Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2012/13 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Inge Evald Hansen
|
Hold
|
2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Ødipuskompleks
Med inddragelse af film, artikler og litterære tekster dykker vi ned i fremstillingen af ødipuskomplekset samt æresdrab gennem tiden.
Samtidig bruges forløbet til at introducere generelle analysepunkter i arbejdet med diverse medier.
Vi læste
Søndberg: Æresdrab i Randers
"Ebbe Skammelsen"
"Germand Gladensvend"
"Kong Lindorm"
Tove Ditlevsen: "Tårer
H.C. Andersen: "Sommerfuglen"
samt kortfilmen
Matthiesen: "Dennis"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Skriftlighed
Vi begynder at træne den skriftlige dimension i dansk ved hjælp af eksempler, øvelser og små opgaver.
Caspar Erics digtsamling "7/11" (værk) bliver udgangspunktet for arbejdet med i med forskellige sider af sproget - fx diskurs, metaforer og symboler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 DHO
I samarbejde med historie arbejdes med perioden "Mellemkrigstiden i Danmark".
Forløbet bygges op, så det starter med fællesgennemgang af forskellige typer af litteratur fra de danske mellemkrigstid - derefter arbejder eleverne individuelt med deres DHO, og forløbet sluttes af med en gennemgang af forskellige perspektiveringstekster fra besættelsestiden i Danmark.
Vi arbejdede med
Bønnelycke: Gaden og New York
Diverse malerier fra hhv. realisme og modernisme
Harald Herdal: Det frugtbare had
Peter Hansen: af Børn af en by
H.C. Branner: Isaksen
Kjeld Abell: Anna Sophie Hedvig (værk)
Bengtsson: Sommer
ukendt: Bær frem vort hagekors i Norden
Grieg: Kringsatt af Fiender (norsk)
Øverland: Du må ikke sove (norsk)
PH: Man binder os på mund og hånd
Morten Nielsen: Jeg ser nu i nat
Halfdan Rasmussen: Bare en regnvejrsaften
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5 Den analyserende artikel
Præsentation af genren og arbejde med den første skriftlige aflevering
i forbindelse med arbejdet med den analyserende artikel læste vi
Naja Marie Aidt: Ond i Sulet
Jens Baggesen: Da jeg var lille
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6 Dokumentaranalyse
Analyse af udvalgte eksempler på dokumentarfilm
Værkanalyse af "Testamentet"
Arbejdet foregik som plenum, par- og gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7 Litteraturhistorie
Litteraturhistorien kronologisk fra folkeviser til det folkelige gennembrud. Arbejdet organiseres som en blanding af par-og gruppearbejde, læreroplæg og plenumarbejde
Værk: Jeppe paa Bjerget
Værk: Herman Bang: Ved vejen
Derudover læstes
Nøkkens svig
Pigen uden hænder
Boccaccio: Falken (verdenslitteratur i oversættelse)
KIngo: Keed af verden, Kjer ad Himlen
Oehlenschläger: Guldhornene og Der er et yndigt land
Faber: Højt fra træets grønne top + Sikken voldsom trængsel og alarm
Krohn: Peters jul
Staffeldt: Indvielsen
Grundtvig: Den signede dag
H.C. Andersen: Klokken og Skyggen
Blicher: Sildig Opvaagnen
Aarestrup: På Sneen og Angst
J.P. Jacobsen: af Fru Marie Grubbe
Amalie Skram: af Lucie
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Folkeviser og litteraturhistorie .docx
-
Pigen uden hænder.docx
-
Folkeviser og litteraturhistorie.docx
-
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens huse, Systime; sider: 77-81, 88-90, 136, 138-140, 144-145, 157-171, 173-181, 204-210
-
Fra renæssance til oplysningstid.docx
-
Joseph Wright.docx
-
Oplysningstiden 2023.docx
-
GULDHORNENE tomt skema (1).docx
-
Juletekster-2.docx
-
Der er et yndigt land
-
KLOKKEN.docx
-
Sildig Opvaagnen. Persongalleri..docx
-
Steen Steensen Blicher.docx
-
Romantisme og poetisk realisme.docx
-
2e - arbejde 8-2-24.docx
-
Naturalisme.docx
-
Bang, Herman: Ved Vejen, Gyldendal klasikkere; sider: 0
-
Amalie Skram Lucie.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#8 Formidling
I forløbet arbejdes med både mundtlig og skriftlig kommunikation med udgangspunkt i Ciceros pentagram -og der veksles mellem pararbejde, gruppearbejde og læreroplæg.
Forløbet lagde også op til besøg fra Forfatterskolen, hvor eleverne i fire moduler arbejdede med andre former for skrivning og formidling.
Vi læste
Stoltenbergs tale efter Utøya
Obamas indsættelsestale i 2009
samt diverse eksempler på kommunikation som reklamer etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#9 Litteraturhistorie og eksistentialisme
Forløbet startede med det moderne gennembrud og nåede til og med Johannes V. Jensen.
Igen varieres mellem par- og gruppearbejede.
Vi læste
Pontoppidan: Naadsensbrød
Nexø: af Pelle Erobreren (og så lidt af filmatiseringen)
Jeppe Aakjær: Naar Rugen skal ind
Johs. V, Jensen: Paa Memphis Station
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#10 Reflekterende artikel
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11 Eksistentialisme
Forløbets overordnede tema er eksistentialismen, som vi arbejder med fra Kierkegaard til Sartre.
Forløbet starter med introduktion til hhv. Kierkegaards stadier og læsning af et uddrag af "Forførerens dagbog". 'derefter læses et uddrag af Jean Paul Sartres "Eksistentialisme er humanisme" og begreber som angst, krise, valg, "liv" og "eksistens" introduceres.
Tekster fra forskellige litterære periode læses og for hver søges det eksistentialistiske indkredset, samtidig med at tekstens litteraturhistoriske placering diskuteres - og her er det især modernisme og realisme, der er i spil.
Således læses fx tekster fra Heretica-perioden, 60-modernismen, 80'er postmodernismen.
arbejdsformerne veksles mellem klassearbejde, pararbejde og gruppearbejde - jo længere i forløbet - jo mere selvstændigt arbejde fra eleverne.
Følgende tekster er læst:
Søren Kierkegaard: af "Forførerens dagbog"
Jean Paul Sartre: af "Eksistentialisme er humanisme"
Edith Södergran: "Triumf att finnas till" (svensk)
Ole Sarvig: af "Jeg-huset"
Karen Blixen: "Ringen" + filmatiseringen heraf
Martin A. Hansen: "Høstgildet"
Klaus Rifbjerg: "Terminologi"
Villy Sørensen: "De dødsdømte"
Peter Seeberg: "Hvile"
Michael Strunge: "LIvets hastighed"
Søren Ulrik Thomsen: af "Rystet Spejl"
Helle Helle: "Fasaner"
Jan Sonnergaard: "Sex"
Ida Jessen: "Ude på vandet"
Dorthe Nors: "Kantslag"
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider; jeg skal fortælle om"
Tage Skou-Hansen: "De nøgne træer" (værk) + dele af filmatiseringen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#12 reklamer
Forløbet skal både fungere som introduktion reklamer (trykte og levende), men også som repetition af analyseelementer i flere medier.
Store dele af forløbet vil være selvstændigt arbejde af eleverne, netop fordi det også er repetition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#13 medier
Med udgangspunkt i arbejde med udvalgte aviser og Herman Bangs reportage om Christianborgs brand arbejde vi med medier og forskellige artikelgenrer.
Som afslutning analyserede vi nytårstalerne fra hhv. konge og statsministeren - som repetition
Følgende tekster blev læst:
Herman Bang: "Branden"
Morten Sabroe: "Det var ikke lige det, vi drømte om"
Juleevangeliet
Vi arbejdede med Politiken, Kristeligt Dagblad og Berlingske Tidende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#14 myter i dansk litteratur og kortfilm
Ud fra en gennemgang af syndefaldsmyten, myten om Pygmalion samt Ødipusmyten er teksterne blevet analyseret i par, grupper og plenum med fokus på at "åbne dem" ved hjælp af myterne.
Følgende fiktive tekster blev læst:
Johan Borgen: "Paradisets have" (norsk)
Charlotte Weitze: "Villy"
Klaus Rifbjerg: "Pretty Pictures og Såret"
Naja Marie Aidt: "Latter"
Derudover så vi
Giana Vigliotti: "Pygmalion"
Hieronimus Bosch: "Lystens have"
Metallica: "Until it sleep"
Rong: "Oedipus"
Wiberg:" Hvad mor ikke ved"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#16 Skriftlighed
Følgende eksterne links er blevet benyttet i undervisningen:
https://www.synonymbog.com
ordbogen.dk
ordnet.dk
Følgende tekster blev læst:
H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" og "Det døende barn"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#15 De sidste fem år
Forløbet er bygget op om tekster fra 2020 til 2023 og derudover er læst uddrag af et værk i verdenslitteraturen i oversættelse. Undervisningen har vekslet mellem pararbejde, gruppearbejde og lærerstyret undervisning - men mere og mere uden "stillads".
Derudover havde vi prøveeksamen med hhv.
Bang: Frøkenen og
Winther: Skriftestolen
Læste tekster:
Peter Adolphsen: af "Små historier"
Glenn Bech: af "Farskibet"
Stine Askov: af "Nøjsomheden"
Sara Rahmeh: af "Betonhjerter"
+
Han Kang: af "Levende og døde"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#17 Overblik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213220762",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213220762",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213220762"
}