Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Solvej Christensen
Hold 2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hitlers vej til magten og holocaust
Titel 2 DHO: Mellemkrigstiden
Titel 3 Antikkens Grækenland
Titel 4 Middelalderen
Titel 5 Europæisk opbrud (Renæssance og reformation)
Titel 6 Imperialisme og afkolonisering
Titel 7 Oldtidens Egypten
Titel 8 Kold Krig
Titel 9 Ungdomsoprøret
Titel 10 Kina
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hitlers vej til magten og holocaust


Nazisme: Hitlers vej til magten (Forløb som baggrund for historieopgaven)

Problemstillinger
Hvilke konsekvenser fik Versaillesfreden for Tyskland?
Hvad gik den nazistiske ideologi ud på?
Hvordan kom Hitler til magten?
Hvordan lykkedes det Hitler at afskaffe demokratiet?
Hvilke midler brugte nazisterne til at ensrette den tyske befolkning efter magtovertagelsen
Hvorfor førte nazismen til et folkemord på jøderne

Stikord
Versaillesfreden
Hyperinflation 1923
Børskrak 1929
Politisk polarisering og underminering af demokratiet
Nazisme: Organismetanken, førerprincippet, racelæren
Nazificering af det tyske samfund (skoler, kultur, familieliv mv)
Jødeforfølgelsernes faser


Materiale
Frederiksen, P 2014, Nazismens Tyskland i Ideologiernes kamp, Systime

Frederiksen, P. 2004, Det Tredie Rige fællesskab og forbrydelse, Systime
Kap 7: Livet i det tredje rige
Kap 8: Propaganda og kunst  Side 65 +  69-71
Kap 9 Jødeforfølgelse 1933-1939
Kap 13: Holocaust

Ideologierne: Ark udarbejdet på baggrund af lektionsplan fra  historielap: https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAIQw7AJahcKEwiAuM6TtL3_AhUAAAAAHQAAAAAQAw&url=https%3A%2F%2Fhistorielab.dk%2Fwp-content%2Fuploads%2Fgravity_forms%2F5-41c3a9904aaaec2e8ac67c43ed0837a2%2F2017%2F05%2FLektionsplan-og-bilag-Spot-p%25C3%25A5-ideologierne.docx&psig=AOvVaw2mgUfAYBj4m_7t5g_iXH6S&ust=1686648156369241

Es Lebe Deutschland (Nazistiske propagandaplakat) (https://www.topfoto.co.uk/asset/1670009/)

Billeder til illustration af hyperinflationen 1923 https://www.alamy.com/stock-photo-hyperinflation-of-german-currency-1923-the-depreciation-in-value-of-57293715.html, https://alphahistory.com/weimarrepublic/1923-hyperinflation/, https://fr.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_de_la_république_de_Weimar

NSDAPs 25 punkter i Frederiksen, P 2014, Nazismens Tyskland i Ideologiernes kamp, Systime

Da Adolf blev Hitler (03), Mein Kampf, Podcast (https://omny.fm/shows/berlingske/episode-03-da-adolf-blev-hitler?in_playlist=berlingske!test-3)

Historiebrug (https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=186#c396 (bearbejdet)

Mein Kampf, 1925 (Uddrag)  (https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-8/)

Kilder om den nazistiske magtovertagelse (alle fra Bender, Johan og  Gade, Hans Kurt 1984, Mellemkrigstiden og 2 verdenskrig 1919-1945, Munksgaard)
Forordning af Rigspræsidenten til Beskyttelse af Folket og Staten - 'Rigsdagsbrandforordningen' af 28. februar 1933:
Loven til overvindelse af folkets og statens nød" også kaldet Bemyndigelsesloven den 24. marts 1933.
Forbud mod Tysklands socialdemokratiske parti 22. juni 1933
Lov imod nydannelse af partier af 14. juli 1933
Lov vedrørende det Tyske riges statsoverhoved af 1. august 1934

Historieundervisning i det 3. rige, Regnestykker” i Pers, H.1979, Dagligdag under fascismen, Gyldendal, Kbh

Antisemitisk billedbog (https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=322)

Hitlers vej til magten (2) (DRK 1. september 2014)

Dødsfabrikkerne (DR2, 26 januar 2007)

Schindlers liste, instr. Steven Spielberg, 1993


Supplerende materiale

Frihedsrettigheder og frygt - arbejdsark om grundloven og terrorpakker
Om den danske grundlov https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/publikationer/grundloven/min-grundlov_web.ashx

Terrorpakkerne https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183

EuropeanUnion Agency For Fundamental Rights. Undersøgelse om ligestilling i Europa. (https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2018-experiences-and-perceptions-of-antisemitism-survey-summary_da.pdf)

Trafikdræbte i Danmark https://fdm.dk/nyheder/trafik/2021-12-2021-brager-igennem-med-historisk-faa-trafikdoede



Div reklamer/billeder til illustration af historiebrug
1) Om coronarestriktioner. uddrag fra https://www.berlingske.dk/samfund/cbs-lektorer-naegter-at-undervise-ingen-vaesentlig-forskel-paa og https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-25-cbs-lektorer-faar-kritik-for-at-sammenligne-coronapas-med-joedestjerne-i-e-mail)
2) Billede af det danske pas
3) Uddrag af artiklen Eutanasi og den gode død af Anne Berg i Kristeligt Dagplad, 21/9 2009
4) Reklame for Albani Pilsner
5) Reklame for Gøl pølser
6) Intro til foredrag ”Historier om Danmark på bibliotekerne” (Flensborg Bibliotek)


Sidetal: 103 ns


Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer: Lærerstyret klasseundervisning, gruppe/pararbejde, fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DHO: Mellemkrigstiden

DHO-forløb om Danmark i mellemkrigstiden

Fokus:
Første verdenskrigs konsekvenser for dansk økonomi
- Det Rodeske regimente
- Gullaschbaronerne
- Høje forventninger til fremtiden!
Den lille krise i 1920´erne og den store krise i 1930´erne
Politisk polarisering
- Demokratiet udfordres fra højre (fascination af facismen) og venstre (kommunismen)
Kanslergadeforliget: Stauning i spidsen for det store kompromis. Venstres interesser.
Socialreformen
- Nyt syn på fattigdom: Grundsten til velfærdsstaten

Problemstillinger
Hvordan påvirkede 1. verdenskrig dansk økonomi?
Hvad er baggrunden for det "Rodeske regimente" og hvordan kom det til udtryk?
Hvordan påvirkede 1. verdenskrig dansk økonomi?
Hvordan udviklede økonomien sig i Danmark i mellemkrigstiden?
Hvilke konsekvenser fik den store krise i 1930érne?
Hvad var nyt ved den socialreform, som blev vedtaget med Kanslergadeforliget?
Hvilke interesser fik de medvirkende partier tilgodeset i Kanslergadeforliget?
Hvilken forbindelse er der mellem det Rodeske regimente og principperne i den moderne velfærdsstat?
Hvordan påvirkedes Danmark af  nazismens fremkomst i Tyskland i mellemkrigstiden?


Bryld, Carl-Johan: Danmark - Tider og temaer, Systime 2022 (i-bog): Den lille krise i 1920’erne + Den store krise i 1930’erne Statsregulering og socialpolitik

Dansk udenrigspolitik i mellemkrigstiden, Pest over Europa 1929-1940
https://henrikkauffmann.sys2me.dk/index.php?id=144

Fra almisse til hjælp til selvhjælp Fra: Maria Madsen n.fl.: KS-borgen, Columbus, 2022
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=217#c482


DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati

Satiretegning fra Svikmøllen ”Gullashbaron” (1915)

Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden (1908) https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=350

Ernst Hansen: Livet som arbejdsløs i 1930’erne https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=352

Statistikker fra Friisberg, C, Kilder til det ny Danmark 1914-1992, Munksgaard

En Tvangsauktion i Kaarsted, T og Samuelsen, O, Kilder til Danmarks politiske historie, Gyldendal 1978
Hønseholdet reddede situationen for mange i Friisberg, C, Kilder til det ny Danmark 1914-1992, Munksgaard

1931 Arbejdsløshed og uro https://www.youtube.com/watch?v=5giQF3Du_RE

Bertel Dahlgaards erindringer om Kanslergadeforliget 1950 i  Kaarstect og Samuelsen; Kilder til Danmarks politiske historie 1920-1939. s. 109-111, Gyldendal 1969.

1933 Kanslergadeforliget https://www.youtube.com/watch?v=pqnVrcYUBL4&t=1s

En politisk bedrift. Af »Socialdemokratens« lederartikel 1. februar 1933 i Friisberg, C, Kilder til det ny Danmark 1914-1992, Munksgaard
Berlingske Tidende om Socialreformens vedtagelse, 10. april 1933 https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/berlingske-tidende-om- socialreformens-vedtagelse-1933/
Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880 DRTV

UDDRAG AF OLE BJØRN KRAFT: FASCISMEN, 1932, https://danmark.systime.dk/?id=605&MP=458

Leder i Jyllands-Posten om jødeforfølgelserne i Tyskland, 15. november 1938 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/leder-i-jyllands-posten-om-joedeforfoelgelserne-i-tyskland-15-november-1938

Arbejdsformer: Lærerstyret klasseundervisning, gruppe/pararbejde, skriveølvelser, skriftlig formidling, faglig dialog.

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Antikkens Grækenland

Antikkens Grækenland

Kort forløb om atikkens Grækenland som ”Europas Vugge”
Fokus på bystaten (Polis)s baggrund, indretning samt etablering af kolonibyer
Det athenske demokratis tilblivelse og udformning
Perikles
Konflikten med Perserriget
Grækernes dennesidige fokus - Den frie tanke uden for religionens dominans.
Forskelle på demokratiet i Athen og moderne demokrati

Problemstillinger
Hvad kendetegner en polis?
Hvad kan forklare at grækerne levede i bystater og at disse grundlagde kolonier langs Middelhavet?
Hvad er karakteristisk for det athenske demokrati?
Hvad bringer de græske bystater på koalitionskurs med det mægtige Perserrige?
Hvorfor udvikler Athen et overherredømme over Attika?
Hvad fører til den Peloponnesiske Krig?
Hvordan adskiller Sparta og Athen sig fra hinanden?
Hvorfor kaldes antikkens Grækenland for Europas vugge?
Hvorfor er det antikke Grækenland beundret af eftertiden (fra i renæssancen til i dag!)?


Materiale

Frederiksen, Peter, 2019, Vores Verdenshistorie 1, Columbus, København kap 2
(inklusive kilder)

Europas historie 1/6: Oprindelse og identitet, DRK 2019 (10.00 min - 22.37 min)

Herodot om perserne og spartanerne i  Thure Hastrup og Leo Hjortsøe: Herodots Historie. Bind 2. Gyldendal, 1979. s. 135.

Mogens Hermann Hansen: Demokratiet i Athen, 1993 i Mogens Herman Hansen: Demokratiet i Athen. Nyt Nordisk Forlag, 1993. s. 8-11.

Supplerende materiale


Græsk mytologi og videnskab: Religionen og dens betydning (begrænsning) (Side 43 + https://videnskab.dk/naturvidenskab/saadan-kickstartede-de-graeske-filosoffer-videnskaben/)
Suman, Sofie


Skole og uddannelse + kærlighed til viden (filosofi)  (Side 45 + https://bedrelivsstil.dk/mest-kendte-graeske-filosoffer-bidrag/)


Græsk kunst og arkitektur (Side 45 + https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/skoen )


Teater og skuespil (side 46 + http://klassisk.ribekatedralskole.dk/genrer/teater/teater.htm)

De olympiske lege - Den moderne olympiades historie og forskelle/ligheder med antikkens  (https://faktalink.dk/titelliste/ol-de-olympiske-lege)

Demokrati - i Athen og i dag - Kan antikkens demokrati bruges som forbillede i dag? (https://denstoredanske.lex.dk/demokrati_gl=1*13unhrd*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjwjryjBhD0ARIsAMLvnF_vonNaz4X_ubDPkKnn85HN1mJO3_tiuVGXNhFIedGBRh19COzvVlUaAgrREALw_wcB)

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Arbejdsformer: Lærerstyret klasseundervisning, gruppe/pararbejde, fremlæggelser.remediering (videofremstilling)

35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Middelalderen

Europæisk middelalder


Nøgleord
• Feudalsystemet: Tilblivelse og opbygning
• Kristendommen i middelalderen og kirkens magt
• Investiturstrid: Striden mellem konge- og pavemagt
• Byernes blomstring
• Den sorte død


Problemstillinger:
- Hvad førte til feudaliseringen i Europa?
- Hvad karakteriserer det feudale system?
- Hvilken rolle spillede kristendommen i Middelalderen?
- Hvorfor opstod der konflikt mellem konge- og pavemagt?
- Hvad var baggrunden for  opblomstringen i højmiddelalderen?
- Hvilken konsekvenser fik pesten i senmiddelalderen?

Materiale
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime s 69-100



• Den feudale pyramide (Kopiark):


• Karl d Store mellem to paver
• (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=195#c2137)

• The Investiture Conflict Rulers vs the Centralized Church
• (https://www.youtube.com/watch?v=tSwAof5S0cs)

• Pave Gregor d. 7 i brev til biskoppen af Metz 1076 i Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime s 85-87
• Pave Innocens d.3 (1198-1216), Ibid
• Bonifacius d. 8 1294-1303 Unam Sanctam, 1302, Ibid
• Den tyske kejser Ludvig af Bayerns erkæring, udstedt på rigsdagen i Frankfurt 1338, Ibid
• Skt. Knudsgildets skrå, Flensborg ca. 1200 Ibid
•      Lavsskrå for klædeskærerne i Arras, Flandern, 1236 ibid



• Miniforedrag - Feudalisme i Danmark m Ane Bysted (https://www.youtube.com/watch?v=hn3D5f2ny2o)

• Legende om Skt. Pauls besøg i helvede, Ernst Frandsen: Krøniker og Sagn fra Middelalderens Folkebøger og Folkeviser. Gyldendal, 1928. s. 252-256.

• Kilder om pesten:


• Froissart om flaggelanterne  (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=207)

• Rapport fra det Medicinske Fakultet i Paris, 1348 i Frederiksen, P, 2019, Vores Verdenshistorie 1 Columbus

• Tabel: Befolkningstal i Europa 500-1450 (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=205)


Faglige mål

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Europæisk opbrud (Renæssance og reformation)

Oversigtsforløb som dækker perioden fra renæssance til oplysningstid - med særlig vægt på renæssance og reformation

Nøgleord
• Renæssancen i Norditalien (Kapitalistiske tendenser, Humanisme, teknologiske/videnskabelige nyskabelser, opdagelser)
• Reformationen: Brud på den katolske kirkes sandhedsmonopol
• Enevælden – en modernisering af staten
• Den intellektuelle revolution: Oplysningstiden
• Periodisering – brud og kontinuitet

Problemstillinger:
Hvordan er der tale om både brud og kontinuitet fra middelalderen til renæssancen?
Hvad kendetegner de nye tankestrømninger i renæssancen?
Hvad udfordrede den rolle kirken havde spillet i middelalderen?
Hvad er sammenhængen mellem humanismens tanker og reformationen?
Hvorfor lykkedes det netop Martin Luther at slå igennem med sine protester mod den katolske kirke?
Hvad var motivationen bag opdagelsesrejserne?

Materiale
• Kuhle, E. Hvorfra, Hvorhen hvorfor s 91-112

Verdenskort:
1 Antikken: Ptolemæus fra 140 e kr:
2 Middelalderen: Cirkelkort
3 Renæssancen før Columbus: Schedelsche Weltchronik, 1493.
4 Renæssancen efter Columbus, Waldseemüller, 1520

Leonado da Vincis anatomiske tegninger  (grundbogen)

Michelangelos David https://da.wikipedia.org/wiki/David_(Michelangelo)

Venus´fødsel, http://historieng.blogspot.com/2013/04/sandro-botticelli-venus-fdsel-o-1485.html

Model af Det kopernikanske verdensbillede

Gallileis brev til storhertuginde Christina af Toscana, 1615: Om naturvidenskaben og den Hellige Skrift, (http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1363)

• Karikatur fra reformationstiden: Paven og kardinalerne ”fødes” som afføring fra djævelen selv
• (http://www.payer.de/religionskritik/karikaturen17.htm)

• Luther
• Instr. Till, 2003

• Luther om bondekrigen
• I Grundbog til historie – Frederiksen, P. 2009, Fra oldtiden til enevældens samfund, side 202

• Historien om Danmark (7),  Enevælde og oplysningstid


Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Imperialisme og afkolonisering

Nøgleord
Motiver bag den europæiske imperialisme
Det britiske imperium med særligt fokus på Indien og Afrika
Kort om Indiens afkolonisering

Problemstillinger:
Hvilke motiver lå bag den europæiske kolonisering?
Hvordan legitimeredes den europæiske kolonisering?
Med hvilke metoder underlagde europæerne sig sine kolonier (med særlig fokus på Afrika)
Hvad fører til den britiske kolonisering af Indien?
Hvilken betydning fik den britiske kolonisering af Indien for Indiens økonomi, kultur og udvikling
Hvem var Mahatma Gandhi og hvad fører til afkoloniseringen af Indien?
Hvilke konsekvenser fik imperialismen for de koloniserede lande - med særligt fokus på den britiske kolonisering af Indien.

Materiale

• Frederiksen, P 2019: Vores verdenshistorie 2 side 184-198
• Hvid mands byrde https://www.his2rie.dk/kildetekster/storbritannien-mellem-imperialisme-og-multikultur/tekst-5/
• Macaulay om sprog og uddannelse i Indien i Frederiksen, P 2019: Vores verdenshistorie 2 side 187
• Fordele og ulemper ved det engelske styre I Adriansen, Friisberg, Hamilton m.fl.: Fokus - kernestof i historie 2, Gyldendal: side 188-189
• Rudd-koncessionen
• Lobengulas klage til dronning Victoria
• Dronning Victorias svar til Lobengula
i Frederiksen, P 2019: Vores verdenshistorie 2
• Tin Tin i Congo 1. udg: Dansk oversættelse fra 1975 (Tegneserien oprindeligt fra 1932 udgivet i farver i 1946.)
The Unmaking of India: How the British Impoverished the World’s Richest, Countryhttps://www.youtube.com/watch?v=gIzQxNZfGM4
Den hvide konge DR2 2005 (CFU)
• Hvorfor er Afrika så fattigt, Robert Guest, i Adriansen, I mfl. 2009 Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal side 95-95


Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle  historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Oldtidens Egypten

Kort forløb som optakt til ekskursion til Moesgaard Museum

Stikord
Samfundsopbygning indklusiv Faraoens status
Nilens cyklus
Osirismyten
Balsameringsritualer


Problemstillinger
Hvilken status havde Faraoen i Oldtidens Egypten?
Hvordan prægede Nilens cyklus egyptisk kultur og verdensforståelse i oldtiden?
Hvorfor var egypterne så optaget af dødsritualer og gravmonumenter?



Carstensen, Mogens mm.  1993: Menneske, Samfund, Historie – kapitler af verdenshistorien,
Gyldendal side 16-23, 25-28


Dødekult, Uddrag hentet fra https://denstoredanske.lex.dk/Egypten_i_oldtiden_-_religion

Uddrag af dødebog  https://www.youtube.com/watch?v=1yv_MXNYbAo
https://denstoredanske.lex.dk/Thot

Egypten: DRKultur 12/9 2016

The Impact of the Nile River in Ancient Egypt, https://www.youtube.com/watch?v=2La1arPF84o

Ekskursion til Moesgaard Museum: Besat af livet


Faglige mål
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kold Krig




Kold krig

Nøgleord:
• De ideologiske modsætninger mellem øst og vest og den bipolære verdensorden
• Trumandoktrinen, Marshallplanen, Berlinmuren og Cubakrisen,
• Opstandene i 1953,1956,1968 og Brezjnevdoktrinen
• Tysklands deling og Berlin som den kolde krigs brændpunkt
•. DDR. Kommunismen: Ideal og virkelighed
• Kommunismens sammenbrud


• Frederiksen, Peter, 2015 Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund side 151-163 + 209-226

• Olsen, K. N. og Søndberg O. 2009: Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering, Systime, s. 25-26 + 74-77

• Folkedemokratisering' af Østeuropa https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=643


• Stasi-staten (historienet.dk)

• Fra verdenskrig til kold krig (2:2) DRK 17/9 2018 (Uddrag fra 15.10 til 30.30)

• Truemandoktrinen. Oversat af Johan Bender og Hans-Kurt Gade. Det historiske overblik, Gyldendal.

• Rocky training montage (https://www.youtube.com/watch?v=B_9FyTiq3SA)


• Russians, Sting, 1985
https://www.youtube.com/watch?v=wHylQRVN2Qs

• DDR – livet bag muren. En ny begyndelse på russisk (DR2, 28/5 2006)


• The Cuban Missile Crisis (1962) https://www.youtube.com/watch?v=XbKCyQn5oTc


• The Building of the Berlin Wall in 1961 - Propaganda Documentary (1962)
https://www.youtube.com/watch?v=_Ycppm2cEsw




• Østtysk historiebog (1971) om bygningen af muren i Bender, Johan  og Gade Hans-Kurt, 1989, Stormagtspolitkken belyst ved kilder 1945-1982 Munksgaard

• Vesttysk historiebog (1971) om bygningen at muren.  (Ibid)

• Ulbrichts ti bud, juli 1958 Frederiksen, Peter, 2015 Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund side 212-213



• Lied der partei
https://www.youtube.com/watch?v=y_IbCMOg9YA


• De andres liv Instr. Florian Henckel von Donnersmarck

• Breszjevdoktrienen fra 1968
Frederiksen, Peter, 2015 Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund s 215-216.

• Erklæring fra den sovjetiske regering 4. december 1989 (ibid s 216- 217)


Ingeman og Jerntæppets fald (2) TV2 2019 https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Ingemann%20og%20Jerntæppets%20fald&orderby=title&SearchID=efd4a95d-999c-488d-ad4a-af5190225f74&index=2

25 år efter Murens fald sidder DDR stadig i hende https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjæl/2014-11-07/25-år-efter-murens-fald-sidder-ddr-stadig-i-hende




• Supplerende stof
Hvis krigen kommer
https://danmarkshistorien.lex.dk/Pjecen_'Hvis_krigen_kommer'_fra_Statsministeriet,_1962

Særligt fokus på følgende faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ungdomsoprøret

Kort forløb om den økonomiske udvikling i Danmark efter 2 verdenskrig som baggrund for generationskløften og kulturrevolutionen


Danmarks historie, Olaf Søndberg, Systime 1996
side 117-122 + 132-135

Danmark fra oldtid til nutid, Bryld, Gyldendal 2002,
side 253-255

Tabeller over økonomiske vækst 1945-1973 (Claus Friisberg, Kilder til det ny Danmark 1914-1992 – lange linjer, Gyldendal 1996

Nye ord i det danske sprog 1960-1972 (Fundet på DRs Krøniken-side. Udgået link)

”At være Kvinde”  - reklame for Vela hygiejnebind, ca 1950 (https://www.youtube.com/watch?v=8cXX-hoQ7-8)

”Efter frokost” i Den hvide frokost bog, Tørslefs Husmoder Services 1949, s 118

Interview med Susanne Giese: Enlig mor, 26 år, lever i storfamilie (1970)
(http://danmarkshistoriskoversigt.systime.dk/1950-kold-krig-og- velfaerdsstat/41-susannegiese-
enlig-mor-26-aar-lever-i-storfamilie- 1970.html)

Voksende byer - del 2/3 - Gellerupvisionen
https://www.youtube.com/watch?v=ISmlqeACTUM

Christianias børn - skyggesiden af eventyret. DR 1, 2015

Klip med Mogens Glistrup fra 1971
http://hodja.wordpress.com/2012/01/30/mogens-glistrup-i-focus-1971/


Supplerende materiale
Selvfundet materiale om
• Studenteroprøret på universiteterne
•  Atomkraft – nej tak
•  Vietnambevægelsen
•  Rødstrømperne
•  Hippierne og  Det nye samfund i Thy (Thy-lejeren)
•  Slumstormerne og  Christiania
•  Kollektivbevægelsen
•  Musikkens betydning og Roskilde



Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kina


Kina
Nøgleord

• Konfucianisme
• Kommunisternes magtovertagelse
• Det store spring fremad
• Kulturrevolutionen
• Reformer og statsstyret kapitalisme: Socialisme med kinesiske træk


Kompendium:
• Telle, Harla, 2000, Kina set indefra side Gyldendal s 7- 8
• Bryld, Carl Johan, 2017, Grundbog Civilisationernes Verdenshistorie, Systime Side 193-203, 282-285, 388-407




• Kinas historie. Revolutionernes tid DRK 3/8 2016

• Folkerepublikken Kinas grundlæggelse
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-23/


• Det store Spring fremad https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-28/

• Spurvejagt ( https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-27/)

• Hungersnød https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-29/

• Samtale mellem Peng Zhen og den rumænske ambassadør i Kina omhandlende Det Store Spring Fremad og hungersnøden i Kina (1961 (https://historieportalen.systime.dk/?id=1840)

• Chairman Mao Explained In 25 Minutes | Best Mao Zedong Documentary Uddrag fra 10.53 min -19.42min (https://www.youtube.com/watch?v=eQVnw-Agaic)

• Ida Munk Nielsen og Knud Erik Skouby i en bog, udgivet af Nationalmuseet i forbindelse med en stor Kina-udstilling, 1975

• Østen er rød, Røde mor (1970) (https://www.youtube.com/watch?v=h4mEozWEqBA)


• Verdens mægtigste parti fylder 100 år: Mao er borte, men maoismen lever og har fået comeback under Xi’s ledelse, INFORMATION 15. juli 2021



Supplerende materiale:
Kunstprojekt af Qin Ga om Den lange March
http://www.longmarchspace.com/exhibitions/qin-ga-the-miniature-long-march/


Særligt fokus på følgende faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer