Holdet 2022 HI/vx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Inge Evald Hansen
Hold 2022 HI/vx (1vx HI, 2vx HI, 3vx HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Grækenland og Rom i antikken
Titel 2 Forløb#2 Danmark i 1800-tallet
Titel 3 Forløb#3 DHO - Danmark i Mellemkrigstiden
Titel 4 Forløb#4 Middelalder og korstog
Titel 5 Forløb#5 Renæssance og oplysningstid
Titel 6 Forløb#6 Revolutioner
Titel 7 Forløb#7 Danmarks tilblivelse
Titel 8 Danmarks historie fortsat fra 1.g - til enevælde
Titel 9 Forløb#8 Imperialisme og 1. verdenskrig
Titel 10 Forløb#9 1.verdenskrig, og mellemkrigstiden
Titel 11 Forløb#10 Holocaust og folkedrab
Titel 12 Forløb#11 den kolde krig og Danmark internationalt
Titel 13 Forløb# Danmarks internationale placering fortsat
Titel 14 Forløb# Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Grækenland og Rom i antikken

Gennem nedslag i udvalgte emner i hhv. Grækenlands og Roms historie i antikken arbejder vi med at indsnævre noget af baggrunden for vores moderne demokrati, samfundsstruktur, lovgivningssystem etc.
Samtidig introduceres grundelementer i arbejdet med hhv. fremstillingsstof og historiske kilder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Danmark i 1800-tallet

Oversigtslæsning over Danmark i 1800-tallet - særligt overgangen til demokrati - med fokus på redegørelse og fremstillingsstof.



Forløbet funderede i høj grad som optakt til DHO'en ved at introducere centrale begreber som det danske demokrati, partierne, arbejdskamp og overenskomsterne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Middelalder og korstog

Som en del af gennemgangen af den europæiske middelalder satte vi ekstra fokus på korstogene.
Der blev arbejdet med projektarbejde, par- og gruppearbejde samt lærerstyret undervisning i plenum udover i fællesskab at se filmen "KIngdom of Heaven"

V
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Renæssance og oplysningstid

Begyndelsen på den moderne verden.
Vi ser nærmere på individualisering, reformation og europæisk ekspansion - og inddrager også renæssancens menneske- og kunstsyn.

Undervisningen varierer mellem plenum, par- og gruppearbejde samt projektarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Revolutioner

Vi ser nærmere de tre revolutioner:
Den franske, den amerikanske og den engelske.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Danmarks tilblivelse

Forløbet var tilrettelagt som et oversigtsforløb med fokus på fremstillinger og kun få kilder. Fokus var kongens magt og indflydelse i middelalderen, hvorfor og hvordan det skiftede fra. ca. 800 - ca. 1400

Vi startede med vikingetiden og sluttede med Valdemar Atterdag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Danmarks historie fortsat fra 1.g - til enevælde

Forløbet var en fortsættelse af overblikket over udviklingen i Danmark, "hvordan blev Danmark til", fra 1.g.

Forløbet havde især fokus på reformationen og indførelsen af arvekongedømme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8 Imperialisme og 1. verdenskrig

Kolonisering og afkolonisering - med eksempel fra Congo - hvordan man skaber en nation og derudover lagde vi op til imperialismen og optakten til første verdenskrig
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#9 1.verdenskrig, og mellemkrigstiden

Fokus var på baggrunden for, afviklingen af og konsekvenserne af første verdenskrig - dvs. Versaillesfreden, de økonomiske kriser i Mellemkrigstiden, Weimarrepublikken og Hitlers magtovertagelse i Tyskland.

Vi arbejdede med elevoplæg, pararbejde, gruppearbejde og arbejde i plenum
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#10 Holocaust og folkedrab

Med udgangspunkt i en gennemgang af nazisternes antisemitiske politik arbejdede vi med  Holocaust og folkedrab.

Der blev arbejdet med elevoplæg, pararbejde, gruppearbejde, arbejde i plenum og projektarbejde (med folkedrab mere generelt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#11 den kolde krig og Danmark internationalt

Starten og afslutningen på den kolde krig blev der fokuseret på - og gennem hele forløbet blev Danmarks situation og holdninger hertil inddraget.

vi arbejdede med elevoplæg, pararbejde, gruppearbejde og arbejde i plenum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb# Danmarks internationale placering fortsat

Udviklingen i Danmark, Danmarks udenrigspolitik og Danmarks internationale engagement efter 1945.

Forløbet søgte at inddrage den allernyeste udvikling med krigen i Ukraine, udviklinge i USA osv.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb# Kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer