Titel D México
Titel E Jóvenes de España EKSAMENSEMNE
Titel F Cuba
Titel G Las mujeres de España EKSAMENSEMNE
Titel H El silencio EKSAMENSEMNE
Titel I La inmigración a España
Titel J El fútbol y la identidad EKSAMENSEMNE
Titel K Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Kultur og sprog i de spansktalende lande 1

Fokus: Generel introduktion til spansk kultur og sprog

Materialer:

* Spanskportalen.gyldendal.dk - kapitlerne 1-5.

* Dokumentar om Spanien, Anthony Bourdain, 2014.


* Grammatik: Svage verber i præsens, bestemt og ubestemt artikel, ser, ester, hay, uregelmæssige verber i 1. person., tal og klokken.


Omfang: 33 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Kultur og sprog i de spansktalende lande 2

Fokus: Generel intro til spansk sprog og kultur og kort om latinos i USA.

Materialer:

* Spanskportalen.gyldendal.dk - kapitlerne 6-9.


* Grammatik: Diftongering, vokalskifte, genitiv, adjektiver, vejret, perfektum.


Omfang: 32 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Cataluña

Fokus:

* Viden om de aktuelle samfundsforhold i Spanien
* Viden om den catalanske nationalfølelse
* Skabe opmærksomhed omkring regionalisme-tankegangen


Materiale:


Artikel: "Cataluña no es España - el independetismo", Aday Polo Iglesias og Anja Wilkens, 2013, Voces de protesta - buscando caminos, Gyldendal, København, s. 73-76 (15%)

• Artikel: "Deseos de independencia", Inge Margrethe Clausen, Eva Liébana og Aud Kristina Nørgaard, 2016, Sin prisa pero sin pausa, Gyldendal/ København, s. 97 (10%)

• Interview med Glória og Berta. Silvia Becerra Bascunån, 2014, "Voces de Berga - una ciudad catalana", Lindhardt og Ringhof, København, s. 60-67 (15%)

* Artikel: A favor y en contra de la independencia de Cataluna: dos jóvenes defienden su version de la crisis
política de Espana. - http://www.bbc.com/mundo/media-41528376?ocid= (BBC Mundo, 6.
Oktober 2017) (20%)

* Artikel: Multitudinaria marcha afavor de la unidad de Espana -
httDs://www.telemundo20.com/noticias/mundo/Cientos-de-miles-marchan-contra-laindependencia-de-Cataluna-449998623.html (TelemundoZO, 9. Oktober 2017) (15%)

Film: "Ocho apellidos catalanes", Emilio Martínes-Lázaro, 2015. (20%)


Supplerende:

Annie M. Pedersen, 2014, Espana - hechos y cultura, Lindhardt og Ringhof, København, s. 9,13,15,
25 72-73, 75. (5%)


Grammatik: De to datider


Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D México

Fokus:

- Indsigt i den mexicanske kultur og det mexicanske samfund
- Hvilke motiver har mexicanske emigranter for at søge mod USA, og hvordan forløber rejsen dertil?

Forløbet er optakt til SRO for a-eleverne.


Kernestof:

* Baggrundstekst: “Acerca de México y Ciudad Juárez", s. 90-105 i "Mundo hispano”, Rosenkilde Eva, Gyldendal, 2015. (10%)

* Artikel: https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-40944735 , Nájar Alberto, BBC Mundo, 15.08.2017.Den enorme sociale ulighed. (20%)

* Digt:  ”Sobre piedras con lagartijos”, Anzaldúa, Gloria, 1987., s. 27-29 i I ”Al otro lado – el sueño americano”,
Balslev Clausen, Helene og Flintholm, Line, Gyldendal, 2008. En illegal indvandrers oplevelser på vej til USA. (20%)

* Første akt af dramaet: “El viaje de los cantadores", Salcedo Hugo, 1990. S. 30-44 I ”Al otro lado – el sueño americano”, Balslev Clausen, Helene og Flintholm, Line, Gyldendal, 2008. (25%)
Rejsen fra Mexico til USA som illegal indvandrer - virkelig historie fortalt i dramaform.

* Film: ”Sin nombre”, Cary Joji Fukunaga, 2009. Fiktionsfilm om livet i Mexico og rejse/flugt til USA. (25%)


Grammatik: Personlige pronominer som subjekt og efter præposition, muy/mucho.


Omfang: 24 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Jóvenes de España EKSAMENSEMNE

Fokus: Hvordan er det at være ung i Spanien sammenlignet med at være ung i Danmark?
Kulturelle forskelligheder og ligheder, fritid, familie, venner, ungdomsarbejdsløshed.


* i-bog: Spanskportalen: Kapitel 11: "Los jóvenes de España" og "España no es un país para jóvenes" (artikler). (20%)

* i-bog: Un mes en Málaga, Camilla Jürgensen og Lærke Marie Ryge.

Kapitel 1 (blogindlæg) "Mis primeros días en Málaga" (10%)
Kapitel 2 (blogindlæg) "Vivir con una familia española" (15%)
Kapitel 3 (brev) "Un día típico en Málaga" (10%)
Kapitel 4 (artikel) "Los jóvenes malagueños" (15%)

* Interview: "Blanca de Madrid", Eva Rosenkilde, i "Mundo hispano", Gyldendal, 2015. (20%)


Supplerende:

* Konkurrence gennem CFF om unge i Spanien https://ncff.dk/dyrk-sproget/generelt-om-dyrk-sproget/ (10%)



Grammatik: Personlige pronominer som direkte og indirekte objekt + verbalperifraserne "estar + gerundium" (udvidet tid) og "ir + a + infinitiv" (nær fremtid).


Omfang: 27 sider


Fjernundervisning pga. Covid 19 til sidst i forløbet, da vi gennemgik "Blanca de Madrid".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4: Midvejsscreening 02-12-2019
Opgave 5: Sprogkonkurrence 17-02-2020
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Cuba

Fokus: Positive og negative aspekter ved livet i Cuba under og efter Castro.


Materiale:

- Dokumentar: CNN (fra CFU) "Cuba - den forbudte ø". 2017. (15%)

- "La Lucha Cubana", Anny Holmgaard, Forlaget EA, 2016.

Baggrundstekster:
s. 9: La revolución cubana (10%)
s. 11-12: La religión, la educación, la salud, la igualdad, la homosexualidad (10%)
s. 13: El período especial (10%)

- Artikel med interviews: "Cuba ante la encrucijada", El Sol, marts 2020. (15%)

- Fiktion (værk): "Guantanameras", Dolores Soler-Espiauba, Difusión, 1997.
Kapitlerne 1, 2 ,6, 8 og 12. (40%)


Grammatik: Refleksive pronominer, se-passiv, ser-passiv, man-sætninger.

Repetition af 2.g-grammatikken.


Omfang: 23 sider

Størstedelen af forløbet har været fjernundervisning pga. Covid 19.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Las mujeres de España EKSAMENSEMNE

Fokus: Kvindernes rolle i familien og samfundet.


Materiale:


* Artikel inkl. to interviews: "Clara Campoamor - el Día Internacional de la Mujer", side 14-16 i El Sol, marts 2020. (15%)

* Dokumentar "El machismo que no se ve" 29.06.15 http://www.rtve.es/alacarta/videos/documentos-tv/documentos-tv-machismo-no-se-ve/3191698/ (10%)

* Artikel "El poder de la nueva mujer soltera", Papel,  Berta G. de Vega, 17.04.16 https://www.elmundo.es/papel/lideres/2016/04/17/5710ce61ca47412b1e8b45ce.html (25%)

* Artikel "Por qué la desigualdad salarial entre hombres y mujeres empieza en la adolencacia (y cómo evitarlo)",Yasemin Besen Cassino, 20.06.18 https://www.bbc.com/mundo/vert-cap-44546380 (25%)

* Film: "El laberinto del fauno", Guillermo del Toro, 2014. (25%)




Grammatik: Konjunktiv


Omfang: 26 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H El silencio EKSAMENSEMNE

Fokus: En sammenligning af Spanien og Argentina med fokus på, hvad tavsheden omkring "los desaparecidos" under og efter et diktatur betyder for familierne og for samfundet?


Materiale:

* DR-dokumentar "Spaniens stjålne børn", 2014. Findes på CFU. (10%)

* Filmen "La isla mínima", 2014. Drejebogens scener 1-6, 7-13, 24-28. Findes på Filmstriben. (25%)

* Artikel: ""La tierra está hablando": Sevilla certifica una segunda fosa con 2.500 víctimas del franquismo", Juan Miguel Baquero, El Diario.es, 25.09.18. (15%)

* Artikel: "Las madres de Plaza de Mayo" i El Sol, marts/april 2011. (10%)

* Fiktion (værk):  "Las nietas de Mayo", Dolores Soler-Despiauba, Difusión, 2014. (40%)


Grammatik: Konditionalis

Omfang: 24 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 (2) 25-11-2020
Delprøve 2 (2) 09-12-2020
Mundtlig opgave (2) 13-01-2021
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I La inmigración a España

Fokus:
Hvilke grunde er der til at immigrere fra Nordafrika til Spanien?
Hvordan foregår rejsen til Spanien?
Hvordan er det det første møde med det nye land?


Materiale:

*Artikel: "La inmigración" i "España en perspectiva" af Anny Holmgaard,  2020. (10%)


* Artikel: "Los nuevos españoles" i El Sol, sep/okt., 2005. (15%)


* Fiktion (værk): "Moros en la costa" - kap. 1,2,3,4,11,12,13. (40%)

* Dokumentar: "A mí yo adolescente - empatía", RTVE.es. 18.10.2020 https://www.rtve.es/alacarta/videos/a-mi-yo-adolescente/yo-adolescente-empatia/5687101/ Start til minut 22. (20%)

* Sang: "Clandestino" af Manu Chau. (15%)


Grammatik: Konjunktioner + adverbier

Omfang: 23 sider


Størstedelen af dette forløb er afviklet som fjernundervisning pga. Covid 19.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel J El fútbol y la identidad EKSAMENSEMNE

Fokus:


1. Hvilken rolle spiller fodbold i den spansktalende verden (Spanien og Argentina som eksempler)?
2. Hvilken betydning har fodbold i forhold til (national)identitet?
3. Sammenligning af Danmark og Spanien/Argentina med fokus på af fodboldens betydning på samfunds- og individplan.  


Materialer:

*  “El fútbol a sol y sombra y otros escritos”, Eduardo Hughes Galeano, 1995, aparecido en Diario Página/12 - Bs. As. 2/6/02. (20%)

Uddrag:  
El fútbol (side 6)
El opio de los pueblos (side 7-8)
La pelota como bandera (side 8-11)

* i-bog:  "El deporte rey”, Systime:

Kapitel 3: "El entrenador: Es lo que más me gusta de la vida".
Afsnittene:

"El fútbol en España" (10%)
"Los objetivos deportivos de la escuela" (10%)
"Las diferencias entre entrenar a chicos y chicas" (10%)

Kapitel 4 "El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey" (10%)


* Dokumentar: "Fodbold er Gud”, DR2, 2010. Findes på Filmcentralen og CFU. (20%)

* Video: Det argentinske fodboldforbunds afsked til Maradona https://www.ovaciondigital.com.uy/futbol/maradona-muerte-video-afa-dice-diez-pedazo-familia-argentina-fallecimiento-idolo-argentino-futbol-mundial.html 26.11.2020 (10%)

* Video og tekst: "Dámaso juega al fútbol", e-studiar, https://e-studiar.net/video-damaso-juega-al-futbol/ (10%)



Grammatik: Præpositioner + repetition af 3.g-grammatikken.

Omfang: 17 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel K Tilladte hjælpemidler til eksamen


https://www.ordbogen.com/da/

https://ordbog.gyldendal.dk/#/

https://www.minlaering.dk/

https://spanskportalen.gyldendal.dk/

https://www.unmesenmalaga.com/


Du må IKKE selv gå nettet og søge på hjemmesider.
Du må ikke kommunikere med omverdenen.
Du må ikke bruge programmer, der kan producere eller oversætte tekst.
Brug arket med links, du har hentet ned på din computer fra mappen i Lectio efter d. 12. maj 2021.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer