Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karina Rindsig Leth
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriveforløb I - Portrætartiklen
Titel 2 Hul igennem? I - om kommunikation
Titel 3 Overgangssituationer - i folkeviser og prosa
Titel 4 Sproglig opmærksomhed - om lyrik
Titel 5 DHO - Mellemkrigstiden
Titel 6 Hul igennem? del II - sproghandlinger og facework
Titel 7 Romantikkens strømninger
Titel 8 Det moderne Gennembrud
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Humor og satire - på tværs af medier
Titel 11 TV dokumentaren
Titel 12 Den moderne bevidsthed - modernismen i 1900-tallet
Titel 13 Repetitions- og fremlæggelsesforløb
Titel 14 Nyeste tid - med fokus på autofiktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriveforløb I - Portrætartiklen

Portrætartikel
Moduler: 2
KL

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
1 %

Formål:
I skal skrive en portrætartikel om en klassekammerat, hvor I træner formidlingsbevidsthed (Cicero) og struktur (indledning, midte og afrunding) samt udvælgelse og fastholdelse af rød tråd. Undervejs feedback og sparring i par. Hvis klassen synes, kan samtlige artikler samles og uploades til fri læsning.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portrætartikel 29-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hul igennem? I - om kommunikation

Hul igennem? I - om kommunikationens veje og vildveje

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
6%

Teori:
Håndbog til dansk: s. 150-153, 154-155, 157-161, 176-177
Ciceros pentagram
Laswells kommunikationsmodel
Borup, Helle: ”Ornatus” in: Ud med sproget, Frydenlund s. 26-27, 59-66
Håndbog til dansk: s. 161-167

Primærtekster:
Statsminister Mette Frederiksens Nytårstale 2019/20

Perspektevering/sekundær:
Klip: Birthe Rønn – ”ingen kommentarer” https://www.youtube.com/watch?v=fyo9lO1RYRk
Reklame Sydtrafik
Reklame Heineken
Reklame Visit Denmark - https://www.youtube.com/watch?v=F8Seo5j_mNU


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Overgangssituationer - i folkeviser og prosa

Overgangssituationer - i folkeviser og prosa

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
6%

Formål:
I dette forløb skal vi blive fortrolige med de litterære analyseværktøjer og begreber, der knytter sig til arbejdet med episke tekster, også kaldet prosatekster. Det handler om bl.a. resumé, personkarakteristik, fortællerforhold, miljøkarakteristik, sprog og stil og tema. For at skabe en rød tråd i læsningen har jeg udvalgt en række tekster, der lægger sig op ad de litterære kanonforfattere, som undervisningsministeriet har fremsat som obligatorisk læsning i gymnasiet, og som alle omhandler et skifte, overgangssituation, hvor vi kan se et før og et efter.

I dette forløb gennemgår vi også middelalderens litterære genrer og væsentligste tematikker, som også behandler overgangen mellem to tilstande. Eleverne skal desuden tilegne sig viden om og genkende sproglige og stilistiske træk, såvel som genretræk og tematikker i lyset af viden om det daværende samfunds indretning. Undervejs sættes denne litteratur og forståelse af verden, som kommer til udtryk, i perspektiv i forhold til nutidens opfattelse af verden, sig selv og litteratur.

Teori:
Introfilm: https://litthist.systime.dk/?id=121
Introduktion til perioden og genren folkevise in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
”Fortælleteknik og stil” in: Litteraturens veje (e-bog)
"Strukturalistisk læsemetode" in: Litteraturens huse (e-bog)
"Aktantmodellen" in: Håndbog til dansk (e-bog)
Introduktion til genren folkeeventyr, in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
”Folkeeventyr” in: Litteraturens veje s. 46-52 + Håndbog til dansk s. 74-76
Introduktion til genren myte og mytebegrebet in: Litteraturens veje (e-bog, leksikon)
”Syndefaldet”- den ypperste overgangsfortælling, in: Mytemotiver i dansk litteratur, s. 11-13
Kapitlet ”Noveller” in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
Peter Heller Lützen: Analyse og relevans, s. 57-70
Introduktion til genren roman: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (e-bog)

Primærtekster:
”Ebbe Skammelsøn” in: Litteraturens huse, p. 34-37
”Harpens kraft”
”German Gladensvend”
”Kong Lindorm” in: Litteraturens huse, p. 44-47
”Syndefaldet”- den ypperste overgangsfortælling, in: Mytemotiver i dansk litteratur, s. 11-13
Helle Helle: ”Tirsdag nat” in: Biler og dyr, 2000, Samleren
Martin Andersen Nexø: Af ”Pelle Erobreren”, 1906-10  
"Pelle Erobreren" som film (Bille August, 1987)
Besøg hos Madam Olsen: time/minuttal 1:25:00
Madam Olsens mand: time/minuttal 1:58:00 - 2:13:00
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sproglig opmærksomhed - om lyrik

Sproglig opmærksomhed i lyrik

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
3%

Teori:
Værktøjer og inspiration til at arbejde med digtene
”Hvad er et godt digt” – nogle bud
Særligt omkring sproganalyse i bl.a lyrik
Begreber til analyse af billedligt eller overført sprog, rytme, realplan og billedplan
Semantiske skemaer fra Faglige forbindelser, 2005, s. 47-48
Niels Lyngsø: ”Hopkins definition” in: Politiken d. 29. juni 2001

Primærtekster
Simon Grotrian: ”Svaner set gennem tårer” + ”Hest på glastag”, Fire, 1990
Emil Bønnelycke ”New York” 1917
Katrine Marie Guldager: ”Antydningens kunst”, Dagene skifter hænder, 1994
Morten Nielsen: ”Forårets horisont”, 1943
Annemette Kure Andersen: ”Oase” in: Tidehverv, 1996
Tom Kristensen: ”Nat i Berlin”, 1922
Pia Juul: ”Jeg gruer…” in: Helt i skoven, 2005
Yahya Hassan ”Dølgsmål”, 2019 in: Yahya Hassan 2

Perspektivering:
Portrætfilm om SUT: ”Jeg er levende” (00-ca. 4.40)

Dokumentar: Yahya Hassan: “Yahya - den fødte digter” (00-ca.15 + 45.20-53.00) https://www.dr.dk/drtv/se/yahya-_-den-foedte-digter_243469

Værklæsning:
Lone Hørslev: ”La’os” (2012)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO - Mellemkrigstiden

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
8%

Teori:
Perioden i kort form (1914-1960): Litteraturens genveje, Systime 2022
Af ”1. verdenskrig og ekspressionisme” in: https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
Af ”Det store sammenbrud” in:  https://litteraturensveje.systime.dk/?id=525
Af ”Granatchokket i den vestlige kultur” in: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=642
Af ”30’erne: Krise og arbejdsløshed” in: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=656
Af ”Kulturkampen” in: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=653
Af ”Fra Første Verdenskrig til efterkrigstid” in: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=137
Digtere, divaer og dogmebrødre: https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/65720/digtere-divaer-og-dogmebroedre-28-dansk-kultur-i-100-aar-(1918-1930)
Danmark mod Danmark II: https://www.dr.dk/drtv/se/danmark-mod-danmark-_-historien-som-slagmark_364708
Fascisme og konservatisme: in: Samlerens antologi af nordisk litteratur 9, 1982, s. 25-27
Trialer til ”Intet nyt fra Vestfronten”: https://www.youtube.com/watch?v=qFqgmaO15x4
Rasmus Randris Pöckel: ”Den danske modstandsbevægelse” in: https://kamp.systime.dk/?id=136

Kunstens strømninger:
Modernisme: uddrag af: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=822#c4028
Realisme: uddrag af: https://galeo.dk/malerier/realisme-malerier/
Drama: https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1180

Primærtekster:
Emil Bønnelycke: Af ”Spartanerne” (1919)
Pär Lagerkvist:  ”Ångest, ångest är min arvedel” (1916)
Emil Bønnelycke: ”Gaden” (1917)
Harald Herdal: ”Det frugtbare had” (1937)
Poul Henningsen: ”Til Josephine Baker” Politiken (1928)
Halfdan Rasmussen: ”Må de ha’ lov til det” (1938)
Værklæsning: Kjeld Abell: Anna Sophie Hedwig (1939), drama
Bengt Sommer: ”Sommer” (1934)
Ukendt forfatter: ”Bær frem vort hagekors i Norden” (1934)
Nordahl Grieg: ”Til ungdommen” (Kringsatt av fiender) (1936)
Arnulf Øverland: ”Du må ikke sove” (1937)

Malerier:
Jais Nielsen: ”Afgang”
Edvard Munch: “Skriget” (1893)
Stanhope Alexander Forbes: ”The Terminus” (1925)
L. A. Ring: Banevogteren (1884)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hul igennem? del II - sproghandlinger og facework

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
6%

Teori:
Håndbog til dansk: s. 176-186, 188-195
Øvelse i sproghandlingstyper i HTD
Perspektiver i dansk: Facework på nettet, s. 97-100

Primærtekster:
Novelle: Kjell Askildsen: ”Et deilig sted”

Perspektivering:
Sven Thorgaard: ”Løgstrup forankrer næstekærlighed i det universelle menneskeliv” in: Religion, d. 18. januar 2016.
Klip: Dreng til hockeykamp: https://www.youtube.com/watch?v=3JJ2Az-RdSg
Klip: Zlatan Ibrahimovic: https://www.youtube.com/watch?v=NFYN3bY0kc8
Klip: Søren Ryge - https://www.facebook.com/dr1/videos/1365329730270644/?v=1365329730270644
Klip: Hunde ved låge
https://www.facebook.com/watch/?v=895314087944546
Klip: Lotte Heise
https://www.youtube.com/watch?v=m5OqbmEkTy0
Klip: Aftenshowet og ”Alle børnene”
https://www.youtube.com/watch?v=fhdIjqfqvhI

Ghita-gate:
Lyd: Ghita Gate - https://www.youtube.com/watch?v=-XfiTdt16nI
Facebook: Respons på Ghita-gate: https://www.facebook.com/24syv/posts/2577463342282393?comment_id=2577477385614322&reply_comment_id=2578960185466042&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D

Jobopslag:
B. Krasnik og R. Fahrendorff: ”Jobopslag i forsvaret: ”Vores kernekompetence er at slå ihjel” in: Kristeligt Dagblad, december 2019
”Virksomhed søger agil medarbejder til uspecificeret job” Rokokoposten,18 oktober, 2019
Anna Mie Skovdal ”Sådan vinder du bullshit bingo med dit jobopslag”, d. 11. jul. 2018

Eskimois:
Artikel: Laura Byager Rabøl: ”Dansk isproducent dropper navnet Eskimo”, 13. jul. 2020,
Artikel: Chokoladebutik lagt for had efter opslag om Eskimo-is, TV2, 15. jul. 2020
Artikel: ”DF: Et skråplan at museum vil fjerne eskimo-ordet”, TV2, 3. sep. 2020
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikkens strømninger

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
9%

Romantiske strømninger 1800-1870
Universalromantik, ny-platonisme, nationalromantik, romantisme, biedermeier og poetisk realisme

Særlige fokuspunkter og - begreber
• Universalromantikkens særtræk
• Nyplatonismens særtræk
• Nationalromantikkens særtræk
• Biedermeiers særtræk
• Poetisk realismes særtræk
• Romantismes særtræk
• Monisme
• Dualisme
• Guldaldertanken
• Panteisme
• Kunstneren som geni
• Platons hulemyte
• Ideernes og fænomenernes verden
• Anelsen

Teori og baggrund:
• ”Romantikken” in Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
• ”Den religiøse digtning og N.F.S Grundtvig” in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
• ”Nyplatonisme og Schack Staffeldt” in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
• Teori: ”Universalromantik”og ”H.C. Andersen” in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
• ”Nationalromantik”Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
• Teori: ”Biedermeier og poetisk realisme” in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
• ”Romantisme” in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
• Definition af romantismen: Litteraturens veje s. 458-459

Analysetekster:
• Heinrich Steffens: ”Romantikkens evangelium” (1802) in: Litteraturudvalg bind 2, s. 26
• Ingemann: ”Lysets engel går med glans” (1837) in: Litteraturudvalg bind 2, s. 74
• Grundtvig: ”I al sin Glands nu straaler Solen” (1843) in: Litteraturudvalg bind 2, s. 64
• Tekst: Staffeldt, Schack: ”Indvielsen” (1804) in: Litteraturudvalg bind 2, s. 27
• Staffeldt, Schack ”Platonisme” (1802) in: Litteraturudvalg bind 2, s. 29
• H.C. Andersen: Skrubtudsen (1866)
• Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819)
• N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
• H.C. Andersen ”Danmark, mit Fædreland” (1850)
• St. St. Blicher: ”Trækfuglene – præludium” (1838)
• St. St. Blicher: indledning og afslutning på ”Hosekræmmeren” (1829)
• Christian Winther: ”Flugten til Amerika” (1835)
• Emil Aarestrup: ”Angst” og ”En middag” (1838), in: Litteraturudvalg bind 2, s. 177
• Værklæsning: St. St. Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828)

Perspektiveringstekster:

• Isam Bachiri: ”Ramadan i København” (2019)
• Anne Linnet: ”Danmark” (2022)
Peter Sommer og Tiggerne: ”Når studenterhuerne letter” (2022)
• Andreas Odbjerg: ”Hvad skal verden med sådan én som mig” (2022)
• Mette Frederiksens tale i anledning af 100 året for genforeningen:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/i-hoerer-ogsaa-til-danmark-statsministerens-tale-glaeder-glemt-folk
• Klip fra ”Frankenstein” (1831), Universal, 7 min på nettet:
https://www.youtube.com/watch?v=wL9E2QKP2us
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 1 - Romantikken 13-11-2023
Reflekterende artikel 1 - Danskhed 11-12-2023
Analyserende artikel 2 - en sang 14-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne Gennembrud

Det moderne gennembrud 1870-1900


Estimat af læsemængde i det samlede pensum
13 %


Særlige fokuspunkter og - begreber
• Naturalisme
• Darwin
• Degeneration
• Socialrealisme
• Pontoppidans ironi
• Impressionisme
• Bangs’ stille eksistenser
• De tre K’er (Køn, Kirke, Klasse)
• Georg Brandes’ ambition ”At sætte problemer under debat” - ligesom
o George Sand [satte, red.] Forholdet mellem de to Køn under Debat,
o Byron og Feuerbach Religionen,
o Proudhon og Stuart Mill Ejendommen,
o Turgenjev, Spielhagen og Emile Augier Samfundsforholdene.
• Handskemoral (Bjørnstjerne Bjørnson)
• Sædelighedsfejden (Bjørnstjerne og Dansk Kvindesamfund >< Georg Brandes)


Materiale:

Teori og baggrund
• Litteraturens veje: s. 178-185
• Litteraturhistorien på tværs og på langs (kapitlet ”Det moderne gennembrud”) (e-bog)
• 1800-tallet på vrangen 1870-1980, www.dr.dk (fra start - ca. 6 + fra minuttal 21:58 og frem)
• Litteraturhistorien på langs og på tværs, (kapitlet ”Det moderne gennembrud”) (e-bog)
• Litteraturens veje: s. 202-205
• 1800-tallet på vrangen 1880-1890, www.dr.dk (minuttal 1.36-22.09)
• Litteraturhistorien på langs og på tværs (kapitlet ”Det moderne gennembrud”) (e-bog)
• 1800-tallet på vrangen 1890-1900, www.dr.dk (fra minuttal 8.56)

Analysetekster
• Brandes: Af ”Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur” in: Litteraturens huse, s.193-195
• Litteraturhistorien på langs og på tværs, (kapitlet ”Det moderne gennembrud”) (e-bog)
• Tekst: J. P. Jacobsen: af ”Fru Marie Grubbe” (1876) in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)
• Tekst: J. P. Jacobsen: ”Et Skud i Taagen” (1882)
• TV: 1800-tallet på vrangen 1870-1980, www.dr.dk (fra minuttal ca. 25 og frem)
• Henrik Pontoppidan ”Naadsens brød” (1887)
• Henrik Pontoppidan: ”Ørneflugt” (1893) in: Litteraturudvalg 3
• Herman Bang: ”Den sidste aften” in: Litteraturhistorien på langs og på tværs (e-bog)

Perspektivering
• Instinktive kropsignaler - https://www.dr.dk/drtv/se/taler-du-kropssprog_47342
• ”Når kjemien stemmer” (NRK) - CFU
• Inbred family - the whittakers: https://www.youtube.com/watch?v=nkGiFpJC9LM
• Malerier i genren af Monet og Renoir
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 2 - Litteratursyn 21-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsformidling

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
9%

Særlige fokuspunkter og - begreber

• Partipresse, omnibuspressem, segmentpressen
• Minervamodellen (grøn, blå, rosa, violet, grå)
• De fem nyhedskriterier (VISAK)
• Avistyper (landsdækkende, regional, niche mm.)
• Stofområder (indland, udland, kultur, debat/opinion mm.)
• Det journalistiske sprogs karakteristika
• Ydre komposition/Layout (rubrik, underrubrik, manchet, mellemrubrik mm)
• Indre komposition (omvendt nyhedstrekant, Hey-you-see-so, Jon Franklin, den 3. fortællemåde
• De sociale nyhedskriterier
• Artikelgenrer (nyhedsartikel, baggrundsartikel, reportage, kronik, leder mm.)
• Fortællende journalistiks karakteristika
• Fakta- og fiktionskoder
• Fakenews

Materiale:

Kernestof:
• Natalie Ostrynski: Hun bliver kaldt ”danskeren”i Mjølnerparken”, Berlingske, d. 25. jan 2018
• Tobias Schultz: ”Sygeplejerske dræbte mor”, BT d. 17. juli 2017
• Herman Bang: Branden (1884)
• ”Kongresbygning er sikret efter uroligheder”, torsdag 07.01.2021, Berlingske
• Sandra Brovall: ”Politiken i Washington: »Kom så. Det er vores hus. Folkets hus. Storm Kongressen«, 7. jan 2021, Politiken

Supplerende stof (teori og baggrund):

• ”Pressens historie - kort fortalt” med arbejdsspørgsmål in: Mere Avis? Naturligvis. Af Aslak Gottlieb og Gitte Martens Poulsen, Dansklærerforeningens Forlag 2012
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/avisen-1634/
• Nina Damsgaard ”Drop nu forestillingen om tilstræbt objektivitet” Samfund, d. 9. november 2013
• Kerstin Bruun-Hansen Journaliststudier: Vi bruger ikke nyhedskriterierne som guide”, Journalisten.dk, 18.01.2019
• Kerstin Bruun-Hansen: ”Her er Zetland, B.T. og JV’s bud på nye nyhedskriterier”, Journalisten, 22.01.2019
• Minervamodellen - inddeling af læsere efter livsstil. https://re-ad.dk/minerva-modellen/
• Jens Jørgen Madsen: ”Læserne vælger avis efter egen partifarve”, 30.05.2011, Journalisten.dk
• Håndbog til dansk, s. 198-221
• Tjek genrerne enkeltvis: https://aiu.dk/mediehandbogen/medier/genrer/
• Plakat ”De sociale nyhedskriterier”
• ”Hvad virker i virkeligheden viralt?”Filip Wallberg, Kommunikationsforum, d. 28. jan. 2013
• Faktalink ”Fake News” (hentet fra: https://faktalink.dk/falske-nyheder, d. 11. januar 2021) af journalist Anne Anthon Andersen, iBureauet/Dagbladet Information, senest opdateret august 2019.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bedømmelse af reflekterende artikel 06-03-2024
Debatterende artikel 2 - Nyhedsformidling 15-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Humor og satire - på tværs af medier

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
7%

Teori og baggrund:
”TV TV TV! (23) -  Humor og satire”, DR2, 2011 (hval.dk)
Persson, Charlotte Price: ”Hvorfor griner vi?”, videnskab.dk, d. 12. maj. 2013
Møller, Mette: ”Humor på dansk - hvad, hvordan og hvorfor?”, videnskab.dk, d. 27. januar 2015
Michael Balle Jensen: ”Humor i dansk”, Systime, 2013:
• Huller i verden
• Flere betydninger
• Når sproget handler
• Hvad er sjovt?
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2016
• Sproghandlinger + indirekte sproghandlinger s. 179- 183
• Samarbejdsprincippet og det underforståede s. 184-186
• Høflighedsprincippet og ansigtstruende handlinger s. 187-18
• Facework og ansigtstruende handlinger s. 188-191
• Transaktionsanalyse s. 191-194 (vis retorikklip)
• Undertekst s. 194-195
Litteraturen på langs og på tværs, s. 51-53, 239-242, 243-244

Primærtekster
Daniel Dencik: ”noget stort” (1998)
Thor Bjørn Krebs ”Interview om krigen” in: Europamestrene (2004)
Klovn: Drys fra muffedissen - https://www.youtube.com/watch?v=D0omHEsK1Ug

Klovn: Caspers pornofilm -  https://www.youtube.com/watch?v=9xVdzl6PGYQ
Uddrag af Holberg ”Erasmus Montanus”: Akt 4, sc. 2 og 4
Erasmus Montanus som TV film – minuttal ca. 53.00 og frem
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=320912231830

Perspektivering
”Nicolaj tager den”:
https://underholdning.tv2.dk/comedy/2017-06-27-lie-kaas-goer-comeback-i-hedt-kys-med-ghita-noerby
Rytteriet ”Trine og mor” (med transskription) https://www.youtube.com/watch?v=v9B5fZEVei0
Rytteriet - dialektservice: https://www.youtube.com/watch?v=rGTAl399hn4
Demo på præsuppositioner: ”Between two ferns” https://www.youtube.com/watch?v=aWK4HmAnCdA
Vores krop er sjov: Svedbanken: ”Jeg er slangemenneske”
https://www.youtube.com/watch?v=SVfz2l380nQ
De andre er sjove: Turbomodul: https://www.youtube.com/watch?v=MyVXZAIsvLA
Tabuer: Ricky Gervais: https://www.youtube.com/watch?v=TTGDFQdYkV4
Tabuer: Klovn: Bodil https://www.facebook.com/klovn.tv2/videos/1048489965317543/
Tabuer:  God jul, Frank - https://www.youtube.com/watch?v=Db4QeXSeWYU


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 TV dokumentaren

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
10%

Formål:
At tilegne os viden om de forskellige TV dokumentargenrer, særligt den dybdeborende og den observerende, og forstå samt udpege de filmtekniske virkemidler, autenticitetsmarkører og fakta- og fiktionskoderne til afkode afsenderen hensigt, dennes måde at argumentere, den tilsigtede modtagergruppe samt undervejs sætte velkendte teorier fra tidligere forløb om argumentation, retorik og kommunikation i spil.

--------

Teori og baggrund:

Kulturmagasinet Gejst: ”Dokumentarfilm og virkeligheden”, 24 min, DR1,  2019, https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011903202155

TV TV TV - Den iscenesatte TV-virkelighed, afsnit 24, DR2, 2011, minuttal: 0-19.43 (Agger 12.36-19.43), https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031111212000

Dokumentaren i undervisningen, L&R, 2009,  s. 6-11, s. 12-20, s. 28-29, s. 77-82, 85-88

Krydsfelt, s. 286-288, Gyldendal, 2010

Håndbog til dansk, Systime, 2015-16, s. 223-225

Kapitlerne ”Udtryk: filmiske virkemidler - det enkelte billede” og ”Udtryk: filmiske virkemidler - i forløb” in: Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality, Systime
Sekundærlitteratur:

Dokumentaren i undervisningen, L&R, 2009, s. 6-11

Gennemgang af de fem dokumentartyper på https://www.dr.dk/undervisning/mediefag/

---------

Primærtekster:

Michael Moore: Anslaget til "Bowling for Columbine" (ca. 0-10 min), 2002

"Børnene med de blå mærker", DR Dokumentar, 2015 - VÆRK
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011501272030
Arbejdsspørgsmål med fokus på argumentation

"Skeletterne i SKAT": minuttal 0-3.41, DR2, 15. feb. 2016
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031602152200
Fokus på opbygning, fakta- og fiktionskoder i billede, klipning og lyd

"De udenlandske læger (1)": DR dokumentar (minuttal: 0-10), 11. feb 2019
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011902112045
Fokus på opbygning, fakta-og fiktionskoder i billede, klipning og lyd

--------

Perspektivering:

Etisk debat:
”Pigen, der ikke ville dø” - Benedikte Dahlerup sagen
Lisbeth Knudsen ”Liv og død som reality” in: Berlingske, d. 13.10.2012

Etisk debat:
DR bevæger sig lige på grænsen med denne dokumentar, Berlingske Tidende”, d. 2. september 2021

---------

Særlige fokuspunkter og - begreber:

• Definition af genren
• Objektiv/subjektiv >< sand/falsk
• To slags subjektivitet
• Medialisering
• Udvælgelse, komposition og vinkling
• Stil
• Fiktion og fakta - og hybridgenrer
• Fakta og fiktionskoder i de filmiske virkemidler
• Struktureringsmodeller (berettermodellen og aktantmodellen)
• Appelformer
• Argumentation (styrende påstand, belæg, rygdækning mm)
• Troværdighed
• Manipulation
• Uredelighed
• Vildledning og etik (to slags hensyn)
• Berettermodel
• Aktantmodel
• Kildetyper
• Dokumentargenrer: dybdeborende, observerende, poetiske, deltagende og
   dramatiserende
• Backstage, frontstage og middleregion,
- Billedudsnit
- Perspektiv
- Billedkomposition
- Kamerabevægelser
- Lys
- Scenografi
- Klipning
- Forløbsstruktur
- Lyd
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Den moderne bevidsthed - modernismen i 1900-tallet

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
13%

Teori og baggrund:

Kapitlet ”1900-1919 Det store sammenbrud” in: Litteraturens veje (e-bog) systime

Af ”Traditionstab og det moderne” in: Realismer modernismer, Systime, 2011, s. 23-24

Baggrund fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs (e-bog)
• Johannes V. Jensen:
• Ekspressionisme
• BLOD
•      Den franske eksistentialisme
• Peter Seeberg
• Heretica
• Karen Blixen
• Konfrontationsmodernisme
• 80’er modernisme

Litteraturens veje - bronze: s. 371-376 og s. 383-387

Uddrag af ”Positiv nihilisme” in: Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard, systime

Af ”Det post-moderne” in: Kroppen her i rummet nu, 1990, Marko, s. 8-11


Primærtekster:

Vita Andersen: ”Fredag”, ”Lørdag” og ”Søndag” (1977) in: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (e-bog)
Michael Strunge: ”Natmaskinen” (1981) in: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (e-bog)
Johannes V. Jensen: ”Forsvundne skove” (1899), Politiken
Tom Kristensen: ”Rio de Janeiro” (1914) in: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (e-bog)
Rudolf Broby-Johansen: ”BLOD” (1922)  - værklæsning
Albert Camus af: ”Sisyfos myten” (1942) in: Litteraturens huse
Peter Seeberg: “Patienten” (1962) in: Litteraturens huse
Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” (1953)
Lignelsen om bespisningen af de 5000 in: Det Nye Testamente, Mattæusevangeliet, kap. 14, vers 13-21
Ole Wivel: af ”Fem brød og to fisk”, programskrift, 1948
Karen Blixen: ”Det ubeskrevne blad” in: At læse Karen Blixen, 2011
Karen Blixen: ”Babettes Gæstebud” (1950) - værklæsning
Gabriel Axel: ”Babettes Gæstebud” (film), 1987 (99 min)
Torben Brostrøm: Af ”Det umådelige mådehold” (1959) in: Litteraturens huse
Klaus Rifbjerg: ”Terminologi” (1960) in: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (e-bog)
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (1960) in: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (e-bog)
Klaus Rifbjerg: ”Kanariefuglens begravelse” (1965)
Michael Strunge: "Vi folder drømmens faner ud" (1981) - værklæsning
Michael strunge: ”Nattens engel” (TV film), 1981


Perspektivering:

”Da jeg først havde besluttet mig, var det som at have vinger” in: Information, d. 5. december 2008 - (om Ingrid Betancourt)

Debat mellem knækprosa og modernister (fra minuttal ca. 20):
http://www.jensunmack.dk/wordpress-3/yahya-er-ikke-den-forste/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetitions- og fremlæggelsesforløb

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
1%

Folkeviser og middelalderen

Humor i kampagner

Nyhedsformidling

Det moderne Gennembrud

Lyrik fra romantikken og postmodernismen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Nyeste tid - med fokus på autofiktion

Estimat af læsemængde i det samlede pensum
8%

Formål
Forløbet skal ses som et snit i det 21. århundredes moderne virkelighed med særligt fokus på autofiktion i litteratur og diverse medier.

Teori og baggrund

Haaning, Jensen, Wagner m.fl: ”Seneste fem års litteratur”:
Kapitlet ”Autofiktion” på https://5aarslitt.systime.dk/?id=283, 2020.

Christensen, Claus og Peter Jensen: ”Livsværk - det selvbiografiske i dansk litteratur”, DLF, 2008, s. 17-22, 22-24, 26-29

Håndbog til dansk: ”Når fakta og fiktion mødes”, s. 34-35

Behrendt, Poul og Mads Bunch: ”Selvfortalt - autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film”, DLF, 2016, s. 24-25, 31-32, 35, 36

Primærtekster
Jørgen Leth: af ”Det uperfekte menneske”, Gyldendal, 2005
Leonora Christina Skov: af ”Den der lever stille” (2018)
Maja Lee Langvad: ”20 spørgsmål til min biologiske mor” og ”20 nye spørgsmål til mig selv” in: Find Holger Danske, Borgen, 2006
Maja Lee Langvad: ”Hun er vred 4”, ”Hun er vred 5” in: Hun er vred, Gladiator, 2014
Eva Tind Kristensen: Fotos og ”Hundesuppe” og ”Grisetæer” fra Do, Gyldendal, 2009
Klovn: ”Nina, kære Nina” episode 4, sæson 3 (2005- )
Sofie Diemer: LOL-LITA. Gyldendal, 2016. s. 5-14
Thomas Korsgaard: ”Hvis der skulle komme et menneske forbi” (2017) - VÆRK

Perspektivering:
Georg Græsholt: ”Kære Knud” in: Weekendavisen, d. 2. februar 2007

AFR (2007) - min 15.35-22.50

Cuculiza, Maria: ”Du er en gammel gris”, Ekstra Bladet 1. sektion s. 23, 2. oktober 2005
Stjernfelt, Frederik, Søren Ulrik Thomsen, Vibeke Vogel og Anne Wivel: ”Kommentar: Syndebukken”, Weekendavisen, 3. sektions s. 4, 14. oktober 2005.

Christel Wiinblad: ”Jørgen Leth” in: 49 forelskelser. Portrætdigte, Athene, 2008
Christel Wiinblad: - oplæsning af digtet: https://www.youtube.com/watch?v=i6fA3PSkykg

Leonora Christina Skov: https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur-pa-p1/skoenlitteratur-pa-p1-2020-11-18
Leonora Christina Skov: Instagramopslag #leonorachristinaskov d. 3. marts 2019 // d. 12. maj 2019 // 29. april 2020

Sofie Diemer Instagram: https://www.instagram.com/sofiediemer/
Sofie Diemer TV Performance: https://www.youtube.com/watch?v=zigxryDIvVQ

-------

Væsentligste begreber:

Autofiktion
Autofiktion >< selvbiografi
Injurier
Paratekster
Læserkontrakt
Cross-over genrer
Faktakoder
Fiktionskoder
Dobbeltkontrakt
Nykritikkens adskillelse af værk og forfatter, ønsket om det autonome værk - i dag leges med forholdet mellem fiktion og virkelighed (alt har selvbiografiske impulser)
Skam som fænomen i mødet med autofiktion
Readymade
Erwin Goffman - frontstage & backstage
Joshua Meyrowitz - middle region
Performativ biografisme
Feedbackkredsløb
Rygterenselse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer