Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Katrine Lauridsen Smaïl, Kirsten Kirkelund
|
Hold
|
2022 FR/FR (1g FR, 2g FR, 3g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Formål og indhold:
Introduktion til det franskesprog
Basis ordforråd opbygges (præsentation, hjemmelige gloser, billedbeskrivelse osv.)
Materialer:
Bonjour Lyon - Maria Hassing
Supplerende materialer:
les arrondissements de Paris - Karambolage - ARTE https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI&ab_channel=Clistoireg%C3%A9oClistoireg%C3%A9o
La France dans la seconde guerre mondiale (1940-1946)
https://www.youtube.com/watch?v=Wu6FlIsZyI4
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La famille
|
31-10-2022
|
Bienvenue chez moi
|
25-11-2022
|
devoir 3
|
06-01-2023
|
Attraction touristique
|
30-01-2023
|
devoir 5 - Carte postale
|
02-03-2023
|
Décrivez la photo
|
26-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
elektroniske hjælpemidler
Der er anvendt følgende elektroniske hjælpemidler:
- Min læring
- ordbogen.com
herudover er der arbejdet med følgende grammatik:
Voilà, den nødvendige grammatik, v. Birte Dahlgreen
- grundbog + øvebog, Gyldendal, 2016
Pixi grammatik, Ici on parle francais, v. Karen Schumacker, forlaget Passion, 2023
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
65 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Entre deux cultures / Banlieue
Frankrig er en nation med mange forskellige nationaliteter, trosretninger og filosofier.
Det giver sig udslag i en pluralistisk virkelighed, hvor den gamle kolonimagt er befolket
af afrikanere, arabere, europæere og jøder, som skal leve side om side i en republik,
hvor ulighed, privilegieblindhed og et klassesamfund er ved at gå i opløsning.
La France multiculturelle får vi et indblik i ved at læse Faïza Guènes stærke roman
om Doria og hendes mor Yasmina, der er fransk-marokkanere og bor i
la banlieue parisienne.
Doria er udsat for systemisk racisme, strukturel ulighed og bliver forfulgt at en fortid med kønsdiskrimination,
fattigdom og racisme.
Desuden er forløbet yderligere støttet af tekstlæsning ved uddrag af Albert Camus' roman
L'étranger (Den fremmede), som foregår i Algeriet. Algeriet som tidligere fransk besat, er det også oplagt at
give eleverne kendskab til, sådan så de får indblik i Frankrigs kolonialistiske fortid med betydning i nutiden og så sandelig også for fremtiden.
Den litterære virkelighed fra Faïza Guènes forstadsmelankoli til Albert Camus absurdistiske univers,
bliver suppleret med videoklip fra Emmanuel Macrons pensionsreform, hvor de mange demonstrationer (manifestations) bidrager yderligere til at forstå de politiske spændinger i særligt Paris og de store byer i L'Hexagone.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Paris - La Grande Ville
Formål:
- Aktuelle/historiske forhold i Frankrig.
- Tekster fra det 20 og 21 århundrede
- Viden om Paris
Indhold:
Eleverne skal i arbejdet med Paris få indblik i byens historie og kultur. Forløbet har fokus på forskellige temaer, som alle viser nye sider af byen. Forløbet vil arbejde med forskellige genre indenfor fiktion og ikke-fiktion. Der arbejdes med sproglige kompetencer og analytiske.
Materialer:
Ibogen - Paris la grande ville uddrag fra introduktionerne til ’Paris une ville verte’ et ’Paris historique’
Paris sera toujours Paris - Zaz
‘Amélie’ - film
’Dodo, métro, boulot, dodo’ - Eddy Mitchell
'A une passante' - Charles Baudelaire
Supplerende materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI
https://www.cartes-2-france.com/carte-regions-france.php
Grammatik:
Adverbier (fødte og afledte)
Plus-que-parfait
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Les Jeunes et la vie d'étudiant
Formål:
basale gloser
Kulturforskelle
Ungdomsliv
Indhold:
Der udbygges på begyndersystemet. Forløbet baseres på Quatre amis og i den forbindelse tales der om unges liv og de kulturforskelle som præsenteres i serien.
Materialer:
Quarte Amis
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La Francophonie
La Francophonie - Le Canada et le Québec
Formål og indhold:
Introduktion til den fransksprogede verden uden for Frankrig med særlig vægt på Canada.
Basis ordforråd omkring le Canada og le Québec opbygges (præsentation, gloser, begreber som plurilingue, langue officielle, lange véhiculaire, majoritaire/minoritaire, la majorité).
Materialer:
Systime: Québec
Undervisningsbeskrivelse:
Forløbet er rettet mod viden om den frankofone verden uden for heksagonen
og kendskabet til Frankrig som kolonimagt. La Francophonie er de fransktalende lande uden for Frankrig,
som enten har fransk som et officielt sprog - langue officielle' eller et
handelssprog 'langue véhiculaire'.
Målet med forløbet er tilmed at gøre eleverne bevidste om det franske sprogs
udbredelse i verden og at give eleverne indsigt i små eller større sprogsamfund i forskellige verdensdele og
den frankofone kultur som den medfører. Det undersøger også hvordan det franske sprog er en kilde til identitet, og hvordan det franske sprog giver befolkningen en selvfølelse og et sprog at tænke med. Et sprog som mere end 200 millioner mennesker på verdensplan bruger til daglig.
Der er i dette forløb fokus på Les Amériques du Nord (Nordamerika)
og hvorledes Le Québec italesættes både som en by og som en region i Canada,
samt hvorledes et lille geografisk område som Québec er et tosproget område. Et område, hvor der tales
fransk og engelsk, og hvor kulturkampen mellem disse to lingua franca er en historisk betinget kendsgerning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition af elementær grammatik, udtale og ordforråd med udgangspunkt i at eleverne laver: mon portrait
materiale:
Jacques Prévert: pour faire le portrait d'un oiseau
Novellen: Jalouse pourquoi, bruges til dramatisering med henblik på at genopfriske udtale
Der trænes verbalbøjning
Substantivers køn og tal med tilknyttede adjektiver
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
mon portrait
|
30-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Noël en France
Michel Tournier: Grand-mère Noël
franske julesange
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jalouse pourquoi
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
La deuxième guerre mondiale
Louis Malle: Au revoir les enfants, drejebog, Gyldendal, 1990
filmen af samme navn
Interview med Louis Malle (findes i Gyldendals udgave)
sang: A la claire fontaine
Arbejde med
- referat
- personkarakteristik
- tema
- tolkning
- filmanmeldelse
La guerre: Louis Malles film om livet på en fransk kostskole i vinteren 1944, hvor et venskab udvikler sig mellem Julien, som kommer fra en velstillet familie i Paris, og den jødiske dreng Jean Bonnet, som forsøger at skjule sig for nazisterne.
Fokus på Frankrig under Anden Verdenskrig, jødernes situation, og dagliglivet under besættelsen. Hvordan udvikler forholdet mellem de to drenge sig til et venskab og bærer Julien på en skyldfølelse over at Bonnet kommer i koncentrationslejr.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Compte rendu de Au revoir les enfants
|
04-03-2024
|
Compte rendu du film: Au revoir les enfants
|
11-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La politique actuelle francaise
Med udgangspunkt i den franske forfatning arbejdes med aktuel fransk politik.
Temaet 'la colère' ligefra den franske revolution til vore dages Gule veste og demonstrationer mod pensionsreformer behandles.
Der tages udgangspunkt i følgende materialer:
Ecouter la colère v. Connie Pedersen, Acces, 2023
- La liberté p 9-15
- Gavroche p 16-21
- Les Gilets jaunes p 48 - 59
- Réforme des retraites p 62-94
diverse hjemmesider om Parlamentets opbygning
Rouget de Lisle: La Marseillaise
Materialet dækker ca 60 p
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
les partis politiques
|
22-04-2024
|
un dialogue entre deux gilets jaunes
|
23-04-2024
|
La réforme des retraites
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
LE SPORT
Aktuel fransk sport med udgangspunkt i elevernes interesse.
Arbejde med sportsordforråd ud fra tegninger af sportsgrene fra
Le francais? oui, merci, ELI p 78-81, 1987
Les activités sportives fra:
-La France au quotidien p 50-51, PUG, 2001
Elevsøgning på nettet med efterfølgende mundtlig/skriftlig præsentation af den valgte sportsgren
JO à Paris 2024 - hjemmeside - hvad er spændende?
Le Tour de France 2024 - hvad er spændende
Le jeu de boules/PETANQUE - Der spilles pétanque efter franske regler i det sidste modul
Forløbet dækker ca 15 p
Der er anvendt følgende link:
Link til SPORT
Site officiel du Tour de France 2024 (letour.fr)
Le parcours officiel du Tour de France 2024 (letour.fr)
Jeux Olympiques de Paris 2024 - Actualités, calendriers, résultats (olympics.com)
Jeux olympiques d'été de 2024 — Wikipédia (wikipedia.org)
Tour de France 2023 — Wikipédia (wikipedia.org)
le tour de france 2023 - Recherche Google
Highlights Tour de France 2023 - YouTube
Official website - Le Tour Femmes
JO de Paris 2024 : le J-100 en chiffres - L'Équipe (lequipe.fr)
Dates des Jeux Olympiques de Paris 2024 (olympics.com)
Comment jouer à la pétanque ? Découvrez les règles du jeu ! (youtube.com)
Les Règles de la Pétanque vues par Obut pour bien pratiquer son sport
Aya Nakamura — Wikipédia (wikipedia.org)
Paris 2024 : Aya Nakamura pourrait chanter à la cérémonie d'ouverture des JO (francetvinfo.fr)
Aya Nakamura, qui pourrait chanter aux Jeux olympiques de Paris 2024, prise pour cible par l’extrême droite (lemonde.fr)
Cérémonie d'ouverture des Jeux olympiques d'été de 2024 — Wikipédia (wikipedia.org)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Les Contes EKSAMEN
Formål:
- Idiomatik
- Fiktions analyse
- Kultur
Indhold:
Eleverne arbejder med franske eventyr og i den forbindelse arbejder de med de særlige analysebegreber som forbindes med genren. Der arbejdes med en bred betydning af genren ’eventyr’, da der også vil blive inddraget fortællinger som indeholder eventyrtræk, dermed vil genrer som fabler og sagn også blive behandlet.
Materialer:
Le petit chaperon rouge
La princesse au petit pois
Hermes publicités
La Belle et la Bête
Cedrillon - Téléphone
La queue des animaux (conte africain)
La barbe bleue
Le corbeau et le renard
Supplerende materiale:
Aktantmodellen
Intro pptx
Grammatik:
Passé simple (light)
Plus que parfait
Omfang: ca. 18,6 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Les Banlieues EKSAMEN
Indhold:
Forløbet skal informere eleverne om opdelingen af Frankrig både geografisk men også politisk. De får et overblik over opdelingen af Paris i de forskellige arrondissementer og forstæder. Der fokuseres særligt på de marginaliserede grupper i det aktuelle franske samfund med særlig fokus på kontraster og kulturmødet/kultursammenstød i de franske forstæder. Vi arbejder med samfundsklasser og ser på temaer såsom revolution, identitet, integration og racisme/diskrimination.
Materialer:
« C’est quoi, une banlieue ? » på 1jour1actu 2018 : https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-une-banlieue/
« Pour les autres on n’existe pas », Matthieu Croissandeu et Claude Weill, i Banlieues af Birgit Mogensen og Bente Virring, 2008
Bigflo et Oli. « Nik ta mère » 2018
« La marseillaise » 1792 (extrait)
Bebey, Kidi. Enfin chez moi (extrait) 2013 (ch 2, ch6 et ch9)
« French Snapchat : un laboratoire de l’humeur absurde des banlieues » Tracks sur Arte https://www.arte.tv/fr/videos/116040-017-A/tracks/ (2)
Supplerende materiale:
Powerpoint om la tradition révolutionaire en France + Frankrigs politiske system (mini intro)
Brygger, Rasmus ”Mit besøg i Frankrigs ghettoer har vist mig, hvad der aldrig må ske for integrationen i Danmark”. Politikken 01.04.17
Omfang ca. 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Les genres EKSAMEN
Les genres
Formål
- Aktuelle forhold i Frankrig
- Kultur
- Seksualitet/identitet
Indhold
Kønsroller og køn fylder meget i den offentlige debat, også i Frankrig debatteres de traditionelle kønsroller og seksualitet. Under forløbet arbejdes der med familiestrukturer/kønsroller/identitet/seksualitet. Der arbejdes med sange, skønlitteratur samt artikler. Eleverne stifter bekendtskab med den franske filosof Simone de Beauvoir som inddrages for at få et historisk perspektiv på kønsdebatten. Der arbejdes også med nyere franske kunstnere/forfatter. Diskussion af de franske personlige pronominer inddrages også i det grammatiske arbejde.
Materialer
Sange:
Tous les mêmes - Stromae (2013)
Un homme - Jérémy Frérot (2021)
Balance ton quoi - Angèle (2018)
Littérature:
Papa bleu, maman rose - Le monde (uddrag artikel)
L’importance des pronoms - Alex Simon Divers Social et Culturel (27 mars 2020) https://blog.grsmontreal.com/importance-des-pronoms/
Supplerende:
Le deuxième sexe - Simone de Beauvoir (citater og små uddrag fra https://ocw.mit.edu/courses/global-languages/21g-311-introduction-to-french-culture-spring-2014/readings/MIT21G_311S14_Extrait_de.pdf
)
Grammatik:
Ubundne personlige pronominer
Repetition af: bundne pers. pron og adjektiver
Omfang 15,6 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
L'Algérie EKSAMEN
L’Algérie
Formål:
- Centrale samfundsforhold i Algeriet/Frankrig
- La Francophonie
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold
Indhold:
Der arbejdes med Algeriets historie med fokus på relationen til Frankrig, med nedslag i kolonitiden, 2. Verdenskrig, samt Krigen i Algeriet. Der arbejdes med begreberne: les harkis, les pieds-noirs, l'identité, les bèrbères, les bidonvilles. Forløbet indledes med en kort præsentation af Maghreb-landende.
Materialer:
Uddrag fundet i Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen:
- Le Maghreb
- ’Yemma’ Wahed Ben-Younes
- ’Les Pieds-Noirs et les Harkis’
- La Guerre d’Algérie - Midi pile, L'Algérie
- L’hymne national
- Le Cahier de Leïla
’Interview avec Leïla..’ fra Obsessions Nicole Andersen et.al.
Omfang 19,4 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forbered et modul
Formål: der arbejdes innovativt
Indhold:
Eleverne skal over 2 moduler forberede et undervisnings modul på ca. 45 min. til en 1.g klasse. De har fået udleveret nogle tekster, som de kan vælge imellem, som deres fokus for modulet.
De er blevet bedt om at lave forskellige sekvenser, hvor minimum en skevens skal have et grammatisk fokus. De har derudover også selv udarbejdet arbejdsspørgsmål.
Modulet skulle have et fagligt mål.
På denne måde har eleverne også fået repeteret lidt basalt grammatik, samt arbejdet anderledes med nogle tekster.
Produktet var at de skulle fremlægge deres modul for hinanden og diskutere de overvejelser de har gjort sig i valget af fokus og opgavetyper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Révision
Emnerne, les contes, les genres, les banlieues og l'Algérie repeteres og der arbejdes med mundtlighed og skriftlighed frem mod eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53160475292",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53160475292",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53160475292"
}