Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Inge Lise Mateos
Hold 2020 enA/3uvxz (3uvxz enA)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Immigration to the US
Titel B India
Titel C Shakespeare
Titel D Britain: from Empire to Brexit
Titel E Literary minimalism
Titel F Undervisningsmateriale (tilladt til eksamen)
Titel G Grammatik

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Immigration to the US

Vores forløb har fokus på de latinamerikanske indvandrere til USA og den amerikanske drøm. Vi sætter det i sammenhæng med det forestående amerikanske valg og Trump og hans løfte om at bygge en mur for at hindre immigration fra Latinamerika. I forløbet læser vi værket "The Brief Wondrous Life of Oscar Wao" af Junot Díaz.

Omfang: ca. 250 sider

Kernestof:

Invierno, by Junot Díaz, This is how you lose her, 2012
Immigrants continue to pursue American Dream, thetimes-tribune.com, 2013
A Father's Decision to Smuggle His Daughter Across the Border Turned Into a Months-Long Nightmare, theme.com, 2019
Fact check: Trump administration has built more border wall than meme claims, USAtoday.com, 2020

Værk:
The Brief Wondrous Life of Oscar Wao, by Junot Díaz, 2007

Documentary:
Inside Man, Immigration, by Morgan Sporluck 2013


Supplerende stof:
US Hispanic population surpassed 60 million in 2019, pewresearch.org
Hispanics in the US fast facts, edition.cnn.com
USA’s »arbejdsheste« er lagt ned af coronavirussen, Jyllandsposten, 2020



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel B India

Eleverne opnår indblik i indisk historie fra kolonitiden og frem til delingen i 1947. Vi ser på indiske traditioner, og hvordan det indiske samfund er i dag med bl.a. fokus på kvinders rolle i samfundet, samt det arrangerede ægteskab.  Indienforløbet dækker det engelsktalende område udover USA og UK. Vi har under forløbet set på Danske virksomheder, som huserer i Indien og talt om karrieremuligheder for danske unge i Indien.

Forløbet dækker over ca. 50 sider

Kernestof:

Tekster:

Introductory vocabulary, Narrating India, Alt i Ord 2016
The Blind Man and the Elephant (poem), Discovering India, L&R 2015
Geography - where is India? Discovering India, L&R 2015
The East India company and the British Raj, Narrating India, Alt i Ord 2016
Gandhi, Discovering India, L6R 2015
Tryst with Destiny, Narrating India, Alt i Ord 2016
Indian politics today, Discovering India, L&R 2015
Ambition - Economy, Politics, and Religion, Narrating India, Alt i Ord 2016
A Stench of Kerosene (short story), Discovering India, L&R 2015
Demarcation, Narrating India, Alt i Ord 2016
‘Nirbhaya case: Four Indian men executed for 2012 bus rape and murder’, BBC.com 2020
A suitable boy, (excerpt from the novel) (1993)
Education, Languages, and historical influences, Discovering India, L&R 2015
‘India is adding billionaires at an astonishing rate’, qz.com 2017

Film:
Filmen: Viceroy's house, 2017
Serie: A siutable boy, Netflix 2020 (1st episode)

Supplerende stof:

Dokumentar:
Frihed og uafhængighed, DR 2010
The New Maharajahs, https://www.aljazeera.com/programmes/101east/2017/12/india-maharajas-171213093755435.html




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel C Shakespeare

Forløbets formål er at give eleverne et indblik i Shakespeares liv og værker, den elizabethanske periode, samt tragedien som genre. Vi læser uddrag af værket 'Macbeth' samt sonnet 18.
Dette forløb er gennemgået virtuelt.

Forløbet dækker over ca. 30 sider.

Kernestof:

Macbeth:

Act 1, scene I (extracts)
Act 1, scene ii (extracts)
Act 1, scene iii (extracts)
Act 1, scene v (extracts)
Act 1, scene vii (extracts)
Act 2, scene i
Act 3, scene i

Film: Macbeth, by Justin Kurzel (2015)

Sonnet 18

Supplerende stof:
The renaissance, based on: A Short History of Literature in English”, by Gitte Barkholt et al, Systime 2010  

William Shakespeare, from Fields of Vision vol. 1, by Denis Delaney et al., Longman 2007

The tragic hero, from Literature Reading Fiction, Poetry, and Drama, Robert Diyanni, The McGraw-Hill Companies, 2000
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel D Britain: from Empire to Brexit

I forløbet har eleverne arbejdet med at se udviklingen fra det britiske imperium til Brexit og fokus har været på immigration som værende en afgørende faktor. Vi har læst en kort introduktion om The UK og set dokumentaren 'The truth about immigration' fra BBC.

Eleverne har lavet en Brexit Timeline og fremlagt den i Teams.

Kernestof:
Introduction (GB), What's up Britain, by Sibbersen, Bente, et. 2008
Invasion by the Poles, What's up Britain, by Sibbersen, Bente, et. 2008

The Truth about immigration, BBC 2014

Eleverne har i en skriftlig aflevering arbejdet med uddrag af Zadie Smith's essay ''Fences: A Brexit Diary' (The New York Review)

Supplerende stof:

Brexit explained (https://www.youtube.com/watch?v=yPnI64y-qIg)
Brexit part 2 explained (https://www.youtube.com/watch?v=i64TPZSE7ng)

Forløbet er læst virtuelt.

Forløbet dækker over ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel E Literary minimalism

Eleverne får et kort indblik i amerikansk postmodernisme og genren minimalism. Vi har læst noveller af Ernest Hemmingway, Raymond Carver og Junot Diaz.

Introduktion til emnet er fra The English Handbook i afsnitet om American Postmodernism og Literary Minimalism (chttps://theenglishhandbook.systime.dk/?id=209)

Forløbet udgør ca. 25 sider.

Tekster:

Hills like white elephants - by Ernest Hemingway
Neighbors - by Raymond Carver
Fat - by Raymond Carver
Flaca - by Junot Diaz

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel F Undervisningsmateriale (tilladt til eksamen)

Gyldendals ordbog: https://ordbog.gyldendal.dk

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

Minlæring: https://minlaering.dk

The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk

Longman Dictionary of Contemporary English online: https://www.ldoceonline.com


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Grammatik

Vi har i løbet af året arbejdet med grammatik, hvor vi især har haft fokus på stilistik og sprog, bl.a. sætningstyper, helsætning, ledsætninger, kommatering, verbalmønstre, aktiv-passiv. Vi har arbejdet ud fra grammatikbogen Get it right, af Poul Tornøe.

Forløbet dækker over ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer