Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Inge Lise Mateos, Marianne Skriver Rasmussen
|
Hold
|
2022 SP2/SP2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kultur og sprog i de spansktalende lande 1
Vi arbejder med begyndersystemet "Caminando".
Fokus: Generel introduktion til kultur og sprog i de spansksprogede lande
Materialer:
* Begyndersystemet "Caminando":
Unidad 1a: ¡Hola! ¿Qué tal?
Unidad 1b América del Sur
Unidad 1c España
Unidad 1d El español en el mundo
Unidad 2a Entrevista con Eloy
Unidad 2b En la cafetería
* Dokumentar: "Anthony Bourdain i Spanien", DR2, 2014. På CFU.
* Dokumentar: Anne og Anders: "Splittelse og forsoning i Spanien". DR 2022.
* Sprogkonkurrence "Dyrk sproget" gennem NCFF: https://ncff.dk/til-din-undervisning/ungdomsuddannelser/dyrk-sproget/materialer-til-dyrk-sproget-2022/23/spansk-materialer-2022/23
Grammatik:
- Svage verber i præsens
- Bestemt og ubestemt artikel
- Ser/estar/hay
- Tal 1-100
- Vejret
Omfang: Cirka 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cuba 1
Kernestof
- Dokumentar: "Det nye Cuba", DR Horisont. 2015
- Tekst "Cuba", e-studiar, Anny Holmgaard.
- Videodagbog fra Cuba: Cuba - et kommunistisk land, 2022.
- Dokumentar "Cuba og kapitalismen", BBC, 2017.
- Besøg af Eric Méndez fra Cuba med koncert og foredrag.
Vi har arbejdet med sangteksten "Sembrando".
Omfang: Cirka 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kultur og sprog i de spansktalende lande 2
Vi arbejder videre med begyndersystemet "Caminando".
Materialer:
* Begyndersystemet "Caminando":
Unidad 2c Vamos de compras
Unidad 3a Aurora Aragón de León
Unidad 3b En la calle
Film: "Me llamo Ernesto", Benjamín Ávila, 2011.
- Adjektivernes bøjning
- Uregelmæssige verber i 1. person
- Diftongering
- Genitiv
Omfang: Cirka 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La familia española
Eleverne opnår indsigt i en almindelig spansk families hverdag gennem bogen og videoerne 'Mi querida familia'.
Kernestof:
Mi Querida Familia, Eva Rosenkilde, Systime 2013
Forløbets omfang svarer til ca. 35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Los jóvenes latinoamericanos
Eleverne opnår viden om at være ung i Latinamerika gennem bogen 'La identidad contrastada', hvor de møder forskellige unge fra forskellige latinamerikanske lande. Vi sammenligner med det at være ung i Latinamerika og i DK.
Kernestof:
La Identidad Contrastada, af Ole Mikkelsen m.fl., Gyldendal, 2013
Forløbet dækker ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La inmigración ilegal en España
Eleverne opnår indblik i immigrationsproblematikken med illegale indvandrere i Spanien. Vi læser bogen 'Moros en la costa', samt læser artikler og ser film om emnet.
Kernestof:
Moros en la costa, Dolores Soler-Sspiauba, Difusión 2004
Supplerende stof:
Dokumentar: 'Det spanske cirkus', DR2, 2006
Forløbet dækker over ca. 60 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
España - antes y ahora (eksamen)
Eleverne får en introduktion til de væsentligste historiske begivenheder fra den 2. republik over borgerkrigen, og hvordan den stadig spøger i det spanske samfund i dag.
Kernestof:
La historia de España - https://e-studiar.net/espana/
Fra bogen: "España en perspectiva"- https://e-studiar.net/espana-en-perspectiva:
La Guerra Civil y Franco
El Valle de los Caídos
La exhumación del dictador Francisco Franco
Pablo Ruiz Picasso y Guernica
Fra bogen: "España en la calle", af Kasper Kloch. Martin Tønner, kap. IV:
Fortidens spøgelser s. 60-65
Entre Craneos y huesos s. 74-77
Supplerende stof:
Vi har set dokumentaren 'El silencio del olvido' i biografen i marts 2024 samt filmen 'Madres Paralelas, af Pedro Almodóvar, 2021
Forløbet dækker over ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Los niños robados de Argentina (eksamen)
Forløbet har fokus på de forsvundne børn i Argentina under Videlas diktatur, samt organisationerne Las madres de Plaza Mayo og Las abuelas de Plaza de Mayo. Vi læser bogen "Las nietas de Mayo".
Omfang ca. 60 sider.
Kernestof:
Las Madres de Plaza de Mayo, El Sol 2011, Mary Glasgow Magazines
Las nietas de Mayo, Soleres Soler-Espiuaba, Difusión
Supplerende stof:
Diktatoren der stjal 500 babyer, DR2, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
La comida española (eksamen)
I forløbet får eleverne indblik i den spanske madkultur, traditioner og vaner, og vi kæder det sammen med Spaniens regioner og diversitet. Eleverne laver spansk mad i løbet af forløbet, for at give det et innovativt islæt.
Supplerende stof:
Filmen 'Ocho apellidos vascos', af Emilio Martínez-Lázaro, 2014
Forløbet dækker over ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Recapitulando
Vi har fokus på skriftlig og mundtlig eksamen og samler op på de forløb, der opgives til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53167864620",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53167864620",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53167864620"
}