Holdet 2022 SP2/SP2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Inge Lise Mateos, Marianne Skriver Rasmussen
Hold 2022 SP2/SP2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kultur og sprog i de spansktalende lande 1
Titel 2 Cuba 1
Titel 3 Kultur og sprog i de spansktalende lande 2
Titel 4 La familia española
Titel 5 Los jóvenes latinoamericanos
Titel 6 La inmigración ilegal en España
Titel 7 España - antes y ahora (eksamen)
Titel 8 Los niños robados de Argentina (eksamen)
Titel 9 La comida española (eksamen)
Titel 10 Recapitulando

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kultur og sprog i de spansktalende lande 1

Vi arbejder med begyndersystemet "Caminando".


Fokus: Generel introduktion til kultur og sprog i de spansksprogede lande


Materialer:

* Begyndersystemet "Caminando":

Unidad 1a: ¡Hola! ¿Qué tal?
Unidad 1b América del Sur
Unidad 1c España
Unidad 1d El español en el mundo
Unidad 2a Entrevista con Eloy
Unidad 2b En la cafetería


* Dokumentar: "Anthony Bourdain i Spanien", DR2, 2014. På CFU.

* Dokumentar: Anne og Anders: "Splittelse og forsoning i Spanien". DR 2022.

* Sprogkonkurrence "Dyrk sproget" gennem NCFF: https://ncff.dk/til-din-undervisning/ungdomsuddannelser/dyrk-sproget/materialer-til-dyrk-sproget-2022/23/spansk-materialer-2022/23



Grammatik:

- Svage verber i præsens
- Bestemt og ubestemt artikel
- Ser/estar/hay
- Tal 1-100
- Vejret


Omfang: Cirka 30 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cuba 1

Kernestof

- Dokumentar: "Det nye Cuba", DR Horisont. 2015

- Tekst "Cuba", e-studiar, Anny Holmgaard.

- Videodagbog fra Cuba: Cuba - et kommunistisk land, 2022.

- Dokumentar "Cuba og kapitalismen", BBC, 2017.

- Besøg af Eric Méndez fra Cuba med koncert og foredrag.
Vi har arbejdet med sangteksten "Sembrando".

Omfang: Cirka 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kultur og sprog i de spansktalende lande 2

Vi arbejder videre med begyndersystemet "Caminando".


Materialer:

* Begyndersystemet "Caminando":


Unidad 2c Vamos de compras
Unidad 3a Aurora Aragón de León
Unidad 3b En la calle

Film: "Me llamo Ernesto", Benjamín Ávila, 2011.

- Adjektivernes bøjning
- Uregelmæssige verber i 1. person
- Diftongering
- Genitiv

Omfang: Cirka 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La familia española

Eleverne opnår indsigt i en almindelig spansk families hverdag gennem bogen og videoerne 'Mi querida familia'.

Kernestof:

Mi Querida Familia, Eva Rosenkilde, Systime 2013

Forløbets omfang svarer til ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Los jóvenes latinoamericanos

Eleverne opnår viden om at være ung i Latinamerika gennem bogen 'La identidad contrastada', hvor de møder forskellige unge fra forskellige latinamerikanske lande. Vi sammenligner med det at være ung i Latinamerika og i DK.

Kernestof:

La Identidad Contrastada, af Ole Mikkelsen m.fl., Gyldendal, 2013

Forløbet dækker ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La inmigración ilegal en España

Eleverne opnår indblik i immigrationsproblematikken med illegale indvandrere i Spanien. Vi læser bogen 'Moros en la costa', samt læser artikler og ser film om emnet.

Kernestof:

Moros en la costa, Dolores Soler-Sspiauba, Difusión 2004

Supplerende stof:

Dokumentar: 'Det spanske cirkus', DR2, 2006

Forløbet dækker over ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 España - antes y ahora (eksamen)

Eleverne får en introduktion til de væsentligste historiske begivenheder fra den 2. republik over borgerkrigen, og hvordan den stadig spøger i det spanske samfund i dag.

Kernestof:

La historia de España - https://e-studiar.net/espana/

Fra bogen: "España en perspectiva"- https://e-studiar.net/espana-en-perspectiva:
La Guerra Civil y Franco
El Valle de los Caídos
La exhumación del dictador Francisco Franco
Pablo Ruiz Picasso y Guernica

Fra bogen: "España en la calle", af Kasper Kloch. Martin Tønner, kap. IV:
Fortidens spøgelser s. 60-65
Entre Craneos y huesos s. 74-77


Supplerende stof:

Vi har set dokumentaren 'El silencio del olvido' i biografen i marts 2024 samt filmen 'Madres Paralelas, af Pedro Almodóvar, 2021



Forløbet dækker over ca. 40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Los niños robados de Argentina (eksamen)

Forløbet har fokus på de forsvundne børn i Argentina under Videlas diktatur, samt organisationerne Las madres de Plaza Mayo og Las abuelas de Plaza de Mayo. Vi læser bogen "Las nietas de Mayo".

Omfang ca. 60 sider.

Kernestof:

Las Madres de Plaza de Mayo, El Sol 2011, Mary Glasgow Magazines

Las nietas de Mayo, Soleres Soler-Espiuaba, Difusión

Supplerende stof:

Diktatoren der stjal 500 babyer, DR2, 2014


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Recapitulando

Vi har fokus på skriftlig og mundtlig eksamen og samler op på de forløb, der opgives til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer