Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Inge Evald Hansen
|
Hold
|
2022 HI/vx (1vx HI, 2vx HI, 3vx HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Grækenland og Rom i antikken
Gennem nedslag i udvalgte emner i hhv. Grækenlands og Roms historie i antikken arbejder vi med at indsnævre noget af baggrunden for vores moderne demokrati, samfundsstruktur, lovgivningssystem etc.
Samtidig introduceres grundelementer i arbejdet med hhv. fremstillingsstof og historiske kilder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Danmark i 1800-tallet
Oversigtslæsning over Danmark i 1800-tallet - særligt overgangen til demokrati - med fokus på redegørelse og fremstillingsstof.
Forløbet funderede i høj grad som optakt til DHO'en ved at introducere centrale begreber som det danske demokrati, partierne, arbejdskamp og overenskomsterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 DHO - Danmark i Mellemkrigstiden
I samarbejde med dansk gennemførtes forløbet op mod DHO'en.
Fokus var mellemkrigstiden i Danmark med særligt fokus på krisen, krisens løsning samt den poltiske polarisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forløbsoversigt og ressourcerum 2023 - KL.docx
-
Bryld, Carl Johan, Tider og temaer, kopi af i-bog.pdf
-
Jakob Knudsen.pdf Afsnit
-
Ernst Hansen.pdf
-
Friisberg, Claus, Kilder til det ny Danmark 1914-1992, Munksgaard STATISTIKKER .pdf
-
En tvangsauktion.docx
-
Hans Jensen, gÃÂ¥rdejer, erindring fra 1960'erne. Hønseholdet reddede situationen for mange.pdf
-
Hansen, Svend Aage og Henriksen, Ingrid, Sociale brydninger 1914-39, Dansk social historie 6, Gyldendal 1980.pdf
-
Bertel Dahlgaards erindringer om Kanslergadeforliget 1950.pdf
-
Kanslergadeforliget.docx
-
Berlingske Tidende om Socialreformens vedtagelse.pdf
-
Socialreformen af 1933
-
Danmarks Nationalsocialistiske Arbejderpartis partiprogram 1930.pdf
-
UDDRAG AF OLE BJÃËRN KRAFT.docx
-
Indledningen til pest over Europa.docx
-
Det munchske system.docx
-
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 (5. udg)*, Systime; sider: 97-106
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Middelalder og korstog
Som en del af gennemgangen af den europæiske middelalder satte vi ekstra fokus på korstogene.
Der blev arbejdet med projektarbejde, par- og gruppearbejde samt lærerstyret undervisning i plenum udover i fællesskab at se filmen "KIngdom of Heaven"
V
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Renæssance og oplysningstid
Begyndelsen på den moderne verden.
Vi ser nærmere på individualisering, reformation og europæisk ekspansion - og inddrager også renæssancens menneske- og kunstsyn.
Undervisningen varierer mellem plenum, par- og gruppearbejde samt projektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Revolutioner
Vi ser nærmere de tre revolutioner:
Den franske, den amerikanske og den engelske.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Danmarks tilblivelse
Forløbet var tilrettelagt som et oversigtsforløb med fokus på fremstillinger og kun få kilder. Fokus var kongens magt og indflydelse i middelalderen, hvorfor og hvordan det skiftede fra. ca. 800 - ca. 1400
Vi startede med vikingetiden og sluttede med Valdemar Atterdag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Danmarks historie fortsat fra 1.g - til enevælde
Forløbet var en fortsættelse af overblikket over udviklingen i Danmark, "hvordan blev Danmark til", fra 1.g.
Forløbet havde især fokus på reformationen og indførelsen af arvekongedømme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#8 Imperialisme og 1. verdenskrig
Kolonisering og afkolonisering - med eksempel fra Congo - hvordan man skaber en nation og derudover lagde vi op til imperialismen og optakten til første verdenskrig
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#9 1.verdenskrig, og mellemkrigstiden
Fokus var på baggrunden for, afviklingen af og konsekvenserne af første verdenskrig - dvs. Versaillesfreden, de økonomiske kriser i Mellemkrigstiden, Weimarrepublikken og Hitlers magtovertagelse i Tyskland.
Vi arbejdede med elevoplæg, pararbejde, gruppearbejde og arbejde i plenum
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#10 Holocaust og folkedrab
Med udgangspunkt i en gennemgang af nazisternes antisemitiske politik arbejdede vi med Holocaust og folkedrab.
Der blev arbejdet med elevoplæg, pararbejde, gruppearbejde, arbejde i plenum og projektarbejde (med folkedrab mere generelt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#11 den kolde krig og Danmark internationalt
Starten og afslutningen på den kolde krig blev der fokuseret på - og gennem hele forløbet blev Danmarks situation og holdninger hertil inddraget.
vi arbejdede med elevoplæg, pararbejde, gruppearbejde og arbejde i plenum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb# Danmarks internationale placering fortsat
Udviklingen i Danmark, Danmarks udenrigspolitik og Danmarks internationale engagement efter 1945.
Forløbet søgte at inddrage den allernyeste udvikling med krigen i Ukraine, udviklinge i USA osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb# Kronologiforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213696241",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213696241",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213696241"
}