Titel
1
|
Hitlers vej til magten og holocaust
Nazisme: Hitlers vej til magten (Forløb som baggrund for historieopgaven)
Problemstillinger
Hvilke konsekvenser fik Versaillesfreden for Tyskland?
Hvad gik den nazistiske ideologi ud på?
Hvordan kom Hitler til magten?
Hvordan lykkedes det Hitler at afskaffe demokratiet?
Hvilke midler brugte nazisterne til at ensrette den tyske befolkning efter magtovertagelsen
Hvorfor førte nazismen til et folkemord på jøderne
Stikord
Versaillesfreden
Hyperinflation 1923
Børskrak 1929
Politisk polarisering og underminering af demokratiet
Nazisme: Organismetanken, førerprincippet, racelæren
Nazificering af det tyske samfund (skoler, kultur, familieliv mv)
Jødeforfølgelsernes faser
Materiale
Frederiksen, P 2014, Nazismens Tyskland i Ideologiernes kamp, Systime
Frederiksen, P. 2004, Det Tredie Rige fællesskab og forbrydelse, Systime
Kap 7: Livet i det tredje rige
Kap 8: Propaganda og kunst Side 65 + 69-71
Kap 9 Jødeforfølgelse 1933-1939
Kap 13: Holocaust
Ideologierne: Ark udarbejdet på baggrund af lektionsplan fra historielap: https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAIQw7AJahcKEwiAuM6TtL3_AhUAAAAAHQAAAAAQAw&url=https%3A%2F%2Fhistorielab.dk%2Fwp-content%2Fuploads%2Fgravity_forms%2F5-41c3a9904aaaec2e8ac67c43ed0837a2%2F2017%2F05%2FLektionsplan-og-bilag-Spot-p%25C3%25A5-ideologierne.docx&psig=AOvVaw2mgUfAYBj4m_7t5g_iXH6S&ust=1686648156369241
Es Lebe Deutschland (Nazistiske propagandaplakat) (https://www.topfoto.co.uk/asset/1670009/)
Billeder til illustration af hyperinflationen 1923 https://www.alamy.com/stock-photo-hyperinflation-of-german-currency-1923-the-depreciation-in-value-of-57293715.html, https://alphahistory.com/weimarrepublic/1923-hyperinflation/, https://fr.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_de_la_république_de_Weimar
NSDAPs 25 punkter i Frederiksen, P 2014, Nazismens Tyskland i Ideologiernes kamp, Systime
Da Adolf blev Hitler (03), Mein Kampf, Podcast (https://omny.fm/shows/berlingske/episode-03-da-adolf-blev-hitler?in_playlist=berlingske!test-3)
Historiebrug (https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=186#c396 (bearbejdet)
Mein Kampf, 1925 (Uddrag) (https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-8/)
Kilder om den nazistiske magtovertagelse (alle fra Bender, Johan og Gade, Hans Kurt 1984, Mellemkrigstiden og 2 verdenskrig 1919-1945, Munksgaard)
Forordning af Rigspræsidenten til Beskyttelse af Folket og Staten - 'Rigsdagsbrandforordningen' af 28. februar 1933:
Loven til overvindelse af folkets og statens nød" også kaldet Bemyndigelsesloven den 24. marts 1933.
Forbud mod Tysklands socialdemokratiske parti 22. juni 1933
Lov imod nydannelse af partier af 14. juli 1933
Lov vedrørende det Tyske riges statsoverhoved af 1. august 1934
Historieundervisning i det 3. rige, Regnestykker” i Pers, H.1979, Dagligdag under fascismen, Gyldendal, Kbh
Antisemitisk billedbog (https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=322)
Hitlers vej til magten (2) (DRK 1. september 2014)
Dødsfabrikkerne (DR2, 26 januar 2007)
Schindlers liste, instr. Steven Spielberg, 1993
Supplerende materiale
Frihedsrettigheder og frygt - arbejdsark om grundloven og terrorpakker
Om den danske grundlov https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/publikationer/grundloven/min-grundlov_web.ashx
Terrorpakkerne https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183
EuropeanUnion Agency For Fundamental Rights. Undersøgelse om ligestilling i Europa. (https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2018-experiences-and-perceptions-of-antisemitism-survey-summary_da.pdf)
Trafikdræbte i Danmark https://fdm.dk/nyheder/trafik/2021-12-2021-brager-igennem-med-historisk-faa-trafikdoede
Div reklamer/billeder til illustration af historiebrug
1) Om coronarestriktioner. uddrag fra https://www.berlingske.dk/samfund/cbs-lektorer-naegter-at-undervise-ingen-vaesentlig-forskel-paa og https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-25-cbs-lektorer-faar-kritik-for-at-sammenligne-coronapas-med-joedestjerne-i-e-mail)
2) Billede af det danske pas
3) Uddrag af artiklen Eutanasi og den gode død af Anne Berg i Kristeligt Dagplad, 21/9 2009
4) Reklame for Albani Pilsner
5) Reklame for Gøl pølser
6) Intro til foredrag ”Historier om Danmark på bibliotekerne” (Flensborg Bibliotek)
Sidetal: 103 ns
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer: Lærerstyret klasseundervisning, gruppe/pararbejde, fremlæggelser.
|