Varde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Varde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Varde Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
John Bonde
Hold
2022 HI/e (
1e HI
,
2e HI
,
3e HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til historiefaget
Titel 2
Romerriget
Titel 3
Europæisk middelalder
Titel 4
DHO mellemkrigstiden
Titel 5
Renæssancen/reformationen
Titel 6
Enevælden - oplysningstiden
Titel 7
Revolutionernes epoke
Titel 8
Industrialiseringen
Titel 9
1. verdenskrig
Titel 10
Mellemkrigstiden
Titel 11
Den kolde krig
Titel 12
Europa efter 1945
Titel 13
Kina før og efter studenteroprøret i 1989
Titel 14
Lange linjer i historien
Titel 15
Eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til historiefaget
Indhold
Kernestof:
Introduktion til historiefaget - udlevering af bøger.
En lille historietest om lidt af hvert.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Romerriget
Målet med forløbet har været at skabe en sammenhængsforståelse for udviklingen af romerriget fra grundlæggelse af romerriget til romerrigets sammenbrud. Fokus på politiske, økonomiske, sociale forhold.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - styreformer, redegøre for centrale udviklingslinier i romerrigets historie, samspillet mellem mennesker (slave - slaveejer), inddrager forskellige kildetyper
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 37-66
Arbejdsspørgsmål til Romerriget s.37-42 (18).docx
patron-klient forholdet (3) (4).png
Det politiske system - republikken (2) (4).pdf
Republikkens opbygning. (2) (4).jpg
imperialisme | lex.dk – Den Store Danske
Rom fra bystat til verdensmagt (5) (2).docx
DRkultur - Den romerske hær, 2011 (CFU)
Leopold von Ranke | lex.dk – Den Store Danske
Historisk kildekritik (21).docx
Arbspg - republikkens undergang s.51-54 (11) (4).docx
Romerriget - Wikipedia, den frie encyklopædi
Arbspg.s.54-58 (3) (2).docx
Tacitus om Augustus - kilde (2).pdf
kilder Rom,landbrug,ægteskab - kilder (2).pdf
Historisk kildekritik.docx
kilder Rom,landbrug,ægteskab - kilde.pdf
Historisk kildekritik (23).docx
Hvad er det for en kilde - hvad fortæller den - hvad kan den bruge til?
Arbspg romerriget s. 59-66.docx
Tekst 42 - Forlaget Columbus
Europa er stadig mærket af konflikten mellem romere og germanere (7).pdf
DRkultur 2011 - Supermagten Rom - storhed og fald
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Europæisk middelalder
Målet med forløbet har været at skabe en sammenhængsforståelse for den periode vi kalder europæisk middelalder ca. 500-1500. Kampen om magten (kirkemagt og kongemagt) Fokus på politiske, økonomiske og sociale forhold.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik , historiesyn (historiesyn), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier over tid, samspillet mellem mennesker, periodisering (hvorfor hedder det middelalder, forskellige typer af materiale, forstå historiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 69-100
Historisk atlas
De romanske sprog - Sprogbasen.dk
De germanske sprog - Sprogbasen.dk
Arbspg middelalder s.69-74.docx
Miniforedrag - Danernes oprindelse ifølge de skriftlige kilder
Miniforedrag - Danmarks oprindelse
Jellingstenene, ca. 950-965
Pesten i den tidlige middelalder - den justinianske pest (2) (3).pdf
Dokumentar - Pesten i London DR2 2021 CFU
Arbspg middelalder s.74-80.docx
Miniforedrag - Feudalisme i Danmark
kirke og kongemagt - kilder (12) (2).pdf
Kildeanalyse historie.docx
Kilder
kirke og kongemagt - kilder (12) (2) (1).pdf
Arbejdsspørgsmål s.80-87 (13) (2).docx
Elevoplæg(se elevliste) munkeordener - 1-5 Benediktinerer, 6-12 Franciskanerer, 13-17 Dominikanerer, 18-23Karmelitter, 24-28 Jesuitter
5 katolske ordener
Munke og kættere DR2 2009
Elevoplæg de fem store munkeordener - se forrige modul
Ken Follett - Middelalderen og den sorte død DR2 2014
Arbejdsspg - middelalder s.91-100 (9) (5).docx
Hvad er middelalderen?
Senmiddelalderen, 1340-1523
Myter om den mørke middelalder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO mellemkrigstiden
Indhold
Kernestof:
Vi starter på DHO-forløbet
Danmark og 1. verdenskrig (9).pdf
krig | lex.dk – Den Store Danske
Europa i krig 1914
Første Verdenskrig 1914-1918
Danmark og 1. verdenskrig (9) (2).pdf
Danmark og 1. verdenskrig (9) (2) (3).pdf
Jakob Knudsen.docx
Ernst Hansen.pdf
Historisk kildekritik.docx
Snak om det funktionelle kildebegreb
Hans Jensen, gårdejer, erindring fra 1960%27erne. Hønseholdet reddede situationen for mange (3).pdf
En tvangsauktion (1).docx
Krisen i 30´erne statistik.pdf
Socialdemokratens lederartikel 1.2 1933 (2).pdf
Bertel Dahlgaards erindringer om Kanslergadeforliget 1950 (2).pdf
Krisen i 30´erne statistik (2).pdf
Berlingske Tidende om Socialreformens vedtagelse (3).pdf
Indledningen til pest over Europa (2).docx
Leder i Jyllands-Posten om jødeforfølgelserne i Tyskland, 15. november 1938
Krystalnatten
Det munchske system.docx
Münchenaftalen | lex.dk – Den Store Danske
DHO - redegørelse og analyse i historie
Kort om redegørelse.docx
DHO opgaveformuleringer.docx
Arbejde med DHO
DHO
Breve til Stauning (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Renæssancen/reformationen
Målet med forløbet har været at skabe en sammenhængsforståelse af den tiden ca 1400-1600. De samfundsmæssige forandringer der kom med renæssancen og reformationen. Fokus på politiske, økonomiske, sociale og religiøse forhold. Paradigmeskifter.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiesyn) hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i den historiske udvikling, samspillet mellem mennesker, periodisering (hvorfor hedder det renæssance), forskellige kildetyper, forklarer paradigmeskifte
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 123-144, 150-154
Arbejdsspørgsmål - renæssancen s.123-128 (3) (1).docx
Renæssancen - verdenshistorie
Miniforedrag - Renæssancen i Danmark
Kilder - renæssancen og humanismen 15. og 16. årh. (13) (4).pdf
Det funktionelle kildebegreb - Historisk Metode (1).html
Kildeanalyse historie (66).docx
Jan Hus
John Wycliffe
Arbejdsspg. s.132-137 (10) (3).docx
Arbspg. s.137-141 (13) (2).docx
inkvisitionen | lex.dk – Den Store Danske
Barokken var den katolske kirkes svar på Reformationen
Miserere mei, Deus (Allegri) | Nordstrand Church Choir | Aksel Rykkvin (12y treble) | NRK
Den Westfalske Fred 1648
Historieopfattelser og historiesyn (9).docx
Vi ser filmen Luther
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Enevælden - oplysningstiden
Formålet med forløbet har været med afsæt i enevældens Europa af skabe en forståelse for de politiske/ideologiske, økonomiske og sociale forandringer der fulgte med oplysningstiden - paradigmeskifter(slut 1600-tallet til midten af 1800-tallet) Oplysningstidens filosoffer - udviklingen(revolutionerne) i Frankrig, USA og Danmark.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historiens motor.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, styreformer, samfundsmæssige forandringer (revolutioner), samfundsmæssige forandringer nationalt og europæisk.
Indhold
Kernestof:
Resten af filmen "Luther"
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 181-199
kongeloven 1665 (8) (3).pdf
Maleri af arvehyldningen i 1660 på Rosenborg - Kongernes Samling
kongeloven 1665 (8) (3) (1).pdf
Historisk billedanalyse
Kildeanalyse historie.docx
Christian 2. - Wikipedia, den frie encyklopædi
Frederik 4. - Wikipedia, den frie encyklopædi
Barokken
versailles slot - Google-søgning
Arbspg - enevælden s.181-89 (6) (4).docx
Magna Carta og Bills of Rights
Enevælde, 1660-1814
Arbspg enevælde og oplysningstid s.189-192.docx
Enevælde og oplysningstid DR1
oplysningstiden - Europæisk kultur - 1700-tallet - lex.dk
John Locke - menneskets naturlige rettigheder
Edmund Burke: Tanker om den franske revolution 1790 - Forlaget Columbus
Vi skal arbejde/elevoplæg med/om de 5 oplysningsfilosoffer - Thomas Hobbes, John Locke, Montesquieu, Voltaire og Rousseau.
Vi skal arbejde/elevoplæg med/om de 5 oplysningsfilosoffer - Thomas Hobbes, John Locke, Montesquieu, Voltaire og Rousseau. Alle forbereder sig til oplæg om alle 5 filosoffer. Jeg udpeger oplægsholder i modulet - så vær forberedt!
Vi ser filmen - En kongelig affære
Er "En kongelig affære" fiktion eller virkelighed?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Revolutionernes epoke
Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for de forandringer (paradigmeskifter) der fulgte med i tænkningen og forståelsen af verden fra slutningen af 1600-tallet til ind i 1800-tallet. Fokus forskellige ideologiske retninger.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, forskellige forklaringer på historiens udvikling, forklarer paradigmeskifter, ændrede levevilkår, regionale og europæiske udviklingslinier (globalisering) opstille relevante problemstillinger, udviklingslinier før, nu og i fremtiden
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 205-230, 234-237
revolution - Læs om ordets betydning - Historie - lex.dk
Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776
John Gast - American progress 1872
Kildeanalyse historie (69).docx
Arbspg. s.205-211.docx
Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789
Arbspg. s.211-216.docx
Opsamling på arbejdsspørgsmål fra forrige modul
Arbspg. s.216-221.docx
Opsamling på arbejdsspørgsmålene til Menneskerettighedserklæringen 1789
Arebspg.s.221-228.docx
French Revolution Documentary
nation | lex.dk – Den Store Danske
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Outlandish Feat. Randi Laubek - I Danmark Er Jeg Født (Live).avi
Gamle Danske Sange: I Danmark er jeg født
Test dig selv: Se, om du kan bestå indfødsretsprøven
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Industrialiseringen
Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for de forandringer (paradigmeskifter) der fulgte med industrialiseringen fra slutningen af 1700-tallet til ca. 1900. Fokus på politiske, økonomiske, teknologiske og sociale forhold.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, forskellige forklaringer på historiens udvikling, forklarer paradigmeskifter, ændrede levevilkår, regionale og europæiske udviklingslinier (globalisering) opstille relevante problemstillinger, udviklingslinier før, nu og i fremtiden
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 241-280
Arbejdsspørgsmål til Industrialiseringen (18) (1) (5).docx
Den demografiske transitionsmodel - forklar!
herons dampkugle
Den første dampmaskine
Watts dampmaskine
Adam Smith, Nationernes velstand 1776.htm
Arbejdsspørgsmål til Industrialiseringen.docx
Reformationen: Påvirkede arbejdsmoralen?
Historiens motor - historiesyn Historiens motor.docx
Arbejdsspg. s.255-260.docx
Arbspg. industrieliseringen 1850-1900.docx
Theodor Pixis (1831 1907), Tausend Meter über München, 1890.JPG
Theodor Pixis: Tausend Meter über München
Andrew Carnegie - Rigdom, 1889.pdf
arbejdstid - Læs om udviklingen, og se liste - lex.dk
Boligerne omkring århundredeskiftet | Arbejdermuseet
Børn på fabrik - baggrunden for den første fabrikslov | Arbejdermuseet
Fotografi af fabrikshal ca. 1890.pdf
Besvar to overordnede spørgsmål - hvordan var leveforholdene under industrialiseringen i 1800-tallet? - hvordan var arbejdsforholdene i industrien i 1800-tallet?
Arbspg - arbejderbevægelsen s.273-280.docx
Septemberforliget | lex.dk – Den Store Danske
Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876
Kildeanalyse historie.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
1. verdenskrig
Formålet med forløbet har været har været at skabe en forståelse for årsagerne til første verdenskrig. Hvad var første verdenskrig for en krig og hvilke konsekvenser havde krigen for udviklingen i Europa (Versaillesfreden) - sammenbruddet (det europæiske traume).
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor) hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, anvende forskellige kildetyper, forskellige forklaringer på historisk udvikling, hvad kan vi bruge historien til, udviklingslinier regionalt, europæisk, og globalt.
inddragelse af synspunktsmateriale(artikler), udviklingslinier før, nu og i fremtiden
Indhold
Kernestof:
Map of Europe in 1914;
Wikiwand - Exposition universelle (1900)
krig | lex.dk – Den Store Danske
Første Verdenskrig 1914-1918
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914*, Systime; sider: 31-56
Arbejdsspørgsmål til første verdenskrig s. 31-36.docx
Kilder - årsagerne til 1. verdenskrig.pdf
Britisk og tysk soldat ved fronten - beretninger
Arbspg. s.37-46.docx
Wilsons 14 punkter
Monroedoktrinen - 1823 - Amerikansk doktrin - lex.dk
dolkestødslegenden - Tyskland - Læs om betydningen - lex.dk
Arbspg. s.46-55.docx
Efter den store krig. Versaillesfreden og dens fædre
100 året for krigen, der formede Europa - hvor står vi nu? TV2 news 11/11 2018
Hvordan blev Europas lande grænser ændret efter 1. Verdenskrig?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Mellemkrigstiden
Formålet med forløbet har været at give en sammenhængsforståelse for den historiske udvikling i mellemkrigstiden.Hvilke konsekvenser havde fredsafslutningen efter første verdenskrig (Versaillesfreden) på historiske udvikling.
Fokus på poltiske, økonomiske og sociale forhold.Økonomisk krise - børskrakket 1929. Ideologiernes kamp - fascismen, nazismen, demokratiet. Italien, Tyskland, USA og Danmark.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historie, samspillet mellem mennesker, udviklingslinier og deres causalforklaringer, styreformer, forkellige kildetyper, opstille relevante historiske problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914*, Systime; sider: 81-99, 110-118
Arbspg. Efter 1. verdenskrig.docx
fasces | lex.dk – Den Store Danske
Fasces - Wikipedia, den frie encyklopædi
Arb.spg. s.85-88.docx
Mussolini - den første fascist DR2 2022
Arbejdets lov 1927 Italien
arbspg s.89-93.docx
NSDAP 25 punkt-program 1920
Arbspg nsdap.docx
NSDAP´s Partiprogram 1920
Opsamling ww1 Versailles og NSDAPs vej til magten
Arb.spg s.110-114.docx
Roosevelts tiltrædelsestale 1933.docx
Kildeanalyse historie.docx
New Deal | lex.dk – Den Store Danske
Arb.spg. s-114-118.docx
HØR: K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934
Kanslergadeforliget - 1933 - Indhold og betydning - lex.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den kolde krig
Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for historiske udvikling i Europa/verden, der fulgte med afslutningen af anden verdenskrig. Fokus på opstarten af den kolde krig, Konfrontationerne mellem de to supermagter (USA og USSR), ideologiernes kamp, våbenkapløbet, The end of history (murens fald 1989)
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, forskellige ideologier, fagenes samspil, forskellige former for historiesyn, inddragelse af synspunktsmateriale, opstille relevante problemstillinger, udviklingslinier regionalt, europæisk og globalt, hvad kan vi bruge historien til, udviklingslinier før, nu og fremtiden
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914*, Systime; sider: 149-180
arb.spg s.149-153.docx
Churchills jerntæppe-tale 1946
Kildeanalyse historie.docx
Teherankonferencen - Under 2. verdenskrig - lex.dk
Jaltakonferencen - Topmøde under 2. Verdenskrig - lex.dk
Potsdamkonferencen - 17. juli til 2. august 1945 - lex.dk
arbejdspørgsmål s.153-158.docx
Berlin Airlift 1948-1949 - COLD WAR DOCUMENTARY
Vi ser filmen "Thirteen Days" om Cubakrisen
Vi ser resten af filmen "Thirteen Days"
Arbspg.s.171-180.docx
den kolde krig - Storpolitisk konflikt ca. 1946-90 - Lex
Den kolde krig
Francis Fukuyama - Historien er slut 1989 (6).docx
Schumanerklæringen, maj 1950 | Den Europæiske Union
Arbejder videre med teksterne fra forrige modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Europa efter 1945
Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for udviklingen af den kapitalistiske (vestlige) verden efter anden verdenskrig. Særlig fokus på USA´s rolle som økonomiske lokomotiv. Udviklingen af velfærdsstaterne i Europa/Danmark - velfærdsmodeller. Fokus på politiske, økonomiske og sociale forhold. Den globale kapitalisme efter 1990.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historiens til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, udviklingslinier regionalt, europæisk og globalt, fagenes samspil, udviklingslinier før, nu og i fremtiden, inddraggelse af synspunktsmateriale, hvad kan vi bruge historiens til.
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914*, Systime; sider: 217-252
Winston Churchills tale på Zürich Universitet, 19. september 1946
Kildeanalyse
Arbspg.s.217-222.docx
Den økonomiske udvikling i Danmark 1945-73 belyst ved tabeller.pdf
Billedmateriale - ændrede leveforhold og livsformer.pdf
Statsminister Hilmar Baunsgaards (R) nytårstale den 1. januar 1969
Lektion 8: Efterkrigstiden, 1945-1973
Forklar årsagerne til den store højkonjunktur Vesteuropa oplevede fra 1945-1973
Kildeanalyse historie.docx
Gennemgang af jeres arbejde fra tirsdagsmodulet
Arbspg. 226-229.docx
Film til lektion 9, efter 1973
Økonomiske kredsløb, det -
Den globale økonomi efter 1990 spg.docx
Globalisering på 3 minutter
Finanskrisen (2007-2009) DR2 2019
Samfundsudviklingen - det traditionelle, moderne, senmoderne og postmoderne samfund
Arbspg. s.238-242.docx
Giddens og Ziehe
Bourdieu - intro til sociale, økonomiske og kulturelle kapitaler, det sociale rum, habitus, felter
Velfærdsmodeller
Film til lektion 8, 1945-1973
giddens teori om det senmoderne samfund - Google-søgning
Velfærdsstatens udfordringer.docx
Kan velfærdsstaten reddes?
Velfærdsstatens udfordringer - interne og eksterne
Kan velfærdsstaten holde? Deadline (01.11.2023)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kina før og efter studenteroprøret i 1989
Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for nyere kinesisk historie - udgangspunktet har har været studenteroprøret 1989. Tilbageblik i tiden før 1989 og tiden efter 1989 frem til i dag. Fokus på politiske, økonomiske og sociale forhold. Den globale kapitalisme efter 1990.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historiens til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, udviklingslinier regionalt, europæisk og globalt, fagenes samspil, udviklingslinier før, nu og i fremtiden, inddraggelse af synspunktsmateriale, hvad kan vi bruge historiens til.
Indhold
Kernestof:
Kina i Kejsertiden - kort rids..rtf
Kina har skrevet massakren på Den Himmelske Freds Plads ud af historiebøgerne
Arbspg - Kina i kejsertiden.docx
Indsnørede fødder
History of China Explained in 11 Minutes
Tiananmen Square: What happened in the protests of 1989? - BBC News
Mette Holm, Kina, s.13-46.pdf
Studenternes erklæring om sultestrejke
Li Pengs erklæring
Kildeanalyse historie.docx
Arbspg til Mette Holms beretning om studenteroprøret 1989.docx
Mette Holm - Kina s.73-97.pdf
Den forfærdende historie om Mao
Dokumentar - Kina 1949-72 DR2 17. nov. 2006
SRP!!!!!!!!!!!
Arbejdsspørgsmål til Kina efter Mao s.89-97.docx
Arb.spg s.23-32.docx
How Deng Xiaoping Changed China Forever
Arb.spg s.32-46.docx
Uddrag af Kinas forfatning.docx
Mette Holm, Kina - forholdet til omverdenen s.112-123.pdf
Arbspg. - Kinas forhold til omverdenen.docx
Kina om Kina - comebacket DR2 2014
Arven fra Qing
Debat: Kina truer sig til magt i hele verden, men frygter selv at blive opfattet som en fjende
Huntington - civilisationernes sammenstød. En forklaring på krige og konflikter efter den kolde krig
international kritik af Kina.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Lange linjer i historien
Indhold
Kernestof:
De lange linier i historien - vi forsøger at trække de lange linier
De lange linier i historien.pdf
Verdenshistorisk oversigt s.13-83.pdf
Verdenshistorisk oversigt s.13-83.p
Præsentation at jeres arbejde med antikkens samfund
Præsentation at jeres arbejde med europæisk middelalder 500-1500
Præsentation at jeres arbejde afsnittet - Kulturmøder - kristen og muslimske kultur
Præsentation at jeres arbejde afsnittet - præsentation af afsnittet - tiden mellem middelalder og oplysningstid
Præsentation af afsnittet om Opdagelserne og Kolonisering s. 39-41
Præsentation af afsnittet om Enevælden og oplysningstiden s.42-48
Præsentation af afsnittet om Revolutionerne s.49-57
Gennemgang af Industrialisering, arbejderbevægelsen, transportrevolution og imperialisme (Imperialismens tidsalder 1870-1914) s.57-63
Gennemgang af perioden Fra krig til krig (1914-1945) - s.64-71
Gennemgang af perioden - den kolde krig - s.71-76
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Eksamensforberedelse
Indhold
Kernestof:
Eksamensforberedelse
De lange linier i historien - vi forsøger at trække de lange linier
Verdenshistorisk oversigt s.13-83.pdf
Gennemgang af perioden - højkonjunktur i den vestslige verden efter 1945 - murens fald - et udvidet EU - globalisering - Kina den nye supermagt - s. 76-83
2 den kolde krig fra Trumandoktrin til Kennedys fleksible svar.pdf
Eksamensforberedelse - den sidste olie inden eksamen!!!!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213691418", "T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213691418", "H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213691418" }