Titel
1
|
1.Fra by til verdensrige og fra verdensrige til by
Emne: Romerriget
Kernestof
• Hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag (ca. 600 e.Kr.)
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Historiebrug og - formidling
• Historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Primært
• Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie
• Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Sekundært
• Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Særlige fokus punkter
- Rom fra by til verdensrige, hvordan? (Romerske imperialisme herunder de 3 puniske krige)
- Fra verdensrige til by, hvorfor? (Imperiets nedgang / opløsning)
- Hvordan fungerede det romerske politiske system? (Demokrati?)
- Hvilke samfundsformer gennemgik det romerske folk gennem tiden (Aristokrati / Kongedømme (Monarki) / Republik / Kejserdømme / Militærdiktatur)
- Slaveri
- Romerriget i eftertiden?
Materiale:
Kompendium
Modul 1:
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 7-8
2. ”Populus Romanus”, hentet fra: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/historie/rompolsystem/populusromanus.htm (om det romerske folk)
Modul 2:
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 8-15
2. Relster, Sebastian (red.). Den romerske karrierestige, Illustreret Videnskab Historie. Nr. 5 2009, side 35.
Modul 3:
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 25-26 (Kilde)
2. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 26-27 (kilde)
Modul 4:
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 15-18
2. Relster, Sebastian (red.). Middelhavets supermagt blev knust af Rom: Karthago, Illustreret Videnskab Historie. Nr. 2., 2010, s. 14-21
3. Hellas, Knud 2002. Romerriget – et magtsystems opstående, udvikling og sammenbrud. København: Columbus, s. 29-30 (kilde)
Modul 5
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 19-21
2. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 30-31 (kilde)
3. Relster, Sebastian (red.). Roms Jernnæve - ”Marius ændrede alt”, Illustreret Videnskab Historie. Nr. 8., 2008, s. 14-21
4. Relster, Sebastian (red.). Terror i Rom ”Sulla”, Illustreret Videnskab Historie. Nr. 16., 2014, s. 16-23
Modul 6
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 22-24
2. Relster, Sebastian (red). Julius Cæsar satsede alt i kampen mod Rom. Illustreret Videnskab Historie. Nr. 12., 2006, s. 22-29
Modul 7
1. Carlsen, Jesper og Hanne Løfholm1981. Historisk kildehæfte – Slaver i Romerriget. Herning: Systime A/S, s. 13-17
2. Relster, Sebastian (red). Slavernes Rom - 1/3 af Roms indbyggere var slaver. Illustreret Videnskab Historie. Nr. 1., 2009, s. 58-63.
Modul 8
1. Carlsen, Jesper og Hanne Løfholm1981. Historisk kildehæfte – Slaver i Romerriget. Herning: Systime A/S, s. 19-24
Modul 9
1. Relster, Sebastian (red). Gladiatorer – dødens disciple. Illustreret Videnskab Historie. Nr. 3., 2011, s. 14-21.
Modul 10
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 89-92
Modul 11
1. Carlsen, Jesper og Hanne Løfholm1981. Historisk kildehæfte – Slaver i Romerriget. Herning: Systime A/S, s. 25-27
2. Carlsen, Jesper og Hanne Løfholm1981. Historisk kildehæfte – Slaver i Romerriget. Herning: Systime A/S, s. 83-86 og 88-90 (kilder)
Modul 12
1. Carlsen, Jesper og Hanne Løfholm1981. Historisk kildehæfte – Slaver i Romerriget. Herning: Systime A/S, s. 111-124
Modul 13
1. Relster, Sebastian (red). Hævneren Augustus. Illustreret Videnskab Historie. Nr. 14., 2010, s. 50-57.
2. Carlsen, Jesper og Hanne Løfholm1981. Historisk kildehæfte – Slaver i Romerriget. Herning: Systime A/S, s. 41-44.
Modul 14
1. Augustus ”Formelle og reelle stilling” og b) Tacitus ”Augustus´ formelle og reelle stilling” hentet fra Steg, Kristian Jepsen 2015. På sporet af Romerriget. København: Lindhart og Ringhof Forlag A/s, s. 55-57.
Modul 15
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 45-54
Modul 16
1. Carlsen, Jesper 2015. Romerrigets Historie – fremstilling og kilder. Århus: Systime A/S, side 55-59
2. Hellas, Knud 2002. Romerriget – et magtsystems opstående, udvikling og sammenbrud. København: Columbus, s. 89-94. (Kilde)
1. Edward Gibbon; ”Det romerske riges forfald og undergang”
Film / dokumentar:
1. Dydens republik fra DrKultur (55 min.) 2013 ” Den britiske arkæolog og historiker Richard Miles fortæller om oprindelsen til en af de mest vidtrækkende nyskabelser i menneskets historie, nemlig civilisationen. Hvordan kunne en ubetydelig klynge bjerglandsbyer på kanten af den civiliserede verden blive det største imperium, verden har kendt? Richard Miles fortæller om den romerske republik fra den mytiske begyndelse med brodermordslegenden om Romulus og Remus til dens alt for virkelige voldelige afslutning forvoldt af krigsherrer som Pompejus den Store og Julius Cæsar”
2. Film: Gladiator ” Romerriget år 180. Den succesfulde hærfører Maximus bliver godt og grundigt pisset af, da den onde Commodus dræber sin far Kejser Marcus Aurelius. For at lægge en dæmper på Maximus prøver Commodus at henrette ham, men forgæves. Gladiator-læreren Proximo tager den desillusionerede Maximus til sig, og snart vender Maximus tilbage til Rom som verdens største gladiator. Hævnen er sød!”
Arbejdsformer
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde/Pararbejde
o Matrix
o Begrebskort
o Traditionelle arbejdsopgaver
o Brainstorm
o ”Prøve-eksamen”
o Walk and Talk
o ”Rollespil”
- Plenum undervisning
o Spørgsmål til teksten m.m.
o Paneldebat
o Diskussioner
o ”Lange linjer – Overblik”
- Selvstændig
o Tipskupon
o Hurtigskrivning
o Brainstorm
o Kort foredrag
o Skriftlige prøver
Evaluering
Formativ evaluering
- Fokus på processen
- Feedback på den enkeltes udbytte
Summativ evaluering
- Prøve; Skal vurdere, om en minimumskompetence er opfyldt dvs. bestået eller ikke-bestået.
|