Holdet 2022 SA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Lars Brinch Andersen
Hold 2022 SA/d (1d SA, 2d SA, 3d SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro samfundsfag
Titel 2 Politik - grundlæggende politisk faglighed
Titel 3 Skriftlighed
Titel 4 EU og Danmark
Titel 5 EU og Danmark (Fortsat fra 1g)
Titel 6 Skriftlig samfundsfag - diskussion
Titel 7 Økonomi - Danmark - global økonomi og arb.markedet
Titel 8 SRO - Ulighed
Titel 9 Skriftlig samfundsfag - sammenligning (Økonomi)
Titel 10 Tema - Ulighed og sundhed (Sociologisk fokus)
Titel 11 Skriftlig samfundsfag - beregn v. udl. og undersøg
Titel 12 Skriftlig årsprøve
Titel 13 Mundtlig årprøve
Titel 14 Skr. og mdt. samfundsfag - årsprøve
Titel 15 USA & Medier (Valg i USA)
Titel 16 Politik på forskellige niveauer
Titel 17 Valgarrangement - Valg i USA
Titel 18 Skriftlig samfundsfag - Diskussion.
Titel 19 International Politik - I et dansk perspektiv
Titel 20 Skriftlig samfundsfag - forb. terminsprøve
Titel 21 Kriminalitet og bander (Sociologisk fokus)
Titel 22 Skriftlig samfundsfag - Undersøg, Notat og beregn.
Titel 23 Politik 2 - Politiske udfordringer
Titel 24 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro samfundsfag

Elever introduceres til fagets genstandsområder - Politik, sociologi og økonomi. I forbindelse hertil er der en brush up del fra elevernes grundforløbsundervisning - Ulighed mellem kønnene.
Endvidere er fagets mundtlige og skriftlige dimension været et omdrejningspunkt.

Fagbøgerne der er anvendt i undervisningen er givet ved følgende titler:
• Arbejdsbog til skriftlig samfundsfag
• Europas svære fællesskab
• IP-bogen*
• Politikbogen - 2. udg.
• Politikbogen (1. udg.)
• PolitikNU
• Sociologisk SET (3.udg.)
• Sådan skriver du i samfundsfag
• Ulighedens mange ansigter
• Velfærdsstaten under pres
• ØkonomiNU - 4. udg.

Dertil har eleverne et kompendie fra grundforløbet: P. Brøndum & T. Hansen: "Luk samfundet op!" 4. udg. Fra grundforløbet. (Note: Pdf-en er linket i elevernes økonomiforløb)  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik - grundlæggende politisk faglighed

Udgangspunktet for politikforløbet er det forudgående folketingsvalg og de efterfølgende regeringsforhandlinger.
Formålet er at eleven opnår basal forståelse for den danske demokratiske styreform, de politiske partier, ideologier mv. Dertil har forløbet til hensigt at øge elevernes analytiske kompetencer. Konkret er det fx politiske standpunktsanalyser vha. Molins model og analyser af partier før, under og efter et valg vha. Kaare Strøms model. Dette er blevet kombineret med, at eleverne har bl.a. skulle sætte det i forhold til partiernes udvikling fx fra klassepartiet til Catch-all partiet mv.
Det skal noteres at dette forløb, skal ses i sammenhæng til forløbene: Politik på forskellige niveauer og Politik 2. Disse er beskrevet nedenfor.

Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Politikbogen
(s. 11 - 24 og 90 - 126)
- Kapitel 1 Hvad handler politik om?
- kapitel 4 Partiadfærd
- kapitel 5. Interne splittelser i partierne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skriftlighed

Det faglige formål med dette skriftlige forløb er, at eleven arbejder med de skriftlige genre: Opstil hypoteser, hvad kan der udledes (lineær regression) og Skriv et notat. Angående udlede genren, sættes det i faglig kontekst til elevernes forrige forløb "Politik". Notatgenren tager emnemæssigt og fagligt afsæt i kriminalitet. Eleverne skal senere arbejde med et specifikt kriminalitetstema.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EU og Danmark

Udgangspunktet for EU-forløbet er et foredrag af DEO, hvor omdrejningspunktet er en diskussionen af en EU-udvidelse, hvor Ukraine optages som medlemsland. Og i sammenhæng hertil har eleverne skulle arbejde med, hvordan postmoderne staters formelle suverænitetsafgivelse muliggør en forøgelse af statens reelle indflydelse.
Dertil har forløbet også fagligt fokus på de kernefaglige områder som EU´s opståen og udvikling, de danske forbehold, EU-institutioner, mellemstatslig, overstatslig samarbejde mv.

Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Europas svære fællesskab:
( s. 7 - 33 og 105 - 136)
- "Kapitel 1 EU´s institutioner - en samarbejdende familie fuld af modsætninger"
- "Kapitel 9 EU som prygelknabe"
- "Kapitel 10 Kampen om fremtidens Europa: Fra teorier om Europæisk integration til politiske virkeligheder"
- "Kapitel 11 EU som international spiller. Grænser for blød magt - vendepunkt for EU´s udenrigspolitik".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EU og Danmark (Fortsat fra 1g)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskussionsopgave (almen) 08-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økonomi - Danmark - global økonomi og arb.markedet

Formålet med forløbet Økonomi er, at eleverne tilegner sig en grundlæggende basal viden om økonomi samt mere komplekse økonomiske forklaringsmodeller.
Eleverne har bla. skulle arbejde med komplekse problemstillinger på arbejdsmarkedet.

Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
ØkonomiNU (Dog skal det noteres, at eleverne gennem forløbet, har haft forskellige udgaver til rådighed af fagbogen)
(s. 7 - 179)
- Kapitel 1 Den globale økonomi afsnit 1.1 Den globale økonomi svinger.
- Kapitel 2 Danmarks økonomi
- Kapitel 3 Produktion og indkomst
- Kapitel 6 Arbejdsmarkedet
- Kapitel 7 Finanspolitik
- Kapitel 8 Pengepolitik
- Kapitel 9 Valuta politik
- Kapitel 10 Arbejdsmarkedspolitik
- Kapitel 12 Velfærdsstaten (Denne del behandles i temaet Ulighed og sundhed)
- "Kapitel 8.3 Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb" og "Kapitel 8.4 Hvad er god økonomi" fra Grundforløbskompendiet - Luk samfundet op! udleveret Pdf-fil

Det er vigtigt at notere angående pensum for forløbet, så indgår elevernes SRO-forløb i dette økonomi-forløb. I og med, at eleverne har arbejdet indgående med Gini-koefficient og BNP statistisk i SRO. (Se SRO forløb)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 SRO - Ulighed

Elevernes SRO indgår i elevernes pensum til samfundsfag. Dertil knyttes det faglige indhold til et senere forløb i Ulighed og sundhed. De faglige indhold for løbet er oplistet nedenfor, men dertil skal det pointeres, at eleverne har arbejdet indgående med Gini-koefficient og BNP statistisk. Og således indgår SRO-delen også i Elevernes Økonomiforløb.
Pensum Samfundsfag SRO 2d, Immigration fra Latinamerika til USA
• Brøndum, Peter & Jensen, Jakob Glenstrup (2014): ”Ulighedens mange ansigter - perspektiver på social ulighed”. Forlaget Columbus 1. udgave, 1. oplag.
(s. 11 - 22, 47 - 80, 225 - 248)
o Kapitel 1 Introduktion til ulighed og social ulighed
o Kapitel 3 Økonomisk fattighed
o Kapitel 4 Økonomisk ulighed
o Kapitel 10 Global og regional ulighed
• Boel, Niels og Rasmussen, Finn (2016): Latinamerika i USA's skygge. Forlaget Columbus (udleveret PDF se ressourcerum).
• OECD ulighed: https://data.oecd.org/inequality/income-inequality.htm
• Worldbank: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=OE
• Information: Papirløse latinoer: USA's nye underklasse | Information
• The Economist: https://www.economist.com/graphic-detail/2016/02/03/the-worlds-most-violent-cities?fsrc=scn%2Ffb%2Fwl%2Fbl%2Fdc%2Fst%2Ftheworldsmostviolentcities
• Faktalink: Mexicansk migration til USA | faktalink
• Jyllands-Posten: https://jyllands-posten.dk/international/ECE3368587/USAs-billige-arbejdskraft/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skriftlig samfundsfag - sammenligning (Økonomi)

Dette skriftlige forløb, skal ses i forhold til elevernes forudgående forløb i økonomi. Hvor pensum anvendes i en skriftlig kontekst.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Overbliksskema til sammenligning 06-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Tema - Ulighed og sundhed (Sociologisk fokus)

Temaet Ulighed i sundhed foregår i samarbejde med elevernes fag idræt, hvor eleverne arbejder med sundhed i en idrætskontekst. Elevernes arbejde i samfundsfag tager afsæt i det ulighedsfokus, der var i elevernes SRO. Det vil sige, at dette forløbet knytter sig til SRO-pensummet.
Særligt for dette forløb er, at det skal ses som et sociologisk orienteret forløb, hvor der bygges videre elevernes sociologiske viden og kompetencer fra grundforløbet. Konkret betyder det et indgående merfordybelse i bl.a. Pierre Bourdieu og Anthony Giddens. Dog skal det nævnes, at der gennem forløbet arbejdes med alle kerneområder for samfundsfag - Økonomi, politik og sociologi.

Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
ØkonomiNU:
(s. 153 - 179)
- Kapitel 12 Velfærdsstaten

Ulighedens mange ansigter:
(s. 11 - 22, 47 - 80 og 193 - 224)
- Kapitel 1 Introduktion til ulighed og social ulighed
- Kapitel 3 Økonomisk fattigdom
- Kapitel 4 Økonomisk Ulighed
- Kapitel 9 Velfærdsstat og ulighed

Politikbogen:
(s. 193 - 215)
- Kapitel 9 Demokrati, rettigheder, pligter og medborgerskab

Luk samfundet op! Grundforløbsmateriale
- 2 Identitet i forandring. Udleveret Pdf-fil.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenligningsopgave - aflevering 04-03-2024
Arbejdsopgave danske medborgere og krævementalitet 11-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skriftlig samfundsfag - beregn v. udl. og undersøg

Udover genrene at udlede og undersøge, så har forløbet fokus på beregninger i skriftlig samfundsfag. Eleverne har her arbejdet med at lave deres egne "udregningsskabeloner" i Excel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Skriftlig årsprøve

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Mundtlig årprøve

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 USA & Medier (Valg i USA)

Forløbet har til formål, at eleverne dels arbejder med stormagten USA og mediernes betydning i en politisk kontekst. Dertil skal forløbet ses i forhold til præsidentvalget i USA. Dette betyder, at eleverne bygger videre på deres politisk kompetencer fra bl.a. det forudgående politikforløb, men dertil er der også paralleler til elevernes forløb om EU og Danmark.  Det skal noteres at Kapitel 2 i Politikbogen er blevet frisket op i forløbet. Og som sådan indgår forløbet i elevernes øvrige politikrelaterede forløb.

Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Politikbogen:
(s. 26 - 68, 90 - 110, 155 - 177, 217 - 226 og 289 - 291)
- Kapitel 2 Politiske ideologier
- Kapitel 4 Partiadfærd (s. 99 - 102)
- Kapitel 7 Medier og politisk kommunikation
- Kapitel 8 Magt
- Kapitel 10 Den parlamentarisk styringskæde (s. 217 - 226)
- Kapitel 12 Politiske styreformer og transition  (Afsnit 12.2 Hvad er forskellen på parlamentarisme og præsidentialisme)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Politik på forskellige niveauer

Forløbet indgår i elevernes øvrige politiske forløb. Teoretisk er der fokus på Kapitel 11 Udfordringer til den parlamentariske styringskæde fra Politikbogen.
Afsættet for forløber er et besøg af Vardes Borgmester på Varde Gymnasium, hvor eleverne har mulighed for at undersøge lokal politik i praksis. Fagligt er der således fokus på politik på forskellige niveauer (Lokal, regional og national og regional, national og global).
Målet har bl.a. haft fokus på, når politik skal implementeres på borgerniveau.

Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Politikbogen
(s. 254 - 284)
- Kapitel 11 Udfordringer til den parlamentariske styringskæde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 International Politik - I et dansk perspektiv

IP-forløbet bygger videre på elevernes faglige viden og kompetencer fra forløbet EU og Danmark, hvor bl.a. realisme og liberalisme er blevet behandlet.
Tematisk tager forløbet afsæt i sikkerhedspolitik og Grønlandsspørgsmålet. Således skal IP-forløbet også sættes i kontekst til forløbene, der knytter sig til USA.

Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
IP-bogen:
(s. 11 - 125 og 208 - 228)
- Kapitel 1 Hvad handler international politik om?
- Kapitel 2 Hvad kendetegner realismen?
- Kapitel 3 Hvad kendetegner liberalisme?
- Kapitel 4 Hvad kendetegner konstruktivismen?
- Kapitel 5 Hvordan fører stater udenrigspolitik?
- Kapitel 6 Hvordan fører stater sikkerhedspolitik?
- Kapitel 10 Hvad kendetegner nye konflikter i international politik? (s. 208 - 228)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Skriftlig samfundsfag - forb. terminsprøve

Forberedelsen til elevernes terminsprøve har primært haft til formål at oparbejde eleverne genresikkerhed samt at opkvalificere elevernes kompetencer i gruppearbejde (gruppearbejde ved den skriftlige prøves 1. del uden bilag). Hvor det centrale har været at udarbejde en "løsningsstruktur" for fællesdelen og kunne foretage et kvalificeret valg af delopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Kriminalitet og bander (Sociologisk fokus)

Kriminalitet forløbet tager dels afsæt i tidligere gennemgået teori ved en af elevernes tidligere skriftlige arbejde (kriminalitetsdefinition og teori). Dertil skal forløbet ses i et sociologisk teori, hvor der bl.a. bygges videre på elevernes analytiske kompetencer, hvor bander underkastes fx af Bourdieus sociologiske teori. Således er forløbet også tænkt som et sociologisk "Brush-up" forløb. Men dertil skal det nævnes, at forløbet også berører de politiske og økonomiske kerneområder. Deraf indgår pensummet fra politik- og økonomiforløbene, samt pensummet fra temaet Ulighed og Sundhed dette forløb.
Dertil har formålet for eleverne været arbejde metodisk med bl.a. de taksonomiske niveauer og hvordan man udarbejder en synopsis ud fra en udleveret grundskabelon (Dette skal ses i sammenhæng tidsmæssigt til elevernes forestående SRP-skriveperiode)

Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Sociologisk Set:
(s. 41 - 57, 151 - 171 og 190 - 206)
- Kapitel 3 Hvem er jeg? Og hvad kan jeg blive?
- Kapitel 9 Dem og os - om kulturelle mønstre
- Kapitel 11 Radikal gruppeadfærd - når vold bliver almindeligt.

BEMÆRK PENSUM FRA POLITIK- OG ØKONOMI FORLØBENE SAMT PENSUMMET FRA ULIGHED OG SUNDHED INDGÅR I FORLØBET
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Politik 2 - Politiske udfordringer

Forløbet Politik 2 har til formål at højne elevernes faglige kompetencer og faglige selvstændighed både skriftlig og mundtlig. Der tages afsæt i det faglige pensum vedr. politik - fra første politikforløb fra 1.g til mediedelen fra forløbet USA & Medier. Således skal dette forløb også ses som et "Brush-up" forløb. Dertil bygges der videre på elevernes faglige viden med fx den parlamentariske styringskæde. Det tematiske politiske problemfelt gives ved mediernes betydninger og "Toldkrig". Således trækker forløbet også på elevernes økonomiske forståelsesramme i en politisk kontekst.


BEMÆRK PENSUMMET TIL FORLØBET INKLUDERER PENSUMMET FRA POLITIK- OG ØKONOMI FORLØBENE (SE PENSUM UNDER DISSE FORLØB)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer