Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2012/13 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Inge Evald Hansen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Ødipuskompleks
Titel 2 Forløb#2 Skriftlighed
Titel 3 Forløb#4 DHO
Titel 4 Forløb#5 Den analyserende artikel
Titel 5 Forløb#6 Dokumentaranalyse
Titel 6 Forløb#7 Litteraturhistorie
Titel 7 Forløb#8 Formidling
Titel 8 Forløb#9 Litteraturhistorie og eksistentialisme
Titel 9 Forløb#10 Reflekterende artikel
Titel 10 Forløb#11 Eksistentialisme
Titel 11 Forløb#12 reklamer
Titel 12 Forløb#13 medier
Titel 13 Forløb#14 myter i dansk litteratur og kortfilm
Titel 14 Forløb#16 Skriftlighed
Titel 15 Forløb#15 De sidste fem år
Titel 16 Forløb#17 Overblik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Ødipuskompleks

Med inddragelse af film, artikler og litterære tekster dykker vi ned i fremstillingen af ødipuskomplekset samt æresdrab gennem tiden.
Samtidig bruges forløbet til at introducere generelle analysepunkter i arbejdet med diverse medier.

Vi læste

Søndberg: Æresdrab i Randers

"Ebbe Skammelsen"
"Germand Gladensvend"
"Kong Lindorm"
Tove Ditlevsen: "Tårer
H.C. Andersen: "Sommerfuglen"

samt kortfilmen
Matthiesen: "Dennis"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Skriftlighed

Vi begynder at træne den skriftlige dimension i dansk ved hjælp af eksempler, øvelser og små opgaver.

Caspar Erics digtsamling "7/11" (værk) bliver udgangspunktet for arbejdet med i med forskellige sider af sproget - fx diskurs, metaforer og symboler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 DHO

I samarbejde med historie arbejdes med perioden "Mellemkrigstiden i Danmark".
Forløbet bygges op, så det starter med fællesgennemgang af forskellige typer af litteratur fra de danske mellemkrigstid - derefter arbejder eleverne individuelt med deres DHO, og forløbet sluttes af med en gennemgang af forskellige perspektiveringstekster fra besættelsestiden i Danmark.

Vi arbejdede med
Bønnelycke: Gaden og New York
Diverse malerier fra hhv. realisme og modernisme
Harald Herdal: Det frugtbare had
Peter Hansen: af Børn af en by
H.C. Branner: Isaksen
Kjeld Abell: Anna Sophie Hedvig (værk)
Bengtsson: Sommer
ukendt: Bær frem vort hagekors i Norden
Grieg: Kringsatt af Fiender (norsk)
Øverland: Du må ikke sove (norsk)
PH: Man binder os på mund og hånd
Morten Nielsen: Jeg ser nu i nat
Halfdan Rasmussen: Bare en regnvejrsaften
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#5 Den analyserende artikel

Præsentation af genren og arbejde med den første skriftlige aflevering

i forbindelse med arbejdet med den analyserende artikel læste vi

Naja Marie Aidt: Ond i Sulet
Jens Baggesen: Da jeg var lille
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#6 Dokumentaranalyse

Analyse af udvalgte eksempler på dokumentarfilm
Værkanalyse af "Testamentet"

Arbejdet foregik som plenum, par- og gruppearbejde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7 Litteraturhistorie

Litteraturhistorien kronologisk fra folkeviser til det folkelige gennembrud. Arbejdet organiseres som en blanding af par-og gruppearbejde, læreroplæg og plenumarbejde

Værk: Jeppe paa Bjerget
Værk: Herman Bang: Ved vejen

Derudover læstes
Nøkkens svig
Pigen uden hænder
Boccaccio: Falken (verdenslitteratur i oversættelse)
KIngo: Keed af verden, Kjer ad Himlen
Oehlenschläger: Guldhornene og Der er et yndigt land
Faber: Højt fra træets grønne top + Sikken voldsom trængsel og alarm
Krohn: Peters jul
Staffeldt: Indvielsen
Grundtvig: Den signede dag
H.C. Andersen: Klokken og Skyggen
Blicher: Sildig Opvaagnen
Aarestrup: På Sneen og Angst
J.P. Jacobsen: af Fru Marie Grubbe
Amalie Skram: af Lucie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8 Formidling

I forløbet arbejdes med både mundtlig og skriftlig kommunikation med udgangspunkt i Ciceros pentagram -og der veksles mellem pararbejde, gruppearbejde og læreroplæg.

Forløbet lagde også op til besøg fra Forfatterskolen, hvor eleverne i fire moduler arbejdede med andre former for skrivning og formidling.

Vi læste
Stoltenbergs tale efter Utøya
Obamas indsættelsestale i 2009
samt diverse eksempler på kommunikation som reklamer etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9 Litteraturhistorie og eksistentialisme

Forløbet startede med det moderne gennembrud og nåede til og med Johannes V. Jensen.
Igen varieres mellem par- og gruppearbejede.

Vi læste
Pontoppidan: Naadsensbrød
Nexø: af Pelle Erobreren (og så lidt af filmatiseringen)
Jeppe Aakjær: Naar Rugen skal ind
Johs. V, Jensen: Paa Memphis Station
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#10 Reflekterende artikel

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#11 Eksistentialisme

Forløbets overordnede tema er eksistentialismen, som vi arbejder med fra Kierkegaard til Sartre.
Forløbet starter med introduktion til hhv. Kierkegaards stadier og læsning af et uddrag af "Forførerens dagbog". 'derefter læses et uddrag af Jean Paul Sartres "Eksistentialisme er humanisme" og begreber som angst, krise, valg, "liv" og "eksistens" introduceres.

Tekster fra forskellige litterære periode læses og for hver søges det eksistentialistiske indkredset, samtidig med at tekstens litteraturhistoriske placering diskuteres - og her er det især modernisme og realisme, der er i spil.
Således læses fx tekster fra Heretica-perioden, 60-modernismen, 80'er postmodernismen.

arbejdsformerne veksles mellem klassearbejde, pararbejde og gruppearbejde - jo længere i forløbet - jo mere selvstændigt arbejde fra eleverne.

Følgende tekster er læst:
Søren Kierkegaard: af "Forførerens dagbog"
Jean Paul Sartre: af "Eksistentialisme er humanisme"
Edith Södergran: "Triumf att finnas till" (svensk)
Ole Sarvig: af "Jeg-huset"
Karen Blixen: "Ringen" + filmatiseringen heraf
Martin A. Hansen: "Høstgildet"
Klaus Rifbjerg: "Terminologi"
Villy Sørensen: "De dødsdømte"
Peter Seeberg: "Hvile"
Michael Strunge: "LIvets hastighed"
Søren Ulrik Thomsen: af "Rystet Spejl"
Helle Helle: "Fasaner"
Jan Sonnergaard: "Sex"
Ida Jessen: "Ude på vandet"
Dorthe Nors: "Kantslag"
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider; jeg skal fortælle om"

Tage Skou-Hansen: "De nøgne træer" (værk) + dele af filmatiseringen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#12 reklamer

Forløbet skal både fungere som introduktion reklamer (trykte og levende), men også som repetition af analyseelementer i flere medier.

Store dele af forløbet vil være selvstændigt arbejde af eleverne, netop fordi det også er repetition.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#13 medier

Med udgangspunkt i arbejde med udvalgte aviser og Herman Bangs reportage om Christianborgs brand arbejde vi med medier og forskellige artikelgenrer.

Som afslutning analyserede vi nytårstalerne fra hhv. konge og statsministeren - som repetition

Følgende tekster blev læst:
Herman Bang: "Branden"
Morten Sabroe: "Det var ikke lige det, vi drømte om"
Juleevangeliet

Vi arbejdede med Politiken, Kristeligt Dagblad og Berlingske Tidende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#14 myter i dansk litteratur og kortfilm

Ud fra en gennemgang af syndefaldsmyten, myten om Pygmalion samt Ødipusmyten er teksterne blevet analyseret i par, grupper og plenum med fokus på at "åbne dem" ved hjælp af myterne.

Følgende fiktive tekster blev læst:
Johan Borgen: "Paradisets have" (norsk)
Charlotte Weitze: "Villy"
Klaus Rifbjerg: "Pretty Pictures og Såret"
Naja Marie Aidt: "Latter"

Derudover så vi
Giana Vigliotti: "Pygmalion"
Hieronimus Bosch: "Lystens have"
Metallica: "Until it sleep"
Rong: "Oedipus"
Wiberg:" Hvad mor ikke ved"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#16 Skriftlighed

Følgende eksterne links er blevet benyttet i undervisningen:
https://www.synonymbog.com
ordbogen.dk
ordnet.dk


Følgende tekster blev læst:
H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" og "Det døende barn"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#15 De sidste fem år

Forløbet er bygget op om tekster fra 2020 til 2023 og derudover er læst uddrag af et værk i verdenslitteraturen i oversættelse. Undervisningen har vekslet mellem pararbejde, gruppearbejde og lærerstyret undervisning - men mere og mere uden "stillads".

Derudover havde vi prøveeksamen med hhv.
Bang: Frøkenen og
Winther: Skriftestolen


Læste tekster:
Peter Adolphsen: af "Små historier"
Glenn Bech: af "Farskibet"
Stine Askov: af "Nøjsomheden"
Sara Rahmeh: af "Betonhjerter"
+
Han Kang: af "Levende og døde"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#17 Overblik

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer