Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) John Bonde
Hold 2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historiefaget
Titel 2 Romerriget
Titel 3 Europæisk middelalder
Titel 4 DHO mellemkrigstiden
Titel 5 Renæssancen/reformationen
Titel 6 Enevælden - oplysningstiden
Titel 7 Revolutionernes epoke
Titel 8 Industrialiseringen
Titel 9 1. verdenskrig
Titel 10 Mellemkrigstiden
Titel 11 Den kolde krig
Titel 12 Europa efter 1945
Titel 13 Kina før og efter studenteroprøret i 1989
Titel 14 Lange linjer i historien
Titel 15 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til historiefaget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Romerriget

Målet med forløbet har været at skabe en sammenhængsforståelse for udviklingen af romerriget fra grundlæggelse af romerriget til romerrigets sammenbrud. Fokus på politiske, økonomiske, sociale forhold.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - styreformer, redegøre for centrale udviklingslinier i romerrigets historie, samspillet mellem mennesker (slave - slaveejer), inddrager forskellige kildetyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Europæisk middelalder

Målet med forløbet har været at skabe en sammenhængsforståelse for den periode vi kalder europæisk middelalder ca. 500-1500. Kampen om magten (kirkemagt og kongemagt) Fokus på politiske, økonomiske og sociale forhold.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik , historiesyn (historiesyn), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå -  udviklingslinier over tid, samspillet mellem mennesker, periodisering (hvorfor hedder det middelalder, forskellige typer af materiale, forstå historiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Renæssancen/reformationen

Målet med forløbet har været at skabe en sammenhængsforståelse af den tiden ca 1400-1600. De samfundsmæssige forandringer der kom med renæssancen og reformationen. Fokus på politiske, økonomiske, sociale og religiøse forhold. Paradigmeskifter.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiesyn) hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i den historiske udvikling, samspillet mellem mennesker, periodisering (hvorfor hedder det renæssance), forskellige kildetyper, forklarer paradigmeskifte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Enevælden - oplysningstiden

Formålet med forløbet har været med afsæt i enevældens Europa af skabe en forståelse for de politiske/ideologiske, økonomiske og sociale forandringer der fulgte med oplysningstiden - paradigmeskifter(slut 1600-tallet til midten af 1800-tallet) Oplysningstidens filosoffer - udviklingen(revolutionerne) i Frankrig, USA og Danmark.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historiens motor.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, styreformer, samfundsmæssige forandringer (revolutioner), samfundsmæssige forandringer nationalt og europæisk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Revolutionernes epoke

Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for de forandringer (paradigmeskifter) der fulgte med i tænkningen og forståelsen af verden fra slutningen af 1600-tallet til ind i 1800-tallet. Fokus forskellige ideologiske retninger.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, forskellige forklaringer på historiens udvikling, forklarer paradigmeskifter, ændrede levevilkår, regionale og europæiske udviklingslinier (globalisering) opstille relevante problemstillinger, udviklingslinier før, nu og i fremtiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Industrialiseringen

Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for de forandringer (paradigmeskifter) der fulgte med industrialiseringen fra slutningen af 1700-tallet til ca. 1900. Fokus på politiske, økonomiske, teknologiske og sociale forhold.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, forskellige forklaringer på historiens udvikling, forklarer paradigmeskifter, ændrede levevilkår, regionale og europæiske udviklingslinier (globalisering) opstille relevante problemstillinger, udviklingslinier før, nu og i fremtiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 1. verdenskrig

Formålet med forløbet har været har været at skabe en forståelse for årsagerne til første verdenskrig. Hvad var første verdenskrig for en krig og  hvilke konsekvenser havde krigen for udviklingen i Europa (Versaillesfreden) - sammenbruddet (det europæiske traume).
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor) hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, anvende forskellige kildetyper, forskellige forklaringer på historisk udvikling, hvad kan vi bruge historien til, udviklingslinier regionalt, europæisk, og globalt.
inddragelse af synspunktsmateriale(artikler), udviklingslinier før, nu og i fremtiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Mellemkrigstiden

Formålet med forløbet har været at give en sammenhængsforståelse for den historiske udvikling i mellemkrigstiden.Hvilke konsekvenser havde fredsafslutningen efter første verdenskrig (Versaillesfreden) på historiske udvikling.
Fokus på poltiske, økonomiske og sociale forhold.Økonomisk krise - børskrakket 1929. Ideologiernes kamp - fascismen, nazismen, demokratiet. Italien, Tyskland, USA og Danmark.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historie, samspillet mellem mennesker,  udviklingslinier og deres causalforklaringer, styreformer, forkellige kildetyper, opstille relevante historiske problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den kolde krig

Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for historiske udvikling i Europa/verden, der fulgte med afslutningen af anden verdenskrig. Fokus på opstarten af den kolde krig, Konfrontationerne mellem de to supermagter (USA og USSR), ideologiernes kamp, våbenkapløbet, The end of history (murens fald 1989)
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historien til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, forskellige ideologier, fagenes samspil, forskellige former for historiesyn, inddragelse af synspunktsmateriale, opstille relevante problemstillinger, udviklingslinier regionalt, europæisk og globalt, hvad kan vi bruge historien til, udviklingslinier før, nu og fremtiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Europa efter 1945

Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for udviklingen af den kapitalistiske (vestlige) verden efter anden verdenskrig. Særlig fokus på USA´s rolle som økonomiske lokomotiv. Udviklingen af velfærdsstaterne i Europa/Danmark - velfærdsmodeller. Fokus på politiske, økonomiske og sociale forhold. Den globale kapitalisme efter 1990.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historiens til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, udviklingslinier regionalt, europæisk og globalt, fagenes samspil, udviklingslinier før, nu og i fremtiden, inddraggelse af synspunktsmateriale, hvad kan vi bruge historiens til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kina før og efter studenteroprøret i 1989

Målet med forløbet har været at skabe en forståelse for nyere kinesisk historie - udgangspunktet har har været studenteroprøret 1989. Tilbageblik i tiden før 1989 og tiden efter 1989 frem til i dag. Fokus på politiske, økonomiske og sociale forhold. Den globale kapitalisme efter 1990.
Faglige mål - sammenhængsforståelse, historisk metode og kildekritik, historiesyn (historiens motor), hvad kan vi bruge historiens til.
Kunne forstå - udviklingslinier i historien, samspillet mellem mennesker, udviklingslinier regionalt, europæisk og globalt, fagenes samspil, udviklingslinier før, nu og i fremtiden, inddraggelse af synspunktsmateriale, hvad kan vi bruge historiens til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer