Holdet 2022 EN/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Dorthe Lund-Rasmussen
Hold 2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Choices
Titel 2 The US and The American Dream
Titel 3 Multicultural Britain
Titel 4 Crime in fiction
Titel 5 American Modernism (EKSAMEN)
Titel 6 South Africa (EKSAMEN)
Titel 7 Tilladte hjælpemidler ved den skriftlige eksamen
Titel 8 From Slavery to Black Lives Matter (EKSAMEN)
Titel 9 A Nation Divided
Titel 10 Class in Britain (EKSAMEN)
Titel 11 Shakespeare - Romeo and Juliet (EKSAMEN)
Titel 12 Conspiracy theories
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Choices

Forløb med fokus på temaet choices. Forløbet tager udgangspunkt i elevernes forforståelse og aktuelle situation, idet de netop har valgt studieretning og kort forinden både skole og specifik ungdomsuddannelse. Teksterne i forløbet tematiserer alle det at tage et valg og forholde sig til de muligheder, begrænsninger og konsekvenser, det medfører. Teksterne repræsenterer en række forskellige genrer og engelsksprogede kulturområder, og forløbet introducerer og uddyber derfor både en række forskellige analysemetoder og begreber samt forskellige engelsksprogede kulturområders ligheder og forskelle.
Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at reflektere over relevante temaer i de læste tekster. Eleverne har desuden løbende forberedt korte præsentationer i grupper, som enten præsenteres på klassen eller filmes og afleveres. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk.

Faglige mål:
- at forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- at analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Kernestof:

- Jojoba Mansell: ”Hard Choices” (2012) - digt

- Phil Daoust: ”Choice, choice everywhere. How do I opt out” (2016) - artikel

- Rachael Seamands: “Why I Left College, Twice” (2017) - artikel

- Sonya C. Dodd: “New Beginnings” (2013) - novelle

- Excerpt from: Jon Krakauer: “Into the Wild” (1996) - ikke-fiktions roman

- Sean Penn: “Into the Wild” (2007) - spillefilm


Omfang: 70 sider


Supplerende stof:
- Christmas in Britain: Robert Zemeckis: “A Christmas Carol” (2009) - spillefilm

Omfang: 5 sider

Samlet omfang 75 sider


Klassen bruger følgende grundbøger i alle forløb:
- Trine Østergaard: ”The English Handbook”, Systime, 2017 (ibog)
- Minlæring.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The US and The American Dream

Forløb med fokus amerikanske værdier, herunder den amerikanske drøm. Forløbet er tænkt som en introduktion til centrale, udvalgte amerikanske værdier og overbevisninger, hvor ideen om den amerikanske drøm er central. Klassen er desuden blevet introduceret til en grundlæggende forståelse af forskellene mellem demokratiske og republikanske værdier i relation til den amerikanske drøm.
Der er primært blevet arbejdet med ikke-fiktionstekster og der har været særligt fokus på analyse af argumentation, retorik og sprog.
Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at redegøre for bl.a. tekstforståelse. Eleverne har desuden løbende forberedt korte præsentationer i grupper, som enten præsenteres på klassen eller filmes og afleveres. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk.

Faglige mål:
- at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- at analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- at analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Kernestof:
- Kort uddrag af James Truslow Adams: “The Epic of America”, 1931 (ikke-fiktion)
- Ernest Klett Vorlag: “The American Dream then and now”, 2006 (ikke-fiktion)
https://www2.klett.de/sixcms/media.php/229/ME3_FF_ST.pdf
- Længere uddrag af Barack Obama: ”The American Promise”, 28. august 2008 (tale)
- Donald Trump: “America First”, 20. januar 2017 (tale)
- Gabriele Muccino: “The Pursuit of Happyness”, 2006 (spillefilm)

Omfang: 50 sider

Supplerende stof:
- Barack Obama: The American Promise:
https://www.youtube.com/watch?v=tQGsP8mnHsg
- Donald Trump: America First:
https://www.youtube.com/watch?v=sRBsJNdK1t0

Omfang: 5 sider

Samlet omfang: 55 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Multicultural Britain

Forløb om det multikulturelle Storbritannien, hvor særligt temaerne ”britiskhed” og racisme er blevet behandlet. Forløbet har taget udgangspunkt i en kort historisk introduktion til det britiske imperium samt tiden efter. Emnet er blevet behandlet fra både kolonisternes og de koloniseredes synsvinkel.
Eleverne har arbejdet med række små quizzer og tests og har analyseret både fiktion og ikke-fiktion. Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at redegøre for bl.a. tekstforståelse. Eleverne har desuden løbende forberedt korte præsentationer i grupper, som enten præsenteres på klassen eller filmes og afleveres. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk.

Faglige mål:
- at forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- at læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- at analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- at analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- at orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- at anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:

- Fra Anne Mette Finderup og Agnete Fog: “Worlds of English”, Systime, 2022: Kapitlerne “Britain: From island to empire and back”, “Post-colonial Britain: An introduction” (baggrundsstof)

- Fra Sten Pultz Moslund: “Everyone is here”, Systime, 2021: kapitlet “How Britain has been shaped by migration” (baggrundsstof)

- Uddrag af Rudyard Kipling: “The White Man’s Burden”, 1899 (digt)

- Kate Nivison: ”Just Below the Surface”, 1993 (novelle)

- Laura Smith: “Mixed race in the UK: Am I the future of this country?”, The Daily Telegraph, 2014 (artikel)

Omfang: 40 sider

Supplerende stof:

- What was the British Empire? An overview (BBC):
https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zpjv3j6

Tom Kristensen: “Hvid Mands Byrde” (oversættelse af Rudyard Kiplings digt), 1903

Omfang: 5 sider

Samlet omfang: 45 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Crime in fiction

Forløbet er læst som en del af en studietur til Firenze i fagene Engelsk og Samfundsfag. Fokus i forløbet har været på "crime fiction" som en litterær genre, særligt de forskellige under-genrer og dertilhørende karakteristika. Der er i forløbet blevet arbejdet med analyse af en række forskellige teksttyper, herunder novelle, romanuddrag, film og tv-serie.
Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at redegøre for bl.a. tekstforståelse. Eleverne har i forlængelse af studieturen arbejdet med oplæg i grupper om relevant lokationer i Firenze med tilknytning til Dan Browns "Inferno" samt udvalgte renæssanceværker. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk.

Faglige mål:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer

- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.


Kernestof:
- Ian Rankin: "Ox-Tales" (2014)
- From "The English Handbook", chapter 2.2.4. Crime Fiction
- Excerpt from Arthur Conan Doyle: "A Scandal in Bohemia" (1892)
- Raymond Chandler: "The Pencil" (1959)
- Christine Poulson: "Don't You Hate Having Two Heads?" (2006)
- Prolougue from Dan Brown: "Inferno" (2013)
- "Sherlock: A Scandal in Belgravia", Se2,Ep1, BBC (2012)
- "Inferno", dir: Ron Howard (2016)

Supplerende stof:
- The trailer for: "Marlowe, Dir: Neil Jordan (2022)

Samlet omfang: 35 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Modernism (EKSAMEN)

Forløb med fokus på John Steinbecks værk "Of Mice and Men", herunder hvordan The Great Depression samt American modernism som litteraturhistorisk bevægelse kommer til udtryk i romanens tematikker. Der trækkes tråde tilbage til tidligere forløb om amerikanske værdier, herunder den amerikanske drøm. Klassen har læst romanen kronologisk og arbejdet med forskellige analytiske fokuspunkter til hvert enkelt kapitel.
Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at redegøre for bl.a. tekstforståelse. Eleverne har afsluttet forløbet med korte præsentationer i grupper af centrale temaer i værket i form af enten podcast, book trailers eller oplæg.
Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser.

Faglige mål:
- at analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- at analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- at perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- at analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
"Of Mice and Men", John Steinbeck (1937)

Supplerende stof:
- Trailer til teateropsætning af "Of Mice and Men" på Lyceum Theatre, 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=yaHdQwgOIQU
- Robert Burns: "To a Mouse" (1785)
- History Brief: Okies during The Great Depression:
https://www.youtube.com/watch?v=W3ID8DebUQ4
- "Of Mice and Men", director: Gary Sinise (1992) - film (the first 20 and last 15 minutes of the film)

Samlet omfang: 150 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 South Africa (EKSAMEN)

Forløb om Sydafrika med fokus på tiden under apartheid samt tiden efter, særligt efter 2000. Forløbet har taget udgangspunkt i en introduktion til Sydafrikas historie, herunder tiden under det britiske imperium og særligt apartheidstyret.
Eleverne har analyseret både fiktion og ikke-fiktion. Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at redegøre for bl.a. tekstforståelse. Eleverne har desuden løbende forberedt korte præsentationer i grupper, som præsenteres på klassen. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk.

Faglige mål:
- at forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- at læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- at analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- at analysere og perspektivere historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
- at orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- at anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

Kernestof:
- "Mandela: Long Walk to Freedom", Dir: Justin Chadwick, 2013 (film)
- "The Freedom Charter", 26 June 1955 (ikke-fiktion):
https://www.anc1912.org.za/the-freedom-charter-2/
- "Nelson Mandela's Statement from the Dock at the opening of the defence case in the Rivonia Trial", 1964 (uddrag af tale)
- "The Park", James Mathews, 1962 (novelle)
- "Reggie Yates' Extreme South Africa. Se1, Ep1 - The White Slums", BBC3, 2014 (dokumentar)
https://www.dailymotion.com/video/x2vzujs
- "The Dummies Guide to Zef", Magdel Fourie, 16 February 2010 (artikel)
- "Fatty Boom Boom", Die Antwoord (2012) (lyrics)
- "One Year in the Infuriating and Humiliating Search for a Job in South Africa", Lynsey Chutel, 11 November 2023 (artikel)
- "South Africa is failing people who aren’t poor, but aren’t middle class either", Mushayanyama Tinashe et al., January 29, 2024, The Conversation (article) - teksten er læst i forbindelse med klassens repetition af emnet samt træning af eksamenssituation i slutningen af 3g.

- English as a global language and the lingua francas of Africa:
Dr David Crystal on English as a global language (videos):
https://www.youtube.com/playlist?list=PL6303D94B68C71D1D
"South African English", 2016 (video):
https://www.youtube.com/watch?v=Huf9pTXTGn8
"Lingua Franca in South Africa", 2016 (video):
https://www.youtube.com/watch?v=cqbNLvTJxfs&t=26s

Supplerende stof:
- Introduktion til apartheid:
https://www.youtube.com/watch?v=2f2k6iDFCL4&t=94s
- Die Antwoord: "Fatty Boom Boom", musicvideo (2012):
https://directorslibrary.com/10/2012/latest/music-videos/fatty-boom-boom-die-antwoord/

Samlet omfang: 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tilladte hjælpemidler ved den skriftlige eksamen

Tilladte hjælpemidler ved den skriftlige eksamen:
- Stifinderen
- https://www.minlaering.dk/
- ordbogen.com
- merriam-webster.com
- oxfordlearnersdictionaries.com
- theenglishhandbook.systime.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 From Slavery to Black Lives Matter (EKSAMEN)

Fokus i forløbet har været på en historisk gennemgang af sorte amerikaneres position i det amerikanske samfund med en række nedslag i forskellige teksttyper fra forskellige historiske perioder. Romanen "Ghost Boys" er læst som en del af forløbet. Tematisk fokus i værklæsningen har været på racerelateret politivold samt racial bias som et vilkår i sorte amerikaneres liv.

Faglige mål og kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ standardsprog og variation
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, korte præsentationer i grupper, individuelt undersøgende arbejde.

Materiale:
Kernestof:
- Fra bogen "Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice", 2016-2022, Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen (Systime): Kapitlet "Slavery" (s. 8-14), Kapitlet "Separate but equal" (s. 66-69), kapitlet "I Am a Man" (s. 114-117) og kapitlet "Post-racist America?" (s. 150-156)
- Uddrag af "Twelve Years a Slave", Solomon Northup (1853). Uddraget er fundet i bogen "Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice", 2016-2022, Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen (Systime), s. 18-20 - biografi
- "Strange Fruit", Abel Meeropol/Billie Holiday (1937/39) - lyrik
- "I have a dream", Martin Luther King Jr (1963) - tale
- "Ghost Boys", Jewell Parker Rhodes (2018) - roman
- "Two Distant Strangers", Travon Free (2020) - kortfilm
- "The Test", Angelica Gibbs, 1940 (short story) - teksten er læst i forbindelse med klassens repetition af emnet samt træning af eksamenssituation i slutningen af 3g.

Omfang: 190 sider

Supplerende stof:
- Video om slavery:
https://www.youtube.com/watch?v=mnlzezbKuq0
- Traileren til filmen "Twelve Years a Slave"
https://www.youtube.com/watch?v=z02Ie8wKKRg
- Optagelse af Billie Holliday der synger "Strange Fruit":
https://www.youtube.com/watch?v=Web007rzSOI
- Tekst om racial bias baseret på følgende artikel:
https://www.fastcompany.com/90796690/this-is-the-difference-between-racism-and-racial-bias
- Gruppeopgave hvor eleverne har undersøgt et selvvalgt navn fra listen over sorte ofre for politivold:
https://www.reneeater.com/on-monuments-blog/tag/list+of+unarmed+black+people+killed+by+police
- Information om Groundhog Day Loop-tropen:
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/GroundhogDayLoop

Omfang: 10 sider
Samlet omfang: 200 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 A Nation Divided

Forløb med fokus på splittelse i det amerikanske samfund - mere specifikt i forhold til synet på abort. Der er særligt fokus på det amerikanske præsidentvalg, herunder en introduktion til det amerikanske politiske systems tre dele, valgsystemet, de politiske partier og deres typiske vælgere, præsidentkanditaterne og deres vicepræsidentkandidater samt abort som et centralt tema i valgkampen. I denne forbindelse har klassen set på Højesteretsdommene Roe v. Wade og Dobbs v. Jackson Women's Health Organization. Klassen har analyseret en række taler omhandlende abortspørgsmål. Eleverne har analyseret talerne med udgangspunkt i det retoriske pentagram, sproglige-retoriske virkemidler samt ikke-verbal kommunikation.

Faglige mål:

̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå tekster fra andre fag end engelsk
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.

Arbejdsformer:
Der er arbejdet med klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde samt præsentationer i grupper.


Kernestof:
- Baggrundsviden om det amerikanske politiske system, delvist med udgangspunkt i bogen "Election Year", Wich, Lise; Genefke, Lotte & Mikkelsen, Stine Nue, Forlaget Columbus, 2024: "Chapter 1: How the System Works".
- "Here's What Harris and Trump Said About Abortion in the 2024 Presidential Debate", Chantelle Lee, September 10, 2024 (from the Time website: https://time.com) - article
- "Nikki Haley's Policy Speech on Abortion Rights", April 25th, 2023 - speech
- "Valedictorian Paxton Smith Abortion Rights Speech", June 2nd, 2021 - speech
- "Remarks by Vice President Harris to Kick Off Nationwide 'Fight for Reproductive Freedoms' rally", January 22nd, 2024

Supplerende stof:
- "How to become President of the United States - a simple guide", video by Channel 4 News, 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=vsYclkV6RPY
- "Topic #2 is abortion: Presidential Debate Between Donald Trump and Kamala Harris", September 11, 2024, WRAL news:
https://www.youtube.com/watch?v=JsKqnCsH760&t=1s
- "Nikki Haley Remarks on Abortion Policy", April 25, 2023, video on the C-Span website:
https://www.c-span.org/video/?527634-1/nikki-haley-remarks-abortion-policy
- "High School Valedictorian Swaps Speech To Speak Out Against Texas' New Abortion Law", Bill Chapell, June 3rd, 2021, article and video on the NPR website:
https://www.npr.org/2021/06/03/1002831545/high-school-valedictorian-swaps-speech-to-speak-out-against-texas-new-abortion-l
- "Vice President Harris Delivers Remarks to Kick Off her “Fight for Reproductive Freedoms” Tour", January 22nd, 2024, video posted by The White House on YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=UgWD4WbSStM

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Class in Britain (EKSAMEN)

Forløb om det britiske klassesamfund. Klassen er blevet introduceret til de syv forskellige sociale klasser, men har primært arbejdet med en tre-deling i upper-, middel- og lower class. Klassen har læst baggrundstekster, herunder statistiskmaterialer som introduktion til de forskellige klassen samt fiktionstekster, der har givet et grundigere indblik i oplevelsen af og synet på de forskellige sociale klasser.
Klassen er blevet introduceret til centrale begivenheder indenfor de seneste ca. 15 år, der har bidraget til en øget ulighed i det britiske samfund, herunder finanskrisen i 2008, Brexit, krigen i Ukraine og Covid-19. Klassen har læst, arbejdet med og analyseret en række forskellige teksttyper og genrer.

Kernestof:
- Fra bogen "UK Now", Jakob Sinding Skött, Casper Sylvest, Forlaget Columbus (2023): S. 9, 11, 101-112
- "The Happiest Days of Your Life", Penelope Lively (1978) - novelle
- VIdeo: "UK Food Bank Demand Hits An All-Time Record", Bloomberg Originals, 2023:
https://www.youtube.com/watch?v=taiI6Wda79k
- "The UK's Food Poverty Crisis", Harriet Marsden, The Week UK, May 16 2024 - artikel
- "The Riot Club", dir. Lone Scherfig 2014) - film
- "Common People", Pulp (1995) - lyrik (sangtekst)
- "Common People Graphic", designed by Jamie Hewlett, 1996 - graphic text:
https://pulpwiki.net/Pulp/CommonPeopleComic
- "How I found my vocation: 'My upbringing in care helps me as a social worker'", Steven Hawksworth (as told to Tess Reidy), The Guardian, January 31, 2020
- ”Do university applications favour middle-class kids? Yes - because their parents write them”, Adrian Chiles (Opinion column from The Guardian on January 20, 2022) - teksten er læst i forbindelse med klassens repetition af emnet samt træning af eksamenssituation i slutningen af 3g.

Supplerende stof:

- MusikvIdeo (kun lyd): "Common People", Pulp, 1995:
https://www.dailymotion.com/video/x2ui4bq
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Shakespeare - Romeo and Juliet (EKSAMEN)

Forløb om Shakespeares tragedie "Romeo and Juliet" med fokus på særligt sproglig analyse.
Eleverne er blevet introduceret til forskellige sonnettyper: Det engelske (Shakespearean) og det italienske (Petrarchan)

̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.

Kernestof:
- Østergaard, Trine: "The English Handbook", 4. udgave, 1. oplage, Systime, 2017-2024: The Sonnet, rhyme and rhythm (s. 220-226)
- Abrams, M.H.: A Glossary of Literary Terms. 7th edition. Harcourt Brace College Publishers, 1999 (the sonnet)
-  Clausen, Bo Høfner og Kaalund, Jesper: "Romeo and Juliet by Shakespeare", 1. udgave. 1. oplag 2017, Gyldendal:
-- Introduction to the Elizabethan Era (s. 7-10)
-- Elizabethan Theatre (s. 16-21)
-- Language in the Elizabethan Era (s. 35-36 + 38-43 - tilpasset)
- Shakespeare, William: "Sonnet 130: My Mistress' Eyes" (1609)
- Shakespeare, William: "Sonnet 18: Shall I Compare Thee" (1609)
- Shakespeare, William: "Romeo and Juliet", ed. by John Ingledew, M.A., Longman, New Swan Shakespeare, 17. ed. 1977 (org. 1597):
-- The prologue
-- Act I, scene 1
-- Act I, scene 5
-- Act II, scene 1
- "Romeo and Juliet", Dir: Baz Luhrman (1996) - film
- "Real-life 'Romeo and Juliet' find love as their mob families feud", Tom Kington, March 1 2023, The Times London (shared on stuff.co.nz):
https://www.stuff.co.nz/world/europe/300819258/reallife-romeo-and-juliet-find-love-as-their-mob-families-feud - article
- "Why do we force students to read Shakespeare?", Rajat Bhageria, January 13, 2015, huffpost.com (opinion article) - teksten er læst i forbindelse med klassens repetition af emnet samt træning af eksamenssituation i slutningen af 3g.
- "Why you should read more Shakespeare", Simon Constable, December 7, 2016, Forbes.com (opinion article) - teksten er læst i forbindelse med klassens repetition af emnet samt træning af eksamenssituation i slutningen af 3g.

Supplerende stof:
- A History of the English Language: OpenLearn from The Open University, YouTube (2011)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLA052734D94263ED4
- Petrachan sonnet - oversat til engelsk ("When Love his Flaming Image on her Brow")
- Shakepeare's Globe Theatre: Virtual Tour:
https://www.shakespearesglobe.com/discover/about-us/virtual-tour/#maincontent
- "Romeo and Juliet": Dir: Franco Zeffrielli (1968) - film(The Balcony Scene)
https://www.youtube.com/watch?v=DT7c0NIsGQA&t=7s

Samlet omfang:
75 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Conspiracy theories


Kort forløb om konspirationsteorier som en central udfordring i verden i dag. Fokus har særligt været på USA. Eleverne har stiftet bekendskab med en række forskellige konspirationsteorier samt teoretiske overvejelser om tiltrækningen ved konspirationsteorier ud fra en primært sociologisk vinkel.
Eleverne har præsenteret selvvalgte konspirationsteorier i mundtlige oplæg i grupper og arbejdet med analyse af fiktion og ikke-fiktion.

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Donovan Schaefer: "Buying into conspiracy theories can be exciting - that's what makes them dangerous" (2022) (artikel)
- "The Eyes Have It", Philip K. Dick, 1953 (novelle)

Supplerende stof:
- The Conspiracy Chart:
https://conspiracychart.com

Samlet omfang:
15 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition

Kort forløb med fokus på repetition af de emner, der opgives til eksamen. Der er i denne forbindelse læst en ny tekst til de fleste af de opgivede emner, som eleverne har analyseret og brugt til at træne mundtlig eksamen. Teksterne figurerer for overblikkets skyld under kernestof for de relevante eksamensemner og tilføjet en note om den senere inddragelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer