Varde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Varde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Varde Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Lars Brinch Andersen
Hold
2022 SA/d (
1d SA
,
2d SA
,
3d SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro samfundsfag
Titel 2
Politik - grundlæggende politisk faglighed
Titel 3
Skriftlighed
Titel 4
EU og Danmark
Titel 5
EU og Danmark (Fortsat fra 1g)
Titel 6
Skriftlig samfundsfag - diskussion
Titel 7
Økonomi - Danmark - global økonomi og arb.markedet
Titel 8
SRO - Ulighed
Titel 9
Skriftlig samfundsfag - sammenligning (Økonomi)
Titel 10
Tema - Ulighed og sundhed (Sociologisk fokus)
Titel 11
Skriftlig samfundsfag - beregn v. udl. og undersøg
Titel 12
Skriftlig årsprøve
Titel 13
Mundtlig årprøve
Titel 14
Skr. og mdt. samfundsfag - årsprøve
Titel 15
USA & Medier (Valg i USA)
Titel 16
Politik på forskellige niveauer
Titel 17
Valgarrangement - Valg i USA
Titel 18
Skriftlig samfundsfag - Diskussion.
Titel 19
International Politik - I et dansk perspektiv
Titel 20
Skriftlig samfundsfag - forb. terminsprøve
Titel 21
Kriminalitet og bander (Sociologisk fokus)
Titel 22
Skriftlig samfundsfag - Undersøg, Notat og beregn.
Titel 23
Politik 2 - Politiske udfordringer
Titel 24
Eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro samfundsfag
Elever introduceres til fagets genstandsområder - Politik, sociologi og økonomi. I forbindelse hertil er der en brush up del fra elevernes grundforløbsundervisning - Ulighed mellem kønnene.
Endvidere er fagets mundtlige og skriftlige dimension været et omdrejningspunkt.
Fagbøgerne der er anvendt i undervisningen er givet ved følgende titler:
• Arbejdsbog til skriftlig samfundsfag
• Europas svære fællesskab
• IP-bogen*
• Politikbogen - 2. udg.
• Politikbogen (1. udg.)
• PolitikNU
• Sociologisk SET (3.udg.)
• Sådan skriver du i samfundsfag
• Ulighedens mange ansigter
• Velfærdsstaten under pres
• ØkonomiNU - 4. udg.
Dertil har eleverne et kompendie fra grundforløbet: P. Brøndum & T. Hansen: "Luk samfundet op!" 4. udg. Fra grundforløbet. (Note: Pdf-en er linket i elevernes økonomiforløb)
Indhold
Kernestof:
Vi mødes i klassen. Medbring computer
Medbring dine billeder fra studieretningsturen til KBH
Vi skal se resten af filmen "De blinkende lygter". Dertil skal I gerne have bøger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Politik - grundlæggende politisk faglighed
Udgangspunktet for politikforløbet er det forudgående folketingsvalg og de efterfølgende regeringsforhandlinger.
Formålet er at eleven opnår basal forståelse for den danske demokratiske styreform, de politiske partier, ideologier mv. Dertil har forløbet til hensigt at øge elevernes analytiske kompetencer. Konkret er det fx politiske standpunktsanalyser vha. Molins model og analyser af partier før, under og efter et valg vha. Kaare Strøms model. Dette er blevet kombineret med, at eleverne har bl.a. skulle sætte det i forhold til partiernes udvikling fx fra klassepartiet til Catch-all partiet mv.
Det skal noteres at dette forløb, skal ses i sammenhæng til forløbene: Politik på forskellige niveauer og Politik 2. Disse er beskrevet nedenfor.
Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Politikbogen
(s. 11 - 24 og 90 - 126)
- Kapitel 1 Hvad handler politik om?
- kapitel 4 Partiadfærd
- kapitel 5. Interne splittelser i partierne.
Indhold
Kernestof:
Den nye regerings politik er klar
Læs den vedhæftede artikel
DRTV - Mød Regeringen
Lektie: Se den vedhæftede program "Mød Regeringen" frem til minuttal: 19:30. Medbring Politikbogen.
DRTV - Statsministerens nytårstale: Talen
Lektie: Se statsministerens nytårstale (vedhæftede link). Gennemgå dine noter til Molins model og medbring Politikbogen.
Nitten tusinde grønlændere afgjorde det danske folketingsvalg – nu vil Aaja Chemnitz have i pose og i sæk
Du skal medbringe "Politik-bogen". De nye er kommet. Dertil skal du læse den vedhæftede artikel. Mvh. Lars
Lektie: Læs s. 100 - 104 i Politikbogen (Kaare Strøms teori). Du skal kunne forklare figur 4.6 (s. 102), men du skal ikke lave arbejdsopgave 4.3 (Dog skal du læse opgaveformuleringerne). Mvh. Lars
Lektie: Læs afsnit 4.3 Hvilke typer af partier findes der, og har partiernes rolle ændret sig? (s. 104 - 108) i Politikbogen.
De udslagsgivende partier
Lektie: 1. Læs artiklen og sæt den i forhold til din viden angående "Klasseparti", "Catch all - parti" og "Markedsparti". 2. Vælg et af de klassiske partier (Socialdemokratiet, Venstre og Det konservative folkeparti) og undersøg partiets udvikling. M
Læs s. 112 - 117 i Politikbogen (Undlad tekstbokse s. 117)
DRTV - Partier i brand: Venstre
Lektie: Læs s. 118 - 123 i Politikbogen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Skriftlighed
Det faglige formål med dette skriftlige forløb er, at eleven arbejder med de skriftlige genre: Opstil hypoteser, hvad kan der udledes (lineær regression) og Skriv et notat. Angående udlede genren, sættes det i faglig kontekst til elevernes forrige forløb "Politik". Notatgenren tager emnemæssigt og fagligt afsæt i kriminalitet. Eleverne skal senere arbejde med et specifikt kriminalitetstema.
Indhold
Kernestof:
KNÆK KODEN i skriftlig samfundsfag-1.pdf
Lektie: Læs indledningen samt kapitel 1 i det vedhæftede dokument "Knæk koden"
Konsekvenser af krigen i Ukraine
Lektie: Læs afsnittet "R2-værdi" i knæk koden.
Genreguide: Udled af lineær regression i skr. samfundsfag
Eksempler på opgaver med R2 værdi.docx
Eksemplarisk besvarelse.pdf
Færdiggør dit arbejde fra sidste model (Din egen valgte opgaver med R2 værdi). Og tjek den af ift. "den eksemplariske besvarelse). Se vedhæftning
Læs dine noter til lineær regression og læs den "eksemplariske besvarelse" igennem
At Skrive Notat.docx
Jeg har åbenbart glemt at trykke "gem" til jeres lektie, så bare I kommer :-)
Definition af kriminalitet.docx
4Teorier om kriminalitet.pdf
7Kernebegreber til kriminalitet.pdf
Individets beslutninger iflg Giddens.docx
Lektie: De 4 teorier om kriminalitet og opstil to strategier (se opgave: At skrive notat)
Gennemfør dit kriminalitetsinterview af dine forældre. Medbring dit interview, så husk enten at optage det eller skrive interviewet ned
Færdiggør dit udkast til notat-opgaven. Brug det nedenstående materiale ifm. udkastarbejdet
Justitsminister med en idé: Kriminelle kan afsone i militæret
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
EU og Danmark
Udgangspunktet for EU-forløbet er et foredrag af DEO, hvor omdrejningspunktet er en diskussionen af en EU-udvidelse, hvor Ukraine optages som medlemsland. Og i sammenhæng hertil har eleverne skulle arbejde med, hvordan postmoderne staters formelle suverænitetsafgivelse muliggør en forøgelse af statens reelle indflydelse.
Dertil har forløbet også fagligt fokus på de kernefaglige områder som EU´s opståen og udvikling, de danske forbehold, EU-institutioner, mellemstatslig, overstatslig samarbejde mv.
Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Europas svære fællesskab:
( s. 7 - 33 og 105 - 136)
- "Kapitel 1 EU´s institutioner - en samarbejdende familie fuld af modsætninger"
- "Kapitel 9 EU som prygelknabe"
- "Kapitel 10 Kampen om fremtidens Europa: Fra teorier om Europæisk integration til politiske virkeligheder"
- "Kapitel 11 EU som international spiller. Grænser for blød magt - vendepunkt for EU´s udenrigspolitik".
Indhold
Kernestof:
Vi skal til foredrag (Emne EU)
Lektie: Læs dine noter og udkast til notatopgaven godt igennem. Dertil skal du kort nedskrive indholdet fra DEO-foredraget.
Verdens landes BNP - Wikipedia, den frie encyklopædi
Quiz Hvad er EU
Vi starter som sagt op på et nyt forløb "EU og Danmark". Lektie: Brug linket "Verdens landes BNP" og få overblik over de forskellige landes BNP. Dernæst skal du gennemføre quizzen
Quiz
Lektie: læs side 10 - 14 i det vedhæftede dokument. Det forventes at du kan forklare de statistiske figurer
EB96 DK.pdf
Info om DK i EU
Du skal følge det vedhæftede link og orientere dig i de enkelte faner
Figur 1 Formel og reel suverænitet.docx
Problemstillinger i EU
Følg linket og læs indholdet
De første 45 minutter er mine (Vi har lige lidt vi skal nå) :-) Ellers tænker jeg, at vi skal have rundet skoleåret af udenfor.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EU og Danmark (Fortsat fra 1g)
Indhold
Kernestof:
Resultater og fordele | Den Europæiske Union
Hej 2d. Følg linket og opstil de fordele bl.a. Danmark har i medlemskabet af EU. Mvh. Lars
18 Fordele og ulemper ved Den Europæiske Union – ForretningsTip.dk
Forsvar: Er EU ved at oprette sin egen EU-hær? | Nyheder | Europa-Parlamentet
Hej 2d. Lektie: 1. læs artiklen om fordele og ulemper ved EU-samarbejdet. 2. Læs artiklen: "Forsvar: Er EU ved at oprette sin egen hær?". Opstil hertil fordele og ulemper ved en fælles EU hær.Medbring bogen Europas svære fællesskab. Mvh. Lars
Determinanter kapabiliteter og instrumenter.docx
Lektie: Læs 112 - 120 i Europas svære fællesskab.Opstil og forklar integrationsstrategierne. Læs dernæst dokumentet vedrørende determinanter, kapabiliteter og instrumenter.
Hej 2d. Færdiggør din oversigt over de danske determinanter, kapabiliteter og instrumenter. Undersøg dertil kort krigen mellem (brug internettet) Ukraine og Rusland. Medbring bogen Europas svære fællesskab.
Realismen-idealisme-oversigt (4).pdf
Lektie: Du skal udfylde det vedhæftede arbejdsskema til integrationsstrategierne. (Dit arbejde skal resultere i, at du kan fremlægge de enkelte teorier). Dernæst skal du læse den vedhæftede artikel og forsøge at knytte den til integrationsstrategiern
Arbejdsskema til integrationsteorier.docx
Veteran og folketingskandidat: Læg ikke forsvaret i hænderne på EU
Titel
Du/I skal færdiggøre jeres oplæg vedrørende EU´s rolle i Ukraine konflikten. Du/I kan anvende den vedhæftede fil, men du må gerne anvende andet materiale/hjemmesider. Medbring Europas svære fællesskab.
Udenrigspolitik - Wikipedia, den frie encyklopædi
Hej 2d. Lektie: Læs: s. 129 - 136 i Europas svære fællesskab. Mvh. Lars
DRTV - Truslen mod Ukraine: Optakten
Krigen i Ukraine kommer til at ændre EU for altid
Se Truslen mod Ukraine, hvis du ikke så den i sidste modul. Læs dertil artiklen "Krigen i Ukraine kommer til at ændre EU for altid". Medbring Europas svære fællesskab. Mvh. Lars
I skal gruppevis færdiggøre jeres teoretiske (integration i dybden/bredden, integrationsteorier, realisme/idealisme) gennemgang af artiklen "Analyse: Krigen i Ukraine kommer til at ændre EU for altid". Husk, at medtage citater fra artiklen til teorie
Lektie: Opstil en disposition til: Diskutér, hvilken betydning krigen i Ukraine har for EU-samarbejdet. I dette arbejde forventes det, at du har overblik over følgende sider i Europas svære fællesskab:s. 105 - 111 s. 112 - 116s. 116 - 128s. 129 - 136
Arbejdsopgave Diskutér, hvilken betydning krigen i Ukraine har for EU-samarbejdet..docx
DIIS PB EU Sikkerhed WEB.pdf
Krigen i Ukraine åbner gammel diskussion om fælles finanspolitik i EU
Lektie: Læs de to vedhæftede artikler. Sammenhold artiklerne med din afleverede opgave fra sidst og find steder i din egen tekst, hvor det kan underbygge din diskussion. Medbring Europas svære fællesskab.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Diskussionsopgave (almen)
08-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlig samfundsfag - diskussion
Eleverne skal arbejde skriftligt med genren: At diskutér. Det faglige indhold tager afsæt i elevernes foregående forløb vedrørende EU og Danmark.
Indhold
Kernestof:
forsvarsbudget
EU kan spille en vigtig rolle, som Nato ikke udfylder
Lektie: Læs de to artikler og sæt dem i forhold til dit skriftelige produkt (Hvilken betydning har krigen i Ukraine for EU-samarbejdet). HUSK: At få tal med fra statistikken.
Hej 2d. Lektie: Færdiggør din diskussion af, hvilken betydning krigen i Ukraine har for EU-samarbejdet (Max 1,5 normalside). Du skal IKKE lave en konklusion på opgaven, det arbejder vi med på klassen.Mvh Lars
Lissabon - Wikipedia, den frie encyklopædi
Portugal - Wikipedia, den frie encyklopædi
Vi skal i gang med at forberede os på studieturen til Lissabon. Lektien: Læs de vedhæftede dokumenter.
Delopgave C Krigen i Ukraine og EU.docx
Læs opgaven grundigt igennem (du skal ikke skrive noget :-).
KNÆK KODEN i skriftlig samfundsfag-1 (2).pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Diskussionsopgave (almen) II
18-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Økonomi - Danmark - global økonomi og arb.markedet
Formålet med forløbet Økonomi er, at eleverne tilegner sig en grundlæggende basal viden om økonomi samt mere komplekse økonomiske forklaringsmodeller.
Eleverne har bla. skulle arbejde med komplekse problemstillinger på arbejdsmarkedet.
Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
ØkonomiNU (Dog skal det noteres, at eleverne gennem forløbet, har haft forskellige udgaver til rådighed af fagbogen)
(s. 7 - 179)
- Kapitel 1 Den globale økonomi afsnit 1.1 Den globale økonomi svinger.
- Kapitel 2 Danmarks økonomi
- Kapitel 3 Produktion og indkomst
- Kapitel 6 Arbejdsmarkedet
- Kapitel 7 Finanspolitik
- Kapitel 8 Pengepolitik
- Kapitel 9 Valuta politik
- Kapitel 10 Arbejdsmarkedspolitik
- Kapitel 12 Velfærdsstaten (Denne del behandles i temaet Ulighed og sundhed)
- "Kapitel 8.3 Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb" og "Kapitel 8.4 Hvad er god økonomi" fra Grundforløbskompendiet - Luk samfundet op! udleveret Pdf-fil
Det er vigtigt at notere angående pensum for forløbet, så indgår elevernes SRO-forløb i dette økonomi-forløb. I og med, at eleverne har arbejdet indgående med Gini-koefficient og BNP statistisk i SRO. (Se SRO forløb)
Indhold
Kernestof:
De 10 vigtigste økonomiske begreber
Klassisk økonomi - Wikipedia, den frie encyklopædi
Læs artiklen "De 10 vigtigste økonomiske begreber", og test dig selv, hvor mange kan du?Læs dernæst om klassisk økonomi.
Vi skal samle op, så vi er klar til Lissabon. Lektien er vedhæftet
Portugal
9 Lissabon uge 40 2023.docx
Tak for sidst - Det klarede I sgu godt, når det nu skulle være sådan (lidt øv-agtig). Vi skal videre med økonomi og mødes på klassen
P. Brøndum & T. Hansen- Luk samfundet op. 4.udg. Columbus. 2021. s.10-24, 29-37, 100-106, 167-179.pdf
Lektie: Læs kap. 8.4 Hvad er god økonomi? i dokumentet fra sidste modul. Søg derefter på eksempler for målene.
Håber, at I har haft en dejlig efterårsferie. Vi mødes på klassen husk, at medbringe en frisk computer.
Økonomi
Velfærdsøkonomi - Wikipedia, den frie encyklopædi
Du skal følge det vedhæftede link fra Danmarks Statistik og undersøge følgende økonomiske emner: Nationalregnskab, Offentlig økonomi, Betalingsbalance og udenrigshandel, Prisindeks, Forbrug, Ejendomme. Det forventes, at du kan forklare emnerne.
Hvordan bruger det offentlige 1.000 kroner?
Lektien og de opgaver du skal forberede til modulet finder du i den vedhæftede fil - "Lektie og arbejdsopgaver økonomi 1".
Lektie og arbejdsopgaver økonomi 1.docx
Har du styr på de økonomiske begreber
DRTV - Explainer: Derfor bliver alting dyrere
konjunkturer og økonomiske sammenhænge
Lektie: Se de to vedhæftede videoer. Angående videoen "Konjunkturer og økonomiske" forventes det, at du kan forklare de kendetegnene for hver af konjunktur-perioderne (opgang, høj... etc.). Endvidere til jer, der ikke fik lavet lektien til Matrix-gru
ØkonomiNU 3 udgave 2015.pdf
Læs i Økonomi NU afsnit:1.1 Den globale økonomi svinger2 Danmarks økonomi (kapitel 2.1 - 2.4)3 Produktion og indkomst (3.1 - 3.4)
Lektie: Læs i Økonomi NU afsnit:1.1 Den globale økonomi svinger2 Danmarks økonomi (kapitel 2.1 - 2.4)3 Produktion og indkomst (3.1 - 3.4)
Multiplikatoreffekt og finanspolitik
Læses på klassen: Kapitel 3.5 Multiplikatorvirkning
Lektie: Genlæs kap. 3.5 Multiplikatorvirkningen i ØkonomiNU og gense den vedhæftede video "Multiplikatoreffekt og finanspolitik".
Lektie: Læs dine noter fra sidste modul igennem og læs det korte afsnit "7.2 Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer" i ØkonomiNU.
Lektien ser stor ud, men det er korte afsnit. Læs: Finanspolitiske multiplikatorer (læs grundigt), 7.4 Finanspolitikkens anvendelsesmuligheder, 7.5 Finanspolitikken i Danmark, Finanskrisen og 7.6 Finanspolitikken og EU.
Elevopgave: Anvend kapitel 7.4, 7.5 og 7.6 til at forklare finanspolitikkens muligheder og begrænsninger.Der skal være illustrationer som fx modeller, figurer etc. og der skal være talmateriale.Husk, at du individuelt skal stå til ansvar for din fork
Færdiggør elevopgaven: Anvend kapitel 7.4, 7.5 og 7.6 til at forklare finanspolitikkens muligheder og begrænsninger.Der skal være illustrationer som fx modeller, figurer etc. og der skal være talmateriale.(Husk, at du individuelt skal stå til ansvar
Danmarks Nationalbanks hjemmeside
Lektie: Læs kapitel 8.3 Pengepolitiske instrumenter og 8.4 Pengepolitikken i Danmark i ØkonomiNU
Pengepolitik arbejdsseddel.docx
Lektie: Læs kap. 8 Pengepolitik i ØkonomiNU og udfyld arbejdssedlen fra sidst. Find dertil de figurer der passer til arbejdsspørgsmålene og kopier dem ind i dokumentet (Pengepolitik arbejdsseddel)
Læs 9.5 Valutapolitik
Lektie: Læs først afsnit 9.5 Valutapolitik i ØkonomiNU. Læs dernæst afsnit 9. Valutapolitik og 9.1 Valutakursen.
Valutapolitik
Vi skal gennemføre den årlige nationale trivselsmåling ( ETU ca 30 min.). Dernæst arbejder vi videre med økonomiske mål (Gini-koefficient og BNP). Medbring bogen Ulighedens mange ansigter.
Latinamerika_i_USA_s_skygge_01.pdf
Læs det vedhæftede dokument. Medbring Ulighedens mange ansigter
Debat: Papirløse latinoer: USA's nye underklasse
The world’s most violent cities
Mexicansk migration til USA
USA's billige arbejdskraft
Læs dine noter fra forrige lektion og læs den vedhæftede artikel. Fik du ikke lavet lektien sidst, så er det nu.
Vi skal videre med økonomi. Læs følgende kapitler i ØkonomiNU: 6. Arbejdsmarkedet, 6.1 Arbejdskraften i Danmark og 6.2 Arbejdsløshed.
6.3 Årsager til arbejdsløshed
Hej og godt nytår 2d. Husk en frisk opladet computer. Mvh. LarsNC kommer 09:20 ift. projekt lystlæsning
Arbejdsmarkedsstatus, AKU (interview)
Arbejdsmarkedsregnskab
Arbejdsmarkedsstatus, RAS (register)
Unge uden for beskæftigelse og uddannelse (NEET)
Lektie: Du skal gennemgå de vedhæftede statistikker angående det danske arbejdsmarked.
Det danske arbejdsmarked - Det danske arbejdsmarked
Færdiggør dit arbejde med, at beskrive det danske arbejdsmarked. Materialet du skal anvende til arbejdet er:- Statistikkerne fra Danmarks statistik (se sidste modul).- Hjemmesiden Det danske arbejdsmarked (vedhæftet)- ØkonomiNU: 6. Arbejdsmarkedet, 6
Find, opstil og argumentér for problemer på det danske arbejdsmarked (minimum 10 stk.). Udgangspunktet skal være dit udarbejdede oplæg om arbejdsmarkedet.
https://www.dr.dk/ligetil/video-saadan-er-den-danske-model
Arbejdsmarkedet og flexicurity
Medbring et udskrevet eksemplar af din egen SRO-opgave. Dertil skal du læse (genlæse) det vedhæftede dokument grundigt.
2d SRO Elevvejledning 2023-24.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
SRO - Ulighed
Elevernes SRO indgår i elevernes pensum til samfundsfag. Dertil knyttes det faglige indhold til et senere forløb i Ulighed og sundhed. De faglige indhold for løbet er oplistet nedenfor, men dertil skal det pointeres, at eleverne har arbejdet indgående med Gini-koefficient og BNP statistisk. Og således indgår SRO-delen også i Elevernes Økonomiforløb.
Pensum Samfundsfag SRO 2d, Immigration fra Latinamerika til USA
• Brøndum, Peter & Jensen, Jakob Glenstrup (2014): ”Ulighedens mange ansigter - perspektiver på social ulighed”. Forlaget Columbus 1. udgave, 1. oplag.
(s. 11 - 22, 47 - 80, 225 - 248)
o Kapitel 1 Introduktion til ulighed og social ulighed
o Kapitel 3 Økonomisk fattighed
o Kapitel 4 Økonomisk ulighed
o Kapitel 10 Global og regional ulighed
• Boel, Niels og Rasmussen, Finn (2016): Latinamerika i USA's skygge. Forlaget Columbus (udleveret PDF se ressourcerum).
• OECD ulighed:
https://data.oecd.org/inequality/income-inequality.htm
• Worldbank:
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=OE
• Information: Papirløse latinoer: USA's nye underklasse | Information
• The Economist:
https://www.economist.com/graphic-detail/2016/02/03/the-worlds-most-violent-cities?fsrc=scn%2Ffb%2Fwl%2Fbl%2Fdc%2Fst%2Ftheworldsmostviolentcities
• Faktalink: Mexicansk migration til USA | faktalink
• Jyllands-Posten:
https://jyllands-posten.dk/international/ECE3368587/USAs-billige-arbejdskraft/
Indhold
Kernestof:
Vi skal gennemføre den årlige nationale trivselsmåling ( ETU ca 30 min.). Dernæst arbejder vi videre med økonomiske mål (Gini-koefficient og BNP). Medbring bogen Ulighedens mange ansigter.
Latinamerika_i_USA_s_skygge_01.pdf
Læs det vedhæftede dokument. Medbring Ulighedens mange ansigter
Debat: Papirløse latinoer: USA's nye underklasse
The world’s most violent cities
Mexicansk migration til USA
USA's billige arbejdskraft
Læs dine noter fra forrige lektion og læs den vedhæftede artikel. Fik du ikke lavet lektien sidst, så er det nu.
Vi skal videre med økonomi. Læs følgende kapitler i ØkonomiNU: 6. Arbejdsmarkedet, 6.1 Arbejdskraften i Danmark og 6.2 Arbejdsløshed.
6.3 Årsager til arbejdsløshed
Hej og godt nytår 2d. Husk en frisk opladet computer. Mvh. LarsNC kommer 09:20 ift. projekt lystlæsning
Arbejdsmarkedsstatus, AKU (interview)
Arbejdsmarkedsregnskab
Arbejdsmarkedsstatus, RAS (register)
Unge uden for beskæftigelse og uddannelse (NEET)
Lektie: Du skal gennemgå de vedhæftede statistikker angående det danske arbejdsmarked.
Det danske arbejdsmarked - Det danske arbejdsmarked
Færdiggør dit arbejde med, at beskrive det danske arbejdsmarked. Materialet du skal anvende til arbejdet er:- Statistikkerne fra Danmarks statistik (se sidste modul).- Hjemmesiden Det danske arbejdsmarked (vedhæftet)- ØkonomiNU: 6. Arbejdsmarkedet, 6
Find, opstil og argumentér for problemer på det danske arbejdsmarked (minimum 10 stk.). Udgangspunktet skal være dit udarbejdede oplæg om arbejdsmarkedet.
https://www.dr.dk/ligetil/video-saadan-er-den-danske-model
Arbejdsmarkedet og flexicurity
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Skriftlig samfundsfag - sammenligning (Økonomi)
Dette skriftlige forløb, skal ses i forhold til elevernes forudgående forløb i økonomi. Hvor pensum anvendes i en skriftlig kontekst.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs s. 83 - 86 i "Sådan skriver du i samfundsfag". Medbring ØkonomiNU.
Læs sammenligningseksemplet s. 87 - 94 i Sådan skriver du i samfundsfag. Medbring ØkonomiNU.
Arbejdsmarkedet stx eks.zip
Lektie: Opstil parametre til sammenligningsopgaven (Delopgave A) og læs bilag A1, A2 og A3 i opgavesættet fra forrige modul. Udfyld et sammenligningsskema (udgangspunkt er det du har læst i "Sådan skriver du i samfundsfag", således, at du har konkret
Vi arbejder videre med sammenligningsopgaven, hvor du bl.a. skal skrive et gennemarbejdet udkast som skal afleveres ved timens slutning.
Lektie: Læs kapitel 10. Arbejdsmarkedspolitik s. 124 - 133 i ØkonomiNU.Arbejdsopgave til kapitlet:1. Forklar arbejdsmarkedspolitikkens opgave (herunder mismatch, delmarkeder, flaskehalsproblemer, beskæftigelsesministeriets rolle.2. Forklar arbejdsmar
Læs den vedhæftede opgave og opstil hertil et kort oversigtsskema (se evt. s. 86 i Sådan skriver du i samfundsfag). Dernæst skal du sikrer dig (hvis du ikke har), at du har styr på kap. 10 Arbejdsmarkedet i ØkonomiNU.
Sammenligningsopgave Aflevering.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Overbliksskema til sammenligning
06-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tema - Ulighed og sundhed (Sociologisk fokus)
Temaet Ulighed i sundhed foregår i samarbejde med elevernes fag idræt, hvor eleverne arbejder med sundhed i en idrætskontekst. Elevernes arbejde i samfundsfag tager afsæt i det ulighedsfokus, der var i elevernes SRO. Det vil sige, at dette forløbet knytter sig til SRO-pensummet.
Særligt for dette forløb er, at det skal ses som et sociologisk orienteret forløb, hvor der bygges videre elevernes sociologiske viden og kompetencer fra grundforløbet. Konkret betyder det et indgående merfordybelse i bl.a. Pierre Bourdieu og Anthony Giddens. Dog skal det nævnes, at der gennem forløbet arbejdes med alle kerneområder for samfundsfag - Økonomi, politik og sociologi.
Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
ØkonomiNU:
(s. 153 - 179)
- Kapitel 12 Velfærdsstaten
Ulighedens mange ansigter:
(s. 11 - 22, 47 - 80 og 193 - 224)
- Kapitel 1 Introduktion til ulighed og social ulighed
- Kapitel 3 Økonomisk fattigdom
- Kapitel 4 Økonomisk Ulighed
- Kapitel 9 Velfærdsstat og ulighed
Politikbogen:
(s. 193 - 215)
- Kapitel 9 Demokrati, rettigheder, pligter og medborgerskab
Luk samfundet op! Grundforløbsmateriale
- 2 Identitet i forandring. Udleveret Pdf-fil.
Indhold
Kernestof:
Lektie: kapitel 12 Velfærdsstaten. Skim afsnit 12.1 Velfærdsstaten, Læs grundigt afsnit 12.2 Fattigdom, 12.3 Ulighed og skim (igen) afsnit 12.4 Velfærdsstaten under pres i ØkonomiNU. Medbring boge Ulighedens mange ansigter.
Constitution of the World Health Organization
Læs afsnit 9.4 Reformerne og konkurrencestaten (s. 214 - 222) i Ulighedens mange ansigter. Arbejdsspørgsmål: Hvad betyder en overgang fra en universel velfærdsstat til en mere konkurrenceorienteret for borgerne?
Færdiggør arbejdet med de nedenstående arbejdsopgaver:Læs afsnit 9.4 Reformerne og konkurrencestaten (s. 214 - 222) i Ulighedens mange ansigterArbejdsopgave 1: Forklar konkurrencestaten. Anvend tekstboks 9.4, figur 9.15, Tekstboks 9.5, Figur 9.16 Arb
Om ulighed i sundhed
20 reformer på 20 år har øget uligheden
Ulighed i Sundhed - årsager og indsatser.pdf
Lektie: Læs kapitel "3. Social ulighed i sundhed– omfang og udvikling" i den vedhæftede pdf. Medbring Ulighedens mange ansigter.
Socioøkonomisk status
Se, hvad dit parti mener: Er sundhed statens eller dit eget ansvar?
Læs de to vedhæftede links. Medbring bogen ulighedens mange ansigter.
DRTV - En syg forskel
GRAFIK I Aalborg Øst dør de lige så tidligt som i Pakistan
Lektie: læs den vedhæftede artikel og grafik. Hvis du ikke så dokumentaren i sidste modul, så skal du se den til modulet (se link). Medbring Politikbogen.
Læs kap. 9.4 Hvilke rettigheder og pligter har medborgerne i demokratiet? i politikbogen og sæt det ift. dokumentaren "En syg forskel" episode 3. Læs dernæst, også i politikbogen, kap. 9.5 Hvilke medborgertyper eksisterer der, og hvilke idealer ligge
Arbejdsopgave danske medborgere og krævementalitet.docx
Er du egoist?
Lektie: læs den vedhæftede artikel, men inden det så undersøg hvad begrebet egennyttigmaksimerende betyder.
Ulighed på kort afstand
Lektie: Aktuelt følg linket gennemgå indholdet og undersøg, hvordan det ser ud dér, hvor du kommer fra? Sammenhold indholdet til social-, kulturel og økonomisk kapital.
Bourdieu Klassiske og moderne samfundsteori.pdf
Lektie: Læs resten af dokumentet til Pierre Bourdieu. Hvis du ikke var der i sidste modul, så vær opmærksom på, at lektien er lang og har en høj sværhedsgrad.
Kan ko-kostumer og læsetræning forlænge levetiden? Nye tiltag har vendt op og ned på den norske sundhed
Individets beslutninger iflg Giddens (2).docx
Lektie: Læs s. 626 - 630 (Fra afsnittet Struktur, aktør og systemer) i det vedhæftede dokument.
50_Sa_T - Giddens.pdf
Læs kapitlerne "Fra emancipatorisk politik til livspolitik" (Der kommer en forklaring på ordet "emancipation" i teksten) og og kapitlet "Risikosamfundet" s. 633 - 636 i Giddens pdfén
Arbejdsspørgsmål til Giddens s 633 636.docx
Færdiggør arbejdsopgaverne fra sidst. (Se vedhæftet dokument)
Bred aftale om sundhedsreformen
Du skal løse den vedhæftede opgave (se dokument)
Arbejdsopgaver Giddens.docx
Danskerne slår rekord i brug af psykolog
Ventetiden til psykologbehandling sætter rekord
Flere børn og unge får en psykisk lidelse
Læs din sammenligningsaflevering igennem og læs om at sammenligne i bogen "Sådan skriver du i samfundsfag".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sammenligningsopgave - aflevering
04-03-2024
Arbejdsopgave danske medborgere og krævementalitet
11-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Skriftlig samfundsfag - beregn v. udl. og undersøg
Udover genrene at udlede og undersøge, så har forløbet fokus på beregninger i skriftlig samfundsfag. Eleverne har her arbejdet med at lave deres egne "udregningsskabeloner" i Excel.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs s. 134 - 136 i "Sådan skriver du i samfundsfag". Sæt dig godt ind i de to eksempler.
Læs s. 137 - 140 i "Sådan skriver du i samfundsfag".
Lektie: Genlæs s. 134 - 140 i sådan beregner du i samfundsfag. Arbejdsspørgsmål:Tjek, hvordan beregner du: Procentvis andelProcentvis ændringIndekstal(Husk eksempler)
Titel
Nabolande bag systematisk udplyndring
Beregninger i samfundsfag procentvise andele ændringer og indekstal.docx
Danmarks Statistik
Genlæs/skim s. 62 - 72 i "Sådan skriver du i samfundsfag". Dernæst skal du lave øvelse 1 og 2 side 73 i "Sådan skriver du i samfundsfag".
Skriftlig opgave undersøg Ulighed i sundhed.docx
Læs kap. 2 Hvad kan der udledes opgave med tabel s. 12 - 17 i "Sådan skriver du i samfundsfag"
Tabel 3.2 Udled Lineær regression.xlsx
Lineær regression i samfundsfag
Lektie: 4 Mini øvelser i udled af tabel-opgaven og 5. konkrete opgaver s. 20 (du skal lave beregningerne og have et udkast i stikord til besvarelsen). Læs dertil s. 24 - 31 i "Sådan skriver du i samfundsfag" og lav øvelse 2
Lektie. Læs kapitlet om udled statistisk usikkerhed s. 36 - 42 i "Sådan skriver du i samfundsfag". Dertil skal du lave en lineær regression af tabel 3.5 s. 33.
Lektie: Du skal lave Opgave 3 s. 46 i Sådan skriver du i samfundsfag. Mvh. LarsNB: Maja og Daisy orienterer om regler, ret og pligt til eksamen. kl. 9.40 - 10.00
Introduktion til statistisk usikkerhed med MS Excel (stx samfundsfag A)
Læs kap. 5 Opstil hypoteser i "Sådan skriver du i samfundsfag"
Lektie: Lav opgaven øverst på side 56 i "Sådan skriver du i samfundsfag", altså opgaveformuleringen, der knytter sig til tabel 5.3 og IKKE miniøvelser. 1. Det forventes, at du har fortaget beregningen af tabel 5.32. Har formuleret tre hypoteser, der
Kandidattest EU valg 2024 | DR
Hvad er forskellen på ‘teori’ og ‘hypotese’?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Skriftlig årsprøve
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Mundtlig årprøve
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Skr. og mdt. samfundsfag - årsprøve
Elevernes årsprøver er blevet gennemgået. Dertil er der blevet arbejdet at opkvalificere elevernes skriftelige genresikkerhed og elevernes mundtlige kompetencer i samfundsfaget.
Indhold
Kernestof:
Hej alle. Vi skal gennemgå årsprøverne fra 2g (mundtlig og skriftlig). Dertil skal vi igennem, hvad er der sket siden sidst - nyheder. Den sidste del bliver nok det sjoveste :-)
Studieretningsprojektet - STX | Emu.dk
Lektie: Skim indholdsfortegnelsen i bogen "Sådan skriver du i samfundsfag" og oplist de genre du har styr på. Dertil skal du gennemgå dit dokument vedrørende beregninger i samfundsfag.
Udled og hypoteser 2. del.zip
Samfundsfag digital 2. del.zip
stx232-SAM_A-23082023_del2.zip
Du skal have styr på at opstille hypoteser og lineær regression. Dertil skal du have lavet et besvarelsesudkast til fællesdelene i din aflevering (HUSK BOGEN SÅDAN SKRIVER DU I.....). Dette går den første del af modulet med. Derefter skal vi starte o
udled og hypoteser 1. del.zip
Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
USA & Medier (Valg i USA)
Forløbet har til formål, at eleverne dels arbejder med stormagten USA og mediernes betydning i en politisk kontekst. Dertil skal forløbet ses i forhold til præsidentvalget i USA. Dette betyder, at eleverne bygger videre på deres politisk kompetencer fra bl.a. det forudgående politikforløb, men dertil er der også paralleler til elevernes forløb om EU og Danmark. Det skal noteres at Kapitel 2 i Politikbogen er blevet frisket op i forløbet. Og som sådan indgår forløbet i elevernes øvrige politikrelaterede forløb.
Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Politikbogen:
(s. 26 - 68, 90 - 110, 155 - 177, 217 - 226 og 289 - 291)
- Kapitel 2 Politiske ideologier
- Kapitel 4 Partiadfærd (s. 99 - 102)
- Kapitel 7 Medier og politisk kommunikation
- Kapitel 8 Magt
- Kapitel 10 Den parlamentarisk styringskæde (s. 217 - 226)
- Kapitel 12 Politiske styreformer og transition (Afsnit 12.2 Hvad er forskellen på parlamentarisme og præsidentialisme)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs afsnittet "Hvad er en valg metode" i Politikbogen s. 223 - 226 og følg linksene til hhv. republikanerne og demokraterne i USA (Wiki)
Republikanske parti (USA) - Wikipedia, den frie encyklopædi
Demokratiske parti (USA) - Wikipedia, den frie encyklopædi
• Lav et oplæg om hhv. Det Republikanske og det Demokratiske parti i USA (Husk ideologisk ståsted, politiske mærkesager etc.)o Lav en præsentation af de to kandidater Kamala Harris og Donald Trump. • Forklar de to valgmetoder flertalsvalg i
Lektie: Læs indholdet i det vedhæftede link og du skal medbringe politikbogen
Sådan vælges en præsident i USA
Hej 3d. Lektie: Følg linket og skim frem til afsnittene: "Tredeling af magten og Checks and Balances", "Valg til Kongressen" og "Vælgeradfærd", disse afsnit skal du læse grundigt. Arbejdsopgave få styr på fagbegreberne i afsnittene (Oplist dem som i
Titel
Hej alle. Læs fra afsnittet: "Populisme" til (ikke med) afsnittet "Forholdet mellem præsident og Kongres" i det vedhæftede dokument. Mvh. Lars
Public broadcasting in the United States - Wikipedia
How "Democrats fall in love, Republicans fall in line" got flipped upside down
Lektie: Læs s. 155 - 164 i Politikbogen. Du skal opliste de centrale fagbegreber for de læste afsnit
Firebladssystemet - Wikipedia, den frie encyklopædi
Svenske socialdemokrater vil forbyde fædre at følge deres døtre op ad kirkegulvet
Bertel Haarder går amok
Start med at læse afsnit 7.3 Hvad er den politiske dagsorden og hvem fastsætter den politiske dagsorden s. 164 - 169 i Politikbogen. Forklar figurerne i afsnittet. Dernæst skal du læse den vedhæftede artikel og konkretisere den kritik, der fremsættes
Læren af USA-valget: Medier, magt og mistillid
movie shooter I will tell them what the truth - Google-søgning
Lektie: Læs afsnit 7.4 Hvordan arbejder de politiske partier med politisk kommunikation. s. 169 - 174. Mvh. Lars
Samme lektie som sidst, men det forventes, at du får godt styr på diskursbegrebet.
Birthe Rønn Hornbech siger intet under interview
Lektie: Læs afsnit 7.5 samt opsummering i Politikbog (s. 174 - 178).
Se uddraget af debatten mellem Harris og Trump og oplist de centrale pointer fra hhv. Harris og Trump. Læs dertil den vedhæftede artikel. Medbring politikbogen.
Kamala Harris vs Donald Trump: Wild Debate Moments | 10 News First
Philip Khokhar: Donald Trump blev lokket i Kamala Harris' fælder igen og igen
Rage Against the Machine - Know Your Enemy [Lyrics]
Lektie: Læs s. 99 - 102 i Politikbogen. Arbejdsopgave: Forklar Medianvælgerteorien (Downs model) og forklar dertil Kaare Strøms begreber: Vote -, office - og policy seeking.
QUIZ: Er det dyrest at være dansker eller amerikaner?
ANALYSE: Amerikanerne føler sig økonomisk pressede - og det kan afgøre valget
De amerikanske arbejdere bliver fattigere, fordi de amerikanske virksomheder bliver større
Monopson - Wikipedia, den frie encyklopædi
Lektie: Læs den vedhæftede artikel (den er svær, så læs grundigt). Følg dertil linket fra Wikipedia angående begrebet monopson.
Et amerikansk valg mellem to onder
United States
Lektie læs den vedhæftede artikel og sammenhold artiklen til arbejdet fra forrige lektion. Undersøg dertil (Brug max 10 minutter) OECD siden om "United States".
Samme lektie som forrige modul. Men du skal medbringe Politikbogen
Forsker og feminist: Trump har genoprettet de hvide mænds værdighed
Lektie: Læs den vedhæftede artikel og sammenhold det til foredraget i tirsdags (Skriv stikord). Dertil skal du finde statistik, der beskriver den amerikanske arbejderklasse. Du skal medbringe Politikbogen.
Lektie: Læs kapitel 8 Magt i Politikbogen (Hvis du ikke fik det læst i sidste modul). Du skal svare på følgende arbejdsspørgsmål til kapitlet:1. Hvilken magt (magt som ressource) har hhv. Trump og Harris? Tænk her på Pierre Bourdieus kapitalbegreber.
Prøver igen! Lektie: Læs kapitel 8 Magt i Politikbogen (Hvis du ikke fik det læst i sidste modul). Du skal svare på følgende arbejdsspørgsmål til kapitlet:1. Hvilken magt (magt som ressource) har hhv. Trump og Harris? Tænk her på Pierre Bourdieus kap
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa-2016/detektor-forstaa-magtens-tredeling-i-usa#!/
Morgenpost fra USA: Krig mellem Iran og Israel kan få konsekvenser i central svingstat
Frontlinjen
Hvad vil Harris og Trump med magten.docx
DRTV - Trump vs. Harris: Er Trumps "bondeknold" et trumfkort?
Læs den vedhæftede artikel færdig. 1. Forklar hertil de to scenarier, der kommer til udtryk i artiklen. 2. reflekter over, hvilken magtindflydelse USA har på Danmark. Se derefter afsnittet af programmet Trump vs. Harris fra DR. Medbring Politikbogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Politik på forskellige niveauer
Forløbet indgår i elevernes øvrige politiske forløb. Teoretisk er der fokus på Kapitel 11 Udfordringer til den parlamentariske styringskæde fra Politikbogen.
Afsættet for forløber er et besøg af Vardes Borgmester på Varde Gymnasium, hvor eleverne har mulighed for at undersøge lokal politik i praksis. Fagligt er der således fokus på politik på forskellige niveauer (Lokal, regional og national og regional, national og global).
Målet har bl.a. haft fokus på, når politik skal implementeres på borgerniveau.
Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Politikbogen
(s. 254 - 284)
- Kapitel 11 Udfordringer til den parlamentariske styringskæde
Indhold
Kernestof:
Du skal bruge det faglige indhold, der har været gennem forløbet til, diskutere fordele og ulemper ved valget af hhv. J. D. Vance (Rep.) og Tim Walz som vicepræsidentskandidater i forbindelse til det Amerikanske valg. Inddrag bl.a.:Ideologier, politi
UPT 15 01 2015 Bilag 368.01 Vision2030 finalpdf.pdf
Her er de største arbejdspladser i Varde Kommune.docx
Hej 3d. Med afsæt i det foregående arrangement, skal vi arbejde kort med politik på forskellige niveauer. Medbring Politikbogen.
Læs. s. 254 - 257 i Politikbogen.Arbejdsspørgsmål:1. Forklar den parlamentariske styringskæde.2. Redegør kort for udfordringerne for den parlamentariske styringskæde (Dansk). 3. Hvad dækker begrebet kommunalfuldmagten over?
§ 82 Kommunestyre
https://samfundsfag.dk/begreber/politik/det-danske-politiske-system/
Så meget bestemmer DIN kommune
organisationsdiagram
Byråd og udvalg - Varde Kommune
Kommunedetaljer
Lektie: Læs den vedhæftede fil og find frem til nøgletallene for Varde kommune. Ud fra det statistiske materiale skal du argumentere for tre problemfelter for Varde kommune. Husk politikbogen
§ 82
Det danske politiske system - Samfundsfag
Færdiggør dit begrebsarbejde fra sidste modul. (Du skal læse op på begreber under det politiske system) Se evt. linket nedenfor.
Kommunernes opgaver
Færdiggør pkt. 1 & 2 i nedenstående opgave: 1. Redegør kort for begrebet kommune og oplist de centrale nøgletal for Varde Kommune2. Undersøg Varde kommunes økonomiske grundlag. Undersøg dertil Varde Kommunes største udfordringer i fremtiden.3. Vurdér
Varde Kommune
Forside - Flyt til Varde Kommune
Lektie: Læs artiklen "Vilde idéer skal løse mangel på personale"Det forventes, at du sætter artiklen I forhold til opgaven pkt. 2 og 3 (se nedenfor). Færdiggør dit oplæg til pkt. 2 og 3. 1. Redegør kort for begrebet kommune og oplist de centrale nøg
Vilde ideer skal løse mangel på personale
Man halser altid fra det ene til det andet': Lærere synes, at folkeskolen mangler så mange penge, at det går ud over eleverne
3d Samfundsfagsaflevering 1 2024 - 25 Feedback undervisning.docx
Se det vedhæftede dokument og læs derefter din sidste aflevering igennem. Sæt slutteligt en karakter på din aflevering. Medbring bogen "Sådan skriver du i samfundsfag".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Valgarrangement - Valg i USA
Indhold
Kernestof:
Vi skal følge resultaterne på præsidentvalget i USA. Forhåbentlig foreligger, der et resultat (Hvis ikke det hele ender i en stor retssag). I skal arbejde med politiske analyser af, hvorfor resultatet blev som det blev. Hertil skal du læse den vedhæf
Her er graferne, der viser, hvordan Joe Biden vandt valget i USA
Lav rettelserne færdig til din egen opgave (Husk rød skrift).
ANALYSE Guess who’s back? Derfor vandt Donald Trump
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Skriftlig samfundsfag - Diskussion.
Eleverne har arbejdet med diskussionsgenren, samt hvordan man generelt indleder og sammenfatter i de skriftlige genrene.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs kap. 8 Diskutér i "Sådan skriver du i samfundsfag". Særligt side 114 skal du have styr på. Opgaverne til sidst i kapitlet kan du nøjes med at skimme igennem.
2. Opgaveformulering til Diskutér.docx
Diskuter opg. 3 A og 3 B.zip
Se lektien og vedhæftningerne til sidste modul (mandag d. 11/11). Lav et udkast, hvor du skriver din indledning samt en indledende skrift til konklusionerne, til diskussionsopgaverne. Dernæst skal du læse/se bilagene til diskutéropgaverne.
Udarbejd dit udkast til besvarelsen af opgave B3. Husk krydstabel, når du ser bilaget. Husk bøger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
International Politik - I et dansk perspektiv
IP-forløbet bygger videre på elevernes faglige viden og kompetencer fra forløbet EU og Danmark, hvor bl.a. realisme og liberalisme er blevet behandlet.
Tematisk tager forløbet afsæt i sikkerhedspolitik og Grønlandsspørgsmålet. Således skal IP-forløbet også sættes i kontekst til forløbene, der knytter sig til USA.
Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
IP-bogen:
(s. 11 - 125 og 208 - 228)
- Kapitel 1 Hvad handler international politik om?
- Kapitel 2 Hvad kendetegner realismen?
- Kapitel 3 Hvad kendetegner liberalisme?
- Kapitel 4 Hvad kendetegner konstruktivismen?
- Kapitel 5 Hvordan fører stater udenrigspolitik?
- Kapitel 6 Hvordan fører stater sikkerhedspolitik?
- Kapitel 10 Hvad kendetegner nye konflikter i international politik? (s. 208 - 228)
Indhold
Kernestof:
Transport til og fra ungdomsuddannelser - Region Syddanmark (2024)
Du skal medbringe IP-bogen
Lektie: Læs følgende kapitler i IP-bogen:Kapitel 1 Hvad handler international politik om?Kapitel 2 Hvad kendetegner realismen?Kapitel 3 Hvad kendetegner liberalismen?Kapitel 4 Hvad kendetegner konstruktivismen?Husk øvelsen, at du må maksimalt formule
Lektie: Færdiggør jeres landetabel fra sidste modul. Jer der ikke var tilstede skal spørge en klassekammerat angående tabellen. Husk at medbringe IP-bogen.
Top 50 Countries by Highest GDP Per Capita (1800-3000)
10 konflikter at holde øje med i 2024 | Globalnyt
Lektien er ikke blevet gemt i lectio, men du skal huske IP-bogen.
Læs kapitel 5: Hvordan fører stater udenrigspolitik? i IP-bogen
Nationale forsvarsbudgetter stiger, men vil det også styrke EU-landenes evne til at agere sammen på forsvarsområdet?
Lektie: Læs resten af Kapitel 5 færdigt i IP-bogen. Dernæst skal du skimme artiklen fra Tænketanken Europa.
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5 IP.docx
Færdiggør dine besvarelser af sidste moduls arbejde. Forbered dig på, at du skal besvare spørgsmålene mundtlig.
Læs kapitel 6: Hvordan fører stater sikkerhedspolitik? i IP-bogen. Dernæst skal du følge linket "Strategi 2023" fra Udenrigsministeriet og via indholdet finde sammenhænge til det læste.
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi 2023
Arbejdsspørgsmål Kapitel 6 Hvordan fører stater sikkerhedspolitik.docx
Færdiggør arbejdet fra sidste modul. Specielt sidste punkt. Medbring IP-bogenDen årlige nationale trivselsmåling ( ETU ). Det tager ca 30 min.
Arbejdsspørgsmål Kapitel 6 Hvordan fører stater sikkerhedspolitik 2 fortsat.docx
Færdiggør arbejdet fra sidste modul (se evt. det vedhæftede dokument fra sidste modul). Husk din IP-bog.
Forklar figur 6.3 Midler i sikkerhedspolitikken. Dernæst skal du lave figuren om til en forklarende planche (bagsiden på din planche til figur 6.2).
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
Lektie: Tag IP brillerne på og læs statsministerens nytårstale (se vedhæftede fil). Konkretiser hvilket billede statsministeren tegner for Danmark internationalt set? Medbring IP-bogen.
Læs det vedhæftede dokument om "Grønlandskortet". Vi skal i dette modul arbejde med Grønland som emne international politisk set. Medbring IP-bogen.
Det grønlandske trumfkort
Dokumentation: Her er, hvad Trump sagde om Grønland og Danmark
Til eleverne på Varde Gymnasium
Lektie: læs afsnit 9.2 Hvorfor er der konflikt om Arktis? i IP-bogen. Dertil skal du finde en aktuel nyhed, der knytter sig til læsestoffet.
Lektie: Læs kap. 10 Hvad kendetegner nye konflikter i international politik? (s. 208 - 214) Du skal kunne forklare Galtungs konflikttrekant, samt redegøre for indholdet i lektien.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Skriftlig samfundsfag - forb. terminsprøve
Forberedelsen til elevernes terminsprøve har primært haft til formål at oparbejde eleverne genresikkerhed samt at opkvalificere elevernes kompetencer i gruppearbejde (gruppearbejde ved den skriftlige prøves 1. del uden bilag). Hvor det centrale har været at udarbejde en "løsningsstruktur" for fællesdelen og kunne foretage et kvalificeret valg af delopgaver.
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 4 (s. 35 - 46) i Sådan skriver du i samfundsfag og du skal skimme øvelserne. Det forventes, at du kan redegøre for, hvad du skal gøre.
Lektion 8 - statistisk usikkerhed
1stx231-SAM-A-23052023_Del-1 (2).zip
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Kriminalitet og bander (Sociologisk fokus)
Kriminalitet forløbet tager dels afsæt i tidligere gennemgået teori ved en af elevernes tidligere skriftlige arbejde (kriminalitetsdefinition og teori). Dertil skal forløbet ses i et sociologisk teori, hvor der bl.a. bygges videre på elevernes analytiske kompetencer, hvor bander underkastes fx af Bourdieus sociologiske teori. Således er forløbet også tænkt som et sociologisk "Brush-up" forløb. Men dertil skal det nævnes, at forløbet også berører de politiske og økonomiske kerneområder. Deraf indgår pensummet fra politik- og økonomiforløbene, samt pensummet fra temaet Ulighed og Sundhed dette forløb.
Dertil har formålet for eleverne været arbejde metodisk med bl.a. de taksonomiske niveauer og hvordan man udarbejder en synopsis ud fra en udleveret grundskabelon (Dette skal ses i sammenhæng tidsmæssigt til elevernes forestående SRP-skriveperiode)
Pensum for forløbet udgøres af det nedenfor anførte dokumenter mv.. Grundbogsmaterialet udgøres af:
Sociologisk Set:
(s. 41 - 57, 151 - 171 og 190 - 206)
- Kapitel 3 Hvem er jeg? Og hvad kan jeg blive?
- Kapitel 9 Dem og os - om kulturelle mønstre
- Kapitel 11 Radikal gruppeadfærd - når vold bliver almindeligt.
BEMÆRK PENSUM FRA POLITIK- OG ØKONOMI FORLØBENE SAMT PENSUMMET FRA ULIGHED OG SUNDHED INDGÅR I FORLØBET
Indhold
Kernestof:
Kriminalitet 2023
Definition af kriminalitet.docx
Lektie: Læs de to vedhæftede dokumenter. Det forventes at du kan redegøre for indholdet. Mvh. LarsSabrina Studievalg Syd kommer forbi i de sidste 45 min af modulet, vedr. optagelse på videregående uddannelse kl. 10.25-11.10.
Lektie: Læs. s. 190 - 201 i Sociologisk Set (Afsnittet: Radikal gruppeadfærd - når vold bliver almindeligt). Dertil skal du finde en valgfri artikel, der passer til lektien.
4Teorier om kriminalitet.pdf
7Kernebegreber til kriminalitet.pdf
Bander i tal og statistik
Vold i tal og statistik
bande – gruppe – Lex
Forbrydelser og kriminalitet
organiseret kriminalitet – Lex
kriminologi – Lex
DRTV - Exit bandeliv: Livsfarligt fællesskab
Lektie: Læs s. 151 - 164 i Sociologisk Set.
Lektie: Du skal have styr på kap. 3 Hvem er jeg? Og hvad kan jeg blive? i Sociologisk Set (Primært s. 41 - 57). Dertil skal skal du søge definitioner på "Ghetto" og "Parallelsamfund".
Liste over parallelsamfund.pdf
Hvordan definerer regeringen præcist en ghetto?
DRTV - Indefra med Anders Agger: Ghetto
retspolitik – Lex
En model for det kriminalitetsforebyggende arbejde
Politiske udspil
Lektie: Du skal læse de tre vedhæftede filer og på denne baggrund opstille tre udkast til diskuterende problemstillinger i forhold til emnet kriminalitet.Note: den sidste fil fra justitsministeriet er emnebaseret (Du skal ikke klikke ind under hver a
Synopsisskabelon 3d.docx
Færdiggør et udkast til en synopsis til emnet kriminalitet (Se skabelon i forrige modul). Husk en problemformulering med tilhørende problemstillinger. Og husk vi går ikke efter perfekt :-)
index.html
Færdiggør din synopsis til emnet kriminalitet. Jeg forventer, at du har Problemformulering og Problemstillinger, samt linker under problemstillingerne, hvilket materiale du anvender til at besvare den enkelte problemstilling.
2024.05.29 - Brydningstid Aflering B.zip
Lektie: Læs Afsnit 1. Kriminaliteten i 2023 i vedhæftede pdf og find statistik, der passer til din egen synopsis.Læs dernæst kapitlerne vedrørende Kapitel 5 Opstil hypoteser, Kapitel 6 Undersøg og kapitel 9 Skriv et notat i bogen "Sådan skriver du i
Krim2023.pdf
Der skal kunne afleveres et væsentlig bedre udkast til en synopsis. Det er under niveau af, hvad der forventes. Ret op :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Skriftlig samfundsfag - Undersøg, Notat og beregn.
Elevernes sidste skriftlige aflevering vedrører politik. Dette betyder, at eleverne sideløbende med afleveringsfristen har undervisning i politik (se evt. næste forløb). Formålet med dette er, at opkvalificere og øjensynliggøre et højere fagligt niveau i det skriftlige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Læs/genlæs kapitel 5 Opstil Hypoteser, kapitel 6 Undersøg og kapitel 9 Skriv et notat. I bogen "Sådan skriver du i samfundsfag". Dertil skal du have styr på de faglige begreber du bliver spurgt til i delopgave B (din næste aflevering) her: politiske
særlig rådgiver – Lex
Efter rokade og nye regler: Her er de rekordmange særlige rådgivere – og deres løn - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
Dit Demokrati: Undervisningsfilm
Friedrich Merz kombinerer elegant digitale strategier med traditionelle værdier i sin valgkamp - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Politik 2 - Politiske udfordringer
Forløbet Politik 2 har til formål at højne elevernes faglige kompetencer og faglige selvstændighed både skriftlig og mundtlig. Der tages afsæt i det faglige pensum vedr. politik - fra første politikforløb fra 1.g til mediedelen fra forløbet USA & Medier. Således skal dette forløb også ses som et "Brush-up" forløb. Dertil bygges der videre på elevernes faglige viden med fx den parlamentariske styringskæde. Det tematiske politiske problemfelt gives ved mediernes betydninger og "Toldkrig". Således trækker forløbet også på elevernes økonomiske forståelsesramme i en politisk kontekst.
BEMÆRK PENSUMMET TIL FORLØBET INKLUDERER PENSUMMET FRA POLITIK- OG ØKONOMI FORLØBENE (SE PENSUM UNDER DISSE FORLØB)
Indhold
Kernestof:
Læs/genlæs/skim kapitel 4 Partiadfærd i Politikbogen. Det forventes at du har styr på:1. Molins model2. Downs stemmemaksimeringsmodel3. Kaare Strøms teori4. Typer af partierUdover det som knytter sig til lektien:5. De klassiske ideologier, herunder s
Læs/genlæs/skim kapitel 3 Politiske skillelinjer i Politikbogen. Arbejdsspørgsmål: Lav et oplæg om politiske skillelinjer i dansk politik.
Læs kapitel 6 Vælgeradfærd i Politikbogen. Arbejdsopgave: Forklar figurerne i kapitlet og udvælg selv de 3 vigtigste figurer. Dertil skal du se din oplægsoptagelse fra sidste lektion. Giv dig selv tre gode råd.
Du skal medbringe polikbogen og velkommen tilbage fra ferie
Lektie kapitel 10 Den parlamentariske styringskæde samt afsnittet EU s. 271 - 275 i Politikbogen. Note: Elever kan være fraværende pga. Psykologi B temadag.
https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/actions-topic/customs_da
https://www.eu.dk/faq/alle-faqs/hvad-er-forskellen-paa-eus-indre-marked-og-eus-toldunion
Komp. DK og EU Lovgivningsprocessen.docx
Lektie: læs side 254 - 271 i Politikbogen. Arbejdsspørgsmål: Opstl et spørgsmål til hvert af lektiens afsnit, hvor spørgsmålet kan besvares ud fra teksten.
Skim/læs kapitel 7 Medier og politisk kommunikation i Politikbogen. Udvælg de 5 centrale figurer/modeller for kapitlet og forklar uddybende, hvorfor du netop vælger disse.
Flere danskere deltager i online-demokrati
Sådan læser du en statistik i samfundsfag
Lektie: Læs den vedhæftede fil "Flere danskere deltager i online-demokrati" og opstil hertil nogle faglige forklaringer på tendensen.Dernæst skal du se videoen "Sådan læser du en statistik i samfundsfag". Oplist rådene du bliver givet.
Politiske meningsmålinger | Analyseinstitut | Interview & Analyse | 20+ års erfaring | Voxmeter
Lektie: Du finder lektieopgaven i det vedhæftede dokument. Skriv dine løsninger i stikord, så du kan præsentere statistikkerne mundtlig. Medbring Politikbogen.
Statistikopgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Eksamensforberedelse
Eleverne har arbejdet med forberedelse af såvel skriftlig som mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Gode råd til samfundsfag A niveau eksamen i samfundsfag
Lektie: Se videoen og redegør (nedskriv i stikord) de råd du får. Medbring Politikbogen.
Lektie: Færdiggør og kvalificer nedestående opgaver: 1. Lav et udkast til en synopsis til emnet politik og medier- Problemformulering- Redegørende niveau- Analyserende niveau- Diskuterende niveau2. Udarbejd et materialesæt til emnet politik og medie
Grupper 3d samfundsfag.docx
Læs dokumentet Samfundsfag-A-2020.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213222668", "T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213222668", "H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213222668" }